Kad Lietuva gyventų
Vytautas LANDSBERGIS
Lietuvos Sąjūdis, kuris gimė prieš 20
metų ir augo, brendo kaip didžioji pilietinė
bendruomenė, pirmiausiai buvo išsiilgtas dvasinis atgimimas. Politiniai
patriotiniai tikslai - prikelti Tėvynę kaip
valstybę - reiškėsi kaip natūrali Atgimimo
dalis. Pasijutę laisvi nuo baimės žmonės norėjo ir atitinkančios jų jauseną viešojo gyvenimo sąrangos. Kodėl reikėtų
toliau likti nelaisvėje, neteisingume ir nepadorume? Dėl trupinio aukso, gardaus valgio šaukšto"? -tokius pasiūlymus
ir tokiais žodžiais tariamus būtų nutraukę šimtų tūkstančių balsai:
Gėda!" Ir Vincas Kudirka, ir Maironis buvo vėl tapę Lietuvos širdimi ir
sąžine.
Kodėl dabar Lietuva tokia neatspari
dvasiniam pavergimui ir nuopuoliui, kankinama
baimės neįtikti viršininkams, kurie gal
slapčiomis klausosi ir daro politines išvadas, kodėl klesti neteisingumas ir
nepadorumas?
Turime sau atsakyti į tuos klausimus,
jeigu nesutinkame ir norime, kad būtų kitaip.
Sąjūdis buvo visuomenės teikėjas ir
sąžinės balsas, jis galėtų ir turėtų, jei įstengs, vėl tokiu būti. Nejau anas
Atgimimas išties pavirto persigimi-mu, kuris net
gražųjį atžalyną, paaugusį nepriklausomoje Europos valstybėje, engia, kerta ir varo lauk iš Tėvynės?
Sūkis dar kartą Lietuva!", kuris tada reiškė, kad norime gyventi ir būti savimi, būtų vėl
išganingas, gelbstintis iš melo ir kurstymų
liūno.
Lietuva turi gyventi!
Prisipažinkime, sąjūdininkai, kurie
atsimename įvykius, ir ko nepadarėme, kur
pralaimėjome. Laimėjimų niekas neištrins:
politiškai ir valstybiškai Lietuva nuėjo Sąjūdžio nubrėžtu keliu, dabartinis istorijos tarpsnis yra Kovo 11-osios Lietuva. Tebus čia tiek šventinių akcentų, o
valdžia juos vėl sustatinės kitaip. Bet
pralaimėjimus arba stoką jėgų pakeisti
gyvenimą iš esmės turime juolab matyti, įvardinti. Tų jėgų ir ilgesnio atsparumo sovietmečio ligoms, deja, pristigo mūsų Lietuvos visuma ir Sąjūdis kaip avangardas.
Pažvelkime ir įvertinkime: Sąjūdis
antai skelbė karą blatui" - šešėliniams
ryšiams ir savanaudiškumui, apeinančiam teisę,
kompartijos sėbrų ir giminaičių klanų formavimuisi. Si kova pralaimėta. Valdančio komunistų luomo saviškių" ir blatu" nomenklatūrinę sistemą
papildė naujieji godūs klanai, kartais
pasivadinantys partijomis. Tokių netikrų
partijų" politika - tai tik plėšikavimo plotų pasidalijimas. O kad kas pirštu nebaksteltų ir neįvardintų, paskleidžia melagingų dūmų: neva visos partijos
tokios". Ir iš to atsiranda nusifilosofavusių
balsuok prieš visus". Kitaip tarus,
nebalsuok, išsitremk iš valstybės.
Vis dėlto grįžkim prie Sąjūdžio siekių
ir darbų. Pradėjau, kaip ir visi šiomis
dienomis, nuo istorinio laisvės uždavinio. Pavergtoji tauta pasakė imperijai:
ne! Ir pasaulis žagtelėjo. Sąjūdis reiškėsi kaip
pabudusių sielų pilietinė visuomenė; ir kai
ši visuomenė išrinko bei delegavo atstovus į Sąjūdžio Seimą, radosi atstovybė,
manau, didesnio legitimumo, negu kokia kompartijos
biuruose paskirta sovietinė Aukščiausioji Taryba. Ir
netrukus jau ėjom į tikrą, išsirinktą Aukščiausiąją Tarybą, kaip įrankį
Nepriklausomybei atkurti.
Tiek politinio lygmens. Bet Sąjūdis
anuomet, prieš 20 metų, buvo kur kas didesnis
dalykas, negu vien politinės nepriklausomybės
ir savos valstybės siekis.
Palyginkim gražią Sąjūdžio viziją:
Lietuva nepriklausoma ir garbinga su dabarties
alternatyva: nepriklausoma ir negarbinga
Lietuva. Kodėl mums šiandien priimtina tokia alternatyva? Ar būtų kas išdrįsęs
ją pasiūlyti tada? Kodėl negarbingas elgesys ir nulis
padorumo tapo norma, kuria
nebesipiktiname?
Nūnai palyginkime siekį: gyvybinga,
blaivi, auganti Lietuva ir jos alternatyva:
nusigėrusi, išmirštanti, nusižudanti Lietuva.
Sąjūdis juto pavojų ir mėgino kartu su
blaivybės sąjūdžiais skelbti karą žmonių
prasigėrimui; deja, kovą laimėjo seni papročiai
ir girdymo verslas. Sovietinė kariuomenė išėjo
lengviau. Bet sovietinė buities kultūra neketina trauktis... Juolab
kai milijoninė spirito kontrabanda pirko ir valdžias, ir policijas, ir teismus. Pralaimėjome.
Sąjūdis mėgino kviesti: neteršk
Lietuvos!" Tačiau piliečiai
pakeleiviai ir žalias jaunimas nemylėjo tėvynės tiek, kad tuos 20 metų nors nedergtų jos veido visose pakelėse pamiškėse ir ten, kur prie sulaužyto suolelio susimeta
alų maukti. Dar ir tėveliai iš naujosios
buržuazijos prisikrauna naminių šiukšlių
ir pavažiavę limuzinais kiek už miesto verčia
visas grožybes pirmame miškelyje. Ir pačiame mieste, Europos kultūros sostinėje, abejingai apsikenčiame atliekų krūvomis dukart peraugančiomis tvarkos"
partijos neišvežamus konteinerius.
Prie savo šiukšlių kalno sėdėdami dar
veidmainingai dūsaujam: Ak, ne apie tokią Lietuvą
svajojom..." Broliai lietuviai, o ar
Lietuva svajojo apie tokią vaikų meilę motinai? Gal reiktų keistis, gal imtis darbo?
Sąjūdis ėjo gelbėti žemės ir vandenų,
jis buvo už visų mūsų gamtą visiems! Apie tai
kalbėjom kreipdamiesi ir į Lietuvos lenkus
ir į rusus. Juk tai visų bendri namai, kas dar galėjo būti aiškiau. Tereikėjo susitarti.
O atėjo kitokie požiūriai, visų bendro
apiplėšimo, pajūrio ir paežerių užgrobimo
laikai. Ten trypčioja nepriklausomos
Lietuvos įstatymas, bet naujieji užkariautojai tyčiojasi ir iš įstatymo, ir terorizuoja
paskutinius jo gynėjus kaip Neringoje. Itin dažnas
reiškinys dabartinio režimo Lietuvoje, kai lapei paveda ganyti vištas, o
daržininku skiria ožį. Tokia mat partijų
kvota, o ar jos turi tinkamų žmonių - mažiau
svarbu.
Sąjūdis būtų nesupratęs, kaip galima
didžiulius žemės plotus supirkti į privačias
rankas, kurios gali būti net ne mūsų, atnešdamos
pavojų nacionaliniams saugumui. Arba kaip
galima naikinti struktūras, kurios buvo kurtos Tautos gynybai.
Aš primenu tuos dabarties neatitikimus
buvusių išsivadavimo laikų geriems ketinimams. Ir kelio duobes, kuriose klumpam, tarsi ir negalėtų jau būti tiesaus ir lygaus
kelio. Gali būti kitoks kelias, padorių
žmonių kelias, kuris patiktų ir suklydusiems. Sąjūdis tikėjo, kad gali
patraukti, išgydyti net nusikaltusius Tėvynei.
Sąjūdis apskritai turėjo didelį
tikėjimą gėriu, mėgino skleisti nelyginant misiją, tad
per dvidešimt metų šiam gėrio tikėjimui griauti buvo mestos visos šėtono
pajėgos. Pačioje pradžioje amžiną atilsį
kardinolas Vincentas Sladkevičius nuostabiai
pasakė apie sąjūdininkus: Jūs Apvaizdos vaikai".
Bet ir Apvaizda turi priešą.
Atgimimas ir Sąjūdis buvo dvi viena
kitą papildančios sampratos - reiškinys ir
veiksmas. Moralinis dorovinis Atgimimas atrodė
galimas, lyg čia pat, jis jau veikė kaip vertybinė jėga. Ar atsimename Moralinės nepriklausomybės deklaraciją? Reikėtų platinti. Santarvė, brolybė, atsakomybė buvo ne tušti gražūs žodžiai, o tikrovėj
besireiškianti jausena. Atsakomybė už save ir
tave, už visų tautų Lietuvą, už jos
lietuvišką ir žmonišką ateitį. Už tėvų kapus ir mėlyną dangų dar negimusiam ar
vos tik gimusiam Martynui.
Ar to nereikia šiandien, ar tai nebūtų
gyvenimo prasmė? Žinoma, būtų, tai kodėl mes atiduodam pergalę beprasmybei?
Sąjūdis ėjo pakeisti gyvenimo, ir
dabar to paties reikia. Bet gyvenimas
keisis į gera, kai žmonės bus geresni, o ne atvirkščiai. Daugiau pinigų dar visai nereiškia, kad atsiranda daugiau
meilės. Veikiau priešingai.
Reikia Jaunimo sąjūdžio! Gal dar kur
nors rusena pelenuose buvusio Mokytojų sąjūdžio,
Žemdirbių sąjūdžio žarijos?
Pamąstykim, sąjūdininkai, ką galim
padaryti, ir darykim būtent ką galim, bet
kasdien. Kad Lietuva gyventų. Rinkimams
artėjant, gali kilti minčių ir apie tiesioginį dalyvavimą. Jei rastųsi šviesių naujų žmonių, kuriems labai neramu dėl Lietuvos ir jie sutiktų, palikę darbus, eiti į
Seimą, bet negali įveikti nepatrauklaus, apspjaudyto
žodžio partija", tegu ateina į
Sąjūdį pasitarti - kokiomis formomis galima
geriau padėti gimtajai šaliai.
Kadangi yra atėjęs, kaip modernioji
neganda, sąžinių tuštėjimo metas, tai tegul
Sąjūdis telkia apie save sąžiningus, neabejingus
žmones, Lietuvos patriotus ir pats būna, kaip nuo
pradžių, Lietuvos sąžinė. Tegul vertina, tegul sako savo vertinimus, ir tai jau bus daug.
Lietuva turi gyventi!
Kalba, pasakyta gegužės 31-ąją Lietuvos
Sąjūdžio XI suvažiavime
© 2008 XXI amžius
|