Negaliu suprasti
Dažnai girdžiu ir skaitau, kad
šiandien mokiniai labai apkrauti, kiekvienas mokytojas reikalauja
mokytis tik jo dėstomą dalyką. Vaikai prastai valgo, yra silpni,
dažnai serga. Tikiu - tai tiesa. Tačiau ar tai nusikaltimas, jei
kiekvienas mokytojas reikalauja mokytis jo dėstomą dalyką? Jei
nereikalautų, būtų blogai. Reikalavo, reikalauja, reikalaus. Negirdėjau,
kad mokytojas pasakytų: "Nesimokyk mano dėstomo dalyko: jis
nesvarbus". Jei galima nesimokyti, tai gal jis iš viso nereikalingas?
Be to, vieniems mokiniams gali būti svarbesnis vienas, kitiems
- kitas dalykas.
Skundas, kad mokiniai per daug apkrauti, mane nukelia į mano kartos,
karo ir pokario metus. Tuomet jau ketvirtokai laikė kelis baigiamuosius
egzaminus. Aš baigiau 1937 metais keturis skyrius ir per vieną
dieną laikėme lietuvių kalbos, aritmetikos raštu, istorijos, gamtos
ir geografijos, tikybos egzaminus - be bilietų, žodžiu. Ir nieko.
Visi išlaikėme, nesusirgome. Taip buvo ir vėliau. Pokario metais
kiekviena klasė, pradedant ketvirta, laikė keliamuosius po penkis-septynis
egzaminus raštu ir žodžiu, su bilietais, kelias dienas, o baigiamųjų
egzaminų buvo per dešimt. 1950 metais baigiau vidurinę. Laikyta
vienuolika egzaminų. Mokėmės visus metus, prieš kiekvieną egzaminą
pakartodavome bilietus ir išlaikydavome. Nesakau, kad buvo lengva,
bet nebuvo ir labai sunku. Ne tik mokėmės, bet dalyvavome saviveikloje,
sporto varžybose. Valėme Vilniaus griuvėsius, gatves, dirbdami
dainavome. Apie valgį neverta kalbėti: ne visada turėjome sočiai
duonos, o dešrų, kumpių, tortų, šakočių, saldainių, įvairių gardumynų
nebuvo, mes jų net nenorėjome. Ir nesiskundėme, gal kad turėjome
gyvenimo ir mokslo tikslą, kitaip buvome auklėti. Gal ir dėl to,
kad beveik neragavome jokio alkoholio, nerūkėme (dabar net mokinės
geria, rūko), o apie kvaišalus nieko nežinojome. Nematėme per
televiziją ir labai "įdomių" filmų, ypač kupinų žudynių,
žiaurumo, kraujo, reketo, sekso laidų. Jie tai tikrai ardo augančio
vaiko nervų sistemą, bukina, sargdina, atitraukia nuo mokslo,
darbo. O doro fizinio darbo, ne treniruočių ar varžybų, prakaito
skonį turėtų pažinti visų kategorijų, reitingų, profesijų darbuotojų
vaikai: bus jie sveikesni, kilnesni, jautresni, geriau supras,
užjaus ir parems kitus.
Dabar padeda mokiniams skaičiuoti, mokytis kompiuteriu, dirbti
įvairios mašinos. Medicina irgi labiau rūpinasi mokinių sveikata
bei gali geriau padėti. Palyginęs dabartinių mokinių gyvenimo
ir mokslo sąlygas su anų laikų, negaliu suprasti, kodėl taip yra:
daugiau dirbome, mokėmės, šalome, prasčiau valgėme, rengėmės,
bet taip nesiskundėme, nedejavome. Dabar, atrodo, viskas geriau,
deja, nepasitenkinimo, konfliktų, žudymosi yra daugiau. Kodėl
taip atsitiko? Nejaugi, gerėjant gyvenimo ir mokslo sąlygoms,
mažėja fizinės ir protinės galios? Nenoriu tikėti. Aš nesakau,
kad dabar mokyklose viskas gerai, bet seniau nebuvo geriau, tačiau
mokytasi ramiau, be skundų ir užtarimo. Kur viso to priežastis?
Gal kas žino?
Vincas STEPONAVIČIUS
Krekenava, Panevėžio rajonas
© 2002"XXI amžius"