Lengva būti tokios organizacijos
pirmininku
|
Liutauras Serapinas
Ričardo ŠAKNIO nuotrauka
|
Ateitininkų federacijos
keturioliktasis kongresas, pavadintas Atverkime langus, įvykęs
Kaune liepos viduryje, didele balsų persvara išrinko naująjį pirmininką.
Juo tapo Ateitininkų sendraugių sąjungos pirmininkas ir Vilniaus
krašto ateitininkų valdybos vicepirmininkas Liutauras Serapinas,
ateitininkų darbuose nebe naujokas. Jis dvi kadencijas iš eilės
buvo Vilniaus krašto ateitininkų valdybos pirmininkas, keturias
kadencijas - vicepirmininkas. Su naujuoju AF pirmininku kalbasi
mūsų korespondentė dr. Aldona KAČERAUSKIENĖ.
Būtų įdomu sužinoti jūsų
biografijos vieną kitą svarbesnį momentą.
Gimiau Telšių gimdymo namuose. Ten dabar Telšių vyskupijos ateitininkų
centras. Gyvenome vienkiemyje šalia Žemaičių Kalvarijos. Vėliau
tėvai persikėlė gyventi į Telšius, paskui - į Klaipėdą. Man teko
mokytis Telšiuose ir Klaipėdoje. Baigiau M.K. Čiurlionio meno
mokyklą Vilniuje (dabar M.K.Čiurlionio menų gimnazija). Buvau
pasirinkęs skulptūros specialybę. Taigi neprireikė didelių apmąstymų,
ką studijuoti. Įstojau į Dailės institutą (dabar Lietuvos dailės
akademija), baigiau šešis kursus. Diplominis darbas - Naujosios
Akmenės bažnyčios altoriaus projektas. Diplominio darbo vadovas
- prof. Konstantinas Bogdanas. Toliau - individualus darbas: skulptūros
Neringoje, antkapiniai paminklai Žemaitijos ir Suvalkijos miestelių
kapinėse, privatūs užsakymai, parodos, bendradarbiavimas su privačiomis
galerijomis. Buvau pakviestas dirbti į Versmės vidurinę mokyklą,
pasiūlyta dailės studija. Teko dirbti su neįgaliaisiais vaikais.
2001 metais išleidau į gyvenimą pirmąją abiturientų klasę. Buvau
tos klasės auklėtojas. Iš mokyklos perėjau dirbti į Valstiečių
laikraštį.Ten dirbu vadybininku iki šiol.
Prašytume papasakoti apie savo kelią į ateitininkiją.
Tuometė Vilniaus krašto ateitininkų valdybos pirmininkė Reda Sopranaitė
mane pakvietė į moksleivių ateitininkų stovyklą Berčiūnuose dirbti
mokytoju. Sutikau, dėsčiau dailę. Net ir šiemet, jau būdamas AF
pirmininkas, per atostogas dirbau Berčiūnų ateitininkų stovykloje.
Tai, galima sakyti, kelias fizine prasme. O kaip subrendote
ateitininkijai? Kokios asmenybės jums darė didžiausią įspūdį?
Kitaip sakant, norėtųsi išgirsti, koks buvo jūsų dvasinis kelias
į ateitininkiją?
Užaugau tikinčių žmonių šeimoje: tėvai, abi močiutės, dvi tėvelio
seserys - Ievutė ir Genutė. Beje, jos mane parengė Pirmajai Komunijai.
Tetos gyveno taip, kaip nurodė Evangelija. Priėmiau jų tikėjimą.
Sovietmečiu daugelis mano darbų užsakovų buvo tikintys žmonės,
kunigai. Taigi nemažai teko su jais bendrauti.
Dirbdamas su neįgaliaisiais, susipažinau su Tikėjimo šviesos
bendruomene. Mokiausi iš jų tikėjimą paversti gyvenimu ir, atvirkščiai,
gyvenimą - tikėjimu. Savanoriai uždarame rate vadinami draugais.
Jie pasiryžo padėti tėvams, auginantiems neįgalius vaikus: rengia
tiems vaikams stovyklėles, išleidžia tėvus į renginius, o tuo
tarpu patys prižiūri jų vaikus. Negaliu nepaminėti kai kurių pavardžių.
Tai mokytojas Saulius Šopaga, žurnalistas Rytis Renkauskas, dizaineris
Simas Gutauskas, mokytoja lituanistė Inesa Vaitkūnaitė - jų daug.
Tai nuostabūs žmonės ir geri mano bičiuliai.
Ateitininkai - tai ne tik artimi bičiuliai. Tai ir mano mokytojai,
ir broliai, ir seserys, ir vaikai. Petras Plumpa, Vidas ir Loreta
Abraičiai, Reda Sopranaitė, Vaidas Vaičaitis, Saulius Girnius,
Rokas Tamaševičius, Aliutė Permekova, Dalia Malinauskaitė, Irena
Grigalionytė ir kt. Net moksleiviai mane daug ko išmokė. Mano
sielovadininkai - Šv. Jono kongregacijos kunigai - vienuoliai,
broliai oblatai.
Po mano šeimyninio gyvenimo nesėkmių tikėjimas ir viltis įgavo
ypatingą atspalvį, kuris sužėrėjo visomis vaivorykštės spalvomis.
Pakalbėkime apie jūsų apsisprendimą tapti AF pirmininku.
Ar tai buvo ilgai brandinta idėja, ar spontaniškai kilęs noras?
Niekada nesirengiau, netroškau, nesvajojau būti AF pirmininku.
Asmeninė užduotis - ugdyti jaunimą katalikiška dvasia. Tai išsvajota,
išmelsta užduotis. Mano draugai ir bičiuliai ateitininkai tris
mėnesius manęs prašė, kad sutikčiau kandidatuoti į AF pirmininkus.
Aš jiems atsakydavau, kad mane visiškai tenkina darbas Vilniaus
krašto ateitininkų valdyboje. O jie: Dirbsi tą patį, ką ir dirbi.
Mes tave kelsime kandidatu. Sutikimą daviau, likus vienai dienai
iki kongreso. Iš 200 delegatų už mane balsavo 127.
Sulaužėte tradiciją. Iki šiol nuo pat AF atsikūrimo pirmininkais
būdavo kauniečiai...
Taip jau atsitiko. AF pirmininku ir vicepirmininkais tapo vilniečiai.
Kas dabar užims jūsų eitas pareigas iki rinkimo AF pirmininku?
Tai yra, kas taps Ateitininkų sendraugių sąjungos pirmininku ir
Vilniaus krašto ateitininkų valdybos vicepirmininku?
Manau, atsiras kam tęsti pradėtą darbą.
Ateitininkų ideologai - prof. Pranas Dovydaitis, prof.
Stasys Šalkauskis, kun. Stasys Yla ir kiti paliko ne tik puikius
prisiminimus juos pažinojusiųjų atmintyje, bet ir nemažai rašytinės
medžiagos. Kuo jums imponuoja, tarkim, prof. S.Šalkauskio ateitininkų
ideologija? Rašydamas šį veikalą, profesorius tikriausiai neįsivaizdavo,
kaip atrodys XXI amžiaus Lietuvos visuomenė. Gal ,,ateitininkų
ideologija paseno?
,,Ateitininkų ideologija nė kiek nepaseno. Ji dabar aktuali labiau
negu bet kada. Anuomet kilusioms idėjoms realizuoti neužteko laiko.
Antroji sovietų okupacija nutraukė visų Nepriklausomoje Lietuvoje
veikusių organizacijų veiklą. Nelegaliai bandę veikti ateitininkai
- turiu omenyje Aušros Vartų kolegiją (jaunimo, daugiausia studentų,
katalikiška organizacija, veikusi 1948-1952 metais Vilniuje, Kaune,
Šiauliuose - red.) - buvo suimti, nuteisti ir įkalinti lageriuose.
Dabar mes turėtume atsigręžti į Nepriklausomos Lietuvos ateitininkų
vadų suformuotus aukštus idealus ir kilnius siekius. Juos nurašyti
ir padėti į lentyną neturime teisės. Kas kita, būdai ir priemonės,
kaip sieksime tų idealų įgyvendinimo. Reikia atsižvelgti į visuomenės
poreikius ir mūsų galimybes.
Kalbamės praėjus mėnesiui po AF keturioliktojo kongreso,
kai tapote šios organizacijos pirmininku. Nė kiek neabejoju, kad
to mėnesio dienos ir naktys buvo skirtos ateitininkų dabarties
ir ateities svarstymams. Prašytume tuo pasidalyti su XXI amžiaus
skaitytojais.
Manau, kad mano kelias į ateitininkiją - dar ne veiklos pabaiga.
Šiuo metu esu įsitikinęs, kad neįmanoma sukurti tokios institucijos,
kuri jauną žmogų galėtų išugdyti doru, šviesiu, stipriu ir atviru
žmogumi. Jei tuo tikėčiau, būčiau utopistas. Tik per asmeninį
bendravimą su Dievu ir žmonėmis galima tikėtis gerų rezultatų.
Tik savos širdies ugnimi gali gyvenimui prikelti kitą žmogų.
Kyla daug klausimų. Ieškau atsakymų į juos. Ar Švietimo ir mokslo
ministerija per savo programas atskleidė ateitininkų asmenybių
kredo? Asmenybių, gyvenimo negandų išsklaidytų po pasaulį nuo
Laptevų jūros iki Pietų Amerikos palmių. Ar kuopų globėjai suprantami
ir toleruojami visose mokyklose ar bent daugumoje jų? Apribojus
ir suvaržius užklasinę veiklą, dalis kuopų nustojo veikti.
Ar yra mokyklose programa, kuri vestų jauną žmogų į katalikiškos
pilietinės visuomenės kūrimą? Tai, kas daroma, tėra tik fasadinė
pusė. Tiems, kurie dirbo ir tebedirba mokyklose, žinoma ir kita
reikalo pusė. Pilietinės visuomenės fakultatyvui vadovauja istorijos
mokytojai, tuo šiek tiek prisidurdami prie atlyginimo. Į tą fakultatyvą
susirenka moksleiviai, kurie nori gauti dividendų, tai yra pagerinti
istorijos pažymį. Yra ir labai kilnių mokytojų, bet ne visur jie
girdimi. Be dvasinio pamato pilietinis ugdymas pavirsta vertelgiškumu.
Su didžiausia pagarba lenkiu galvą prieš kuopų globėjus ir mokytojus,
kurie, aukodami savo laiką ir jėgas, dvasiškai ugdo jaunimą. Mūsų
visuomenė susiskaldžiusi, moksleiviai - taip pat. Daug jaunų žmonių
nebeturi kilnių idealų, yra pasimetę vertybių pasirinkime. Svarbiausiais
visuomenės svertais tapo konkurencija, vartotojiškumas, beatodairiškas
pelno siekimas. Kartais atrodo, jog žmonės patikėjo turį vien
kūną, kurį reikia visaip puoselėti, tenkinti visas jo užgaidas,
patirti kuo daugiau ir kuo įvairesnių kūniškų malonumų. Visa tai
atsisuka prieš patį žmogų, užgriūva nelauktos ir netikėtos nelaimės.
Iš tiesų juk žmogus turi dar ir dvasią, jam būdingas dvasinis
gyvenimas; aktuali yra dvasinės pilnatvės siekiamybė. Taigi norisi
klausti: o kur tai, ką įvardijame visaverčiu žmogumi? Koks ateities
žmogaus kelias? Yra atsakymas į šiuos klausimus. Tai ateitininkų
kredo: Visa atnaujinti Kristuje. Tačiau tai neįmanoma be asmeninio
atsinaujinimo. Kaipgi galima atnaujinti visuomenę, jei pats nesi
atsinaujinęs, neatsikratęs egoizmo, prietarų, nevilties? Asmeninis
atsinaujinimas nėra tarsi eilėraštis išmokti ir kasdien kartojami
maldos žodžiai. Tai tvirtas priesakas sau ieškoti tiesos, kovoti
už silpnesnį ir mylintį žmogų, telkti bendraminčius. Pavieniui
esame silpni ir greičiau pažeidžiami. Susibūrę į organizaciją,
esame stipresni ir saugesni. Pradėti reikėtų mažiausiais kasdieniais
darbais, baigti - kilniais epochos žingsniais.
Dažnai mano draugai dejuoja: ,,Neturiu laiko. Iš tiesų gyvenimo
tempas darosi vis greitesnis. Įsidėmėtini vienos ateitininkės
iš Žemaitijos žodžiai: ,,Dievas yra ir laiko Viešpats. Jei geriems
darbams pritrūkstame laiko, vadinasi, nusisukam nuo Dievo.
Ir vėl kyla klausimai. Ar per tuos 90 metų ateitininkija nebuvo
Dievo planas? Ar užauginę nuostabias asmenybes, pasireiškusias
mokslo, meno ir kitose sferose ir pasirengusias pakelti fizines
bei dvasines kančias, atneštas į Lietuvą pusę šimtmečio užtrukusios
okupacijos, taip nieko ir nepasiekėme? Neigiamą atsakymą į šiuos
klausimus gali duoti tie, kurie nemato ir nenori matyti ateitininkų
veiklos rezultatų. Tie, kurie šios organizacijos veiklą nori paversti
niekiniu, gyvena užkietėjusioje neapykantoje kitaip mąstančiam,
kilniau gyvenančiam, turinčiam daugiau draugų, savyje nešiojančiam
Eucharistiją. Visą tą tvirtą dvasinį pamatą turi ateitininkai,
įamžinę savo principus: visuomeniškumą, tautiškumą, šeimyniškumą,
inteligentiškumą, ir svarbiausia, - katalikiškumą. Buvo laikas,
kai principų buvo daugiau. Dar buvo veiklumas. Dabar jis sietinas
su visuomeniškumu.
Ateitininkai neturi nei bankų, nei fabrikų, nei parduotuvių. Ir
gerai, kad nesame pririšti prie materialinių vertybių. Į organizaciją
ateinama ne sau naudos siekti. Viso pasaulio atsinaujinimas -
nebus per stipriai pasakyta - kai pasaulis tilps žmogaus širdyje,
vaiko akyse. Kokį norėsi matyti pasaulį, tokį ir kursi, toks ir
pats tapsi, būsi sukurto pasaulio dalele. Ko labai nori, tą ir
turi. Ateitininkų veiklos viršūnė - ugdyti ateitininkų kartas
ir šitaip eiti į ateitį, ugdyti kilniausius talentus. Kilniaširdis
žmogus gali būti bankininkas ar taksistas, didelės įmonės vadovas
ar kunigas, vienuolis. Dažnai minime jau mirusį sendraugį dr.
Adolfą Damušį. Jo gyvenimas mums yra gražus pavyzdys. Prisimename
Sibiro gulaguose nukankintą ateitininkę Adelę Dirsytę, taip pat
nacių į konclagerį išvežtus šviesiuosius kunigus Alfonsą Lipniūną
ir Stasį Ylą. Okupantų nugramzdinti į patį baisiausią šios žemės
pragarą, kurį dabar vadiname nužmoginimo fabriku, jie sugebėjo
kilti dvasia patys ir kelti kitus. Pragaro vartai jų nenugalėjo.
O kiek nežinomų šventųjų, išugdytų ateitininkijos! Jie savo šventu
gyvenimu švietė ir tebešviečia Lietuvos miestuose ir kaimuose.
Lengva būti tokios organizacijos vadovu, kai yra į ką atsiremti.
Kokios institucijos galėtų padėti ateitininkamsi įgyvendinti
svarbiausiąjį kredo : Visa atnaujinti Kristuje?
Manyčiau, kad verta sujungti Bažnyčios, mokyklos, šeimos ir visuomenės
jėgas, įtraukti atskirų profesijų žmonių pajėgas jauno žmogaus
neformalaus ugdymo darbe, o svarbiausia šiame darbe - atverti
savo širdį Kristui. Jis geriausias mokytojas ir bičiulis. Kristus
atnaujina pasaulį, pasinaudodamas net mūsų silpnomis pajėgomis.
Mes su džiaugsmu ir viltimi renkamės atpirkimo vaisius!
Dėkojame už nuoširdų pokalbį, linkime vilčių ir lūkesčių
išsipildymo, taip pat Dievo palaimos.
© 2003 "XXI amžius"