Eucharistijos bičiulių sąjūdžio ištakos
ir raida 19691973 metais
Ramūnas LABANAUSKAS
|
Jaunimo kelionė
į Kryžių kalną
|
|
S. Gema Jadvyga Stanelytė
|
Apie Eucharistijos bičiulių (EB) veikimą Vilniuje
jau buvo rašyta XXI amžiuje (2004 08 13, Nr. 60). Šio straipsnio
tikslas - pristatyti skaitytojams šio sąjūdžio susikūrimo ir raidos
pirmaisiais jo gyvavimo metais aplinkybes, organizacinės struktūros
bruožus, jos kaitos priežastis bei eigą, Eucharistijos bičiulių
sąjūdžio (EBS) grupelių plitimo atskiruose regionuose ypatumus.
Eucharistijos bičiulių sąjūdis nebūtų atsiradęs,
jei ne pasiaukojama t.Pranciškaus Masilionio, SJ, (19021980) veikla
sovietmečiu ugdant pasipriešinimo dvasią tarp pasauliečių (vaikų,
jaunimo, moterų) ir kunigų. 1948-1949 metais mokinius jis būrė į
vadinamuosius Eucharistijos mylėtojų būrelius, o kunigus nuo šeštojo
dešimtmečio antrosios pusės pradėjo telkti į vadinamąjį Eucharistinį
kunigų sąjūdį. Kunigai S.Tamkevičius, A.Svarinskas, J.Zdebskis,
P.Dumbliauskas ir daugelis kitų jo išugdytų kunigų septintojo dešimtmečio
antrojoje pusėje tapo žymiais katalikiškojo pasipriešinimo vadais.
Ne vienas jų darbavosi ir su Eucharistijos bičiuliais.
Tačiau didžiausią įtaką EBS atsirasti turėjo 1947
metais įkurtos Eucharistinio Jėzaus seserų kongregacijos veikla.
Specialiu jos tikslu t.Masilionis buvo numatęs darbą su jaunimu,
dėl ko susilaukė ypač didelio dėmesio iš sovietų valdžios, norėjusios
visomis įmanomomis priemonėmis apsaugoti jaunimą nuo neigiamos
kunigų ir vienuolių įtakos. Siekiant priversti eucharistietes atsisakyti
darbo su jaunimu, kaip pretekstu pasinaudota faktu, kad jos neturėjo
Vienuolijų kongregacijos patvirtinimo ir beveik 20 metų veikė vadovaudamasis
tik laikinąja regula. 1967 metais vysk. J.Labukas pasiūlė t.P.Masilioniui
parašyti konstituciją, kurioje nebūtų nurodytas darbas su jaunimu.
Kongregacijos įkūrėjas atsisakė. Tačiau sutiko kongregacijos vyresnioji
s. Jonė Juozapaitytė. Vyskupas, remdamasis Vienuolijų kongregacijos
1967 m. lapkričio 6 d. protokolu Nr. 3243/47, patvirtinusiu naująją
konstituciją, 1969 m. vasario 22 d. išleido dekretą, leidžiantį
kongregacijai veikti nauju statusu. Tačiau daliai seserų likus ištikimoms
t.P.Masilioniui, vienuolija skilo. Beveik neabejotina, jog vienuolijos
suskaldymas - sėkmingai įgyvendinta sovietinio saugumo operacija:
nepriklausomybės metais paaiškėjo nebuvus jokio protokolo Nr.3243/47,
o keistas vyskupo delsimas paskelbti jį gavus tai padaryta 1968
metų gegužę - tik sustiprina įtarimus.
Praėjus kelioms savaitėms po Vatikano sprendimo
paskelbimo, t.P.Masilionio kongregaciją perėmė savo globon ištremtieji
vyskupai Julijonas Steponavičius ir Vincentas Sladkevičius, tuo
sudarydami sąlygas dar energingiau tęsti jaunimo katechizacijos
darbą. Atsiskyrusi nuo KGB veikiamo vysk.J.Labuko, vienuolija sparčiai
gausėjo ir tapo viena reikšmingiausių katalikiškojo opozicinio sąjūdžio
sudedamųjų dalių - kartu tai esminė EBS atsiradimo prielaida.
Eucharistinio Jėzaus seserims būdingi bruožai
- atvirumas pasauliui ir apaštalinis veiklumas, sąmoningas naudojimasis
visomis civilizacijos teikiamomis galimybėmis, pastangos neatsilikti
nuo visuomenės, mokslo pažangos ir siekti kuo geresnio išsilavinimo
bei eucharistinis pamaldumas - tapo ir EBS dvasinio savitumo pagrindu.
Tuo tarpu paties kongregacijos įkūrėjo įpareigojimas seserims dirbti
vadinamosios vadų sistemos pagalba, dvasiškai vadovaujant skirtingo
amžiaus bei socialinių pasauliečių grupių lyderiams (vadams), nulėmė
EBS organizacinę struktūrą. Seserys rėmėsi t.P.Masilionio darbo
su mokiniais minėtais Eucharistijos mylėtojais - patirtimi pokario
metais. Tuomet pamaldesniems vaikams jis pavesdavo vadovauti mokinių
būreliams, taip beveik visus vienos ar kitos mokyklos mokinius įtraukiant
į reguliarų šv.Mišių lankymą.
Eucharistijos bičiulių idėjos pagrindas eucharistietėms
1969-aisiais kilęs sumanymas išplėsti tradicinę joms velykinę adoraciją
iš Didžiojo ketvirtadienio į Penktadienį tarp pasauliečių, paskatinant
juos dalį paros paskirti bendravimui su Jėzumi - mokyti gyventi
Dievo akivaizdoje. Idėją suformulavo s.G.Stanelytė. Konkrečių veiksmų
ją paskatino imtis pranašiškas sapnas ji susapnavo didelį kalną,
padengtą ostijomis, simbolizuojančiomis būsimuosius bičiulius. EB
idėją palaimino vysk. V.Sladkevičius, pažadėdamas iki mirties save
laikyti Eucharistijos bičiuliu. Šį s.Gemos sumanymą visiškai parėmė
ir t.P.Masilionis.
Sąjūdžiui pavadinimą sugalvojo pati s.Gema pagal
t.P.Masilionio giesmės Radau bičiulį didį, didį... žodžius. Analogiškai
kongregacijos pavadinimui, šio sąjūdžio dalyviai iš pradžių buvo
vadinami Eucharistinio Jėzaus bičiuliais. Tik vėliau, įforminant
organizaciją, pavadinimas modifikuotas į Eucharistijos bičiulių
sąjūdžio pavadinimą. Būta sumanymų jį pavadinti Eucharistijos karžygiais
- prieš karą jėzuitai buvo sukūrę taip pavadintą vaikų organizaciją,
sovietmečiu Rytų Lietuvoje irgi būta grupelių, įvardijančių save
Eucharistijos karžygiais ar karžygėliais.
Pirmieji reikalavimai (ar, greičiau, pageidavimai)
bičiuliams buvo kuklūs: pasirinktą pusvalandį per parą mąstyti apie
Jėzų, kiekvieno mėnesio pirmą sekmadienį atlikti išpažintį ir priimti
Komuniją. Nebuvo numatyta jokių susirinkimų - tiesiog tie, kurie
pasiryžo reguliariai adoruoti Jėzų, susirinkdavo pasidalyti patyrimu,
o s.Gema galbūt jiems patardavo, pamokydavo juos ne tik susikaupti,
bet ir aukotis. Ilgainiui pradėti rengti susitikimai su vienuolėmis
ir kunigais, galinčiais jiems paaiškinti tikėjimo tiesas. Prisiimtas
įsipareigojimas bent pusvalandį per dieną paskaityti katalikiškos
literatūros. Galiausiai atsirado poreikis dalyvauti rekolekcijose.
Pagal šiuo metu turimus duomenis, galima spręsti,
kad EBS prasidėjo Vilijampolėje. Tai nulėmė jos bažnytinio gyvenimo
organizatorių aktyvumas. Didelės reikšmės turėjo, sovietinei valdžiai
toleruojant, nuo 1964 metų vėl atgimęs šventų vietų lankymas - ekskursijos.
Jų organizatorių nebuvo daug, tarp tikinčiųjų jie buvo žinomi visame
Kaune: V.Maciulevičienė, gyvenusi kaip tik Vilijampolėje, Juozas
Barysas (V.Maciulevičienė jį pažinojo kaip senuką Borisą), glaudęsis
prie Karmelitų bažnyčios, Bronė Samsonaitė (tačiau, atrodo, KGB
inspiruojama ji rengdavo ekskursijas tik pas valdžios toleruojamus
kunigus), galbūt Vytautas Volskis, gyvenęs Žaliakalnyje. Žinomiausia
jų - V.Maciulevičienė, dirbusi komise pardavėja ir turėjusi galimybę
rasti transportą. Kelionės į atlaidus prasidėjusios apie 1964-uosius
(tiesa, V.Maciulevičienė teigia tokias keliones pradėjusi rengti
tik nuo 1969 1970 metų, nors, S.Subačienės manymu, ji kartu su
A.Miklyčiene - mokytoja, tuo metu dėl ligos jau nedirbusi - dar
gerokai prieš 1969-uosius buvo pagrindinės Vilijampolės bažnytinio
gyvenimo organizatorės).
Kaip matyti iš B.Samsonaitės atvejo, valdžia žinojo
apie tokias ekskursijas, bet neteikė joms didesnės reikšmės, gal
tik pakreipdavo naudinga sau linkme. Tuo tarpu ekskursijose užsimegzdavo
pažintys, kurios vėliau suvaidino didžiulį vaidmenį sparčiam bičiulių
paplitimui. Pasibaigus ekskursijai, maldininkai dar susirinkdavo,
pasidalydavo įspūdžiais - ryšiai nebenutrūkdavo. Neatsitiktinai
ekskursijų organizatoriai tapo ir vienais iš katalikiškojo gyvenimo
organizatorių: V.Maciulevičienė vadovavo Vilijampolės EB, J.Barysas
- kraštotyriniam Karmelitų bažnyčios būreliui. Taigi Kauno katalikiškąjį
gyvenimą organizavusius asmenis siejo giminystės, profesiniai ir
kitokie ryšiai paprasčiau tariant, pasitikėta tik tais, kurie
gerai pažinoti - giminaičiais, bendramoksliais, bendradarbiais,
tais, su kuriais nuolat buvo susitinkama bažnyčioje.
Kita tikinčiųjų bendravimo forma - pamaldžių moterų
(davatkų) susiėjimai maldai. Tokiuose pasisėdėjimuose, anot V.Maciulevičienės,
būdavo meldžiamasi, bendrai papietaujama, pasikalbama. Vilijampolėje
maldos sambūriuose dalyvaudavo apie dešimt moterų: minimos A.Miklyčienė,
V.Maciulevičienė (susipažinusi su ja kelionėse), Repšienė (žygeivio
R.Repšio motina) S.Subačienė, O.Česnavičienė, Genutė, Liuda, Stasytė
ir kt. Visos šios moterys, vos ne kasdien susitikdavusios bažnyčioje,
laikytinos Vilijampolės bažnyčios aktyvu.
Eucharistiečių atėjimas į pamaldžių moterų maldos
susibūrimus žymi kokybiškai naujo etapo pradžią. Jos aiškindavo
tikėjimo tiesas, nevengdavo kalbėti apie tikėjimo suvaržymus Lietuvoje,
pradėjo kviestis veikliuosius kunigus. Patys bičiuliai, bandydami
paaiškinti, kodėl Vilijampolėje prasidėjo EBS, akcentuoja pažinties
su eucharistietėmis svarbą. Neatsitiktinai pirmieji susirinkimai
vyko Aleksote, pas s.J.Kuodytės studijų draugę gydytoją Olgą Intaitę
-Andriuškevičienę, KGB apibūdintą kaip kun. J.Zdebskio ryšį. Ją
pažinojo ir pas ją lankydavosi kas mėnesį, jos vyro mirties metinėse,
taip pat ir V.Maciulevičienė - ji, beje, pažinojo ir V.Volskį, gyvenusį
Žaliakalnyje ir jau seniai buvusį saugumo akiratyje. Pastarasis
rimtesnės veiklos neišvystė - jo sūnus Aloyzas, prasidėjus EBS,
įsitraukė į Vilijampolės grupę.
S.J.Kuodytė savo įsitraukimo į Vilijampolės EBS
grupelę vienu motyvu laiko norą išnaudoti kunigus J.Zdebskį ir
S.Tamkevičių (1969 metais jiems buvo atimti registracijos pažymėjimai).
Tokie susirinkimai Vilijampolėje, jau dalyvaujant minėtiems kunigams,
iš pradžių vyko pas jos brolienę, po to pas S.Subačienę, Stašauskienę.
Nors, aišku, s.Kuodytės pažintis su Vilijampolės aktyvistėmis užsimezgė
anksčiau: su A.Miklyčiene - apie 1964-1965 metus, matyt, apie tą
laiką susipažino ir su V.Maciulevičiene jos organizuotoje kelionėje.
Aišku, pasitarnavo s.Kuodytės profesiniai ryšiai: Bronelė, pas kurią
Kalpoko gatvėje vyko vieni pirmųjų bičiulių susirinkimų, ir Borutienė
buvo stomatologės.
Neabejotina, jog s.J.Kuodytės iniciatyva apie
1968 metus (V.Maciulevičienė visada tardavosi su ja) pradėtos rengti
vadinamosios apaštalinės kelionės pas veikliuosius kunigus A.Svarinską,
P.Račiūną, V.Jalinską, A.Šeškevičių, J.Lauriūną, A.Bulotą, B.Antanaitį,
vysk. V.Sladkevičių jiems paremti. Greičiausiai jos dėka į Vilijampolę
rekolekcijų pravesti atvykdavo kun. P.Račiūnas. Vilijampolės bičiuliams
susirinkimus jis pravesdavo ir Palangoje, kopose.
Kitas svarbus taškas - Kulautuva. Čia šeštajame
dešimtmetyje klebonavo kun. A.Svarinskas, zakristijonu dirbo vėliau
nelegaliai šventimus gavęs kun. P.Našlėnas, gyveno kun.A.Svarinsko
sesuo su šeima. Vietos mokykloje dirbo trys aktyvios tikinčios mokytojos:
Ona Butkevičienė, Stasė Jasiūnaitė ir Brazauskienė. Jos septintojo
dešimtmečio pabaigoje aštuntajame dešimtmetyje įsitraukė į tikinčiųjų
organizavimą: O.Butkevičienė - tiesiogiai į EBS, Brazauskų šeima
veikė Aukštuosiuose Šančiuose, o S.Jasiūnaitė tikinčiųjų susibūrimus
organizavo savo namuose Kulautuvoje. Juose dažnai kalbėdavo kun.P.Našlėnas.
Jį pas S.Jasiūnaitę pakviesdavo minėtos Vilijampolės moterys.
A.Miklyčienės iniciatyva kun. P.Našlėnas apie
1968-uosius pradėtas kviesti ir į Vilijampolės susibūrimus (jos
vyras buvo kilęs iš to paties krašto ir mokęsis toje pačioje gimnazijoje).
Bičiulius palaikė Vilijampolės bažnyčios vikaras kun. Jonas Babonas,
KGB greta kun.J.Zdebskio ir S.Tamkevičiaus laikytas vienu ekstremistiškiausių
kunigų, nors bičiulių prisiminimuose jis rečiau iškyla - tik V.Maciulevičienė
jį prisiminė.
Turbūt A.Miklyčienės pažintis su kun. J.Lauriūno
seserimi Ieva Laurusevičiūte pas ją vasarodavo nulėmė tai, jog
atoki pastarosios sodyba Raudondvaryje nuo 1969-ųjų virto rekolekcijų
vieta eucharistietėms (iki 1974m.) bei Kauno pamaldžių tėvų vaikams.
I.Laurusevičiūtė gerai pažinojo ir S.Jasiūnaitę, O.Intaitę Andriuškevičienę
bei M.Jaugelienę (kun. V.Jaugelio motiną).
Betarpišką EB pradžią reikėtų sieti su s. Gemos
pasirodymu Vilijampolės tikinčiųjų susirinkimuose. Esama kelių kiek
skirtingai šį momentą nušviečiančių liudijimų. S.Subačienė teigia,
jog apie Eucharistijos bičiulius ji pirmą kartą išgirdo pas Stašauskienę,
vadinamą rožių karaliene (ji augino rožes). S.Gema tąkart pasakiusi:
Čia mes ... Eucharistijos bičiulių, bet čia niekas neregistruos,
niekas pavardžių nerašys... kiekvienas turėkit širdy, kas ką norit
atsiveskit, kuriuos jau žinot. Daugelis apklaustųjų prisiminė pas
Stašauskienę susirinkimus vykus nuolat. Tuo tarpu V.Maciulevičienei,
laikytinai viena Vilijampolės grupės vadų, susirinkimai pas Stašauskienę
niekuo nesiskyrė nuo ankstesnių maldos susirinkimų pasisėdėjimų
vardinių ar kitomis panašiomis progomis. Jai EB pradžia labiau siejasi
su A.Miklyčienės prašymu pasveikinti s.Gemą vardinių ar gimtadienio
proga kartu su Ričardu Repšiu bei Donatu Samėnu.
EB susirinkimai vykdavo pas vieną ar kitą grupelės
narį pakaitomis, dažniausiai privačiuose namuose. Priimdavo: Panerių
gatvėje - Bronius ir Kristina Puodžiūnai, Mitkai, senieji ir jaunieji
Miklyčiai, Jaugeliai, S.Subačienė ir kt. Pirmaisiais metais Vilijampolės
grupelės susirinkimus dažniau pravesdavo s. J.Kuodytė. Tuo tarpu
s.Gema, prioritetu laikiusi būtinybę paskleisti bičiulių idėją visoje
Lietuvoje, savaitgalius praleisdavo kelionėse.
Grupelėse iš pradžių tebuvo vien moterys, paskui
įsitraukė vyrai, o paūgėję - ir vaikai. Lydere laikytina V.Maciulevičienė.
Jos padėjėjas (adjutantas) V.Butkevičius. Grupelės branduolį sudarė
apie 20 žmonių. Minėtini šie asmenys: A.Miklyčienė, jos sūnūs Antanas
ir Kęstutis, V.Maciulevičienė, S.Subačienė, O.Česnavičienė, Stašauskienė,
B. ir K.Puodžiūnai, R.Repšys, D.Samėnas, V.Snieška, R.Butkevičiūtė,
K.Rugevičius, A.Volskis, S.Vaičaitis iš Juodaičių, Sabulytės, A.ir
V.Jaugeliai, jų motina Monika, D.Snieškienė, E.Šiugžda, Gudelienė
ir kt.
Be Vilijampolės grupelės, Petrašiūnuose taip pat
aktyviai veikė EB kuopelė. Bičiulių atsiminimai neabejotinai leidžia
tvirtinti jos pradžią buvus prie Karmelitų bažnyčios veikusiame
inteligentų - kraštotyrininkų būrelyje, kuriam vadovavo buvęs
ateitininkas, tuo metu jau pensininkas J.Barysas, neabejotinai laikytinas
bičiuliu - V.Maciulevičienė EB ženkliuko idėją priskyrė jam. Buvo
suburtas jaunimo chorelis, vykdavo adoracijos, organizuotos ekskursijos
į žymių žmonių gimtąsias vietas. Būrelio veikloje dalyvavo P.Varnas,
P.Plumpa. J.Baryso 1969 metais privačiame name (Aušros g). suorganizuotos
kun.J.Zdebskio rekolekcijos davė postūmį s.A.Raižytei (ilgametei
Petrašiūnų EB grupelės vadovei) imtis organizuoti jaunimą. Karmelitų
būrelio aktyvi veikla KGB neliko nepastebėta KGB ataskaitose pažymima,
jog pensininkas fanatikas Barysas, dvi vienuolės kultūrietės ir
buvęs Skarulių bažnyčios vargonininkas dalyvauja vienoje iš vienuolių
ir pasauliečių fanatikų brigadų veikloje. Visi šie duomenys leistų
spėti, jog Karmelitų ir Vilijampolės grupelės vienalaikės, - jei
tai pasitvirtintų, tektų peržiūrėti pastarosios prioriteto teoriją.
Kaune panašių jaunimo būrelių būta ir daugiau.
Vienas tokių - Martos būrelis prie Viešosios bibliotekos. S. A.
Raižytė KGB ataskaitose apie 1971 metus, greta Aldonio ir Imukaitės,
minima kaip dalyvaujanti Elektroprojekto grupės (vad.Vitkus) susirinkimuose.
1971-aisiais KGB konstatuoja reakcinės religininkų dalies suaktyvėjimą
net iki įvairių konspiratyvinių sambūrių rengimo ir ideologiškai
kenksmingos literatūros platinimo.
Tuo pat metu EB grupės kūrėsi ir kitose Lietuvos
vietovėse. Anot vaizdingo O.Pranckūnaitės posakio, žinia apie EB
nuaidėjo per Lietuvą žaibo greitumu. Turima faktinė medžiaga visiškai
patvirtina jos vertinimo pagrįstumą - iki 1971-ųjų EB jau būta daugelyje
Lietuvos miestų.
EB idėją s. Gema pirmiausia pristatė šiauliečiams.
Į pirmąjį susirinkimą eucharistietė Ieva sukvietė penkis pamaldžius
vyresnio amžiaus vyrus. Susirinkimas galėjo vykti pietinėje miesto
dalyje, pas vyrą invalidą. Būta apie 30 bičiulių, kuriems vadovavo
M.Jurevičius. Taip pat minėtini V.Ivanovas, Z.Mištautas. S.Gema
Šiauliams skyrė didelį dėmesį neatsitiktinai šiaulietė G.Bružaitė
tapo jos artimiausia pagalbininke. S.A.Raižytei net kilo įspūdis,
jog s.Gema Šiauliuose tuo metu turėjo savo grupę.
Panevėžyje būta dviejų grupių - prie Šv.Petro
ir Povilo bažnyčios (Senamiesčio grupė) ir Katedros. Pirmiausia
bičiulių atsirado prie Šv.Petro ir Povilo bažnyčios, kurioje jau
nuo seno būta gyvo parapinio gyvenimo, drąsių kunigų (pasirašiusių
reikalavimą sugrąžinti vysk. J.Steponavičių), aktyviai veikė vargonininkas
Antanas Aleksandravičius, kuris, s. Gemos paprašytas, ėmėsi vadovauti
ir bičiuliams. Tai galėjo įvykti jau 1969 metais, nes s.O.Norkutė,
būrusi vaikus prie Katedros, mini, jog 1968-aisiais jai kilusi mintis
vaikščioti per butus ir rinkti jaunimą tai maždaug tuo metu prie
Senamiesčio bažnyčios jau veikė bičiuliai. Šią grupelę sudarė daugiau
vyresnio amžiaus vyrai ir moterys. Gi Katedros EB atsirado kiek
kitokiomis aplinkybėmis - čia būta s.O.Norkutės suburto jaunimo
ir vaikų. Pasiklausę s.Gemos Senamiesčio bažnyčioje, jie tiesiog
nutarė pasivadinti bičiuliais. 1970-1971 metais Katedros grupė jau
veikė aktyviai.
Biržuose grupę subūrė medicinos seserimi dirbusi
A.Šukytė - ją s.Gemai rekomendavo t.A.Šeškevičius, tuo metu klebonavęs
Molėtuose. Ši aplinkybė leidžia bent apytiksliai nustatyti EB atsiradimo
Biržuose datą - tai galėjo būti tik iki jo suėmimo 1970-ųjų rugsėjį,
nes, jam grįžus po metų, bičiuliai savo veiklą Biržuose jau buvo
išplėtoję. EB kūrimosi šiame mieste aplinkybės charakteringos ir
daugeliui kitų grupių: A.Šukytė po darbo nuėjusi į vakarines šv.Mišias
ir tiesiog pradėjusi gaudyti moteris, siūlydama joms ateiti pasiklausyti
s.Gemos. Prikalbinusi dešimt - tokia ir buvusi EB Biržuose pradžia.
Šiaurės Lietuvoje bičiulių dar galėjo būti Pakruojyje,
neabejotinai - Pasvalio rajone: s.Gema prisimena retkarčiais čia
atvažiuodavusi; 1973 metaus nešant kryžių dalyvavo Alfonsas Prakaitis
(galbūt tai J.Šileikio sąraše įrašytas miškininkas iš Pasvalio).
Bičiulių būta Vaškuose. Kirkliniuose klebonavęs t.P.Masilionis galėjo
bent jau savo parapijiečius informuoti apie EBS. S.Gema atvažiuodavusi
į Kupiškį, jai padėdavo s.Veronika, SJE, ten labai aktyviai dirbo
Sokų šeima. Kupiškyje vykdavo visos Lietuvos bičiulių rekolekcijos.
Prienų rajone EB atsirado dėl ankstesnių tikinčiųjų
susibūrimų. Būta kelių židinių: tikintieji rekolekcijoms rinkdavosi
pas mokytoją J.Eidukevičių, Liudą Šulinską Prienuose ir Reginą Buzienę
Bačkininkuose. Rekolekcijas jiems pravesdavo tuo metu be registracijos
pažymėjimų likę kunigas J.Zdebskis bei S.Tamkevičius. Apie 1969
metus Nijolei Cicėnaitei, SJE, pasiūlius, visi dalyvavusieji šiuose
susibūrimuose tapo Paguodos angelais. Maždaug 1971-aisiais S.Belickienei
pasikvietus s.Gemą į Prienus, po jos kalbos pereita į EB. Jų susirinkimai
vykdavo Prienuose, juose dalyvavo Eidukevičiai, Grigoniai, Buzai
ir kt.
Klaipėdoje EBS įsikūrė apie 1970 metus. Jiems
(o taip pat ir Palangos EB) vadovavo Marijos tarnaičių kongregacijai
priklausanti s.T.Steponavičiūtė. Bičiulių veikloje dalyvavo apie
40 šeimų - taigi apie 120 žmonių. Tarp aktyvesnių paminėtini: Irena
Česnauskienė, Ona Jokšienė, Ignas Petrauskas, galbūt Ripinskiai.
S. Gema Žemaitijoje daugelį vietovių aplankė,
tačiau susiduriama su chronologiniu neapibrėžtumu. Ji mini kelis
kartus važiavusi į Šilutę, lankiusi Rietave, Plungėje, Jurbarke.
Mažeikiuose darbavosi Sofija Remezienė, tačiau nežinia, ar aptariamu
laikotarpiu, nors s.G.Bružaitė prisimena iki 1974 metų ten buvusi.
Neabejotinai iki 1973-iųjų EBS įsikūrė Kretingoje (vadovavo Marijos
tarnaičių kongregacijai priklausiusi buvusi mokytoja s. J.Žiliūtė,
su paskaitomis važinėjusi po Lietuvą, ypač Šiaulius ir Klaipėdą),
Kelmėje, Kuršėnuose, Radviliškyje, galbūt Raseiniuose. Mons. Vincentas
Vėlavičius EB organizavo Skaudvilėje.
Apibendrinant galima teigti, jog bet kuriuo atveju
EB idėją paskleisdavo pati s. Gema, tačiau jų įsikūrimo aplinkybės
skyrėsi. Vienu atveju s. Gema ateidavo į jau egzistuojantį tikinčiųjų
sambūrį (Vilijampolės, Prienų, Panevėžio Katedros, galbūt ir Klaipėdos
grupės), kitais atvejais ji pati kreipdavosi į iniciatyvius žmones
- vienuoles ar pasauliečius - prašydama sukviesti tikinčiuosius
(Biržai, Panevėžio Senamiesčio grupė, Šiauliai).
S.Gema per mėnesį apvažiuodavo visą Lietuvą, apsistojusi
kurioje nors vietoje visam savaitgaliui (Klaipėdoje, Šiauliuose
ar Panevėžyje). Išryškinant EBS paplitimo geografinius dėsningumus,
matyti, jog EB būta didžiuosiuose Lietuvos miestuose, išskyrus Vilnių,
o taip pat Šiaurės Lietuvos bei Žemaitijos miestuose ir miesteliuose.
Aukštaitijoje EB idėja aptariamu laikotarpiu neprigijusi, nors s.
Gema su paskaitomis lankėsi Švenčionyse, Saldutiškyje, Ramygaloje,
Kėdainiuose.
Atskirose vietovėse ilgainiui susikurdavo naujos
grupelės, joms atskylant nuo senosios, kai jos dydis viršydavo maksimalią
(optimalią) 20-30 asmenų ribą (daugiau kambaryje netilpdavo). Pasiekus
šią ribą, dalis grupelės narių, susibūrę apie naują lyderį, sudarydavo
savo grupelę - tarsi atsipumpuruodavo nuo pagrindinės grupės. Visų
pirma jaunimas, be to, pastebimas paties jaunimo skaidymasis pagal
pomėgius (interesus). Kaune šis procesas ypač gerai pastebimas.
Kun.R.Repšys prisimena: Iš pradžių jaunimas rinkosi ... Miklyčių
namuose. ... jaunimo ratas vis didėjo, ir ėmėme ieškoti susirinkimams
kitų vietų.Taip atsidūrėme Butkevičiaus namuose.
Vilijampolės grupės skaidymosi pradžiai nustatyti
tinkamiausia R.Butkevičiūtės pateikta įvykių chronologija. Neabejotinas
atskaitos taškas - Butkevičių persikėlimas į Kauną 1972-ųjų vasarą.
Tai leidžia spręsti, jog 1971 metų antrojoje pusėje 1972 metų
pradžioje jaunimas jau rinkosi atskirai R.Kalpoko gatvėje, pas stomatologę
Bronelę. Be Butkevičių, grupelei priklausė Ričardas (Repšys), Donatas
(Samėnas). Butkevičiams persikėlus, rinktasi jų namuose. Skaidymasis
tęsėsi: R.Butkevičiūtė turėjo savo būrelį (dalyvavo apie dešimt
jaunuolių) tėvų namuose, o kai kurie jaunieji Eucharistijos bičiuliai
(tarp jų V.Butkevičius, V.Abraitis) rinkdavosi ir pas Loretą, Daugirdo
gatvėje.
1972 metų rudenį į EBS gretas įsitraukė dalis
iš provincijos atvykusio ir profesinėse technikos mokyklose pradėjusio
mokytis jaunimo - tarp jų V.Abraitis iš Kudirkos Naumiesčio, apie
bičiulius sužinojęs tų metų vasarą pas kun.A.Svarinską vykusiame
jaunimo susitikime. Savo ruožtu dalis Kauno bičiulių studentų, 1973-1974
metais baigusių mokslus, išsiskirstė po Lietuvą, paskleisdami bičiulių
idėją dar plačiau.
1973-iaisiais savo grupelę subūrė R.Repšys, kartu
su savo draugu D.Samėnu patraukęs ir kitus katalikiškojo sparno
žygeivių veikloje dalyvavusius studentus. Jos lyderiai: R.Repšys,
V.Snieška, D.Snieškienė, Š.Boruta (įsitraukė 1973 m.). Dalyvavo
taip pat Danutė Borutienė (Š.Borutos žmona), E.Šiugžda, L. Šiugždienė,
Virginijus Mačikėnas, Jūratė Šivickaitė - iš viso apie 20-30 žmonių.
Rinktasi Borutų tėviškėje, pas Ričardą, Seinų gatvėje, prie Girstupio
ir kt.
Visi toms Vilijampolės grupės pagrindu susiformavusioms
grupelėms priklausantys bičiuliai kartais susirinkdavo bendrai -
dažniausiai Butkevičių namuose (Molėtų g.), nuo 1973-iųjų tapusiais
ryškiausiu viso Kauno katalikiškojo jaunimo centru. 1973 m. kovo
19 d., Šv. Juozapo dieną, buvo surengtas pirmasis masinis, KGB dėmesį
atkreipęs susiėjimas - dalyvavo apie 60 žmonių. Susirinkime kalbėjo
kun.J.Zdebskis. Tuoj po to sekė represijos prieš kraštotyrininkus,
tačiau bičiulių jos neužkliudė.
Petrašiūnų ir Vilijampolės bičiuliai kartais susieidavo
bendruose renginiuose 1972-ųjų rugpjūtį grįžusiam iš įkalinimo
kun.J.Zdebskiui surengtos iškilmingos sutiktuvės. Neaišku, ar prisidėjo
Senamiesčio (Katedros) grupė, kuriai galbūt vadovavo V.Abraičio
močiutė Onutė.
Kituose miestuose, dėl duomenų stokos, grupelių
skaidymosi procesas sunkiau atsekamas. Nors žinoma, jog Šiauliuose
ilgainiui pradėti rengti atskiri susirinkimai jaunimui, suaugusiesiems,
šeimoms. Būta studentų grupių. Skaidymąsi galima įžvelgti ir Panevėžyje.
Pavyzdžiui, A.Aleksandravičius, vienos Panevėžio grupelių vadovas,
nieko nežinojo apie susirinkimus, vykstančius pas O.Pranckūnaitę.
Prie Katedros grupės veikė įvairios užsiėmimų grupės. Pagal amžių
grupelės narius paskirstydavo ir Prienuose. Visgi susidaro įspūdis,
jog tik Kaune veikė stabilios, turinčios savo lyderius grupelės,
atsipumpuravusios nuo pagrindinės grupės.
Kalbantis su bičiuliais išryškėjo kai kurių jų
pastangos užtušuoti vadų egzistavimo faktą (Eucharistijos vadai
buvo tokie, bet tik pro forma; Mes dažnai tų vadų ir nepažinojome),
geriausiu atveju laikant juos ryšininkais informacijai pasikeisti
tarp grupelių. Polinkis neigti struktūrinį EBS pobūdį, matyt, laikytinas
autentišku grupelėse vyravusios broliškos atmosferos pasireiškimu.
Jo nereikėtų sureikšminti: nors ir pripažįstant dvasinio ryšio,
jungiančio bičiulius, svarbą, organizacinis pradas lengvai įžvelgiamas
jau vien lyderių atsakomybėje už sėkmingą susirinkimo pravedimą.
Juo labiau jog kitiems ypač eucharistietėms (s. Gerarda būta
vadų valdybos) - vadų institucijos (sistemos) egzistavimas nekėlė
jokių abejonių.
Vadų institucija neatsirado iš karto - tik devintojo
dešimtmečio pradžioje, kai s. Gema pradėjo ilgesniam laikui išvykti
į misijas, pasauliečiai visiškai perėmė vadovavimą EB sąjūdžiui.
Tačiau, vadovaudamasi t.P.Masilionio priesakais, ji nuo pirmų sąjūdžio
dienų rūpinosi vadų ugdymu: pastebėjusi energingesnius žmones, pasistengdavo
juos iškelti, faktiškai padarydavo grupelių vadais, skatino iniciatyvą
- net dalyvaudama susirinkimuose, leisdavo kalbėti kitiems.
Aukštesnės vadų rengimo pakopos pradžią žymi grupelių
vadų sukvietimas į vien jiems skirtas rekolekcijas. Jos žymi ir
vadų institucijos formavimosi pradžią. Dauguma dalyvavusiųjų sutaria,
jog jos įvyko Raudondvaryje, pas kun. J.Lauriūno seserį I.Laurusevičiūtę
(išimtis - M.Genytė: jos manymu, rekolekcijos galėjusios vykti Kulautuvoje,
pas vienuoles). Jas vedė kun. S.Tamkevičius. Vėliau rekolekcijos
vadams - vadinamosios uždarosios rekolekcijos - vykdavusios dažniausiai
pas t. Stanislovą ( kun.M.Dobrovolskį). R.Butkevičiūtė Jurkuvienė
prisimena s.Gemą ją pakvietus į šias rekolekcijas jų šeimai jau
atsikėlus į Kauną - vadinasi, jos galėjusios įvykti ne anksčiau
nei 1972-ųjų vasarą greičiausiai per 1973 metų Gavėnią, nes pas
I.Laurusevičiūtę rekolekcijos paprastai vykdavusios šiltuoju metų
laiku.
Rekolekcijos vykdavo tris dienas. Jose dalyvaudavo
12-15 žmonių, tarp jų s.Gema, R.Repšys, D.Samėnas, M.Jurevičius
ir kt. Vėliau jos vykdavusios reguliariai, dėl jų paprastai būdavo
susitariama prieš dvi tris dienas, konkretesni susitikimai - tik
prieš Adventą ar Gavėnią.
Antra reikšminga gairė - reguliarių vadų susirinkimų
atsiradimas. Pirmasis įvyko 1973-iųjų gegužę. Pretekstu jam tapo
šiauliečių sumanymas Kryžių kalne pastatyti kryžių. Tai pirmoji
vieša ir bendra visiems bičiuliams akcija (vykusi 1973 m. gegužės
19-20 d.), suteikusi jiems vienybės pojūtį. Ji buvo plačiai nušviesta
to meto šaltiniuose, taip pat istoriografijoje, nors ir neįvardijant,
kas jos sumanytojai ir vykdytojai. Įvykių eiga pakankamai tiksliai
aprašyta LKB kronikoje: akcijos dalyviai (bičiuliai iš Šiaulių,
Kuršėnų, Kauno ir Pasvalio), jau žinodami įvykus išdavystę, visgi
12 val. nakties išnešė kryžių iš M.Jurevičiaus namų ir per keletą
valandų, aplinkiniais keliais, išvengę susidūrimo su KGB, pasiekė
kalną ir kryžių pastatė.
Akcija buvo kruopščiai suplanuota. Kryžiaus pastatymo
iniciatoriai M.Jurevičius ir S.Čilinskas apie savo sumanymą užsiminė
EB susirinkime Kaune. Sumanymui buvo pritarta. Nutarta šį žygį atlikti
visų bičiulių vardu už šeimų tvirtumą, tautos dorą ir t.t. Po kelių
dienų (prieš pat kryžiaus nešimą) Šiauliuose neabejotinai taip pat
vyko vadų susirinkimas. Jame dalyvavusi Panevėžio bičiulių vadovė
M.Genytė (taip pat ir R.Repšys su D.Samėnu) prisimena, jog šiame
susirinkime buvo detaliai aptarta akcijos eiga, nuspręsta, jog kryžiaus
nešime dalyvaus šiauliečiai ir artimiausių miestų atstovai, o didžioji
dauguma bičiulių buvo paraginti tą naktį rinktis grupelėmis ir melstis
už sėkmingą akcijos baigtį.
S.Belickienė prisimena s.Gemą pakvietus ją į pirmąjį
vadų susirinkimą Kaune R.Kalantos susideginimo metinių išvakarėse
(galbūt būtent šiame susirinkime minėti šiauliečiai ir paskelbė
apie savo sumanymą), o jai pabijojus atvažiuoti, paaiškino, jog
kitas susirinkimas vyksiąs po mėnesio. M.Genytės pateikti faktai
- Šiauliuose vykusiame susirinkime aptartos konkrečios kryžiaus
nešimo akcijos detalės - jos įsitikinimą šį susirinkimą buvus pirmuoju
daro labai įtikinamą. Šiuos du liudijimus sunkoka tarpusavyje suderinti
- ypač neįtikimas toks trumpas laiko tarpas tarp susirinkimo Kaune
ir Šiauliuose - geriausiu atveju savaitė. Nebent susirinkimą Kaune
laikytume savotišku išplėstiniu Kauno bičiulių susiėjimu, į kurį
buvo pakviesti ir kitų miestų atstovai. Visgi susirinkimas Šiauliuose
turėjo žymiai didesnės reikšmės EBS raidai - jame patvirtinti EB
vadų įstatai, kuriuos parašiusi pati s.Gema. Nuo šio susirinkimo
prasidėjo reguliarūs kasmėnesiniai vadų susitikimai, vykdavę skirtingose
Lietuvos vietose, atsirado pastovi institucija, platus ratas žmonių,
jungiantis visą sąjūdį, - jau ne vien s.Gema, bet daug gausesnė
žmonių grupė įkūnijo sąjūdžio vienybę. Kartu tai ir EBS, kaip pasauliečių
judėjimo, brandos požymis, rodantis, jog sąjūdis įžengė į naują
savo raidos - betarpiško iškeltų vadų formavimo - etapą.
Straipsnis parengtas naudojantis
autoriaus publikacija Eucharistijos bičiulių sąjūdžio ištakos ir
raida 19691973m. //Genocidas ir rezistencija, 2003, Nr.1(13),
p.93-113.
© 2004 "XXI amžius"
|