Pasakų reikšmė dvasiniam brendimui
Liaudies pasakos yra didelis tautos turtas. Svarbiausias
jų akstinas - turinio paprastumas, nuoširdus švelnumas, skaidrus
aukštų moralinių vertybių iškėlimas. Liaudies pasakose išmintingai
sprendžiami doroviniai klausimai, įprasminamos gražiausios tautinės
vertybės, gražūs pavyzdžiai.
Pasakos į vaiko pasaulį ateina anksti: mažylis
dar nemoka skaityti, nepažįsta aplinkos, tik suvokia keletą gėrio
ir blogio sąvokų. Mažas žmogus jau moka supykti, būti nepatenkintas,
verkia, kai neišpildomi jo norai, bet nežino, kas yra mirtis, neapykanta,
kerštas, savanaudiškumas. Pasakos yra vaiko pradžiamokslis. Girdėdamas
jas, mažylis suvokia, kad tarpusavyje kovoja geras veikėjas su bloguoju.
Gerajam sekasi, o blogasis patiria pralaimėjimą, žūva arba nubaudžiamas.
Tačiau gėrio ir blogio kova ilga, nuožmi ir reikalaujanti daug pastangų.
Akcentuojama tai, kas labai svarbu žmonių tarpusavio santykiuose.
Veikėjų elgesiu atskleidžiamas pamokymas. Tame pamokyme glūdi visa
pasakos jėga.
Dažnai su mokiniais kalbamės apie tai, ką jie
skaito arba kokios temos juos domina. Pradinių klasių mokiniams
dar aktualiausios yra pasakos. Atlikusi tyrimą, pastebėjau, kad
antrokai daugiausia iš visų pradinukų skaito liaudies pasakas. Jiems
labiausiai patinka juokų pasakos savo žaismingumu, komizmo elementais.
Galima teigti, kad antrokai daugiausia iš visų pradinukų skaito
ir stebuklų pasakų, ir pasakėlių apie gyvūnėlius, mėgsta pasakas
be galo. Jų pasaulis šviesus ir tyras. Gaila, tačiau trečiokai skaito
mažiausiai. Nelabai pasakų vaizdais ir veikėjų gyvenimu domisi ketvirtokai.
Seniau pasakas dažniausiai sekdavo mamos, močiutės.
Tėčiai buvo užimti laukų darbais, rūpinosi šeimos gerove. Simonas
Daukantas gyrė tas motinas, kurios sėdėdamos prie ratelių ir verpdamos
sekė vaikams pasakas. Jose ieškota vertybių, kuriomis vaikas galėtų
sekti ir užaugti doras žmogus. Deja, laikai keičiasi, ir, atlikusi
tyrimą, pastebėjau, kad net 48 proc. pradinių klasių mokinių skaito
pasakas patys. Pažymėtina, kad pasakas skaito ir mamos (34 proc.).
Gaila, bet nebuvo paminėtas nė vienas senelis, kuris būtų sekęs
pasakas, atvėręs vaikams išminties šaltinį.
Pasakų veikėjų būdas nesudėtingas: jis be detalių,
be niuansų, pasitenkina viena charakteringa ypatybe (gudrumu, kvailumu,
veidmainiškumu, stačiokiškumu ir t.t.). Tokios yra specifiškos pasakų
veikėjų ypatybės, tokie pasakų herojai. Tačiau vaikai pasakose dažniausiai
ieško gėrio, šviesos, taurumo, gėrisi gražiomis veikėjų savybėmis,
tiki, kad nugalės gėris, tiesa. Pradinių klasių mokiniai išvardija
dažniausius pasakų veikėjus, argumentuoja, kodėl jie patinka arba
labai įsiminė:
· Milžinas, nes gali viską padaryti.
· Pelenė, nes ji kenčia ir pasaka yra įdomi (nes
ji graži ir gera), nes pasaka gerai baigiasi.
· Burtininkas, nes jis moka daug burtų, skraidyti
ir yra stiprus.
· Princesė, nes ji gera, graži, protinga, gerai
mokosi, su visais gerai elgiasi ir apsivilkusi gražią suknelę.
· Snieguolė, nes aš noriu būti į ją panaši, nes
ji graži, gera, nuoširdi.
Skaitydami pasakas, vaikai seka veikėjų pavyzdžiu.
Visi pradinių klasių mokiniai labiausiai žavisi pasakų veikėjų drąsa,
todėl jie pamini karžygius, Jonuką ir Grytutę, tris paršiukus, septynis
ožiukus, princus ir kt. Vaikai žavisi silpnųjų veikėjų sugebėjimu
padaryti didelius darbus, įvykdyti svarbias ir neįveikiamas užduotis,
drąsiai aukotis dėl kitų. Tarp dažniausiai skaitomų knygų minimos
Batuotas katinas, Gražiausios H. K.Anderseno pasakos, Gražiausios
lietuvių liaudies pasakos, Brolių Grimų, Šarlio Pero pasakos.
Tėveliai teigia, kad jie renkasi skaityti savo
vaikams tokias pasakas, kuriose, kaip jie mano, vaikai ras vertybių,
svarbių jų dvasiniam pasauliui ugdyti ir lavinti. Svarbiomis savybėmis
pradinių klasių mokinių tėveliai laiko gerumą, sąžiningumą, ryžtą.
Manoma, kad gėris labiausiai tinka vaiko asmenybei formuoti ir ugdyti.
Mokytojams tenka auklėti asmenybes, todėl negalime
atsisakyti minties, kad auklėjame savo tautos ateities pagrindą,
kurio charakterį turi formuoti praeities kultūra. Liaudies pasakas
kūrė ne vienas asmuo, bet visa tauta. Pasakas be galo labai mėgsta
patys mažiausieji mokiniai. Jos ugdo jų sąmojų ir sukelia linksmą
nuotaiką. Pasakos dinamizmas, naivumas, vaizdingumas yra tie stimulai,
kurie sužavi vaiką. Jo įgytasis pasaulio pažinimas toks mažas, bet
noras jį pažinti toks didelis, tad vaikas puola visur, kur tik jaučia
gausiąs atsakymą ir vieną kitą klausimą.
Renata ALEKSYNIENĖ,
Kauno Žiburio vidurinės mokyklos vyr.mokytoja
© 2004 "XXI amžius"
|