Meilė ne seilė
Juozas DAPŠAUSKAS
Jau gerokai prieš vasario 14-ąją visur žybčioja
raudonos širdutės, norėdamos priminti, kad artėja Valentino diena.
Kai kas į tą šurmulį žiūri kaip į aklą Vakarų kopijavimą ir siūlo
būti išrankesniems, pastabesniems ir dvasingesniems. Ši diena gali
būti proga atidžiau pažvelgti į meilę, kaip ji suvokiama šiandieninėje
visuomenėje, taip pat pastebėti, kad mums tikrosios meilės diena,
simbolis, gali būti Vasario 16-oji. Kodėl? Apie tai ir pasvarstykim.
Meilė amžina, jei kuriama
Šventajame Rašte sakoma, kad Dievas yra meilė
ir Jį tikintys raginami mylėti vieni kitus. Pas mus labiau priimta
meilę laikyti visiškai arba labai mažai nuo mūsų priklausančiu jausmu.
Tada ir Jėzaus įsakymas mylėti yra kažkoks nesusipratimas: juk,
kaip sakoma, širdžiai neįsakysi.
Gausiai apsilankantiems vestuvių dalyviams Kryžių
kalno vienuolyne yra tekę išsakyti linkėjimus jų naujo santuokinio
gyvenimo proga. Dauguma tuokdamiesi tikisi, kad jų meilė tęsis amžinai.
Tačiau statistika daug metų teigia, kad pusė susituokusiųjų išsiskiria,
o nemažai ir oficialiai neišsiskyrusiųjų gyvena kaip dvasiškai svetimi.
Tad ir mano linkėjimai nebūdavo koks saldžialiežuvavimas: nesuvokę
krikščioniškos meilės esmės, neturėkite iliuzijų, kad jūsų meilė
bus amžina, o santuoka patvari ir darni.
Vienoje radijo laidoje kartą kelios psichologės
svarstė, ar nevertėtų santuoką pradėti sudaryti terminuotam laikui,
nes jausmai išblėsta, prasideda įvairios krizės, po kurių būtų galima
tą pažadą pratęsti arba (kaip bet kokį verslo sandorį) nutraukti.
Tai aiškiai atspindi plačiausią požiūrį į meilę: meilė yra jausmas,
kuris spontaniškai subanguoja, paskui kažkaip dingsta ir nuo mūsų
čia mažai kas priklauso.
Kai kurie Lietuvos laikraščiai, rašydami apie
žinomų visuomenės veikėjų ištuokas ir naujas santuokas (A. Brazausko,
G. Rinkevičiaus ir kitų), pristatė tai vos ne kaip didžiausią meilę
(va ką meilė gali), na, ir, suprask, kaip sektiną pavyzdį.
Vėl besituokiantieji skiriasi dažniau
Vienoje Jungtinių Amerikos Valstijoje atliktas
tyrimas aiškiai parodė, kad išsiskyrę ir antrą kartą, tuo labiau
trečią kartą bekuriantys santuokas žmonės skiriasi vis dažniau.
Tai paneigia naivų teiginį, kad jau kitas kartas bus sėkmingesnis.
Pasirodo, problema yra ne partneris, sutuoktinis, kurį pakeitus
nauju, plėtosis gražūs santykiai, bet pats iliuzinis požiūris. Kai
kam gali būti ir nelabai priimtina mintis, kad meilės esmė nėra
jausmas, o nuostata, požiūris, apsisprendimas, veiksmas. Meilė nėra
seilė, kurią prarijai ir nebeliko, kaip lakoniškai sakoma. Meilė
yra ištvermingai ir išmintingai kuriama. O jausmas nesvarbu? Taip,
net labai svarbu! Bet jeigu jis suabsoliutinamas, jam išblėsus lieka
tinkama terpė įvairiai buhalterijai, kaltinimams, galiausiai išsiskyrimui.
Vieni Kryžių kalno vienuolyno lankytojai kadaise
pakvietė brolius pranciškonus paplaukioti buriniu laiveliu trimaranu
Rėkyvos ežere. Pūtė stiprokas vėjas, buvo labai geros sąlygos plaukioti.
Beplaukiojant kilo kai kurių įžvalgų apie valingos meilės ir jausmų
santykį. Visokios yra meiles: tarp žmogaus ir Dievo, tarpusavio
žmonių, vyro ir moters. Vėjas yra kaip meilės jausmai: kartais jis
būna labai palankus, kartais priešingas, kartais nusistovi štilis.
Kai plaukėme pavėjui, buriuotojas nuleido kai kurias bures, nes
per greitai plaukėme, paskui, iškėlę visas bures ir tinkamai jas
nukreipę, plaukėme prieš stiprų vėją. Ir stebėtinai greitai. Esmė
kaip bus valdomos burės. Pats vėjas pučia tarsi spontaniškai
(ne mūsų valiai įsakyti vėjui), bet svarbu žinoti, sugebėti ir kreipti
bures sąmoningai ir valingai. Taip yra ir su meile.
Kartais pučia priešingas vėjas, neretai - tik
štilis (tada dažnai ir kyla klausimas, ar yra prasmė būti kartu,
jei nebeliko meilės? Meilė absoliučiai sutapatinama su jausmu).
Iš gamtos žinome, kad štilis trunka neamžinai, jį kūrybingai bei
kantriai ištvėrus, galima vėl džiaugtis meilės platybėmis.
Meilė atveria akis
Girdima nuomonė, kad meilė akla, kad nesugebama
tikroviškai įvertinti savo įsimylėto asmens. Aplinkiniai pastebi,
kad idealizuojamasis partneris yra mėgėjas dažniau pavartoti alkoholį,
smurtauja ir pačia bendriausia prasme nėra meilės žmogus. Tačiau
apkvaitusieji stengiasi neretai į aplinkinių pastabas nekreipti
dėmesio ir vadovaujasi iliuzijomis: kai susituoksim, jis ar ji pasikeis.
Dėl tokio aklumo sulaukiama tragiškų pasekmių.
Tikroji meilė nėra akla, ji padeda subtiliau praregėti.
Ką nors mylėti, vadinasi, būti vieninteliu, matančiu kitiems neregimus
dalykus, - yra pasakęs F. Moriakas.
Norint meilę išlaikyti gyvybingą, svarbu puoselėti
sveiką idealizavimą, sugebėti įžvelgti kito asmens teigiamus bruožus
ir savybes. Šią mintį būtų galima iliustruoti F. Dostojevskio pastebėjimu:
Mylėti žmogų - matyti jį tokį, kokį mato Dievas. O Dievas žmogų
visada idealizuoja, tiki juo, nors žmogus dažnai nepateisina Jo
lūkesčių; tai matome Šventajame Rašte ir mūsų realiame gyvenime.
Dvasinis idealizavimas - tai ne aklumas. Meilė
- ne akla, bet meilė uždengia nuodėmių gausybę, sakoma Biblijoje.
Tai labai tikroviškas visumos matymas, su dvasiniu įžvalgumu ir
pakantumu. Kas taip sugeba mylėti, gali pasakyti, kad mylint ir
tvoros žydi...
Meilė, kurianti istoriją
Yra toks požiūris, kad iš pradžių būna įsimylėjimas,
o paskui - meilė. Drįsiu pažvelgti kitaip. Pirmiausia turi būti
meilė, o tik paskui įsimylėjimas. Argi priešdėlis įsi nesusijęs
su žodžiais įsižiūrėjimas, įsimąstymas, o iš tiesų su vis geresniu
pažinimu ir įsiskverbimu į kitą? Tai jau ilgas kelias, susijęs su
ištikimybe, kantrybe.
Bet vadinamieji įsimylėjimai tų, kurie savo charakteriu
yra egocentrikai, cinikai ir pan., gali būti tikra meilės priešingybė.
Tokie kuriam laikui tampa net labai geri, dėmesingi, gali savo gerumu
bet kam apsukti galvą. Kodėl jie tokie mylintys? Ar ne todėl,
kad jiems rūpi tik jų pačių jausmas, maloni nuotaika? Jei žmogus
nėra dvasiškai subrendęs mylėti visus žmones, jo įsimylėjimas kitos
lyties asmenį dažniausiai būna tik tam tikra egoizmo išraiška. O
juk meilės esmė yra savo egoizmo atsižadėjimas. Gyvenimas dėl kitų
tampa vaisingas ir kuria istoriją.
Meilės diena - ir Vasario 16-oji
Vasario 16-ąją švenčiame Nepriklausomybės dieną,
bet ją galima švęsti ir kaip tikrosios meilės dieną.
Gyvendamas Prahoje Jonas Basanavičius įsimylėjo
švelnią, subtilią ir mąslią merginą Eleonorą Mohl. Neilgai jie džiaugėsi
artuma. J. Basanavičiaus jaunoji žmona Eleonora susirgo anuo metu
nepagydoma liga. 1889 m. vasario 16 d. ji mirė ant savo mylimo vyro
rankų. Nėra žemėje jėgų, kurios mus išskirtų, - prisiekė J.Basanavičius
mylimai žmonai. Pažadą ištesėjo. Naujos šeimos nesukūrė. Mylimiausio
asmens netekimas jo nesužlugdė ir neuždarė kartėlyje, bet išryškino
tikrosios meilės amžinumą. Po kelių dešimtmečių vasario 16-ąją Lietuvos
Tarybos posėdžiui vadovavo ir Lietuvos Nepriklausomybės tekstą pasirašė
daktaras J. Basanavičius. Jis mirė 1927 metais, taip pat vasario
16 dieną, taip bylodamas tikrosios meilės ir laisvės nemirtingumą.
Jo mylimosios Eleonoros mirties data - vasario 16-oji - reikšmingai
pasikartojo dar du kartus. Tokia meilė yra kūrybinga ir daro stebuklus.
© 2006 XXI amžius
|