|  
              Jaunimo piligrimystė: sekti šv. Pranciškaus pėdomis 
             
             Gintarė PRŪSAITĖ  
            
               
                  | 
               
               
                |  
                    Pranciškoniškas jaunimas  
                    pakeliui į Asyžių aplankė  
                    daug įžymių vietų  
                   
                 | 
               
               
                  | 
               
               
                |  
                    Ilgas kelias į Asyžių...  
                   
                 | 
               
             
            Gyvenimas bendraujant su Dievu  tai ne sklandymas 
              padebesiais. Jis turi reikštis konkrečia veikla, rūpinimusi savo 
              artimu, - teigė brolis Rožė, Taizė kaimelio bendruomenės įkūrėjas. 
               Kas seka Kristumi, kartu yra ir su žmonėmis, ir su Dievu, maldos 
              nuo veiksmo jis nesiekia atskirti.  
             Apie tai šių metų pavasarį buvo pradėta diskutuoti 
              ir Vilniaus Bernardinų parapijoje įsikūrusio pranciškoniško jaunimo 
              susitikimuose. Pranciškoniškas jaunimas, globojamas brolio Algio, 
              OFM, bei sesers Onutės, jau treti metai kiekvieną trečiadienio vakarą 
              renkasi šlovinti Dievą, melstis, kalbėtis pasirinkta tema.  
             Tačiau anksčiau ar vėliau kiekviena bendruomenė 
              subręsta dar didesnei veiklai, kai ateina metas įsipareigoti, tvirtai 
              apsispręsti už Kristų, išeiti už savo parapijos ribų, įprasminti 
              tikėjimą konkrečia veikla. Pirmasis žingsnis gali būti kad ir viešas 
              kitų parapijos žmonių akivaizdoje ištartas taip Kristui, taip 
              Evangelijai, taip v. Pranciškaus dvasingumui. Šių metų gegužės 
              31 dieną šešiolika jaunuolių trečiadienio v. Mišių metu būtent 
              tokį pažadą ir davė. Pranciškoniško jaunimo maldos grupė, kaip ir 
              daugelis kitų, trokšta patirti gyvojo Kristaus prisilietimą savo 
              gyvenime, tačiau išsiskiria iš kitų maldos grupių tuo, jog siekia 
              išgyventi Dievo buvimą v. Prancikaus parodytu keliu, remiasi io 
              ventojo patirtimi.  
             Žinoma, tapti v. Pranciškaus sekėjais nėra lengva, 
              ypač todėl, kad ši asmenybė gyveno ir skleidė Evangeliją toli Italijoje 
              XII-XIII amžiais. Vis dėlto pabuvimas tose vietose, kur veikė ir 
              gyveno šis šventasis, leidžia priartėti prie pranciškoniško dvasingumo. 
              Piligrimystė v. Prancikui buvo labai svarbi, todėl jis nuolat 
              keliavo ir skelbė Evangeliją žmonėms, nors keliaudamas neturėjo 
              su savimi nei maisto, nei pinigų. Ištartas pranciškoniško jaunimo 
              pažadas taip pat paskatino išgyventi piligrimystę, maldos dvasioje 
              keliauti į vietas, kuriose kažkada gyveno ir veikė šv. Prancikus. 
             
             Tačiau šiai kelionei įgyvendinti vis dėlto reikėjo 
              pinigų, nakvynės, maisto. Piligrimystė šiais laikais kiek kitokia. 
              Dauguma šių laikų piligrimų jau nebepasiryžta keliauti pėsčiomis 
              tūkstančių kilometrų be maisto, nakvynės, kitų žmogui būtinų dalykų. 
              Dauguma važiuoja autobusais, i anksto susimoka už nakvynę. Tad 
              kaip tokiomis pagerintomis sąlygomis igyventi tikrąją piligrimystės 
              dvasią?  
             Pranciškoniškas jaunimas nusprendė keliauti iš 
              bendruomenės darbu uždirbtų pinigų. Jie gamino įvairius suvenyrus, 
              už kuriuos parapijos žmonių prašė paaukoti šiai piligriminei kelionei 
              į Asyžių, Italijos miestelį, kuris yra viso pranciškonų ordino širdis. 
              Vėliau, jau lankydami įvairias šventas vietas Italijoje, jaunuoliai 
              meldėsi už kelionei paaukojusius žmones ir už visą savo parapiją, 
              laikydami šią kelionę dovana, suteikta kitų žmonių.  
             Tačiau vis dar kyla klausimas, ar važiuojant autobusu 
              galima išgyventi piligrimystės dvasią, juk pirmieji piligrimai į 
              šventas vietas keliaudavo pėsčiomis.  
             Viena iš pranciškoniško jaunimo pažadą davusių 
              narių prisiminė filmą apie kelionę į Meką, kuriame buvo pateiktas 
              klausimas: kodėl skrendi lėktuvu, o ne eini pėsčiomis į kiekvienam 
              musulmonui šventą vietą? Atsakymas buvo toks: jeigu gali neskristi 
              lėktuvu, tada važiuok autobusu, jeigu gali nevažiuoti autobusu, 
              važiuok dviračiu, jeigu gali nevažiuoti dviračiu, eik pėsčiomis. 
              Aplankyti už tūkstančių kilometrų esančias vietas pėsčiomis šiais 
              laikais mažai kas gali, todėl vis dėlto geriau pasirinkti kokią 
              nors transporto priemonę, nei visai nevykti. Patirti piligrimystės 
              dvasią padėjo ir kelionės metu kiekvieną dieną brolių aukotos v. 
              Miios, taip pat rožinis, liturginės Dievo valandos, giesmės.  
             Likus maždaug dešimt kilometrų iki pagrindinės 
              kelionės vietos  Asyžiaus, Italijos miestelio, kuriame augo v. 
              Prancikus ir kuriame jis yra palaidotas,  buvo nuspręsta eiti 
              pėsčiomis, prisijungti prie italų pranciškoniško jaunimo, kurie 
              jau buvo nuėję apie 100 kilometrų pėsčiomis. Tie devyni kilometrai, 
              palyginti su italų jaunimo nueitu keliu, buvo labai nedaug, tačiau 
              liko labai ryškūs ir įsimintini. Eidami su jais suvokėme, kad italai 
              piligrimystę suvokia kiek kitaip nei mes. Eidami jie daugiausia 
              šnekučiavosi tarpusavyje, o tai mūsų jaunimui pasirodė labai keista, 
              nes lietuvių jaunimo žygius nuolat lydi giesmės, žygių dainos, rožinis. 
              Iš pradžių pabendravę su italais, lietuviai susirinko eisenos gale 
              ir visą kelią šlovino Dievą giesmėmis. Tačiau tyla taip pat reikalinga, 
              todėl, likus trims kilometrams iki Asyžiaus, visi ėjome tylėdami, 
              ir tyla buvo tikrai išraiškinga, kai gali pajusti aplinkos dvasią, 
              suvokti, jog šiomis vietomis kažkada vaikščiojo ir pats Pranciškus. 
             
             Atėję į vietą, vėl patyrėme liudijimą, aikštėje 
              laukė minia žmonių, reikėjo pabučiuoti žemę ir, susikibus už rankų, 
              skanduojant ir plojant jau atvykusiai miniai piligrimų, bėgti prie 
              Porciunkulės bažnytėlės ir sveikinti kitus piligrimus. Kadaise prie 
              San Damiano kryžiaus išgirdęs Kristaus žodžius: Eik į pasaulį ir 
              atstatyk mano bažnyčią, v. Pranciškus priėmė šį liepimą tiesiogiai 
              ir sumanė atstatyti netoli Asyžiaus buvusią mažytę apgriuvusią Porciunkulės 
              bažnytėlę. Vėliau jis suprato, kad buvo kalbama apie Bažnyčią kaip 
              krikščionių bendruomenę, kurią reikia atgaivinti skelbiant Evangeliją. 
              Pabuvimas prie v. Prancikaus ir v. Klaros kapų, v. Mišios San 
              Damiano bažnytėlėje, kur kažkada melsdavosi ir v. Prancikus, leido 
              dar geriau pajusti Dievo artumą.  
             Keliaudami po Italiją, jaunimas ir broliai pranciškonai 
              Dievo veikimą taip pat pajuto ir per žmonių gerumą. Kiekvieną naktį 
              nakvodavome vis kitoje vietoje. Mus įsileisdavo įvairių parapijų 
              dvasininkai, daugiausia broliai pranciškonai, už suteiktą nakvynę 
              neimdami pinigų. Ta parama: suteikta nakvynė, paruota vakarienė 
              ar pusryčiai  įpareigojo melstis už tuos žmones, jų parapijas. 
              itaip buvo galima pajusti gyvenimo kaip dovanos, kurios niekas 
              neprivalėjo suteikti, kuris buvo padovanotas veltui tam, kad galėtume 
              juo džiaugtis, dvasią.  
             Po Asyžiaus labai svarbi ios kelionės vieta buvo 
              La Vernos kalnas, kurį kažkada atrado Pranciškus klajodamas po uolas. 
              Ant šio kalno įsikūrė pranciškonų brolių vienuolynas. Jame v. Pranciškus 
              patyrė, ką reiškia būti atmestam ir nesuprastam kitų brolių, jo 
              sekėjų. Kančia, kurią išgyveno šis šventasis, kartu jį ir apdovanojo. 
              Ant šio kalno maldos metu Pranciškui atsivėrė stigmos, taip jis 
              tarsi supanašėjo su Kristumi. iam įvykiui atminti kiekvieną dieną 
              ten gyvenantys broliai ir visi piligrimai dalyvauja eisenoje nuo 
              bazilikos iki Stigmų koplyčios.  
             Šv. Pranciškus troško patirti tokią pat kančią 
              ir tokią pat meilę pasauliui ir žmonėms, kokią patyrė Kristus, ir, 
              atrodo, šios svajonės išsipildė. Kančią, kurią patyrė šis šventasis 
              atsivėrus stigmoms, ir meilę, kurią juto skleisdamas Evangeliją 
              bei klajodamas po laukus ir gėrėdamasis dievišku kūrinijos grožiu, 
              v. Pranciškus įprasmino parašęs Kūrinijos giesmę.  
             Taigi visų šių vietų lankymas su malda, pasakojimai 
              apie v. Pranciškaus gyvenimą, įvairių sutiktų žmonių istorijos 
              bei liudijimai vienaip ar kitaip stiprina tikėjimą, ypač jaunų žmonių, 
              kurie neseniai atrado Kristų, neseniai pradėjo eiti Jo parodytu 
              keliu. Labai svarbūs pasidaro kad ir tokie maži stebuklai, kai kelionės 
              pabaigoje, iki tol vien tik atlikę savo darbą, autobuso vairuotojai 
              pasijuto esą bendruomenės nariais ir kartu su pranciškonišku jaunimu 
              pradėjo dalyvauti v. Miiose.  
             Niekada man nebuvo kilusi mintis gyventi vienam. 
              (...) Buvau sukurtas tam, kad turėčiau draugų, buvau sukurtas bendruomenei. 
              (...) Vos atsivertęs į Dievą nujaučiau, kad bus daug sekėjų, nes 
              per gražus buvo kelias, kurį suradau, neapsakomas džiaugsmas, kurį 
              man padovanojo Jėzaus Evangelija, - tai žodžiai i Karlo Karreto 
              knygelės A, Prancikus, kurie uždega tikėti Jėzumi, gyventi pagal 
              Jo Evangeliją. Tačiau net ir šiame džiaugsmo kelyje užklumpa sielos 
              dykumos, ateina abejonės, beprasmybės jausmas, kurį patyrė ir v. 
              Prancikus. Tuomet, kaip ir is ventasis, prieš Nukryžiuotąjį galime 
              itarti: Aukščiausiasis, garbingasis Dieve, apšviesk mano širdies 
              tamsumas. Ir duok man tvirtą tikėjimą, tikrą viltį ir tobulą meilę, 
              išmintį ir pažinimą, Viešpatie, kad vykdyčiau Tavo šventą ir teisingą 
              valią. Amen.  
              
            © 2006 XXI amžius 
           |