Jaunimo piligrimystė: sekti šv. Pranciškaus pėdomis
Gintarė PRŪSAITĖ
|
Pranciškoniškas jaunimas
pakeliui į Asyžių aplankė
daug įžymių vietų
|
|
Ilgas kelias į Asyžių...
|
Gyvenimas bendraujant su Dievu tai ne sklandymas
padebesiais. Jis turi reikštis konkrečia veikla, rūpinimusi savo
artimu, - teigė brolis Rožė, Taizė kaimelio bendruomenės įkūrėjas.
Kas seka Kristumi, kartu yra ir su žmonėmis, ir su Dievu, maldos
nuo veiksmo jis nesiekia atskirti.
Apie tai šių metų pavasarį buvo pradėta diskutuoti
ir Vilniaus Bernardinų parapijoje įsikūrusio pranciškoniško jaunimo
susitikimuose. Pranciškoniškas jaunimas, globojamas brolio Algio,
OFM, bei sesers Onutės, jau treti metai kiekvieną trečiadienio vakarą
renkasi šlovinti Dievą, melstis, kalbėtis pasirinkta tema.
Tačiau anksčiau ar vėliau kiekviena bendruomenė
subręsta dar didesnei veiklai, kai ateina metas įsipareigoti, tvirtai
apsispręsti už Kristų, išeiti už savo parapijos ribų, įprasminti
tikėjimą konkrečia veikla. Pirmasis žingsnis gali būti kad ir viešas
kitų parapijos žmonių akivaizdoje ištartas taip Kristui, taip
Evangelijai, taip v. Pranciškaus dvasingumui. Šių metų gegužės
31 dieną šešiolika jaunuolių trečiadienio v. Mišių metu būtent
tokį pažadą ir davė. Pranciškoniško jaunimo maldos grupė, kaip ir
daugelis kitų, trokšta patirti gyvojo Kristaus prisilietimą savo
gyvenime, tačiau išsiskiria iš kitų maldos grupių tuo, jog siekia
išgyventi Dievo buvimą v. Prancikaus parodytu keliu, remiasi io
ventojo patirtimi.
Žinoma, tapti v. Pranciškaus sekėjais nėra lengva,
ypač todėl, kad ši asmenybė gyveno ir skleidė Evangeliją toli Italijoje
XII-XIII amžiais. Vis dėlto pabuvimas tose vietose, kur veikė ir
gyveno šis šventasis, leidžia priartėti prie pranciškoniško dvasingumo.
Piligrimystė v. Prancikui buvo labai svarbi, todėl jis nuolat
keliavo ir skelbė Evangeliją žmonėms, nors keliaudamas neturėjo
su savimi nei maisto, nei pinigų. Ištartas pranciškoniško jaunimo
pažadas taip pat paskatino išgyventi piligrimystę, maldos dvasioje
keliauti į vietas, kuriose kažkada gyveno ir veikė šv. Prancikus.
Tačiau šiai kelionei įgyvendinti vis dėlto reikėjo
pinigų, nakvynės, maisto. Piligrimystė šiais laikais kiek kitokia.
Dauguma šių laikų piligrimų jau nebepasiryžta keliauti pėsčiomis
tūkstančių kilometrų be maisto, nakvynės, kitų žmogui būtinų dalykų.
Dauguma važiuoja autobusais, i anksto susimoka už nakvynę. Tad
kaip tokiomis pagerintomis sąlygomis igyventi tikrąją piligrimystės
dvasią?
Pranciškoniškas jaunimas nusprendė keliauti iš
bendruomenės darbu uždirbtų pinigų. Jie gamino įvairius suvenyrus,
už kuriuos parapijos žmonių prašė paaukoti šiai piligriminei kelionei
į Asyžių, Italijos miestelį, kuris yra viso pranciškonų ordino širdis.
Vėliau, jau lankydami įvairias šventas vietas Italijoje, jaunuoliai
meldėsi už kelionei paaukojusius žmones ir už visą savo parapiją,
laikydami šią kelionę dovana, suteikta kitų žmonių.
Tačiau vis dar kyla klausimas, ar važiuojant autobusu
galima išgyventi piligrimystės dvasią, juk pirmieji piligrimai į
šventas vietas keliaudavo pėsčiomis.
Viena iš pranciškoniško jaunimo pažadą davusių
narių prisiminė filmą apie kelionę į Meką, kuriame buvo pateiktas
klausimas: kodėl skrendi lėktuvu, o ne eini pėsčiomis į kiekvienam
musulmonui šventą vietą? Atsakymas buvo toks: jeigu gali neskristi
lėktuvu, tada važiuok autobusu, jeigu gali nevažiuoti autobusu,
važiuok dviračiu, jeigu gali nevažiuoti dviračiu, eik pėsčiomis.
Aplankyti už tūkstančių kilometrų esančias vietas pėsčiomis šiais
laikais mažai kas gali, todėl vis dėlto geriau pasirinkti kokią
nors transporto priemonę, nei visai nevykti. Patirti piligrimystės
dvasią padėjo ir kelionės metu kiekvieną dieną brolių aukotos v.
Miios, taip pat rožinis, liturginės Dievo valandos, giesmės.
Likus maždaug dešimt kilometrų iki pagrindinės
kelionės vietos Asyžiaus, Italijos miestelio, kuriame augo v.
Prancikus ir kuriame jis yra palaidotas, buvo nuspręsta eiti
pėsčiomis, prisijungti prie italų pranciškoniško jaunimo, kurie
jau buvo nuėję apie 100 kilometrų pėsčiomis. Tie devyni kilometrai,
palyginti su italų jaunimo nueitu keliu, buvo labai nedaug, tačiau
liko labai ryškūs ir įsimintini. Eidami su jais suvokėme, kad italai
piligrimystę suvokia kiek kitaip nei mes. Eidami jie daugiausia
šnekučiavosi tarpusavyje, o tai mūsų jaunimui pasirodė labai keista,
nes lietuvių jaunimo žygius nuolat lydi giesmės, žygių dainos, rožinis.
Iš pradžių pabendravę su italais, lietuviai susirinko eisenos gale
ir visą kelią šlovino Dievą giesmėmis. Tačiau tyla taip pat reikalinga,
todėl, likus trims kilometrams iki Asyžiaus, visi ėjome tylėdami,
ir tyla buvo tikrai išraiškinga, kai gali pajusti aplinkos dvasią,
suvokti, jog šiomis vietomis kažkada vaikščiojo ir pats Pranciškus.
Atėję į vietą, vėl patyrėme liudijimą, aikštėje
laukė minia žmonių, reikėjo pabučiuoti žemę ir, susikibus už rankų,
skanduojant ir plojant jau atvykusiai miniai piligrimų, bėgti prie
Porciunkulės bažnytėlės ir sveikinti kitus piligrimus. Kadaise prie
San Damiano kryžiaus išgirdęs Kristaus žodžius: Eik į pasaulį ir
atstatyk mano bažnyčią, v. Pranciškus priėmė šį liepimą tiesiogiai
ir sumanė atstatyti netoli Asyžiaus buvusią mažytę apgriuvusią Porciunkulės
bažnytėlę. Vėliau jis suprato, kad buvo kalbama apie Bažnyčią kaip
krikščionių bendruomenę, kurią reikia atgaivinti skelbiant Evangeliją.
Pabuvimas prie v. Prancikaus ir v. Klaros kapų, v. Mišios San
Damiano bažnytėlėje, kur kažkada melsdavosi ir v. Prancikus, leido
dar geriau pajusti Dievo artumą.
Keliaudami po Italiją, jaunimas ir broliai pranciškonai
Dievo veikimą taip pat pajuto ir per žmonių gerumą. Kiekvieną naktį
nakvodavome vis kitoje vietoje. Mus įsileisdavo įvairių parapijų
dvasininkai, daugiausia broliai pranciškonai, už suteiktą nakvynę
neimdami pinigų. Ta parama: suteikta nakvynė, paruota vakarienė
ar pusryčiai įpareigojo melstis už tuos žmones, jų parapijas.
itaip buvo galima pajusti gyvenimo kaip dovanos, kurios niekas
neprivalėjo suteikti, kuris buvo padovanotas veltui tam, kad galėtume
juo džiaugtis, dvasią.
Po Asyžiaus labai svarbi ios kelionės vieta buvo
La Vernos kalnas, kurį kažkada atrado Pranciškus klajodamas po uolas.
Ant šio kalno įsikūrė pranciškonų brolių vienuolynas. Jame v. Pranciškus
patyrė, ką reiškia būti atmestam ir nesuprastam kitų brolių, jo
sekėjų. Kančia, kurią išgyveno šis šventasis, kartu jį ir apdovanojo.
Ant šio kalno maldos metu Pranciškui atsivėrė stigmos, taip jis
tarsi supanašėjo su Kristumi. iam įvykiui atminti kiekvieną dieną
ten gyvenantys broliai ir visi piligrimai dalyvauja eisenoje nuo
bazilikos iki Stigmų koplyčios.
Šv. Pranciškus troško patirti tokią pat kančią
ir tokią pat meilę pasauliui ir žmonėms, kokią patyrė Kristus, ir,
atrodo, šios svajonės išsipildė. Kančią, kurią patyrė šis šventasis
atsivėrus stigmoms, ir meilę, kurią juto skleisdamas Evangeliją
bei klajodamas po laukus ir gėrėdamasis dievišku kūrinijos grožiu,
v. Pranciškus įprasmino parašęs Kūrinijos giesmę.
Taigi visų šių vietų lankymas su malda, pasakojimai
apie v. Pranciškaus gyvenimą, įvairių sutiktų žmonių istorijos
bei liudijimai vienaip ar kitaip stiprina tikėjimą, ypač jaunų žmonių,
kurie neseniai atrado Kristų, neseniai pradėjo eiti Jo parodytu
keliu. Labai svarbūs pasidaro kad ir tokie maži stebuklai, kai kelionės
pabaigoje, iki tol vien tik atlikę savo darbą, autobuso vairuotojai
pasijuto esą bendruomenės nariais ir kartu su pranciškonišku jaunimu
pradėjo dalyvauti v. Miiose.
Niekada man nebuvo kilusi mintis gyventi vienam.
(...) Buvau sukurtas tam, kad turėčiau draugų, buvau sukurtas bendruomenei.
(...) Vos atsivertęs į Dievą nujaučiau, kad bus daug sekėjų, nes
per gražus buvo kelias, kurį suradau, neapsakomas džiaugsmas, kurį
man padovanojo Jėzaus Evangelija, - tai žodžiai i Karlo Karreto
knygelės A, Prancikus, kurie uždega tikėti Jėzumi, gyventi pagal
Jo Evangeliją. Tačiau net ir šiame džiaugsmo kelyje užklumpa sielos
dykumos, ateina abejonės, beprasmybės jausmas, kurį patyrė ir v.
Prancikus. Tuomet, kaip ir is ventasis, prieš Nukryžiuotąjį galime
itarti: Aukščiausiasis, garbingasis Dieve, apšviesk mano širdies
tamsumas. Ir duok man tvirtą tikėjimą, tikrą viltį ir tobulą meilę,
išmintį ir pažinimą, Viešpatie, kad vykdyčiau Tavo šventą ir teisingą
valią. Amen.
© 2006 XXI amžius
|