|  
              Jaunimo religija  mada?  
             Vilis NORMANAS  
             Gyvename XXI amžiuje, naujųjų technologijų, 
              sparčios mokslo plėtros ir interaktyvių tendencijų visuomenėje, 
              kurioje didvyriais tampa populiarios žvaigždės, autoritetais - garsenybės, 
              o reklama diktuoja pagrindines žmogaus gyvensenos tendencijas.  
             Dievo nėra?  
             Viena įdomiausių knygų apie šiandienos pasaulio 
              norą būti madingam  Frederiko Beigbederio romanas 14,99 EUR. 
              F.Beigbederis, tas mūsų laikų dendis, visiškai nesutinka su XXI 
              amžiuje ypač dažnai pradėta kartoti fraze, esą Dievo nebėra, yra 
              tik pinigai. Vadinasi, turi gauti kuo didesnes pajamas, miegoti 
              su manekenėmis, nusipirkti Ferrari  ir būsi laimingas. Aš taip 
              nemanau,  sako F.Beigbederis.  
             Būtent F.Beigbederis knygoje atskleidė reklamos 
              džiunglių metodus, kuriais vadovaujantis, vartotojams plaunamos 
              smegenys. Vartotojų noras visada būti madingiems yra didžiausias 
              reklamos kūrėjų koziris, leidžiantis gana laisvai manipuliuoti besimeldžiančiais 
              madai. Vis dėlto lengviausia paveikti tuos, kurie dar neturi tvirtų 
              pažiūrų ir gyvenimiškos patirties, t. y. jaunimą. Jie nori būti 
              panašūs į Holivudo aktorius, muzikos ir šou pasaulio žvaigždes. 
              Puikiausias to įrodymas  pinigai, kurie mokami garsenybėms už reklamą. 
              Deividas Bekhemas už vieną reklamą gauna keliasdešimt milijonų, 
              nes pusę pasaulio paauglių nori būti tokie kaip jis: nori taip pat 
              rengtis, šukuotis, naudoti tokius pačius kvepalus ir t. t.  
             Šį kartą susiduriame ne su Frydricho Nyčės dievo 
              mirtimi, o su Aukščiausiojo nebūtimi arba transformacija į tai, 
              kas priešinga bet kokios religijos įsitikinimams  vienadieniu blizgesiu, 
              akimirkos euforija, kaip tai vadino Paskalis Brukneris, arba tiesiog 
               mada.  
             Nauja religija  
             Iš tiesų tai, kad, pasitelkiant globalias informavimo 
              priemones ir naująsias technologijas, kuriami nauji dievai, nėra 
              jau taip fenomenalu. Visas graikų dievų panteonas turi daug herojams 
              būdingų savybių, kurios lygiai taip pat dabar būdingos ir nenugalimiems, 
              nemirtingiems, madingiems herojams. Jie atrodo tobuli, antžmogiški, 
              neturintys trūkumų, tik dabar drąsą, narsą ir jėgą pakeitė turtai, 
              grožis, populiarumas ir garbė.  
             Kas nesvajoja atsidurti jų vietoje? Ir čia pateikiama 
              puiki išeitis: gali gerti Pepsi kaip Britni Spyrs ar Deividas 
              Bekhemas, rengtis Versacie drabužiais kaip Kristina Agilera.  
             F.Beigbederis mano, kad greitai neliks valstybių, 
              tik prekinių ženklų šalys. Ar gal greitai maldos namais virs prekybos 
              centrai, firminės parduotuvės?  
             Naują visuotinę religiją geriausiai nusako garsaus 
              prancūzų visuomenės veikėjo P.Bruknerio žodžiai: Aš vadinu prievole 
              būti laimingam tą XX amžiaus antrajai pusei būdingą ideologiją, 
              kuri reikalauja viską vertinti malonumo ir nemalonumo požiūriu, 
              tą skatinimą siekti euforijos, priverčiant gėdytis ir kentėti tuos, 
              kurie šiai ideologijai nepaklūsta. Taip iškrypsta pati nuostabiausia 
              idėja, kad kiekvienas gali valdyti savo likimą ir padaryti savo 
              gyvenimą geresnį.  
             Ar kas nors šiais laikais dar įsivaizduoja laimę 
              be pinigų, be visokeriopo malonumo siekio, populiarumo?  
             Žvaigždžių sindromas  
             Mūsų visuomenėje bene ryškiausią madingo gyvenimo 
              troškimą atspindi realybės šou, į kuriuos beatodairiškai veržiasi 
              net vidurinės nebaigę jaunuoliai. Šis mados klyksmas verčia atsisakyti 
              mokslų už galimybę tapti žvaigžde, nors, papuolę į televiziją, daugelis 
              net nesugeba suregzti normalaus sakinio, apie pasaulėžiūros subtilybes 
              net neverta kalbėti, o skurdus ir lėkštas jaunųjų žvaigždučių mąstymas 
              sukelia tik šypseną ir gailestį.  
             Tačiau ne vienas drąsuolis jau tapo žvaigžde, 
              sužavėjęs tokią pat tamsią visuomenės dalį, kuriai net perdėm naivios 
              kalbos atrodo nesvarbios, palyginti su neišnykstančia šypsena.  
             Tapti žvaigžde yra madinga ir ja tapti gali bet 
              kas. Kaip pastebėjo Marijonas Mikutavičius, dažnai per televiziją 
              matomas veidas anksčiau ar vėliau sulaukia dėmesio. Pažvelgus į 
              lietuvišką šou pasaulį, nesunku suprasti, kiek daug jaunimo akivaizdžiai 
              tapo mados aukomis: kitaip banalių dainų autoriai, pasipuošę klounų 
              apdarais, nebūtų populiariausi atlikėjai. Sumanūs prodiuseriai puikiai 
              suvokia, ko reikia bręstantiems paaugliams  stabo, kuriam jie melstųsi. 
              Jei tai merginų grupė  pigus, seksi stilius, jei vaikinų  užtenka 
              pasipuošti treningu ir padainuoti apie meilę.  
             Vertybių tuštėjimo metas  
             Dabar kyla daug diskusijų apie popkultūrą, jos 
              vaidmenį ir daromą žalą visuomenėje, ir galimus sprendimo variantus. 
              Kiekvienas blaiviai mąstantis žmogus supranta, kad paviršinis blizgesys 
              ir tuščias vidus negali tapti normalumo etalonu. Blogiausia, kad 
              tai, kas madinga, veržiasi į visas įmanomas gyvenimo sritis ir skiepija 
              iškreiptą žmogiškų vertybių sampratą. Net literatūroje jau įsigalėjo 
              akivaizdžiai pastebimos vienadienių skaitalų tendencijos.  
             Krikščioniškomis tradicijomis besirėmusi Lietuvos 
              valstybė pamažu tampa bedvase šalimi. Ir religija prisimenama tik 
              tada, kai tenka daryti tai, kas vis dar populiaru ir madinga,  
              tuoktis bažnyčioje, krikštyti vaikus. Juokingiausia, kad tai būna 
              pirmas arba antras apsilankymas Dievo namuose.  
             Vertybės visais laikais buvo perkainojamos, tik 
              norėtųsi, kad pažangiajame amžiuje jos visiškai neišnyktų.  
              
            © 2006 XXI amžius 
           |