Jaunimo religija mada?
Vilis NORMANAS
Gyvename XXI amžiuje, naujųjų technologijų,
sparčios mokslo plėtros ir interaktyvių tendencijų visuomenėje,
kurioje didvyriais tampa populiarios žvaigždės, autoritetais - garsenybės,
o reklama diktuoja pagrindines žmogaus gyvensenos tendencijas.
Dievo nėra?
Viena įdomiausių knygų apie šiandienos pasaulio
norą būti madingam Frederiko Beigbederio romanas 14,99 EUR.
F.Beigbederis, tas mūsų laikų dendis, visiškai nesutinka su XXI
amžiuje ypač dažnai pradėta kartoti fraze, esą Dievo nebėra, yra
tik pinigai. Vadinasi, turi gauti kuo didesnes pajamas, miegoti
su manekenėmis, nusipirkti Ferrari ir būsi laimingas. Aš taip
nemanau, sako F.Beigbederis.
Būtent F.Beigbederis knygoje atskleidė reklamos
džiunglių metodus, kuriais vadovaujantis, vartotojams plaunamos
smegenys. Vartotojų noras visada būti madingiems yra didžiausias
reklamos kūrėjų koziris, leidžiantis gana laisvai manipuliuoti besimeldžiančiais
madai. Vis dėlto lengviausia paveikti tuos, kurie dar neturi tvirtų
pažiūrų ir gyvenimiškos patirties, t. y. jaunimą. Jie nori būti
panašūs į Holivudo aktorius, muzikos ir šou pasaulio žvaigždes.
Puikiausias to įrodymas pinigai, kurie mokami garsenybėms už reklamą.
Deividas Bekhemas už vieną reklamą gauna keliasdešimt milijonų,
nes pusę pasaulio paauglių nori būti tokie kaip jis: nori taip pat
rengtis, šukuotis, naudoti tokius pačius kvepalus ir t. t.
Šį kartą susiduriame ne su Frydricho Nyčės dievo
mirtimi, o su Aukščiausiojo nebūtimi arba transformacija į tai,
kas priešinga bet kokios religijos įsitikinimams vienadieniu blizgesiu,
akimirkos euforija, kaip tai vadino Paskalis Brukneris, arba tiesiog
mada.
Nauja religija
Iš tiesų tai, kad, pasitelkiant globalias informavimo
priemones ir naująsias technologijas, kuriami nauji dievai, nėra
jau taip fenomenalu. Visas graikų dievų panteonas turi daug herojams
būdingų savybių, kurios lygiai taip pat dabar būdingos ir nenugalimiems,
nemirtingiems, madingiems herojams. Jie atrodo tobuli, antžmogiški,
neturintys trūkumų, tik dabar drąsą, narsą ir jėgą pakeitė turtai,
grožis, populiarumas ir garbė.
Kas nesvajoja atsidurti jų vietoje? Ir čia pateikiama
puiki išeitis: gali gerti Pepsi kaip Britni Spyrs ar Deividas
Bekhemas, rengtis Versacie drabužiais kaip Kristina Agilera.
F.Beigbederis mano, kad greitai neliks valstybių,
tik prekinių ženklų šalys. Ar gal greitai maldos namais virs prekybos
centrai, firminės parduotuvės?
Naują visuotinę religiją geriausiai nusako garsaus
prancūzų visuomenės veikėjo P.Bruknerio žodžiai: Aš vadinu prievole
būti laimingam tą XX amžiaus antrajai pusei būdingą ideologiją,
kuri reikalauja viską vertinti malonumo ir nemalonumo požiūriu,
tą skatinimą siekti euforijos, priverčiant gėdytis ir kentėti tuos,
kurie šiai ideologijai nepaklūsta. Taip iškrypsta pati nuostabiausia
idėja, kad kiekvienas gali valdyti savo likimą ir padaryti savo
gyvenimą geresnį.
Ar kas nors šiais laikais dar įsivaizduoja laimę
be pinigų, be visokeriopo malonumo siekio, populiarumo?
Žvaigždžių sindromas
Mūsų visuomenėje bene ryškiausią madingo gyvenimo
troškimą atspindi realybės šou, į kuriuos beatodairiškai veržiasi
net vidurinės nebaigę jaunuoliai. Šis mados klyksmas verčia atsisakyti
mokslų už galimybę tapti žvaigžde, nors, papuolę į televiziją, daugelis
net nesugeba suregzti normalaus sakinio, apie pasaulėžiūros subtilybes
net neverta kalbėti, o skurdus ir lėkštas jaunųjų žvaigždučių mąstymas
sukelia tik šypseną ir gailestį.
Tačiau ne vienas drąsuolis jau tapo žvaigžde,
sužavėjęs tokią pat tamsią visuomenės dalį, kuriai net perdėm naivios
kalbos atrodo nesvarbios, palyginti su neišnykstančia šypsena.
Tapti žvaigžde yra madinga ir ja tapti gali bet
kas. Kaip pastebėjo Marijonas Mikutavičius, dažnai per televiziją
matomas veidas anksčiau ar vėliau sulaukia dėmesio. Pažvelgus į
lietuvišką šou pasaulį, nesunku suprasti, kiek daug jaunimo akivaizdžiai
tapo mados aukomis: kitaip banalių dainų autoriai, pasipuošę klounų
apdarais, nebūtų populiariausi atlikėjai. Sumanūs prodiuseriai puikiai
suvokia, ko reikia bręstantiems paaugliams stabo, kuriam jie melstųsi.
Jei tai merginų grupė pigus, seksi stilius, jei vaikinų užtenka
pasipuošti treningu ir padainuoti apie meilę.
Vertybių tuštėjimo metas
Dabar kyla daug diskusijų apie popkultūrą, jos
vaidmenį ir daromą žalą visuomenėje, ir galimus sprendimo variantus.
Kiekvienas blaiviai mąstantis žmogus supranta, kad paviršinis blizgesys
ir tuščias vidus negali tapti normalumo etalonu. Blogiausia, kad
tai, kas madinga, veržiasi į visas įmanomas gyvenimo sritis ir skiepija
iškreiptą žmogiškų vertybių sampratą. Net literatūroje jau įsigalėjo
akivaizdžiai pastebimos vienadienių skaitalų tendencijos.
Krikščioniškomis tradicijomis besirėmusi Lietuvos
valstybė pamažu tampa bedvase šalimi. Ir religija prisimenama tik
tada, kai tenka daryti tai, kas vis dar populiaru ir madinga,
tuoktis bažnyčioje, krikštyti vaikus. Juokingiausia, kad tai būna
pirmas arba antras apsilankymas Dievo namuose.
Vertybės visais laikais buvo perkainojamos, tik
norėtųsi, kad pažangiajame amžiuje jos visiškai neišnyktų.
© 2006 XXI amžius
|