Ar nepavargome nuo lietuviškos popmuzikos?
Andrius TEIŠERSKIS
Popmuzika yra labai svarbi populiariosios šiuolaikinės
muzikos dalis, susidariusi XX amžiuje iš liaudies dainų ir šokių.
Ji neretai yra painiojama su populiariąja muzika, nekreipiant dėmesio
į jos specifinį stilių, kuris turi tokią pat išraišką kaip rokas,
dance, ritmenbliuzas ir kt. Kartais popstilius yra lyginamas ir
su softroku bei poproku.
Pradedant kalbėti apie popmuziką, kyla asociacija
su fonograminiu muzikos atlikimu. Ne paslaptis, kad dauguma popmuziką
atliekančių žmonių nevengia dainuoti pagal fonogramą ir turbūt nelabai
suvokia, ką praranda. Grojant ir dainuojant gyvai, atsiranda daug
erdvės improvizuoti, viskas atrodo tikra ir gražu.
Reikia kurti savo muzikinį skonį ir jį nuolat
lavinti, jei tai aktualu. O klausyti visko iš eilės vien tik tam,
kad pažintum įvarius muzikos stilius ir sroves paprasčiausiai
kvaila.
Muzika gali būti kūryba, turinti didelę meninę
vertę, tačiau gali būti ir tiesiog komercinė priemonė siekiant šlovės
ir pinigų. Būtent tokia priemonė ir yra popmuzika. Be abejo, visur
reikia įdėti širdies, ir popmuzika nėra išimtis. Tačiau joje yra
pernelyg daug banalių, beprasmių žodžių.
Reikia kažką keisti
Grupės ŽAS nariai, prieš dešimtmetį groję sunkųjį
roką, prieš metus savo svetainėje www.zas.lt tvirtino, kad į popmuziką
reikia žiūrėti tik teigiamai. Tai yra verslas sąžiningas verslas
gaminant produktą, kurio reikia vartotojui. Tačiau ŽAS nariai
pripažino, kad žiauroka girdėti, kai apie muziką kalbama kaip apie
konservus ar tualetinį popierių, nors tokia yra realybė. Ir ne tik
čia, bet ir visame pasaulyje. Jų manymu, popmuzika lengvabūdiškas
produktas, bet malonus tiek akiai, tiek širdžiai. Visgi jie pripažino,
jog Lietuvos popgrupės ar atlikėjai beveik neturi perspektyvų. Ir
ne todėl, kad neturime talentų ar geros muzikos. Tiesiog darome
viską ne taip. Turima omenyje tai, kad trūksta pažinčių, geresnio
Lietuvos įvaizdžio pasaulyje ar bent jau Europoje, taip pat profesionalių
prodiuserių bei vadybininkų. Be to, lietuviškas popsas pernelyg
skystas lyginant su kitų šalių popgrupėmis ir atlikėjais.
Popmuzika tik savo egzistavimo pradžioje buvo
tai, kas yra populiaru ir mėgstama. Galima išskirti praeityje populiarias
grupes, tokias kaip Dinamika. Jos egzistuoja iki šiol, bet jų
populiarumas yra smarkiai sumažėjęs. Tiesą sakant, dabar Lietuvoje
popsu vadiname tokius kultūros reiškinius, kurie iš kitų panašių
reiškinių neišsiskiria nei sudėtingumu, nei kokybe. Galbūt atėjo
laikas suteikti popmuzikai daugiau prasmės, o gal tiesiog mažiau
jos klausytis, nors vargu ar tai įmanoma, nes dauguma paauglių labai
mėgsta švelnią, lengvai suprantamą muziką ir dainas.
Popsas yra muzika, tiesiog tenkinanti daugumos
poreikius, nes daugeliui žmonių patinka būtent tokio pobūdžio muzika,
kuri plauna smegenis didžiajai daliai visuomenės. Kartais tereikia
tik apsidairyti aplinkui ir pastebi, kiek daug visiškai pilkų žmonių
tave supa. Bėda ta, kad, mano manymu (ir ne tik mano, bet ir kai
kurių muzikos specialistų bei muzikantų), tokia muzika griauna kiekvieno
žmogaus savitumą ir verčia asmenybę tapti panašią į daugumą.
Viešai protestuoja prieš popmuziką
Andrius Mamontovas, buvęs garsios grupės Fojė
lyderis, šiuo metu sėkmingai tęsiantis solinę karjerą, prieš kelerius
metus scenoje pasirodydavo su marškinėliais, ant kurių būdavo užrašyta:
Popsas užknisa juodai. Paklaustas, kodėl taip elgėsi, jis atsakė:
Tai protestas prieš masinį produktą, skirtą tik parduoti. Liūdna,
kad muzika tampa preke, o klausytojai vartotojais. Beje, popmuzika
- ne tik muzika. Tai ir greito maisto restoranai, ir muilo operos
per televiziją. Visose gyvenimo srityse nuolatos esame maitinami
pigiais ir prastais produktais. Kartais atrodo, kad atpratome nuo
to, kas yra tikra. Nemaniau, kad atsitiktinai vienam vakarui ant
marškinėlių užrašyta frazė sulauks tokio rezonanso. Tai rodo tik
viena: abejingų nėra, nesvarbu, ar žmonės piktinasi tais žodžiais,
ar pritaria. Jis buvo teisus, nes pastebėjo, kad banalioji muzika
nuėjo per daug toli, reikia ją pristabdyti. Nepasakė, kaip tai padaryti,
nes vargu ar žinojo atsakymą. Bet davė užuominą, kad jei žmonės
atsimerks, jie pamatys, ką klauso, ir tada jau galės spręsti galutinai:
teisūs jie ar ne.
Protestuoja ir kai kurios kitos Lietuvos grupės
ar atlikėjai. Tarkime, grupė Amberlife karjeros pradžioje dainavo
saldžias dainas, o dabar, kai jų repertuare atsirado ir lengvojo
roko elementų, iš tiesų pasidarė malonu klausyti. Manau, šioks toks
pabėgimas nuo popmuzikos standartų davė teigiamų rezultatų, daugiau
žmonių ėmė vertinti jų muziką.
Merginų grupė Mango prieš metus scenoje sudainavo
roko dainą, nors jos yra laikomos popmuzikos atstovėmis. Tas jų
pasirodymas buvo vienkartinis ir galbūt surengtas tik tam, kad jos
norėjo parodyti galinčios dainuoti ir be fonogramos. Vis dėlto pasirodymas
buvo vykęs ir gana įdomus. Neaišku tik tai, kodėl jos taip pasielgė.
Vargu ar tai buvo protestas prieš popmuziką (jos jį atlieka iki
šiol), bet tai galima pavadinti žingsniu į priekį. Turiu omenyje
tai, kad galbūt ir kitos merginų grupės pradės atlikinėti ne tokią
lengvą muziką, o šiek tiek sunkesnę. Tą patį galima pasakyti ir
apie berniukus-saldainiukus, dainuojančius mergužėlėms, liejančioms
dėl jų (būtent dėl berniukų, o ne jų dainų) ašaras.
Menkas mūsų intelektas
Kaip matyti, dauguma muzikantų geriausiai sugeba
kurti popmuziką. Tebūnie, čia nieko nepakeisi. Tačiau apmaudu, kad
Lietuvoje popsą imasi kurti vos ne kiekvienas, juk nesunku dainuoti
apie paukštelius arba merginas, kurias teko sutikti gatvėje. Tad
toks menkas daugumos mūsų intelektas.
Kartais norisi žmonėms priminti, kad nereikia
kurti to, ką kuria dauguma. Juk galima tapti savitu kūrėju, rasti
nuo popmuzikos pavargusių žmonių ir bandyti įsibrauti į jų sielas
su nuoširdžia muzika, kurta ne per dešimt ar penkiolika minučių.
Šių metų pradžioje viename XXI amžiaus numeryje
buvo teigiama, kad lietuviškoji popmuzika pavirto rusiško ir vakarietiško
kičo mišiniu. Šio teiginio antrąja dalimi galėtume pasidžiaugti,
jeigu mūsų dainininkai ir kompozitoriai pajėgtų perimti geriausias
Vakarų muzikines tradicijas, jų aklai nekopijuodami. Klausantis
nukopijuotų dainų, tikrai darosi bloga ir tuo pačiu liūdna, jog
nemažai žmonių vis dar tiki, kad dainas sukuria patys lietuvių atlikėjai.
Taip mąsto ne visi, bet nemaža dalis. Laimei, kai kurie dar šiek
tiek išprusę muzikos srityje, neapsiriboja tik Lietuvos muzikos
istorija, bet domisi ir užsienietiška kūryba.
Baigiant straipsnį apie lietuvišką popmuziką,
tiesiog privalu akcentuoti, kad laikas visada teisus. Tai geriausias
teisėjas ir šlovės indikatorius. Atlikėja Tigra, prieš kelerius
metus šlovinta pirmame jaunimui skirto žurnalo Mes puslapyje,
tyliai išgaravo nuo scenos, ir dabar vargu ar galėtume prisiminti,
kuo ji skiriasi nuo Tajos, Gintarės, Geltonos ar kitos ilgaplaukės
ilgakojės gražuolės, neslepiančios figūros privalumų. Kuo gali nustebinti,
patraukti dėmesį tokios grupės kaip Bavarija ar Pikaso (pastarosios
grupės vyrukai buvo supratingi, todėl neseniai išsiskirstė)? Tik
jau ne dainų originalumu, nes amžinieji myliu, noriu, laikau, nepaleidžiu,
negaliu, atstok, užknisai, suradau geresnę(-į) atsibodo iki gyvo
kaulo. Esu tikras, kad taip manau ne aš vienas. Tai malonu žinoti,
nes labai jau nesinori bukinti galvos kvailomis dainų frazelėmis,
kurios neduoda jokios naudos. Nebent veda kultūrinės degradacijos
keliu, kuris visada asocijuojasi su kvailumu.
© 2006 XXI amžius
|