Šventųjų paveikslai jaunojo dailininko tapyboje
Romas BACEVIČIUS
|
Dailininkas Gytautas Balkevičius
su savo tapytu paveikslu
Šv. Petras Šančių bažnyčioje,
šalia Liudo Truikio freskos Angelai
Rimantės ROPYTĖS nuotrauka
|
|
Dailininko Gytauto Balkevičiaus
paveikslas Šv. Benediktas
(St. Benedictus). Velnio išvarymas |
Dvidešimt trejų metų dailininkas Gytautas Balkevičius
Vilniaus dailės akademijos Kauno dailės fakultete studijuoja Bažnyčios
tradiciją šiuolaikinėje tapyboje. Tokią magistrantūros darbo teorinę
temą jis pasirinko todėl, kad visada domėjosi šventųjų gyvenimais.
Iš akademijos studentų G.Balkevičius bene pirmasis pasirinko šią
temą ir pabandė pats savo tapyboje šiuolaikiniu nauju žvilgsniu
prisiliesti prie šventųjų gyvenimo ir parodyti, kaip jis jį jaučia.
Naujausias šio dailininko darbo pavyzdys Kauno Švč. Jėzaus Širdies
(Šančių) bažnyčioje eksponuojama paroda, kuri buvo atidaryta spalio
28-ąją. Šalia restauruotos Liudo Truikio freskos Angelai eksponuojami
G.Balkevičiaus paveikslai Šv. Petras ir triptikas Šv. Benedikto
stebuklai rodo didžiulę jaunojo dailininko brandą. Be abejo, norint
kurti sakralųjį meną, reikia gerai susipažinti su Bažnyčios kanonais,
perskaityti daug krikščioniškos literatūros, turėti ir liturginių
žinių. Kadangi bažnyčių interjerą supa ženklai ir simboliai, reikia
didelio meistriškumo mokėti juos perskaityti, suderinti šviesą bei
tamsą, kad didelėje erdvėje darbas nepranyktų. Ir iš tiesų nauji
G.Balkevičiaus darbai šalia didelio formato intensyvaus ultramarino
L.Truikio freskos nepranyksta. Juose dominuoja daugiafigūrės kompozicijos
ir erdviniai siužetai, naudojamas intensyvus koloritas.
Pasak jaunojo dailininko, šv. Benediktas sudomino
tada, kai jis atkreipė dėmesį į benediktinų vienuolius. Kartą, išvydęs
keletą vienuolių, pamatė, kad jų abitų rankovės skirtingo ilgio
ir pločio. Pradėjęs išsamiau domėtis, sužinojo, kad abitus ilgomis
ir plačiomis rankovėmis nešioja amžinuosius įžadus davę vienuoliai.
Taip G.Balkevičius susidomėjo benediktinų vienuolijos įkūrėju šv.
Benediktu (pernai paminėtas benediktinų Lietuvoje 600-metis), perskaitė
apie jį knygų ir ėmėsi praktinio magistro darbo Šv. Benediktas
tapyboje. Taigi Šančių bažnyčioje eksponuojami trys paveikslai
Šv. Benedikto stebuklai pirmasis jo žvilgsnis tapyboje šio šventojo
link.
Beje, jaunasis dailininkas Šančių parapijos, kurioje
gyvena, bažnyčioje eksponuojamus paveikslus tapė kaire ranka, nes
dešinioji jau keletą mėnesių sugipsuota po operacijos, kurią teko
atlikti todėl, kad gydytojas tinkamai neapžiūrėjo rankos lūžio.
Vaikinas viliasi, kad jo dešinioji netrukus vis dėlto išgis ir jis
vėl galės ja tapyti.
Per kol kas dar trumpą savo, kaip dailininko,
biografiją G.Balkevičius yra surengęs kelias parodas: ekspresyvųjį
meną eksponavo Šiaulių parodų rūmuose ir Panevėžio dailės galerijoje,
o sakralinį Kaune, Ryšių istorijos muziejuje, savivaldybėje, Šv.
arkangelo Mykolo (Įgulos) bažnyčioje, Dailės institute. Pernai Ryšių
istorijos muziejuje debiutuota su sakralinio meno paroda Apreiškimas,
Dailės institute surengta dvejų metų darbų bažnytiniais siužetais
paroda, už kurią gavo piniginę premiją kaip geriausiai piešęs studentas.
Įspūdingiausias Gytauto darbas 3 m aukščio ir 1,5 m pločio paveikslas
Krikštas, kuris yra jo diplominis darbas. Jį matė Šv. arkangelo
Mykolo (Įgulos) bažnyčios lankytojai ir savivaldybės tarnautojai.
Gytautas dėkingas vicemerui K.Kuzminskui, kurio pastangomis jo tapybą
išdrįso įsileisti. Beje, dar besimokydamas 10 klasėje jis nutapė
Kryžiaus kelius vienai bažnyčiai.
Jaunasis dailininkas, susidomėjęs sakraline tapyba,
bažnytinės temos nežada atsisakyti. Pasak G.Balkevičiaus, visi menai,
taigi ir tapyba, yra kilę iš Dievo arba iš velnio. Velnio gundomų
menininkų esama labai daug tą liudija jų darbai. Todėl Gytautas
ieško kito kelio, kurį laimintų Dievas. Sakralinis menas reikalauja
daug darbo studijuojant bažnytinę literatūrą, tenka pasikonsultuoti
su kompetentingais kunigais, o norėdami objektyviai vertinti savo
studento tapybą priversti bažnytinių žinių ieškoti ir jo dėstytojai
bei menotyrininkai. Žinoma, jiems atsiranda papildomų rūpesčių.
Todėl vienam kitam tyčia ar netyčia iš lūpų išsprūsta, esą visoje
Europoje bažnytinis menas neturi vertės, nepopuliarus ir neperspektyvus.
Skamba maždaug taip, kaip ateistų politikų mintys iš Europos Parlamento
tribūnos. Tada sunku tikėtis geranoriško, objektyvaus, be išankstinio
nusistatymo norint paniekinti ar netgi pasityčioti, vertinimo, o
tuo labiau draugiško patarimo.
Norint geriau įsijausti ne tik į šv. Benedikto,
bet ir kitų šventųjų gyvenimą, labiau pažinti ir suprasti bažnytinį
meną, sakralinę tapybą, labai tiktų aplankyti žymiausias paveikslų
galerijas, svarbiausias, geriausiais darbais išpuoštas bažnyčias.
Tačiau Gytautui, nuo mažens augusiam tik su mama, be tėvo, negaunant
jokios paramos, tai tebuvo ir kol kas tebėra neįgyvendinama svajonė.
Net jo mokyklos ar mikrorajono bendraamžiai, asocialiose šeimose
augę arba sunkiai auklėjami ir nusikalsti linkę vaikai, daugiau
yra aplankę, nes parapijos klebonas juos labai globoja, į įvairias
ekskursijas ne tik Lietuvoje, bet netgi į užsienį yra nusivežęs.
Bet Gytautui kartu su jais keliauti vietos neatsirasdavo, nes jis
buvo ne iš asocialios šeimos, o tik nuolat stokojančios geros mamos
prižiūrimas doras vaikas, dažnai lankęs bažnyčią. Taigi buvo ne
iš tos kategorijos vaikų. Tik būdamas antrojo kurso studentas gerų
žmonių Lietuvoje ir Čekijoje dėka lankėsi Prahoje.
Dabar Gytautas tikisi, kad netrukus pavyks pačiam
užsidirbti ir pakeliauti, kad susipažintų su žymiausių dailininkų
darbais ir jais išpuoštomis bažnyčiomis.
Kaunas
© 2006 XXI amžius
|