Muzikos grupė FOJĖ
Andrius TEIŠERSKIS
|
Fojė lyderis Andrius Mamontovas
|
1983 metų rudenį Andrius Mamontovas (vokalas,
mušamieji), Arnoldas Lukošius (klavišiniai) ir Darius Tarasevičius
(boso gitara) Vilniaus 18-ojoje vidurinėje mokykloje (dabar Antakalnio
vidurinė) įkuria grupę Sunki muzika. Po kelių mėnesių prie grupės
prisijungia Algis Kriščiūnas (mušamieji), todėl Andrius palieka
būgnus ir į rankas paima gitarą.
1984-aisiais Sunki muzika, pervadinta į Fojė,
dažniausiai koncertuoja kitose Vilniaus mokyklose bei studentų šventėse.
Grupės repertuare atsiranda vėliau išgarsėjusios dainos: Kitoks
pasaulis, Liūdesys, Krantas ir Vaikystės stogas.
1985-aisiais Fojė įrašo savo dainas Vilniaus
plokštelių studijoje. Tais pačiais metais grupę palieka A.Kriščiūnas
ir D.Tarasevičius. Andrius su Arnoldu suranda naujus muzikantus:
Romą Rainį (boso gitara) ir Eugenijų Pugačiuką Genį (mušamieji).
Fojė repetuoja Vilniaus inžinerinio statybos instituto patalpose
ir koncertuoja studentų šventėse. Būtent šiais metais grupė labai
išpopuliarėjo ir prasidėjo jos šlovės laikai, kurie tęsėsi iki pat
iširimo (1997).
1997-ųjų gegužę Fojė sugroja paskutinius tris
atsisveikinimo koncertus Klaipėdoje, Kaune ir Vilniuje. Paskutiniajame,
kuris įvyksta gegužės 17 dieną Vilniaus Vingio parke, susirenka
60 tūkst. žmonių.
2000-aisiais režisierius Donatas Ulvydas apie
grupę sukuria istorinį videofilmą, pavadintą 14. Jo pristatymo
metu keturi jos nariai pirmą kartą po grupės iširimo vėl pasirodo
kartu.
2002-aisiais išleidžiamas visų laikų geriausiųjų
Fojė dainų dvigubas albumas Paveikslas, kuriame surinktos 32
pačios geriausios ir populiariausios grupės dainos bei niekur neišleista
daina Paveikslas. Albumas Paveikslas paskutinis taškas grupės
albumų leidyboje. Ta proga visi keturi grupės nariai A.Mamontovas,
A.Lukošius, A.Kriščiūnas ir Darius Burokas antrą kartą po grupės
iširimo viešai pasirodė drauge. Birželio 7 dieną internete buvo
atidarytas Fojė garbės puslapis www.foje.lt.
Muzika paliečia žmonių sąmonę
Grupės dainos labai dažnai susilaukdavo didelio
populiarumo, nes žmonės jose įžvelgdavo prasmę, kuri leisdavo pasinerti
į savo sąmonę ir pažiūrėti į save šiek tiek kitaip, nei buvo žiūrima
iki tol. Dainoje Kitoks pasaulis bandoma pripratinti žmogų rasti
savyje motyvacijos gyventi. Jei būna labai sunku, patariama į savo
problemas pažiūrėti ne taip griežtai, kaip įprasta žiūrėti, o su
trupučiu humoro. Panašūs dalykai akcentuojami ir vienoje pirmųjų
grupės dainų Liūdesys, tačiau skirtumas tas, kad šioje dainoje
tiesiog prašoma nebijoti liūdėti, nes liūdesys tai sielos džiaugsmas,
o bent jau laikinai nudžiuginti savo sielą yra būtina. Tiesą sakant,
šioje dainoje galima įžvelgti sąžiningo ir jautraus žmogaus poziciją
pasaulio atžvilgiu: jei pasaulis nusiminęs, jis negali sau leisti
šypsotis, kad pasaulis nepamanytų, jog tyčiojamasi iš jo liūdnumo.
Arba tiesiog iš solidarumo. Beje, liūdesio tema dominuoja daugumoje
Fojė dainų. Tai nereiškia, kad visos dainos buvo baladės, nebuvo
nė vienos greitos. Norima pasakyti, kad, grupės narių manymu,
liūdesys yra viena iš neatsiejamų visuomenės dalių. Sunku pasakyti,
ar tai apima tik Lietuvos visuomenę, bet žinant, kad tiek grupės
lyderis A.Mamontovas, tiek kiti jos nariai buvo kosmopolitiškos
asmenybės, galima pateikti bent jau hipotezę, kad liūdesys viena
pagrindinių viso pasaulio jungčių.
Justinas Bočiarovas Literatūroje ir mene publikuotame
straipsnyje 20 metų vidutiniškai teigė, kad su grupe Fojė užaugo
dvi kartos. Mergaitės koncertuose alpo ir verkė, o kai kurie berniukai
netgi troško dainų žodžiais perteiktas idėjas pritaikyti gyvenime.
J.Bočiarovas pripažino, jog grupė yra fenomenas lietuviškos muzikos
pasaulyje, nes, praėjus beveik aštuoneriems metams po jos iširimo,
daugumą grupės dainų dabartiniai trisdešimtmečiai ir keturiasdešimtmečiai
moka beveik mintinai. To paties negalima pasakyti apie laikinąsias
žvaigždutes, kurios tai sužiba, tai vėl dingsta Lietuvos muzikinėje
erdvėje. Galėtų jų ir nebūti, nes tikrai nesinori garbinti šešiolikamečių,
kurie sukuria du ar tris hitus ir vėl išnyksta.
Fojė savo dainose palieka labai daug vietos
žmogaus fantazijai. Kiekvieną grupės dainą skirtingi žmonės gali
suprasti absoliučiai skirtingai. Kiekvienas jų tekstuose gali ką
nors prisitaikyti sau, matyti kitą prasmę. Manau, kad logiško tų
dalykų paaiškinimo nėra. Tiesiog Fojė užburia klausytojus, jų
sąmonę.
Svarbiausia ne religija, o tikėjimas
Grupės lyderis A.Mamontovas viename interviu yra
pasakęs: Dievas turi daug veidų, pavidalų, Jo negalima apibrėžti
taisyklėmis ar žodžiais, Jį reikia tiesiog priimti. Jis mums davė
tiek religijų, kad tik mes nors kurią vieną iš jų pasirinktume.
Dėl to nėra svarbiausia, kokią religiją išpažįsti, svarbiausia,
kad tu tiki. Tikėjimas yra svarbiau už viską. Ar tu vilkėsi budisto
drabužiais, ar vienuolio abitu, tai nebeturi reikšmės. Jeigu nepripažįsti
kitų religijų, vadinasi, nesupranti savo religijos iki galo. Panašios
temos gvildenamos ir viename iš grupės albumų Kai perplauksi upe
(1995). To paties pavadinimo dainoje kalbama apie mirties ir gyvenimo
akistatą, apie tikėjimą. Ypač akcentuojamas tikėjimas.
Turiu savo kelią. Man absoliučiai viskas, bet
koks veiksmas turi dvasinį pagrindą. Man visas gyvenimas yra dvasinis.
Man nereikia vaikščioti į bažnyčią, nepriklausau jokiai religinei
konfesijai. Meldžiuosi visą laiką, kaip ir kiekvienas žmogus meldžiasi
visą laiką, sakė A.Mamontovas pristatydamas albumą Kai perplauksi
upe.
Dainoje Paskutinis traukinys dainuojama apie
tikėjimą pačiais nerealiausiais dalykais jeigu jais nebus tikima,
tai nėra ko gyventi. Juk visada gyvenimo kelyje turi atsirasti traukinys,
kuris suteiks galimybę (galbūt jau paskutinę) pasirinkti: lipti
į gyvenimo vagoną ar ne. Vienoje populiariausių Fojė dainų Žvaigždės
kartais krenta teigiama, jog būtina tikėti tuo, kad ir priešas
gali ištiesti ranką, kad meilė gali pakeisti pasaulį, nes tik tokiu
atveju galima pagauti laimės žvaigždę. Žvaigždę, kuri nušvies visą
gyvenimą ir parodys, kuriuo keliu eiti.
Grupės Fojė dainose tikėjimas siejamas su pokyčiais,
kuriems vykstant gali skaudėti, bet skausmas tampa mielas, nes suvokiama,
kad po jų akys nušvis džiaugsmu. Tikėjimas taip pat siejamas su
palaimos akimirkomis, ypač tomis, kai pradedama suprasti, kad esi
laimingas žmogus, tikintis tuo, ką veiki šiame pasaulyje ir ką nori
veikti ateityje.
Fojė asocijuojasi ir su erdve. Kai klausai grupės
albumų, iš tikrųjų egzistuoja erdvės, ir jos gali būti suvokiamos
labai įvairiai. Fojė laikotarpis yra tarsi erdvės plėtimosi metas.
Tos erdvės, kurioje galima kurti savitą gyvenimo atmosferą, papildyti
ją nuotaikomis ir idėjomis. Tada vienas ar kitas žodis įgauna visiškai
kitą prasmę, ir kiekvienam žmogui skamba asmeniškai. A.Mamontovas
teigė: Žinoma, visada norisi palikti erdvės kiekvienam suprasti
dainą taip, kaip jis ją įsivaizduoja. Niekada nesinorėtų įteigti
tam tikro dalyko iki galo, norisi kiekvienam žmogui palikti pasirinkimo
laisvę. Tokia jau mūsų grupės muzikos filosofija. Norisi pridurti,
kad kiekviena grupės daina tai tarytum tikėjimo daina. Tikėjimu,
kuris pagrįstas noru pakeisti pasaulį, pakeisti tai, kas atrodo
kvaila ar atgyvenę.
Labai savitas ir išskirtinis pasaulio suvokimas
Grupės dainos dažniausiai yra filosofinio pobūdžio,
leidžiančios pasinerti į sąmonę, paliesti tuštumą ar įsivaizduoti
save skrendantį dangumi kaip paukštį. Fojė dainos tai savotiškas
ir labai savitas pasakojimas apie tai, ką jaučia šiuolaikinio, modernizuoto
pasaulio žmonės. Visada įdomu rasti tai, kas yra bendra visiems
žmonėms, nepriklausomai nuo jų amžiaus, socialinės padėties, politinių
pažiūrų, rasės, tautybės. Grupės dainose galima rasti tai, ką vargu
aptiktum kituose Fojė to meto ar dabartinėse Lietuvos grupių ar
atlikėjų dainose. Vis dėlto iš senučių grupių galima išskirti
Antį ir Hiperbolę, o iš šiuolaikinių atlikėjų dainininkę Jurgą
Šeduikytę, kuri, beje, yra gera A.Mamontovo draugė. Tad matome,
kad Lietuvoje trūksta aukšto lygio populiariosios muzikos atlikėjų.
Kita vertus, Fojė kartos muzika ar bent jau
muzikinė stilistika labai domino žmones, nes tai buvo vienintelė
grupė, bandanti atkartoti iš Vakarų ateinančias tendencijas. Vėliau
buvo atrasti saviti, nepriklausomi muzikos stiliaus ypatumai, kuriais
remiantis, į pasaulį buvo žiūrima labai savitai, labai filosofiškai,
bet tuo pačiu ir suprantamai. Būtent šie aspektai dar labiau padidino
Fojė populiarumą. Žinomas muzikologas Darius Užkuraitis prieš
kelerius metus teigė, kad grupė Fojė buvo išskirtinė, nes visada
turėjo savo stilių, skirtingai nuo kai kurių dabartinių Lietuvos
grupių, kurias jis palygino su kramtomąja guma.
Apskritai ryškų pėdsaką Lietuvos muzikos istorijoje
palikusios Fojė dainų populiarumas nemažėja. Anot Bomba Records
atstovų, šios grupės albumai ir toliau turi paklausą. Internetinėje
grupės svetainėje galima aptikti ne tik tradicinių grupės narių
duomenų (biografijas, diskografiją, dainų tekstus, fotogaleriją),
bet ir pokalbių kambarį. Jame galima bendrauti su po visą pasaulį
išsibarsčiusiais grupės gerbėjais, kurie tikriausiai giliai širdyje
tikisi Fojė atsikūrimo, ypač tie, kuriems grupės pavadinimas asocijuojasi
ne tik su fantastišku jos populiarumu, bet ir su gyvenimo suvokimą
praplėtusiomis asmenybėmis.
© 2006 XXI amžius
|