Projektas baigtas. O kas toliau?
Projekto Darni šeima svarbiausia pilietiškumo
mokykla apibendrinimas
Angelė RAUDIENĖ
|
Telšių vyskupijos licėjaus auklėtiniai,
parodę literatūrinę meninę kompoziciją
|
|
Žiūrovai buvo labai susidomėję
|
Projekto Darni šeima svarbiausia pilietiškumo
mokykla išeities taškas buvo Jono Borutos, Telšių vyskupo Jono
Borutos tėvo, laiškai, rašyti iš tremties žmonai Zinaidai ir trims
sūnums, likusiems Lietuvoje. Pagal prieš porą metų išleistą knygą
Laiškai iš Šiaurės mokytoja metodininkė Elena Šidlauskienė kartu
su Telšių vyskupijos licėjaus auklėtiniais parengė literatūrinę
meninę kompoziciją. Šiuose laiškuose atsiskleidžia esminės šeimos
vertybės meilė, ištikimybė, atsakomybė, pagarba, švelnus rūpestis
ir pasitikėjimas vienas kitu. Knygos tiražas labai mažas, o mes
savo projektu siekėme, kad šitą tikrą himną meilei išgirstų ir jauni
žmonės. Meilės tema visuomet aktuali ir nujautėme, kad ji bus
įdomi ir moksleiviams, ir suaugusiesiems.
Norėdami šią temą dar labiau suaktualinti, po
meninės kompozicijos organizavome grupelių diskusijas apie meilę
ir šeimos vertybes. Po jų vyko apibendrinamosios konferencijos.
Džiaugiamės, kad projektas, trukęs keturis mėnesius, sėkmingai baigtas.
Jame (Varniuose kovo 23 dieną, Žarėnuose balandžio 13 dieną,
Luokėje balandžio 20 dieną, Ryškėnuose gegužės 6 dieną) dalyvavo
197 moksleiviai ir 42 suaugusieji. Dalyviai ne tik buvo atidūs kompozicijos
klausytojai, bet ir aktyviai įsitraukė į diskusijas tiek grupelėse,
tiek ir bendroje konferencijoje.
Projektas baigtas. O kas toliau? Mūsų, rengusių
šį projektą, patirtis gana pozityvi. Todėl noriu savo įspūdžiais
pasidalyti ir su jumis.
Statistika skelbia, kad apie 70 proc. šeimų Lietuvoje
išsiskiria. Mes paklausėme, ar tų 197 projekte dalyvavusių jaunų
žmonių tėvai tebemyli vienas kitą. Net 136 moksleiviai, arba 69
proc., atsakė teigiamai. Tai visai priešingas rezultatas, negu skelbia
statistikai. Nesiginčijame su statistikais, mes tik paklausėme moksleivių
to, kas mums atrodė įdomu. Ir džiaugiamės, kad Žemaitijos kaime
meilė tebėra didžiumos vertybė. Apie tai kalba moksleivių ir mokytojų
(mūsų, suaugusiųjų, grupeles sudarė daugiausia pedagogai) atsakymai
ir samprotavimai pasiūlytomis temomis. Apie tai liudija ir pats
mūsų pateiktos literatūrinės meninės kompozicijos turinio vertinimas.
Į klausimą, kas patiko tuose laiškuose, moksleiviai
vardija šeimos vertybes: gražius santykius, ištikimybę, tvirtą abipusį
ryšį, nors buvo išskirti, pagarbą žmonai, vaikų motinai, stiprią
meilę, šeimos vienybę ir tai, kad tėvas, būdamas toli nuo šeimos,
vaikais rūpinosi, mokė mamos, močiutės klausyti, joms padėti, mokslo
siekti... Dauguma moksleivių ir suaugusiųjų teigė, jog jie tiki,
kad yra didelė ir graži meilė. Pilni romantikos ir idealizmo buvo
moksleivių bandymai apibrėžti, kaip atrodo didelė meilė: Meilė
tai pats brangiausias deimantas, kurio negali nusipirkti netgi
karaliai; Meilė graži, bet labai trapi, tarsi žibuoklė, iškėlusi
savo gležną galvelę į nepažįstamą pasaulį; Meilė kaip vėjas:
jauti, bet nematai; Didelė meilė gali atsirasti tik brandiems
žmonėms. Ypač miela buvo girdėti, kai vienos mokyklos moksleiviai
pasakė: Mes džiaugiamės gražia mūsų direktoriaus ir jo žmonos meile.
Labai nuoširdūs ir iškalbingi šie suaugusiųjų
samprotavimai: Kas yra gyvas, tam reikalinga meilė; Meilė nemari,
ji yra tarsi dvasinis ataskaitos taškas; Tai svarbiausias dalykas
santuokoje; Tikra meilė ir darbas, ir kryžius, ir auka; Tikra
meilė gyventi išbandymuose ir kančiose; Meilė viltis. Ja reikia
tikėti. Jei tikime, kad ji amžina, tai ir dedame pastangas, kad
jos užtektų visam gyvenimui; Meilės formos kinta. Meilė bręsta
kartu su amžiumi. Meilę reikia nuolat kurstyti, kad neužgestų;
Ji amžina, nors ne visiems pavyksta ją išsaugoti; Nors mano patirtis
skausminga, bet aš tikiu meile, matau kitų gerus pavyzdžius savo
tėvų, giminaičių, pažįstamų; O apskritai meilės žūtis šeimoje
yra šeimos žūtis; Meilė tik vėliau atsirandantis prisirišimas;
Meilę sugadina civilizacija.
Kad ir kaip idealiai kalbėtume apie meilę, tikrovėje
dažnokai atsitinka, kad ji neatlaiko gyvenimo išbandymų ir įvyksta
šeimos žūtis, nors visgi dauguma moksleivių prisipažino, kad jie
svajoja apie didelę meilę, jos laukia, o kai kas prisipažino jau
ir sulaukę.
Moksleivių ir suaugusiųjų prašėme atsakyti į klausimą,
kokios yra konfliktų, nesantaikos šeimoje priežastys, kurios pamažu
silpnina ryšį tarp sutuoktinių, ir neretas atvejis, kai jis nutrūksta.
Moksleivių nuomone, kalti neištikimybė ir išdavystė, pavydas ir
neatsakingumas, trūksta pasitikėjimo vienas kitu, atvirumo ir nuoširdumo.
Kartais nusiviliama partneriu, nes tikėtasi daugiau, gyvenant atsiskleidžia
neigiamos charakterio savybės, trūkumai (o kas gi jų neturi?), skirtingi
interesai, o kai kuriems tiesiog atsibosta gyventi kartu, slegia
gyvenimo rutina... O ką kalbėti apie girtuokliavimą, smurtą šeimoje...
Štai ir konkretesnės, paremtos patirtimi, suaugusiųjų
nuomonės: Visų gyvenime būna sunkių periodų. Bet dažniausiai geriems
santykiams kenkia didelis darbo krūvis, nuolatinė skuba, nėra laiko
išklausyti, išsikalbėti vienam su kitu, pradedama vienas kito nesuprasti;
Noro kalbėtis su artimaisiais nelieka, nes atsiveria kitos bendravimo
galimybės. Televizijai, kompiuteriui, internetui daugelis iš mūsų
surandam laiko. Tik ne šeimai. O mobilusis telefonas nuolat mus
jungia su kitais, su draugais. Saviesiems taip ir nebelieka laiko;
Šeima uždara visuomenės ląstelė. Blogai, kai pažeidžiamas šeimos
suverenumas. Draugai turi būti, bet ne per daug artimi; Blogi
pavyzdžiai. Ką rodo televizija? Visokias naujų partnerių paieškas.
Apie ką rašo laikraščiai? Kokia žvaigždė kelintą partnerį pakeitusi.
Suformuojamas neigiamas požiūris į pačią šeimą, ji nuvertinama.
O kokia valstybės politika? Žmonės nesituokia ir gyvena kartu vien
dėl to, kad vienišos motinos daugiau remiamos negu šeimoje gyvenančios.
Ir apskritai pašalpų politika nedidina atsakomybės.
Suaugusieji vardijo ir daugiau skyrybų priežasčių,
kaip antai: Žlugdo finansinės problemos, nepritekliai. Žmonės dirbtų,
jei darbo būtų ir už darbą normaliai mokėtų; Pašalpos neskatina
žmonių imtis iniciatyvos ir atsakomybės už savo šeimos išlaikymą...
Išvažiuoja į Airiją, Ispaniją ar dar kur. O kiek dėl to išsiskiria
šeimų... Ar rūpi kam nors? Pavėlavusi žmonių dvasinė branda
netinkamo vaikų auklėjimo šeimoje pasekmė. Tėvai išmoko juos imti,
tik imti. Santuokai subręstama, tėvu ir motina tampama tada, kai
norisi duoti, kai išmokstama duoti; Kai tinkamai nepasirengta
tėvystei, net vaikelio atsiradimas šeimoje tampa nesantarvės priežastimi;
Jaunų sutuoktinių bendras gyvenimas su vieno iš jų tėvais; Žmogus
vartotojų visuomenėje yra paverčiamas daiktu. Gyvenu su juo, kol
man naudinga. Paskui galiu mesti ir išeinu naujos laimės, naujos
meilės ieškoti; O aš pasakysiu, kuo gyvenimas geryn, tuo vertybės
žemyn.
Paklaustos, kaip galima išvengti krizių, nedarnos,
pateikė patarimų ir moksleivių, ir suaugusiųjų grupelės. Moksleiviai,
kaip ir dera jauniems, buvo maksimalistai ir kategoriški. Vieni
jų mano: Jei meilė pasibaigia, tai gal visai jos ir nebuvo. Sau
ir kitiems jie pataria, kad reikia pirmiau susidraugauti, gerai
pažinti vienas kitą, kad nebūtų charakterių ir interesų nesutapimų,
dėl ko paskui įvyksta skyrybos.
Suaugusieji kalbėjo konkrečiau: Buvo labai sunku.
Vyras gėrė. Bet aš tikėjau, kad jis pasikeis, ir visą laiką jam
sakiau, kad juo tikiu. Apsirgo, metė, nebegeria. Kokia laimė atėjo
į mūsų namus. Vaikai neatsidžiaugia.
Man padėjo tikėjimas ir malda. Kartais reikia
kantrybės, reikia išlaukti. Ypač jos daug reikia, kai liga aplanko.
Mano patirtis tokia nelaimė ir liga labai sustiprina meilę. Man
teko tokia dalia; Reikia kalbėtis ir mokėti kitą išklausyti;
Sveikas humoras. Jis mums visuomet ateina į pagalbą. Jis padeda
pažvelgti į viską iš šalies; Praverstų jaunų šeimų klubai, kuriuose
būtų galima atvirai aptarti problemas, pasimokyti vienai šeimai
iš kitos. Žinome, kad būna gerai organizuotų stovyklų. Jos labai
padeda išgydyti šeimos žaizdas, pažiūrėti į problemas iš šalies;
Galėtų būti daugiau seminarų šeimoms, kuriuose dalyvautų psichologai;
Reikia televizijos, radijo specialių laidų, mokančių spręsti konfliktus.
Moksleivių paklausėme, kokia yra meilės mokykla.
Vieni buvo visai nelinkę to mokytis, nes tai esąs neįmanomas dalykas.
Ji ateina pati dažniausiai nelauktai. Ir nieko čia negalima išmokti;
Geriausios pamokos pačių padarytos klaidos. Pripažįstu savarankiškų
namų darbų vertę. Didžiuma buvo tos nuomonės, kad geriausia meilės
mokykla šeima, joje išmokstama vienas kitu rūpintis, vienas kitam
patarnauti, vienam su kitu dalytis ne tik skanumynu, bet ir mintimis.
Šeimoje bręsta tikrasis naujos, būsimos šeimos tėtė ir mama, būsimas
Lietuvos pilietis.
Projektas baigtas. Kviečiame visus šeimų tėvus
ir motinas, suvokus šią didžiulę atsakomybę, pateisinti vaikų, tikinčių
mūsų meile, pripažįstančių, kad mes esame svarbiausi jų ugdytojai,
pasitikėjimą mumis, o valdiškų įstaigų darbuotojus, visuomeninių
organizacijų narius raginame visomis išgalėmis padėti šeimai, stiprinti
ją, sudaryti visas tas sąlygas, kurių pageidavo pokalbių dalyviai.
Jei tai įvyktų, tokia būtų mūsų projekto tąsa. Tai būtų naujas mūsų
visų projektas. O juk verta jo imtis. Dėl Lietuvos ateities. Ir
ne tik dėl jos...
Telšiai
© 2007 XXI amžius
|