Apie ,,bemokslę Lietuvą
Marius MARKUCKAS
Ko gero nesuklystume sakydami, jog paskutinių
savaičių įvykiai puikiausiai atskleidė tikrąjį mūsų valstybės santykį
su mokslu. Parlamente esančioms politinėms partijoms sutarus, jog
aukštasis mokslas privalo būti visuotinai mokamas ir tokį kartelį
įvardijus kaip reformą, savotiškai įrodyta, kad ir šioje srityje
veikia elementarūs, visą valstybės gyvenimą gožiantys pragmatiniai-klaniniai
interesai. Iki šiol gana neretai skambėjusios įtakingų politikos
veikėjų kalbos apie tautos švietimo, lavinimo bei kultūrinimo būtinybę
iš tiesų pasirodė besančios ,,proginiai lozunginiai teiginiai,
deja, neturintys nieko bendra su realybe. Kitaip sakant, prisidengiant
įvairiais ,,kilniais tikslais (tarkime, ,,aukštojo mokslo kokybės
gerinimu) iš tikrųjų buvo žengtas dar vienas žingsnis tautos tamsinimo
link.
Vis dėlto, kaip jau ir minėta, pastarasis politinių
jėgų veiksmas esti kur kas didesnės svarbos, t. y. atskleidžia ne
tik švietimo ir mokslo sistemos situaciją, bet ir visos šalies bei
jos piliečių padėtį. Lakoniškai kalbant, nesunku suprasti, jog,
įsigalėjus tokiam sprendimui, palaipsniui bus pereinama prie to,
kas galėtų būti įvardyta kaip rafinuota neapykanta mokslui - fasadiškai
rekonstruojant aukštąjį mokslą, iš tiesų pastarasis bus tik žlugdomas.
Taip pat nesunku suvokti, kad mokslui iš esmės tapus tik dar viena
,,prabangos preke, galiausiai didelės dalies žmonių gretose atsirastų
ne tik pagrįstas nepasitenkinimas politine valdžia, bet ir nekorektiškas
nusistatymas prieš tuos, kurie visgi tokią ,,prabangos prekę galėtų
leisti sau įsigyti. Tad egzistuojančios socialinės atskirtys tik
dar labiau būtų išryškintos, o visuomenė - suskaldyta. Tendencingas
valdžios požiūris, jog piliečio išsilavinimas yra paties piliečio
arba jo ,,kišenės reikalas, gali būti atskleistas ne tik iš ,,naujausio
partijų suokalbio, bet ir žvelgiant į, švelniai tariant, nuolatos
neproporcingai paskirstomą valstybės biudžetą, kur švietimui bei
mokslui, kaip žinoma, palyginti su kitomis, anaiptol ne tokiomis
perspektyviomis sritimis, skiriami grašiai.
Žinoma, neigti, jog pokyčiai reikalingi ne tik
aukštojo, bet ir apskritai mokslo sistemoje, negalima, tačiau kartu
nuolatos įrodinėti, jog patys pokyčiai tėra paprasčiausių finansų
klausimas (kuriems gerėjant, kaip turėtume įtikėti, visos problemos
savaime dingtų) taip pat ydinga. Čia būtų galima prisiminti ir
mūsų valstybės pavyzdį: augantis Bendrasis vidaus produktas (BVP)
automatiškai nesumažina nusivylimo pačia šalimi, o bėgančiųjų ir
neatsigręžiančiųjų mastai vargiai mažėja. Taigi reikia sutikti,
jog didesnis finansavimas švietimui yra būtinas, tačiau drauge derėtų
jausti ,,komercines ribas ir nebandyti pateikti tiek mokslo, tiek
kultūros kaip dar vieno valstybinio ,,turgelio, kur viskas gali
būti perkama bei parduodama. Pradinius tokius mokslo ,,komercinimo
rezultatus iš esmės galime stebėti jau dabar: universitetai, o kartu
ir daugumos studentų sąmonė dirbtinai pradeda derintis prie rinkos
reikalavimų ir studijų programose siekiama įdiegti kuo daugiau pragmatiškų
arba, kaip teigiama, ,,realybei artimesnių disciplinų, kurios iš
esmės studijuojančiajam suteikia grynai techninių, bet ne asmenybės
tobulinimo žinių. Tad nėra nieko keisto, jog, pavyzdžiui, Vakarų
universitetuose ypač vertinamas ir pripažįstamas filosofijos kursas
pas mus neretai yra pateikiamas kaip nesvarbus dalykas, neva neturintis
nieko bendra su realiu gyvenimu, o pats žodis ,,filosofuoti, kas
iš esmės šiuo atveju reiškia laisvai bei spekuliatyviai mąstyti,
kaip žinoma, netgi įgavęs niekinamąją reikšmę.
Tokie apgailėtini ,,praktiškojo mokslo padariniai
stebimi visur. Banalu, tačiau pakanka pažiūrėti į dažną mūsų televizijos
laidą: jau nieko nebestebina, kad žiūrimumo ,,topuose pirmauja
(ar bent jau neseniai pirmavo), tarkime, šou labai simboliniu ir
iš esmės viską pasakančiu pavadinimu ,,Dzin, tačiau, kita vertus,
net ir kur kas, kaip pripažįstama intelektualesniuose diskusijų
,,forumuose, taip pat neretai išryškėja antimoksliškumo, arba nepakantumo
mokslui ir mokslininkams, apraiškų. Tarkime, vienoje iš tokio tipo
laidų dar neseniai buvo galima matyti, kaip, vienam iš diskusijos
dalyvių bandant remtis ekonomikos mokslo autoriteto teiginiais,
laidos vedėjas dalyvį tuoj pat nutraukė, taip kone leisdamas suprasti,
jog čia ,,Lietuva ir visiškai neįdomu, ką koks mokslininkas ar teoretikas
yra pasakęs ar parašęs nagrinėjamu klausimu. Kitaip sakant, atsisakydama
kad ir ,,išprotėjusio Sokrato, Lietuva renkasi savo kiemo ,,protingą
kvailį, o to padarinius bei rezultatus kiekvienas galime įvertinti
pats.
Be abejo, turime teisę ginčytis, ar iš tiesų viskas
taip blogai. Juk kritiškiausiu atveju galima atsiriboti nuo to,
kas nepriimtina kiekvienam individualiai: galbūt nežiūrėti televizijos,
neklausyti radijo, neskaityti spaudos. Vis dėlto, kaip jau ir minėta,
viskas esti įsišakniję kur kas giliau t.y. daugumos žmonių sąmonėje.
Manyčiau, dabartinę visuomenės situaciją puikiausiai apibūdina vieno
iš prekybos centrų užrašas ant jų firminio maišelio: ,,Esu praktiškas.
Kitaip kalbant, kaip didžiausia žmogaus vertybė pateikiamas gebėjimas
skaičiuoti ir, be abejo, pageidautina pinigus. Vis dėlto su didžiausia
pagarba pragmatiškumui, ko gero, būtų galima sutikti, jog stipri
ir sveika visuomenė turi ir kitų, tiesa, kur kas sunkiau apčiuopiamų,
tačiau nė kiek ne menkesnių vertybių nei praktiškumas. Gaila, tačiau,
regis, to nesupranta ne tik didelė dalis Lietuvos piliečių, bet
ir išrinktieji tautos ,,reprezentantai.
Esant tokiai situacijai, viltis, jog politikai,
prieš imdamiesi naujosios mokslo ,,reformos, sustos ir viską blaiviai
apmąstys, būtų naivoka. Taip pat aišku ir tai, kad tik gerai suvokus
aukštojo mokslo esmę būtų galima suprasti, kokius padarinius gali
turėti vienas ar kitas sprendimas ir ką iš tiesų būtina keisti.
Kitu atveju, t.y. jei pastarojo ,,susitarimo nebus atsisakyta,
artimiausiu metu privalome ruoštis dar vienai išvykstančiųjų bangai.
Klausimas tada iš esmės lieka tik vienas: ar dar gali Lietuva tai
sau leisti?
© 2007 XXI amžius
|