Dešimt dienų Kukutynėje
|
Stovyklų Plateliuose ir Palūšėje
vadovė Rūta Ambrasūnienė
|
|
Žemaitis Arūnas Stankus mokė
groti daudytėmis, kurias
stovyklautojai pasidarė iš bulvių,
į rabarbarus primenančių augalų
|
|
Lina Bartašienė mokė groti kanklėmis
|
|
Pasvalio rajono Migonių kaimo
kultūros darbuotojas Albertas
Bartašius stovykloje buvo
ir vadovas, ir mokytojas,
ir tautodailininkas bei muzikantas.
Jis mokė gaminti skudučius,
švilpynėles, iš nendrių daryti birbynes
|
Žemaitijos nacionaliniame parke, Plateliuose,
bei Aukštaitijos nacionaliniame parke, Palūšėje, liepą vyko etnokultūrinio
ugdymo stovyklos Kukutynė, kurių dalyviai buvo 12-14 metų moksleiviai.
Stovyklas, kurios truko po dešimt dienų, organizavo Lietuvos nacionalinė
UNESCO komisija, bendradarbiaudama su Lietuvos liaudies kultūros
centru, Aukštaitijos ir Žemaitijos nacionaliniais parkais. Projektą
rėmė UNESCO bei Švietimo ir mokslo ministerijos Pilietinio ir tautinio
ugdymo projektų programa. Abiem stovykloms vadovavo Rūta AMBRASŪNIENĖ,
su kuria Palūšėje ir kalbėjosi XXI amžiaus korespondentas Bronius
VERTELKA.
Kokie įspūdžiai parsivežti iš Platelių?
Gyvi prisiminimai iš tos stovyklos. Žiūrime į
nuotraukas ir apsiverkiame. Vaikai ilgisi vieni kitų, jų mes,
vadovai. Į Platelius buvo suvažiavę įvairių Lietuvos mokyklų moksleiviai,
visiškai negirdėję žemaičių tarmės. Ten jie tai išgirdo, ten jie
galėjo ragauti žemaitiškų valgių, turėjo galimybę bendrauti su žemaičių
meistrais. Įgyvendinti stovyklos programą padėjo Žemaitijos nacionalinio
parko darbuotoja Aldona Kuprelytė, atsakinga už kultūros paveldą.
Pavyko suburti tokią meistrų komandą, kurie yra ne šiaip savo amato
mėgėjai, bet profesionalai. Mūsų tikslas buvo gyventi su tokiais
auksarankiais nuo ryto iki vakaro. Stovyklos programa buvo parengta
taip, kad kiekvieną dieną jaunieji stovyklautojai galėtų arba kalti
iš metalo po tris valandas, arba drožinėti iš medžio, arba austi,
arba karpyti karpinius, arba dar kažką daryti. Tačiau nei meistrai,
nei vaikai nebepaisė tų grafikų, todėl stovyklos programą turėjome
kurti iš naujo. Moksleiviai norėjo visko daug daugiau. Nuo ankstaus
ryto, dar nepažadintus su dūdmaišiais, aptikdavome juos jau audžiančius,
drožiančius arba kalančius.
Ką nauja pastebėjote tarp stovyklautojų?
Pavyko padaryti taip, kad vaikai atrastų savo
džiaugsmą gaivinant senuosius amatus, žinotų, kur jų šaknys ir mokėtų
tai vertinti. Pas drožėją mokėsi drožti žemaitiškų kaukių, jas kūrė
absoliučiai skirtingas. Tas pats buvo su juostomis, karpiniais bei
su kitais rankdarbiais. Stebino tai, kad mergaitės buvo geresnės
kalvės ir drožėjos, o berniukai labiau pamėgo juostų rišimą ir pynimą.
O kaip sekėsi mokyti žemaičių kalbos?
Pati esu klaipėdietė, gyvenu Vilniuje, visa mano
giminė yra iš Plungės, tai su stovyklautojais bendravau žemaitiškai.
Vėliau jie prisipažino, kad tai girdėdami, pirmąsias dienas tik
akimis vartė. Stovyklautojai buvo suskirstyti į penkias gentis,
ir visos jos vakare turėdavo užrašyti naujų žemaitiškų žodžių. Kiekvieną
dieną jų užrašydavo iki 70ies. Ko nesuprato, klausinėjo. Viena
vadovė, man pasiteiravus, ar buvo verta važiuoti dirbti už labai
mažą, simbolinį honorarą, atsakė: Kada pradedi groti melodiją,
neraginami vaikai bėga šokti ir žino, koks tai yra šokis. Vien dėl
to, kad jie patys patiria tokį džiaugsmą, verta gyventi ir atiduoti
stovyklai dešimt savo gyvenimo dienų.
Ar visi vaikai liko patenkinti stovykla?
Į Kukutynės stovyklas buvo atrinkti laimėję
konkursą, linkę į meną, bet ne visi turintys supratimą apie etnokultūrą.
Buvo pora vaikų, kurie sakė, jog jų mamos ragino dalyvauti konkurse.
Užpildžius anketą, jos ir siuntė savo atžalų darbus, nors nesitikėjo,
kad jį laimėsią. Širdžiai miela klausytis, kai išgirsti sakant:
Negalvojau, kad čia bus taip įdomu. Apie tai bus susuktas filmas
ir išplatintas po visas Lietuvos mokyklas. Galbūt bus imamasi privačios
iniciatyvos, kad tęstųsi ši tradicija ir kad į ją galėtų įsitraukti
kuo daugiau vaikų. Tokiu neformaliu būdu jie atrastų tai, dėl ko
verta gyventi. Tos darbo valandos nuo ryto iki vakaro, matant vaikų
džiaugsmą, atsiperka.
Kokie Platelių ir Palūšės stovyklų programų
skirtumai?
Žemaitijoje stovyklautojai turėjo išmokti kalbėti
žemaitiškai. Palūšės stovyklos tikslas išmokyti juos kalbėti aukštaitiškai.
Siekiame, kad meistrai, vadovai, vietiniai gyventojai bendrautų
su moksleiviais aukštaitiškai ir stebintų juos tokios mūsų mažos
tautos kalbos grožiu, jos tarmių įvairove. Aukštaitiški amatai skiriasi
nuo žemaitiškų ir jų mokymas yra šiek tiek kitoks. Jeigu Palūšėje
mokomasi šokių ir dainų, kaip ir Plateliuose, tai amatų mokymas
čia yra skirtingas. Be drožybos ir kalvystės, vietoj žvakių liejimo,
karpinių karpymo bei ringių pynimo, kas buvo Žemaitijoje, čia mokosi
sodų pynimo ir keramikos. Turime vietinius meistrus, kurie su vaikais
dalijasi savo aukštaitiškomis paslaptimis. Kiekvienas meistras pristatė
savo amatą, pasakojo apie jo atsiradimą ir apie visą jo raidą. Palūšės
stovyklos pabaigoje, kaip ir stovykloje Žemaitijoje, sukurtas spektaklis,
į kurį įtraukti visi vaikai. Jie pasakojo, ką išmoko per dešimt
stovyklavimo dienų
Kokių staigmenų pateikė stovykla Palūšėje?
Visą savo gyvenimą dainavau didžiąją dalį Klaipėdos
krašto ir žemaitiškų dainų. Kai išgirdau giedant aukštaičius savo
krašto dainas, nuo tokio jausmo kvapą gniaužė ir apsiašarojau. Pirmąjį
vakarą stovyklautojai turėjo atspėti kukučio vardą. Jie kalbėjo:
jei pavyks tai padaryti, tai stovykla bus gera, o jeigu padarys
klaidų, tai gali imti lyti arba gali net kažkas susirgti. Kadangi
vaikai padarė vieną klaidą, tikrai viena jų vadovė susirgo. Vaikai
yra labai geri, jokių nesusipratimų tarp jų nepasitaikė. Kuo daugiau
tokių vaikų reikia įtraukti į panašias stovyklas.
Kuo praskaidrinote ir taip jaukią stovyklų darną?
Į stovyklą Plateliuose buvo atvykusi aktorė Loreta
Sungailienė, kuri yra pažįstama iš LTV laidos Gero ūpo. Viešnia
išmokė nemažai žemaitiškų dainų ir klausinėjo vaikų, ar tai jie
supranta. Lankėsi Klaipėdos universiteto Humanitarinių mokslų fakulteto
dekanas Rimantas Balsys, kuris žemaitiškai pasakojo apie etnokosmologiją.
Svečias turėjo galimybę nustebinti vaikus sakmėmis, dangaus šviesulių
simbolika, o taip pat, kaip jis pats pastebėjo, surado progą pats
nukalti pirmąją vinį savo gyvenime.
Artūras Sinkevičius iš kapelos Lipk ant sienos
Plateliuose buvo vienas iš folkloro vadovų ir muzikinės grupės vadas.
Arūnas Stankus, dirbantis Palūšėje, iš Žemaitijos. Aš ir jis pirmąją
stovyklos dieną žemaičiavom ir stebėjom, kas kurį peršnekės. Antrai
dienai baigiantis, žemaitiška tarmė užleido vietą aukštaitiškai.
A.Stankus vienas iš grupės ir muzikos vadovų.
Papasakokite, kaip atrodo stovyklavimo diena?
Žadina daudytės, vietinis instrumentas, kurį ne
kiekvienam teko matyti. Diena prasideda mankšta. Tai ne įprasti
pratimai, ji prasideda nuo šokių. Šokio nuotaika atverčiamas naujos
dienos puslapis. Paskui paskaitos, kurias skaito Aukštaitijos
nacionalinio parko specialistai. Jie supažindina su paukščiais,
gyvūnais ir augalais, su vietinių aukštaičių papročiais, su kalendorinėmis
šventėmis. Pirmąją stovyklos dieną keliavome po Aukštaitijos nacionalinį
parką. Stovyklautojai apvažiavo kaimus, susitiko su jų gyventojais,
aplankė Bitininkystės muziejų. Grįžus ir pasidalijus į penkias gentis
(tiek jų yra stovykloje), užsiimama skirtingais darbais. Vakarais
niūniuojamos lopšinės pats geriausias vaistas miegui.
Palūšėje yra ypatingos vertės bažnyčia. Teko
su ja susipažinti?
Susitikome su Palūšės klebonu. Bažnyčioje leido
prisiliesti prie vargonų, kartu sukalbėjome Angelo sargo maldelę.
Klebonas patarė: jeigu nori, kad sektųsi dainuoti, šokti ir amatuose,
tai ryte ir vakare turi sukalbėti maldelę. Susitikimas su juo labai
nudžiugino. Klebonas nustebino geru savo humoro jausmu.
Palūšė, Ignalinos rajonas
Autoriaus nuotraukos
© 2007 XXI amžius
|