Šeimos, aš jūsų neapkenčiu
Apie Europos Parlamento šeimos politiką
Alexandre Havard
Spalio 12 dieną Seime vyko konferencija Šeima
besikeičiančioje visuomenėje. Joje pranešimą skaitė Alexandre Havardas
Lyderystės plėtros Europos centro direktorius. A.Harvardas yra
baigęs vieną Prancūzijos pagrindinių teisės mokyklų, dirbęs advokatu
keliose Europos šalyse, taip pat Strasbūre. 2007 m. Niujorke išleista
jo knyga Dora lyderystė asmeninio tobulėjimo darbotvarkė. Spausdiname
konferencijoje skaitytą pranešimą.
Šeimos, aš jūsų neapkenčiu
Šios žymios frazės
autorius prancūzas liberalas ir homoseksualas rašytojas Andre Židas
(André Gide), 1947 m. gavęs Nobelio literatūros premiją, primena
mums, kad individualistinis liberalizmas ne mažiau nei kolektyvistinis
socializmas skelbia bjaurėjimąsi šeima.
Tie, kuriems yra tekę studijuoti Sovietų Sąjungos
istoriją, prisimena rusų bolševikės, už socialinės gerovės klausimus
atsakingos liaudies komisarės Aleksandros Kolontaj 1918 m. rugsėjo
mėnesį pasirodžiusiame dekrete Dėl šeimos ir santuokos numatytas
priemones, kurių tikslas remiantis marksizmo ideologija panaikinti
šeimą. Šios priemonės, kurios tuo metu rodės revoliucingos, mūsų
laikais atrodo primityvios, palyginti su dabartine Europos Parlamento
šeimos ir santuokos politika, artima Europos civilizacijos naikinimui.
Ne visi europiečiai mėgsta Europos civilizaciją.
Žeromas Leženas (Jérōme Lejeune), labiausiai pripažintas XX a. genetikas,
prancūzų profesorius, 1958 m. atradęs Dauno sindromą sukeliantį
geną, kartą man pasakojo, kaip praėjusio amžiaus septintajame dešimtmetyje
per tarptautinę konferenciją prie jo priėjo moteris ir tarė: Profesoriau,
ar jūs žinote, kodėl mes norime sunaikinti šeimą? Mes norime sunaikinti
šeimą, kadangi siekiame sunaikinti judėjų-krikščionių civilizaciją.
Bandant suprasti, kokios jėgos inspiruoja šios
mirties kultūros atstovus, vertėtų perskaityti Fiodoro Dostojevskio
Demonus. Skaitant apie Margaret Sanger (1879-1966), vienos iš
pastarosios kultūros architekčių, gyvenimą (M.Sanger buvo JAV
gimimų kontrolės aktyvistė, negatyviosios eugenikos šalininkė, kurios
tikslas mažinti vaisingumą tarp genetiškai nevisaverčių asmenų,
naudojant abortus, sterilizaciją ir pan., Planuotos tėvystės organizacijos
įkūrėja), Aleksandra Kolontaj atrodo kaip angelas demonų hierarchijoje.
Viena brutaliausių pastarojo meto prieš šeimą
nukreiptų ardomųjų atakų buvo vadinamųjų alternatyvių šeimų kūrimo
skatinimas ir įteisinimas. Tai porų, kurios gyvena kartu nesusituokusios,
nepriklausomai nuo lyties, teisinis pripažinimas bei teisės jiems
įsivaikinti vaikus suteikimas.
Alternatyvi šeima yra manipuliacinė sąvoka.
Čia pateikiama nuoroda į šeimą, kai iš tikrųjų jos nėra. Dažniausiai
tai nepriklausomų individų, besinaudojančių tuo pačiu šaldytuvu,
sambūris. Alternatyvios šeimos apibrėžimas yra manipuliacinis
dar ir todėl, kad jis sukuria laisvės įspūdį ten, kur laisvės
iš tikrųjų nėra ir kur reikia kalbėti apie vergovę aistrų vergovę.
Kolektyvinis socializmas ir individualistinis
liberalizmas turi bendras šaknis: jie abu yra didesnio XVIII a.
prancūzų filosofų Švietimo epochos projekto apraiškos. Jų požiūriu,
žmonės tarsi socialinės mašinos sraigteliai. Nesuvokdamos tikrojo
blogio koncepcijos, pastarosios ideologijos socialines problemas
priskirdavo asocialiam žmogaus elgesiui, kurį galėtų sunaikinti
apšviestieji atstovai, pasitelkdami socialinę inžineriją.
Marksizmas žlugo, tačiau Švietimo epochos projektas
dar toli gražus nėra miręs. Daug Europos Parlamento narių laiko
save tais apšviestaisiais atstovais ir mėgina užkrauti savo ideologiją
mažiau išsilavinusiems žmonėms, naujagimiams, kurie neseniai
tapo Europos Sąjungos nariais.
Man, kaip prancūzui ir Europos tėvo Robero Šumano
dvasiniam sūnui, labai gėda dėl tokio požiūrio man jis atrodo
bjaurus ir groteskiškas. Tuo metu, kai milijonai žmonių mokėjo didžiulę
bolševikinės vergijos kainą, didelė dalis dabartinių Europos Parlamento
narių negailėjo pagyrų trockizmo ir maoizmo nuopelnams, neužmiršdami
kiekvieną vasarą pašildyti savo sėdynių prieš saulutę Prancūzijos
Rivjeroje.
Užuot nagrinėjusi alternatyvių šeimų klausimą,
Europa turi numatyti politiką bei priimti įstatymus, kurie prisidėtų
prie patvarios šeimos (family of always), kuri yra pagrindinė visuomenės
ląstelė, atkūrimo.
Gamtos dėsniai mums kalba, kad šeima yra grindžiama
santuoka, kurioje stabili ir abipusė vyro ir moters dovana sukuria
aplinką, tinkamą jų vaikams jaustis oriai bei ugdyti savo sugebėjimus.
Gyvenimo susidėjus formos, kai sugyventiniams
suteikiamos svarbios socialinės, finansinės ir paveldėjimo teisės,
prilygstančios toms, kurias turi santuokoje gyvenančios poros, klibina
visuomenės pamatus. Napoleonas Bonapartas, Prancūzijos Civilinio
kodekso autorius, pripažino pagrindinius gamtos dėsnių principus,
teigdamas, kad sugyventiniai ignoruoja įstatymą; įstatymas ignoruoja
sugyventinius.
Ar galima teigti, kad sugyventiniai turi specialias
sugyventinių teises? Ar galima sakyti, kad sugyventiniai homoseksualai
ar heteroseksualai turi teisę įsivaikinti vaikus? Ar galima tvirtinti,
kad homoseksualai bei lesbietės turi teisę tuoktis?
Teisės negali būti tvirtai nustatytos, kai nėra
protu pagrįstos žmogaus ar žmogaus prigimties koncepcijos. Nors
tai skamba tragiškai, daug žmonių šiandieną turi tokią žmogaus ir
žmogaus prigimties sąvoką, kuri prieštarauja gamtos nustatytai tvarkai
ir visam sukauptam patyrimui.
Kartą sutikau verslininką, kuris imigravo į Jungtines
Valstijas kartu su savo žmona. Vėliau su ja išsiskyrė ir grįžo į
savo tėvynę, palikdamas ją vieną svetimoje šalyje. Netrukus po to
jis apsigyveno kažkurioje Europos šalyje su dvidešimčia metų už
jį jaunesne moterimi. Į klausimą, kodėl jis išsiskyrė su savo žmona,
jis atsakė, kad mums abiems buvo po keturiasdešimt ir būtų buvę
nenormalu tęsti gyvenimą kartu.
Pagal šio verslininko ribotą supratimą apie gyvenimą,
santuoka yra tik seksas, todėl užsiiminėti seksu su moterimi, kuri
pasiekė brandų 40 metų amžių, yra nenormalu. Taigi pakeiskime ją
kitu modeliu.
Kartą gėriau kavą su savo geru draugu ir jo žmona.
Mūsų pokalbis pakrypo apie gėjų santuokas. Mano draugo žmona išreiškė
nuomonę, kad homoseksualams turėtų būti suteikta teisė tuoktis ir
įsivaikinti vaikus. Tuomet aš naiviai paklausiau: O kaipgi dėl
vaikų teisės turėti motiną ir tėvą? Aleksai,- dalykiškai atsakė
ji, tu nebūtinai turi būti moteris, kad būtum motina.
Kad tokios nuomonės reiškiamos vis dažniau, jos
netampa mažiau dramatiškos, jei nevartosime žodžio siaubingos.
Jei neturėsime protu grindžiamos žmogaus, kaip mąstančios būtybės,
koncepcijos, mes netrukus apsižiūrėsime, kad gyvename pasaulyje
be teisių ir teisybės Aušvico ir Kolymos pasaulyje.
Prisimenu bylą, kurią man, jaunam teisėjui, teko
nagrinėti Strasbūre. Jauna pora, susierzinusi dėl savo sūnaus nepaliaujamo
verksmo, įdėjo jį į šaldytuvą ir uždarė duris. Vaikas netrukus mirė.
Šie žmonės nebuvo šių dienų hitleriai ar stalinai.
Tai buvo malonūs, paprasti viduriniosios klasės
savo profesijos atstovai. Jie turėjo automobilį, televizorių, šunį
ir... vaiką. Jeigu mes nejaučiame skirtumo tarp žmogaus ir jogurto
dėžutės, mes visi greitai galime pavirsti barbarais.
Žmogaus prigimtis nėra iliuzija. Tai nėra abstrakti,
galbūt nereali psichinė struktūra, kažkas ezoteriško. Pagunda išlaisvinti
žmones iš jų pačių prigimties yra tai, kas vienija visas materialistines
pasaulėžiūras. Kai kurie filosofai, tokie kaip Ničė, Sartras ir
de Bovuar, apskritai atsisakė pripažinti, kad egzistuoja toks dalykas,
kaip žmogaus prigimtis. Jiems viskas apsiribojo žmogaus valia. Protas
nereiškė nieko.
Šiek tiek vėliau rašytoja ir buvusio Prancūzijos
teisingumo ministro žmona Elisabeth Badinter prakalbo apie būtinybę
nedelsiant išlaisvinti moteris nuo jų moteriškumo, įrengiant inkubatorių,
kuriame vaikas galėtų būti brandinamas devynis mėnesius, taip pat
išlaisvinti vyrus nuo vyriškumo, išvystyti technologijas, kurios
padėtų vyrams pastoti ir pagimdyti vaiką. E. Badinter skelbtas biologinės
prigimties neigimas yra madingas ir gana plačiai paplitęs. Savo
dvasia jis taip pat yra totalitarinis. Tai projektas, vertas sovietų
biologo šarlatano Trofimo Lysenkos. (T. Lysenka sovietų biologas,
XX a. ketvirtajame dešimtmetyje vadovavęs kampanijai prieš genetikos
atradimų taikymą žemės ūkyje.) Pats savaime jis neturi ateities,
tačiau kol žmonės jį galutinai perpras, jis gali padaryti daug žalos.
Ten, kur pradedamas kvestionuoti žmogaus prigimties
nekintamumas, žmogaus teisės neegzistuoja. Žmogaus teisės yra šventas
ir neliečiamas dalykas, kadangi jos yra įrašytos mūsų (nekintančiose)
žmogiškose prigimtyse. Jas gali saugoti tokios tarptautinės konvencijos,
kaip 1948 metų Visuotinė Žmogaus Teisių Deklaracija, tačiau jų šaltinis
yra kitas. Jos peržengia visas parlamentų, teismų ir tribunolų ribas.
Pernelyg dažnai teisingumas ir demokratija nėra
vieningi. Kartais žmogaus teisės yra apribojamos ar netgi sutrypiamos:
Jungtinėse Valstijose nuo Vašingtono iki Linkolno buvo įteisinta
vergovė. Hitleris buvo išrinktas demokratiškai. Daugybė Vakarų intelektualų
didžiąją XX amžiaus dalį marksizmą laikė tiesos doktrina, nepaisydami
nenuginčijamo jos žlugimo įrodymo dešiniojoje Berlyno sienos pusėje.
Teisingumas reiškia, kad žmonės turi pagrindines
teises, kurias lemia ne socialiniai susitarimai, o nekintanti žmogaus
prigimtis. Jos yra grindžiamos protu, todėl jų neveikia viešosios
nuomonės kaita. Auksinė etikos taisyklė yra tokia: Visų pirma protas,
o tik po to valia.
Moralinio reliatyvizmo šaknys glūdi moderniojoje
filosofijoje, prasidėjusioje nuo R. Dekarto ir kulminaciją pasiekusioje
su I. Kantu, filosofais, sukūrusiais naują minties sistemą, kuri
kirtosi su senovės graikų tradicija. Jie pakeitė graikų realizmą
nauju mąstymo būdu, kuris vadinosi imanentizmas.
Realizmas reiškia, kad aš galiu suvokti realybę
dalyką, objektą, egzistuojantį už mano proto ribų. Imanentizmas,
priešingai, reiškia, kad tai, ką aš suvokiu, nėra objektyvi realybė,
o galbūt mano proto ir sąmonės iliuzinis produktas. Žmogaus prigimtis,
gamtos dėsniai, santuoka ir šeima nustoja būti realybe: jie tampa
iliuzija.
Europos Sąjunga buvo sukurta siekiant sustabdyti
Vakarų nuosmukį. Tenka apgailestauti, kad sparti moralinio reliatyvizmo
plėtra Europoje po Antrojo pasaulinio karo smarkiai apribojo žmogiškąją
ir kultūrinę naudą, kurios būtų buvę galima tikėtis iš Europos integracijos.
Per pastaruosius 20 metų, o ypač pastarajame dešimtmetyje,
buvo labai stengiamasi numatyti Pro-death priemones europiniu lygmeniu.
2000 m. kovo 17 dieną Europos Parlamento frakcijoms pavyko patvirtinti
nutarimą (panaudojant politinę įtaką), siekiant kartu ne santuokoje,
nepriklausomai nuo lyties gyvenančių porų teisinio pripažinimo
bei padaryti greitą pažangą abipusio porų gyvenimo kartu ne santuokoje
įvairių formų teisinio pripažinimo, taip pat tos pačios lyties asmenų
santuokų ES įteisinimo srityje.
Europos Parlamentas pasipriešinimą tokiai politikai
vadina homofobija, reiškiančia psichinės ligos diagnozę pasisakantiems
prieš gėjų klausimą. Taip kuriamas aukštyn kojom apverstas Orvelo
moralinis pasaulis, kuriame tai, kas gera, yra bloga, o tai, kas
bloga, yra gera.
Ar Vakarų moralinė savižudybė dar toli? Europa
nutolo nuo pačių vertingiausių graikų filosofų pasiekimų, atmesdama
pačią objektyvios tiesos apie žmogaus prigimtį žinojimo galimybę.
Šiuolaikinis teisinis pozityvizmas atmeta pagrindinį romėnų teisinio
mentaliteto principą teisės apibrėžimą: id quod iustum est (tai,
kas yra teisinga) ir teigia, kad teisė yra parlamento priimti įstatymai
ar vyriausybės dekretai. Jei nėra galimybės žinoti objektyvią tiesą
apie žmogaus prigimtį, jei įstatymai negali turėti apibrėžto etinio
turinio, tuomet filosofija ir teisė yra tiesiog žmonių santykių
reguliavimo metodai.
Ekonominių interesų susiliejimas yra europinės
integracijos priemonė. Tačiau be rimto žmogiškųjų ir kultūrinių
vertybių atspindėjimo, privalančio lydėti šį procesą, Europos vienybė
bus paviršutiniška ir trapi.
Savo gyvenimo pabaigoje, septintajame dešimtmetyje,
Roberas Šumanas, Europos Sąjungos tėvas, buvo labai susirūpinęs
dėl Europos moralinio puvimo ir šia tema pasakė keletą įsimintinų
kalbų. Esminių moralinių vertybių paneigimas, moralinis reliatyvizmas
kelia didžiulę grėsmę Europos piliečiams. Pagunda pakeisti Europos
lytį reliatyvistiniu pagrindu yra istorinė, moralinė ir dvasinė
savižudybė.
Neseniai iš komunizmo išsivadavusių Europos šalių
misija pažadinti Europos instinktyvias galias. Tai reikštų,
kad pažeminimo, vergovės ir liūdesio dešimtmečius galima interpretuoti
ir pozityviai, kaip pasirengimą įgyvendinti istorinę užduotį, kuri
yra tiesiogiai susijusi su Europos išgelbėjimu.
Sprendimų priėmėjai turi demonstruoti įžvalgumo
ir praktinės išminties sugebėjimus. Prieš priimdami sprendimą ar
įstatymą, jie privalo kritiškai išanalizuoti surinktą informaciją.
Tai reiškia, kad turi būti atskiriami faktai ir nuomonės, tiesa
ir melas. Šiomis dienomis žiniasklaidoje pasirodo nemažai melagingos
informacijos.
Tarybiniai skaitytojai buvo įpratę skaityti tarp
eilučių. Tačiau demokratinių visuomenių skaitytojai yra įpratę viską
priimti už gryną pinigą, todėl privalome atsijoti gaunamą informaciją
bei pranešimus ir perleisti juos per tam tikrą kritikos filtrą.
Tai nereiškia, kad kiekviename žingsnyje turime įtarti manipuliaciją,
tačiau privalome ugdyti sveiką kritikos dvasią tiek sau, tiek ir
kitiems.
Svarbu nuolat prisiminti, kad pavojingiausia propaganda
ta, kuri nėra pripažįstama tokia. Tai nuolatinis lašėjimas agresyvių,
iš anksto suformuotų ar materialistinių idėjų, kurias mums primeta
konkuruojantys dėl socialinių lyderių pozicijų asmenys, pasitelkdami
žiniasklaidą, siekdami asmeninės sėkmės.
Tolerancija, kuri suprantama kaip moralinis
reliatyvizmas, yra vienas tų demagoginių žodžių, žiniasklaidoje
sutinkamų kiekvieną dieną. Tolerancija užėmė teisingumo vietą. Jūs
nebeturite būti teisingi, jūs tiesiog privalote būti tolerantiški
ir priimti bet kokią moralinę poziciją, net jei ši iš esmės prieštarauja
moraliniam gamtos dėsniui.
Sprendimų priėmėjai turi būti drąsūs. Norint būti
drąsiu, nepakanka veikti vien pagal savo sąžinę. Daugybė teroristų
veikia pagal savo sąžinę. Drąsa prasideda tuomet, kai aš imu lavinti
savo sąžinę nuoširdžiai ir sistemingai ieškodamas tiesos. Drąsa
taip pat reiškia, kad aš neveikiu nemoraliai ir neteisinu savo elgesio,
pirštu rodydamas į mane supantį amoralumą (populiarusis visi taip
daro argumentas). Kai atvykstu į darbą ar parlamentą, aš neatsisakau
savo vertybių kaip žmogus, paliekantis savo skrybėlę prie durų.
Drąsa reiškia, kad aš nepasiduodu madingoms tendencijoms. Norėčiau
priminti Aleksandro Solženicyno atvejį. Žmogaus, kuris nesudrebėjo
ir išliko tiesos liudytoju ir tai darė totalitarinio režimo, pasmerkto
griuvimui, sąlygomis. Žymiausias šalies rašytojas buvo kalinamas
ir ištremtas iš savo šalies. Solženicyno reputacija buvo aukšta
tiek jo šalyje, tiek užsienyje tol, kol jis sugebėjo apsiriboti
vien stalinizmo kritika tokiuose savo ankstyvuose darbuose, kaip
Viena Ivano Denisovičiaus diena. Tai atitiko tuometinio Sovietų
lyderio Chruščiovo, organizavusio kampaniją, nukreiptą prieš Stalino
asmenybės kultą, tikslus. Tai taip pat tiko daugybei Vakarų intelektualų,
kurie žavėjosi Spalio revoliucija, tačiau jautė, kad Stalinas ją
išdavė.
Savo vėlesniuose kūriniuose Solženicynas aiškiai
parodė savo priešiškumą ne tik Stalinui, bet ir Leninui bei Spalio
revoliucijai. Jis netgi nepripažino Vasario revoliucijos. Nieko
nedelsdamas Solženicynas parašė atvirą laišką Sovietų vadovybei,
atskleisdamas savo neortodoksines pažiūras. Taip jis užsitraukė
ne vien sovietinio režimo, bet ir daugybės Vakarų intelektualų,
buvusių jo rėmėjų, jautusių didelę simpatiją revoliucijos reikalui,
amžiną priešiškumą.
Išsiųstas į tremtį į Vakarus, Solženicynas buvo
nesuprastas ir sulaukė pašaipų dėl savo nesugebėjimo reikšti pagarbą
moraliniam reliatyvizmui. Auganti rašytojo kritikų armija, neįstengianti
susitaikyti su pasaulėžiūra, kuri prieštarauja jų pačių pasaulėžiūrai,
netrukus pavertė jį visos laisvės ir pažangos priešu. Tačiau Solženicynas
išliko visiškai ramus. Mes turime sekti jo pavyzdžiu.
Kitas pavyzdys katalikas genetikas Ž.Leženas,
kurį galima laikyti drąsos kovoje už gyvybę pavyzdžiu. Kai 1958
metais Ž.Leženas atrado Dauno sindromo priežastį, jo vardas tapo
žinomas visame pasaulyje, ir jis buvo pristatomas kaip galimas kandidatas
Nobelio premijai gauti. Jo atradimas suteikė viltį, kad baisi liga
gali būti išgydoma ir atvėrė visiškai naujus kelius genetikos srityje.
Iš Jungtinių Tautų konferencijos sveikatos klausimais tribūnos mokslininkas
pareiškė, kad gyvenimas yra faktas, o ne troškimas. Pasibaisėjęs
JT augančia prieš gyvybę nukreipta ideologija, jis drąsiai metė
iššūkį tarptautinio renginio dalyviams: Šiandien čia mes turime
galimybę stebėti, kaip sveikatos institutas pavirsta mirties institutu.
Išsakęs visą tiesą be kompromisų, jis savo žmonai danei vėliau pripažino:
Šiandien aš praradau savo Nobelio premiją.
Reikalaudamas paremti mokslinę tiesą ir iš jos
kylančią moralinę tiesą, Leženas pasipriešino to meto dvasiai, 1968
m. gegužės revoliucinei dvasiai. Greitai aplink jį susikūrė nuodinga
atmosfera. Jo dukra Klara prisimena pakeliui į mokyklą dviračiu
pravažiavusi tėčio universitetą. Sienos buvo aprašinėtos didžiulėmis
juodomis raidėmis: Drebėk, Ležene! Tave stebi revoliucinis studentų
judėjimas! bei Leženas yra žudikas. Nužudykite Leženą! ir Leženas
ir jo mažieji pabaisos (vaikai su Dauno sindromu) privalo mirti!
Susitikimuose jis būdavo puolamas žodžiais, o kartais patirdavo
ir fizinį smurtą. Leženo daugiau nebekvietė į tarptautines konferencijas
genetikos klausimais, nutrauktas ir jo mokslinių tyrinėjimų finansavimas.
Mokslininkas buvo priverstas išformuoti savo laboratoriją ir tyrimų
grupę. Taigi, būdamas 38 metų amžiaus, Leženas tapo jauniausiu prancūzų
medicinos profesoriumi ir Prancūzijos fundamentaliosios genetikos
pirmtaku. Žmogus, kurio laukė puiki ateitis, apdovanojimai, pripažinimas,
pačiame jėgų žydėjime nebeteko bendražygių, finansavimo ir netgi
vietos biure. Jį paliko draugai, smarkiai kritikavo spauda Leženas
tapo socialiniu pariju. Visa tai jis priėmė labai ramiai ir džiaugėsi
nepasidavęs blogiui. Mokslininkas mirė 1994 metais, Velykų sekmadienį,
po trumpos, tačiau kankinančios ligos, kuri prasidėjo Didžiosios
savaitės trečiadienį.
Taigi mes turime būti stiprūs ir rodyti teisingumą,
protą, drąsą bei savikontrolę. Tai yra keturios pagrindinės dorybės,
kurias Platonas ir Aristotelis nurodė prieš 2500 metų. Tai yra dorybės,
kuriomis turime remtis, kai iškyla pavojus mūsų šeimos ateičiai
mūsų vaikų ir mūsų visuomenės ateičiai. Lai pavyzdžiai tų, kurie
nepasidavė blogiui komunistų valdymo laikotarpiu, padeda jums padaryti
tinkamus pasirinkimus.
© 2007 XXI amžius
|