Nesunku suprasti, kas žudo santuokas: pasvarstymai
apie šiuolaikines nuodėmes
Kun. Žydrūnas Kulpys
|
Kun. Žydrūnas Kulpys
Vido VENSLOVAIČIO nuotrauka
|
Dirbdamas su besiruošiančiaisiais tuoktis atradau
naujų Dievo gailestingumo aspektų. Manau, kad yra tikras Dievo gailestingumas,
kad išsiskiria tik 72 proc. susituokusiųjų, o ne 98 ar 99 proc.
Yra parašyta daugybė knygų, dirba nemažai šeimos
konsultantų, besistengiančių padėti šeimoms išlikti patvarioms,
laimę nešančioms. Nedaug esu tokių knygų perskaitęs, bet, man rodos,
turiu supratimą, kur slypi sugriuvusių santuokų esminė priežastis.
Beje, turiu paminėti, kad šio straipsnio mintis taip pat grindžiu
viena knyga Biblija. Tarp visų knygų, kurias reikėtų skaityti,
norint gauti idėjų, kaip sukurti prasmingą šeimyninį gyvenimą, esu
tikras, ši knyga turi būti pirma.
Vieną kartą su seminaristais turėjome pokalbį.
Jie manęs, kaip kunigo, klausė, ką aš mieliau pasirinkčiau laiminti
santuoką ar vesti laidojimo pamaldas. Iš tikrųjų laidotuvėse daugeliu
atvejų viskas būna paprasčiau nei santuokoje. Ir ne dėl to, kaip
vienas mano kolega dalijosi, kodėl jam lengviau sakyti laidotuvių
pamokslus nei santuokos ar sekmadienio. Jis paaiškino, kad santuokos
ar kitos progos metu reikia labai stengtis sakyti pamokslus, nes
antraip žmonės reiškia visokias pretenzijas, kad neaktualiai, nepritaikytai
buvo kalbėta. O va, apibendrino mano kolega, kiek kartų pamokslavau
mirusiajam, niekada negirdėjau jo nusiskundimų.
Santuokos laiminimo apeigos man kelia nerimą ne
tik dėl pamokslo, kurio klauso neįprasta auditorija daug jaunų
ir gražių žmonių, kurių įprastai bažnyčioje nepamatysi. Dar didesnis
vidinis rūpestis kyla iš nežinios, ar besituokianti pora po metų
ar antrų neišsiskirs. O tai jau didelė nelaimė bei skausmas ne tik
sutuoktiniams, bet ir visai Bažnyčiai bei kunigui, tą santuoką laiminusiam.
Tad kodėl tiek daug susituokusiųjų skiriasi? Iš
susitikimų ir kalbų, iš sužadėtinių pažinimo, iš darbo bažnytiniame
teisme, apskritai iš savo darbo su besiruošiančiais ir jau susituokusiais
ar išsiskyrusiais asmenimis patirties galiu nurodyti nelaimingų
santuokų priežastį santuoka išyra, jei ji nėra Dieve. Visos Santuokos
sakramento šaknys Dieve Jis yra šio sakramento Kūrėjas, šis sakramentas
atspindi ir sudabartina Dievo meilę žmonėms, Jis yra vyro ir moters
meilės bendrystės iniciatorius, ir tik pats Dievas yra Atskleidėjas,
kuriuo keliu vyro ir moters meilės bendrystė pasiekia pilnatvę.
Žodžiu, viskas, kas susiję su santuoka, kyla iš Dievo ir Jį liudija.
Ir štai jaunuoliai pareiškia norą susituokti. Ko gali tikėtis iš
jų santuokos, jei jie neskiria rimto dėmesio Dievui?
Per sekmadienio Mišias aš matau absoliučią daugumą
vyresnio amžiaus žmonių. Jaunimas kažkur dingęs. Galvojantys apie
santuoką jaunuoliai tik kada ne kada meldžiasi, o apie bendrą maldą
jie niekada net nepagalvoję. Ir apskritai neaišku, ar jie laiko
save tikinčiaisiais. Tad jei jų gyvenimuose Dievo nėra arba Jis
gauna tik minimaliausią jaunuolių dėmesį, tad koks gali būti likimas
jų santuokinio projekto, kuris įgyvendinamas tik labai artimai turint
Dievą savo gyvenime? Bandykite spėti. Aš bandau ir spėju, kad 99
proc. turėtų išsiskirti. Dievas mane vėl stebina savo gailestingumu,
nes skiriasi tik 72 proc.
Kas jaunuolius, kurie Dievo savo gyvenime neatsimena,
atveja į Bažnyčią tuoktis? Reikia pripažinti, kad santuoka, kaip
pristato Bažnyčios mokymas, yra bendražmogiškas ir prigimtinis pašaukimas,
o ne Bažnyčios sugalvotas, ir jei žmogus trokšta tuoktis Dievo akivaizdoje,
nereikia jiems to atsakyti, tačiau turėtume padaryti kiek įmanoma
daugiau, kad vaikinai ir merginos suprastų, kas yra Dieve sudaryta
santuoka ir koks yra kelias į laimingą ir patvarų šeimos gyvenimą.
Panašu, kad didžiąją dalį jaunuolių tuoktis skatina
ne kas kita kaip lytinis potraukis vienas kitam. Tai yra bendražmogiškas
dalykas. Bet, kaip rodo praktika, lytinio karščio, kurį jaučia
vienas kitam vaikinas ir mergina, laimingai santuokai neužtenka.
Graži ir laiminga santuoka ir šeima yra brangi Dievo dovana, kurią
Dievas duoda tiems, kurie pasiryžę dėl jos daug pasistengti ir daug
ką paaukoti. Gražios šeimos nesukursi prisiminus Dievą tik artėjant
santuokos apeigoms ir ištarus santuokos priesaiką. Santuoka privalo
būti pradėta Dieve ir Jame nuolat palaikoma.
Beje, apie santuokos pradžią. Kaip manot, kiek
iš besiruošiančiųjų tuoktis draugauja skaisčiai? Ko gero, nedaug.
Kažin ar priskaičiuotume 1 proc. (labai džiaugčiausi, jei čia klysčiau).
Lytiniai santykiai iki santuokos yra nuodėmė, nes amžinas Dievo
įsakymas nurodo nepaleistuvauk. Tad jei jaunuolių draugystė
per ikisantuokinį seksą jau yra nuodėminga dar prieš santuoką, tai
ko gali tikėtis ateityje, jei jų nusiteikimas nepasikeis? Kiekviena
nuodėmė padaro žmogų nuodėmės vergu: Iš tiesų, iš tiesų sakau jums:
kiekvienas, kas daro nuodėmę, yra nuodėmės vergas (Jn 8, 34). Nuodėmingi
lytiniai ryšiai aptemdo protą, supančioja valią vergauti kūno geismams.
Kas mano, kad tai yra paistalai, kiekvienas, kuris įsivėlęs į tokius
nuodėmingus ryšius, tepabando nutraukti ikisantuokinį seksą ir tada
įsitikins kiekvieno Jėzaus žodžio teisingumu. Tik Jėzus per išpažintį
ir nuolankią maldą gali tokį žmogų išlaisvinti. O jei žmogus yra
geismų pavergtas, ar jis gali taip susituokti, kaip to nori Dievas?
Žmogus turi tuoktis iš laimės ir laisvai, o ne spaudžiamas kūno
geismų, norėdamas turėti kitą sutuoktinį kaip objektą savo lytiniams
potraukiams tenkinti. Tikra meilė kitam visada yra laisva, o jei
nėra laisvės, tada nėra ir tikros meilės. Santuokos be meilės ateitis
labai aiški, ar ne?
Sunki nuodėmė, o seksas iki santuokos ir yra sunki
nuodėmė, atskiria žmogų nuo Dievo. Ar gali žmogus, darydamas nuodėmę,
toli nueiti? Ar kas nors gero lieka atsiskyrus nuo Dievo? Apaštalas
Paulius liudija: Neapsigaukite! Dievas nesiduoda išjuokiamas. Ką
žmogus sėja, tai ir pjaus (Gal 6, 7). Kodėl jaunuoliai pjauna tik
72 proc. skyrybų vietoj 99 proc., paaiškina tik Dievo gailestingumas,
kuris teikia malonę net ir be jokių žmogaus nuopelnų.
Matome, kad nėra veiksmo be pasekmių. Štai šiame
sugriuvusių santuokų kontekste naujai atsiveria skaistaus ir Dievo
artumu pagrįsto gyvenimo aktualumas. Bažnyčia ir ypač tėvai apgailestauja,
kad jaunimas pamiršta Dievą, neranda laiko maldai ir Dievo žodžio
skaitymui bei sekmadienio Mišių šventimui. Bažnyčia atrodo naivi
kalbėdama, kad jaunuoliai turi vengti ne tik ikisantuokinių lytinių
santykių, bet ir kitų veiksmų, kurie skatina tai.
Bažnyčia, įkvėpta Dievo žodžio, liudija, kad lytiniai
santykiai, net draugaujant su pasitikėjimu ir net jau galvojant
apie bendrą santuokinę ateitį, yra nuodėmė, atskirianti nuo Dievo.
Nuolatinis raginimas nepamiršti išpažinties, per kurią Dievas vėl
atkuria ar stiprina vienybę su žmogumi, gali, kaip ir kiti raginimai,
skambėti senamadiškai, naiviai. Kad šie Bažnyčios palinkėjimai yra
naivūs, sako pasaulis per televiziją, radiją, laikraščius, muziką
ir t.t. O Dievo žodis sako ką kitą. Kurio šaltinio klausysime, tokius
ir vaisius skinsime. Tesupranta jaunimas (ir ne tik jie), kad viskas
man valia! Bet ne viskas naudinga! (1 Kor 6, 12).
Jei dar pažvelgsime į santuokinį gyvenimą, mes
taip pat rasime daugybę sutuoktinių praktikuojamų dalykų, kurie
nėra iš Dievo ir kurie žudo, o ne palaiko tarpusavio meilę ir gyvenimo
džiaugsmą, kas skatina skyrybas. Kiek pajuokų ir pasipriešinimo
gauna Bažnyčia už kategorišką kontraceptikų smerkimą! Bažnyčia
per daug susirūpinusi dalykais žemiau juostos. Ar Bažnyčia visai
sukvailėjo, kad draudžia sargius ir kontraceptines piliules, gal
ji pati nori auginti vaikus, kurie gims nenaudojant šių priemonių?
dažnai skamba tokie ar panašūs pareiškimai. Argumentai tik skamba
kaip rimti, o iš esmės yra tik gyvuliškos mąstysenos demonstravimas.
Bet žmogus nėra gyvulys. Savo kalba Bažnyčia primena tiesą, kad
žmogus nėra gyvulys, o Dievo paveikslas. Ir tik Dievas padeda suvokti,
kas yra meilė, kuri yra santuokos pagrindas. Pasaulis ir piktoji
dvasia įteigia žmogui, kad meilė yra seksas. Anaiptol, visiems žmonėms
būdingas lytinis potraukis, stumiantis vyrą ir moterį į lytinį aktą,
daugelio mokslininkų nuomone, yra gamtinė jėga, kurioje nėra nieko
individualaus ir žmogiško, kurį žmogus išgyvena kaip spaudimą iš
šalies. Tačiau šis potraukis egzistuoja, kad būtų išlaikyta žmonių
rūšis (Atsakingos lytinės elgsenos ugdymo ir jaunimo lytinės sveikatos
išsaugojimo principai. Medžiaga mokytojui. Sudarytojai: Narbekovas
A., Obelenienė B., Švedas E. Kaunas: Santuokos ir šeimos studijų
centras. 2006. P. 35.). Aš manau, kad tai yra velnio darbas įteigti
Kristaus atpirktam žmogui taip galvoti ir elgtis, esą seksas ir
daug jo parodo meilę. Jei žmogus tuo įtiki, mes matom tragiškus
tokios elgsenos vaisius jis ar ji pradeda rujoti kaip gyvulys,
o gyvuliui būdinga nuolat keisti partnerius. Ar sulaužyta ištikimybė
nėra daugelio skyrybų priežastis? O ką apie meilę byloja Kristus?
Ar jo atskleista meilė mums turi ką nors bendro su seksu? Meilės
esmę nusako šie jo žodžiai: Nėra didesnės meilės kaip gyvybę už
draugus atiduoti (Jn 15, 13). Meilės esmė yra tapti dovana kitam.
Kristus kalbėjo, kad myli mus ir tą meilę pademonstravo
tapdamas ant kryžiaus mums amžina dovana, kuri sutaikė mus su Dievu.
Tokią meilę privalome atspindėti ir santuokoje. Tik Dievo akivaizdoje
pirmiausia save padovanojus santuokinėje priesaikoje, žmogus turi
teisę lytiškai save padovanoti kitam. Priešingu atveju seksas iki
santuokos yra nuodėmė ir kito išnaudojimas, ir, kas taip daro, tampa
nuodėmės vergu. O sargiai ir kontraceptinės piliulės yra moraliai
sunkus nusikaltimas ir nepriimtinas šeimos planavimas, nes neišreiškia
visos asmens dovanos, nes vaisingumas yra neatskiriamas ir esminis
kiekvieno žmogaus sandas. Ar Kristus pasiaukodamas savo meile ką
nors pasilaikė sau? Jis viską atidavė mums, net numirė už mus. Kas
nori sekti dieviškos meilės keliu, kuris veda į žmogišką laimę ir
džiugią amžinybę, tas labai rimtai ir kritiškai peržvelgs į savo
santuokinį gyvenimą ir labiau atvers jį Dievui. Natūralus šeimos
planavimas yra vienintelis gimstamumo kontroliavimo būdas, kuris
atitinka Dievo valią, nes išlaiko pagarbą kitam sutuoktiniui, asmens
lytiškumo gėriams, pasipriešina egoizmui, kuris verčia išnaudoti
kitą ir liudija laisvę bei mumyse veikiantį Kristaus atpirkimą,
nes Dievo malone mes pajungiame savo lytinį potraukį tarnauti meilei.
Tad santuokinio gyvenimo moto turi būti šie apaštalo Pauliaus žodžiai:
Niekas teneieško, kaip jam geriau, bet kaip kitam (1 Kor 10, 24).
Šis nusistatymas yra mums atskleistas Kristaus, ir tai atveria Dievo
kelius į santuoką, o ten, kur Dievas, ten ir gyvenimas, džiaugsmas
ir ramybė.
Žinant, kaip toli dabartinė situacija yra nuo
mano išsakytų dalykų, galėtume paklausti: ar galima realiai ką nors
padaryti geriau? Ar neatrodo tai tik šventakupriški dūsavimai? Leiskite
priminti, kad aš kalbu apie dalykus, kurie mus gali supanašinti
su Dievu. Kaip jums atrodo, ar lengva išpildyti mumyse glūdintį
panašumą į Dievą? Be Dievo pagalbos tai visiškai neįmanoma. Bet
kito kelio nėra. Arba mes renkamės Dievo kelią ir renkamės gyvenimą
tikrąja žodžio prasme, o ne tik egzistavimą ir neišvengiamą mirtį,
arba visą gyvenimą būsime apgailėtini, nes kitaip ir negali būti.
Mes esame sukurti aukštesniems dalykams ir savo noru savo paskyrimo
nepakeisime, nes būtent Dievas mus sukūrė ir numatė mums tikrąjį
kelią į gyvenimo prasmę ir džiaugsmą bei amžinąjį gyvenimą.
Neturiu paruoštų receptų, kaip situaciją keisti,
ir nenoriu jų primetinėti kitiems, tik pasidalysiu, ką darau aš,
kaip kunigas, kuris laimina santuokas ir skaito pranešimus sužadėtiniams
apie santuoką, kaip sakramentą, ir kaip teisėjas, gan dažnai skelbiantis
teismo sprendimą apie santuokos niekinumą. Turėdamas šį neužtikrintumą
dėl santuokos ateities, labai rimtai kalbuosi su pareiškusiais norą
tuoktis.
Labai rimtai žiūriu į norinčiuosius tuoktis, kurie
jau gyvena kartu susidėję. Manau, reikėtų nelaiminti susidėjusiųjų,
kol nepersiskirs ir kurį laiką nepagyvens atskirai. Kodėl? Todėl,
kad pirmiausia jie turėtų pataisyti tą didžiulę žalą, kurią padarė
visuomenei, ypač jaunimui, savo blogu pavyzdžiu, kuris garsiai šaukia:
Man nesvarbu santuoka, mes galime ir taip gyventi. Ir negalvokime,
mielieji kunigai, kad tuokdami tokius jaunuolius mažinsime nuodėmes
atseit sutuoksime, ir jie negyvens susidėję ir nedarys daugiau
nuodėmių. Kas mes tokie, kad norime atimti iš Dievo Jam vienam priklausančią
teisę šalinti nuodėmės? Mes tik galime patikrinti, ar žmogus turi
teisingą nusistatymą krikščioniškai santuokai, ir būti drąsiems
ją atidėti, jei to reikia. O laimindami susidėjusiuosius mes tarsi
duodam žinią jaunimui, kad jūs galite taip gyventi, tik nusibodus
taip gyventi, ateikite ir mes jus kaip visus kitus sutvarkysime.
Jei nuo pat pradžių paniekinai santuokos instituciją, tai kas rodo,
kad gailiesi ir nori krikščioniškai mylėti ir gyventi? Viena tokia
pora, tvirtindama, kad jie nesiskirs, pateikė argumentą: Mes pažįstam
vienas kitą. Jau treji metai gyvename kartu. Pagalvokite dar kartą...
Jūs pažįstate vienas kitą tik kūniškai, bet žmogus nėra tik kūnas.
Kas nutiks jų santykiams, kai lytinis karštis išblės? Kai jie pradės
regėti savo ir kito tikruosius aš, neaptemdytus lytinio bendravimo
teikiamos euforijos? Būti vedamiems lytinio karščio yra prastas
motyvas santuokai, kuris gali nemaloniai baigtis. Net jau užgyventas
vaikas dar nereiškia, kad būtina tokius žmones prileisti prie santuokos.
Dar pridėsiu, kad JAV vyskupijose taikoma ši taisyklė dėl susituokti
norinčiųjų, jau gyvenančių kartu. Jie turi pagyventi atskirai kurį
laiką iki santuokos, antraip gali tikėtis tik kuklių santuokinių
apeigų jie, liudininkai ir tik artimiausi šeimos nariai.
Pamatyti, kad jaunuoliai nepasiruošę santuokai
yra labai lengva. Pradedu klausinėti, kodėl jie nori tuoktis Bažnyčioje,
koks skirtumas tarp civilinės santuokos ir bažnytinės, klausiu,
kas yra meilė ar kas palaiko tarpusavio meilę, kaip spręsite iškilusias
problemas. Bet labiausiai nuvilia jų atsakymai į klausimą, kas garantuoja,
kad jie nebus iš tų, kurie po metų ar antrų neišsiskirs kaip tie
72 proc. maniusiųjų, kad sukūrė laimingą santuoką, o ėmė ir išsiskyrė.
Mums tai neatsitiks, mes pažįstam vienas kitą, galų gale kaip
bus, taip bus ir panašūs atsakymai man uždega raudoną šviesą, ir
tada iš visų jėgų bandau įtikinti, kad jie dar nepasiruošę ir nesupranta,
koks rimtas sprendimas yra santuoka. Tik prisiminkime: juk 72 proc.
prašančiųjų santuokos išsiskirs, tad gal geriau jų visai netuokti,
nei leisti, kad jie niekintų Dievą per savo priesaikų laužymą, daužytų
vienas kitam širdis ir luošintų vaikus nedarniomis šeimomis. Aš
net ir neslepiu, kad noriu juos atkalbėti nuo santuokos, ir sakau,
jei jie pereis mano šiuos papurtymus, vadinasi, jau bus patyrę
pirmus išbandymus, bet, atvirai kalbant, nedaug porų gerai pasirodo.
Nors ir kalbinu neskubėti ir atidėti santuoką, bet visada nurodau,
kad tai jų sprendimas: ką žmogus sėja, tą ir pjaus. Ar mums patiems,
kurie laiminam santuokas, ne gėda, kad tiek daug skiriasi? Gal verta
giliau apie viską pamąstyti? Ar mes, dvasininkai, kaip kompetentingi
santuokos liudininkai, nedarome nuodėmės, jei laiku nenušaliname
jaunuolius nuo santuokos ketinimų? Jų motyvai nebrandūs, bet ar
mes neklystam labiau, matydami tokį jų nusistatymą ir vis tiek prileisdami
prie sakramento?
Tuokdami jaunuolius ir tuo norėdami naikinti nuodėmes
dėl jų nesantuokinių ryšių, ar neleidžiame jaunuoliams įklimpti
į dar didesnes nuodėmes ir bėdas juk santuoka Dieve yra neišardoma.
Jei išsiskyrę antrą kartą susituoktų, ne tik svetimautų, bet ir
niekintų Dievą savo pirmos šventos priesaikos laužymu, užkirstų
kelią pilnam dalyvavimui Bažnyčios gyvenime ir t.t. Ne visai nekaltas
yra tas mūsų lengvas leidimas jaunuolių prie santuokos. Nežinau,
ką reikia daryti, kad santuoka būtų tvirta, bet kad reikia kažką
daryti, tai labai aišku. Šios mintys yra bandymas raštu pamąstyti
ir kviesti jaunimą, tėvus ir dirbančiuosius pastoracijoje dar daugiau
stengtis šeimos gerovės labui.
Be Dievo nėra absoliučiai nieko gero. Tik gerasis,
gailestingasis, mus mylintis Dievas gali padėti sukurti gražią ir
laimingą šeimą. Jėzaus žodžiai išlieka amžiams: Pasilikite manyje,
tai ir aš jumyse pasiliksiu. Kas pasilieka manyje ir aš jame, tas
duoda daug vaisių (Jn 15, 4-5). Tik santuoka, sudaryta Dieve ir
Jame kasdien palaikoma, teikia džiaugsmo, ramybės ir meilės amžinuosius
vaisius.
© 2007 XXI amžius
|