Sveikata: prekė ar dovana?
Margarita Ševeliova
Į niekuo neišsiskiriantį troleibusą įlipo niekuo
neišsiskiriantis keleivis... kuriam gyventi liko daugiausia mėnuo.
Klinikos. Kita Šilo stotelė iš prigimties
malonus moters balsas nuskambėjo kažkaip veidmainiškai. Keli keleiviai
bambėdami išlipo iš perpildyto troleibuso.
Niekas nesitikėjo lietaus, o tuo labiau tokios
šlykščSios šlapdribos. Tas, kuriam nepasisekė išeiti per tokį orą
su reikalais, negalėjo svajoti išlikti nesušlapęs ir nesušalęs.
Keleiviai, kurie transporte spėjo šiek tiek apdžiūti, neslėpdami
nepasitenkinimo žvilgčiojo į šlapius kaimynus ir stengėsi neprisiliesti
vienas prie kito, nors ir suvokdavo, kad lis dar ilgai, todėl sušlaps
visi.
Likę važiuoti toliau stebėjo per langus išlipusius
šlapios nelaimės bendražygius ir, prisidengdami abejingumo skraiste,
tyliai nejučiom džiūgavo, jog šią minutę šlampa ne jie patys. Į
troleibusą skubėjo lipti šlapi keleiviai. Vieni tyliai dūsavo, kiti
barėsi, jog kažkas skėčiu užkabino brangias pėdkelnes, užmynė purvinu
batu ant kojos arba drėgna pirštine suspaudė ranką.
Troleibuso vairuotojas uždarė duris, nesirūpindamas,
jog dar keli žmonės bėga į stotelę ir nori įlipti. Bruzdesys, kurį
sukėlė keleivių migracija, nurimo, žmonės aklai įsistebeilijo į
langus, laukdami kito sustojimo.
Lietaus čiurkšlės, sruvenančios per stiklą, žaidė
su keleiviais keistą žaidimą. Žibintas apšvietė transporto keleivius,
o stiklas taip iškreipdavo šviesos spindulius, kad žmonės atrodė
neįprastai išbalę ar pageltę. Mobilaus telefono linksma melodija
pažadino keleivių dėmesį. Vaikinukas, įlipęs paskutinėje stotelėje,
šlapiomis rankomis stengėsi iškrapštyti telefoną iš kišenės. Žmonės
piktai žvalgėsi į jį, nesuprasdami kvailokos šypsenos jaunuolio
veide.
Klausau, taip pat šypsodamasis atsiliepė jis
ir žvilgtelėjo per langą. Žibinto šviesa išryškino jo veidą, gelsvos
ir baltos dėmės išmargino veido odą. Vaikinukas buvo visai jaunas,
todėl pagyvenusi moteriškė suskubo sumurmėti kažką apie šiuolaikinį
nemandagų jaunimą. Nepatenkintas vyrukas, stovintis šalia, kažkaip,
atrodo, net apsidžiaugė, kad šį kartą nemalonūs žodžiai adresuoti
ne jam.
Taip, ką tik iš ligoninės. Viską sutvarkiau.
Pikta moteriškė paskelbė savo verdiktą, garsiai
sušnibždėjusi visiems aplinkiniams: Prigalvos bet ką, kad tik nereikėtų
pamokoje sėdėti. Vyrukas keistai linktelėjo galva nesuprasi,
ar pritardamas, ar paneigdamas moters nuomonę.
Telefonas akimirkai užtilo, o po to drebantis
moters balsas paklausė, kodėl nieko negalima pakeisti. Vaikinukas
svajingai pridėjo ranką prie kaktos ir vėl nusišypsojo į tuštumą:
Na, nežinau. Tai sako, tai yra
Toks atsakymas nepatenkino pašnekovės, ir aplinkiniai
išgirdo iš pradžių keiksmus, o po to moters raudojimą. Vaikinukas
atitraukė aparačiuką nuo ausies, kad negirdėtų graudaus motinos
verksmo. Kai iškeikusi šiuolaikinę mediciną pašnekovė vėl įgavo
jėgų toliau kalbėti, jis pridėjo mobilųjį prie ausies. Keleiviai
miglotai prisiminė, jog šitas berniukas įlipo į troleibusą peršlapęs,
bet juokingas ir laimingas, dėl ko ir kilo nepasitenkinimas. Nelaukta
šlapdriba vaikinuko, atrodo, niekuo neišgąsdino.
Niekas nėra nuo šito apdraustas. Galų gale visi
žmonės miršta. Mamyt, ar neprisimeni, kad kiekviena gyvoji būtybė
miršta?
Moteris kažką sušnibždėjo, bet pernelyg tyliai,
kad keleiviai suprastų, ką būtent. Vyruko veidas lyg prašviesėjo,
nes šį kartą buvo teisus jis, o ne moteriškė, įtarusi vaikinuką
nesąžiningu mokyklos lankymu.
Mamyt, tai tokia liga, kuri nesirenka, ką aplankyti:
dorą ar banditą, seną ar jauną. Mano vietoje galėjo būti bet kas
kitas, tarė berniukas, šviesiai rudom akim šypsodamasis aplinkinių
veidams.
Tada nuaidėjo nežmoniškas riksmas iš telefono
ragelio: Galėjo būti kitas, o esi tu!!!
Berniukas giliai įkvėpė. Jam nebebuvo, ką atsakyti.
Dabar ir keleiviai pastebėjo pliką galvą, liekną berniuko sudėjimą
ir nesveikai išgeltusią odą, požymius, kuriuos anksčiau ta pati
pagyvenusi moteriškė priskyrė jaunuolio žalingiems įpročiams.
Ech, mamuliuk, kas čia serga? O guosti reikia
tave
Vaikinukas su ta pačia šypsena veide, tik truputėlį
nuliūdusiom akim mirktelėjo gatvės žibintui.
Troleibusas nutilo. Nutilo ir mobilioji pašnekovė.
O berniukas plačiau nusišypsojo verkiančiam stiklui ir žibintų akims:
Nagi, ko jūs? Man juk liko dar mėnuo. Visa begalinio gyvenimo akimirka!
* * *
Šiuolaikinė transplantologija atnešė žmonėms ne
tik išsigelbėjimą nuo ligos ir gyvenimo viltį. Su mokslo pažanga
atėjo ir naujos problemos. Viena tokių susijusi su neteisėta donorų
organų prekyba. Tai ir bus pagrindinė mano straipsnio tema. Pradėkime
ab ovo.
Transplantacija lotynų kalbos žodis, kuriame
trans priešdėlis, reiškiantis kurios nors dalies perkėlimą į kitą
vietą; plantatis augalų sodinimas.
Jau prieš 3000 metų iki Kristaus gimimo Tibete
veido defektai buvo gydomi persodinant odą, nors mokslas apie organų
persodinimą atsirado tik XX amžiaus pradžioje. Organų transplantologija,
kaip savarankiška mokslo šaka, susiformavo XX amžiuje. Jos pradininku
laikomas austras E. Ulmanas, kuris 1902 metais moteriai, sirgusiai
inkstų nepakankamumu, prie žasto kraujagyslių prijungė kiaulės inkstą.
Dabar per metus atliekama apie 25 tūkstančius inkstų persodinimo
operacijų. 1964-aisiais Vilniaus universitete buvo atnaujinti tyrimai
dėl inkstų transplantacijos ir po kelerių metų čia pirmą kartą ligoniui
buvo persodintas mirusio žmogaus inkstas. Pirma širdies transplantacija
buvo atlikta 1967 metais Keiptaune, ją atliko Cristian Barnard.
Dabar pasaulyje per metus atliekama apie 3500 širdies persodinimo
operacijų. Šiuo metu Lietuvoje atliekamos inkstų, ragenų, kaulų
čiulpų, širdies, kepenų transplantavimo operacijos.
Šiuolaikinės organų transplantacijos samprata
yra apibrėžiama Lietuvos Respublikos Žmogaus audinių ir organų donorystės
ir transplantacijos įstatyme [žr. naują šio įstatymo redakciją 1997
12 21, Nr. VIII 1484, Valstybės žinios].
Pagal Lietuvos Respublikos įstatymus, donoru gali
tapti kiekvienas pilnametis veiksnus šalies pilietis. Jei asmuo
dar būdamas gyvas pareiškė sutikimą dėl organų ir audinių transplantacijos
po jo (jos) mirties, tai artimųjų nėra atsiklausiama. Jei asmuo
nėra pareiškęs savo valios dėl audinių ir organų transplantacijos,
būtinai atsiklausiama jo artimųjų: pirmiausia sutuoktinio, po
to tėvų (globėjų, įtėvių), pilnamečių vaikų, brolių ar seserų.
Skubiu atveju, jei asmuo nėra pareiškęs savo valios ir nėra galimybės
greitai surasti jo artimųjų, sprendimą dėl tokio asmens audinių
ir (ar) organų paėmimo transplantacijai priima sveikatos priežiūros
įstaigos konsiliumas. Įstatymas neleidžia imti audinius ar organus
iš neveiksnaus nepilnamečio, taip pat griežtai draudžiama tiek juridiniams,
tiek fiziniams asmenims imti užmokestį už žmogaus audinius ar organus.
Tam tikrose šalyse donoro inksto kaina viršija,
pavyzdžiui, dešimt tūkstančių JAV dolerių. Tad ne kiekviena klinika
gali konkuruoti su nusikaltėliais, siūlančiais šitokią kainą.
O galbūt kalbėti apie komercinę donorystę apskritai
nėra etiška? Būtent toks yra JAV Massachusetts General Hospital
klinikos mokslininkų požiūris. Jie pateikia gana neįprastą pavyzdį.
Ateidami pas draugą į svečius, jūs atsinešate vyno butelį, o ne
dvidešimties dolerių vertės čekį, savo nuomonę grindžia P. Dalmoniko,
komercinės donorystės uždraudimo grupės lyderis. Raudonasis Kryžius
donorus apdovanoja simboliniais marškinėliais. Tai kodėl recipientai
tuomet turi mokėti donorams, tokiu būdu skatindami neteisėtą prekybą?
Tik sukūrus savanoriškos neapmokamos donorystės sistemą, mes užkirsim
kelią žiauriems nusikaltimams ir atribosim tikrai pagarbos vertus
žmones, norinčius padėti iš kilnios savo širdies, bei žmones, kurie
siekia pasipelnyti svetimos nelaimės sąskaita. Kita vertus, JAV
mokslininkai taip ir neapibrėžė, kaip finansinis stimulas veikia
žmogaus apsisprendimą tapti donoru pačiam ar leisti paimti mirusio
giminaičio organą transplantacijai. Juokingas klausimas! Lietuvos
mastu galėtume drąsiai teigti, kad būtent komercinis faktorius ir
būtų esminis žmogui priimant galutinį sprendimą. Jeigu kartais žiniasklaida
paviešina tikrai kraupias istorijas, kaip iš skurdo ir nevilties
sveiki žmonės savanoriškai pardavinėja savo organus, ar mes galime
kalbėti apie kilnumą, nuoširdumą ar pasiaukojimą? Deja, dėl šios
priežasties nėra populiarios donoro kortelės, nors valdžios iniciatyva
jas įvesti yra neabejotinai skatintina.
Šiame kontekste norėtųsi pacituoti gydytojo, kunigo,
profesoriaus Andriaus Narbekovo mintį. Donorystės pati esmė ta,
sako jis, kad organai perduodami neatlygintinai. Kitaip šis
reiškinys ir vadintųsi kitaip (donare lot. dovanoti). Krikščioniui
neturėtų kilti klausimo, ar imti už paaukotą organą mokestį, tuo
labiau ar sutikti, kad po mirties organai galėtų būti transplantuojami.
Katalikybė moko, jog žmogaus kūnas nėra absoliuti jo nuosavybė.
Tai yra tarsi forma, kuria mes naudojamės tam tikrą laiką, kuri
mums yra išnuomota aukštesnių jėgų. Visur, kur propaguojama donorystės
kortelė, akcentas dedamas į moralinius motyvus, dvasinį pasitenkinimą
tokiu sprendimu.
Mūsų valdžia negali (ir neturi) pasiūlyti jokio
materialinio atlygio už priimtą sprendimą. Tokia padėtimi naudojasi
tarptautiniai nusikaltėlių sindikatai, kuriuos vilioja dideli neteisėtos
prekybos žmogaus organais pelnai. Jauni žmonės Rytų Europoje gali
parduoti savo inkstą už 3 tūkstančius JAV dolerių, tuo tarpu organą
gaunantys pacientai sumoka už jį iki 200 tūkstančių dolerių. Sergantys
žmonės važiuoja iš Didžiosios Britanijos į užsienį, dažniausiai
Indiją, kad nusipirktų persodinimui tinkamą organą. Dabar neturtingų
donorų inkstai turtingiems recipientams slapčia persodinami trečiojo
pasaulio šalyse. Valstybinė priežiūra ir organų prekybos legalizavimas
užtikrintų bent persodinimo operacijų kokybę, garantuotų, kad recipientai
bus gydomi normaliomis sąlygomis savo šalyje. Mirštančių pacientų,
kurių vienintelė viltis teisėtai ar neteisėtai gautas organas,
nesulaiko kelionių pavojai, techniškai netinkamai atliktos operacijos
ar moraliniai aspektas, kad jų įgyta galimybė gyventi yra nusikalstama
veika.
Vidutiniškai organo laukti Europoje tenka trejus
metus, o 2010 metais išaugs iki 10-ies metų, tvirtinama Europos
Tarybos Parlamentinės Asamblėjos pranešime. Persodinimui skirtų
organų paklausa taip smarkiai lenkia pasiūlą, kad jų laukiančius
pacientus ir transplantologus apima neviltis.
Visame pasaulyje prekyba organais vertinama neigiamai.
Ir, kad ir kaip keista, smerkia daugiau iš moralinio, socialinio,
religinio, bet ne komercinio požiūrio. Slaptumas bei anonimiškumas
yra viena iš donoro bei recipiento netiesioginio ryšio sąlygų, tačiau
transplantaciją atliekanti gydytojų komanda, ieškodama tinkamiausio
donoro, turi pasikalbėti su recipiento šeima. Labai svarbu, ar donoras
davė informuotą sutikimą organų paėmimo procedūrai. Trečdalis, o
tiksliau 34 proc. mirusiųjų donorais netapo dėl to, kad jų organų
transplantacijai prieštaravo artimieji. Taip žmonės dažniausiai
elgiasi todėl, kad neteisingai interpretuoja išpažįstamos religijos
nuostatas. Pavyzdžiui, judaizme neleidžiama suluošinti žmogaus kūno,
siekiant naudos, delsti palaidoti kūną ar jo dalis, tačiau tiek
judėjai, tiek stačiatikiai sutinka su neeksperimentine mirusiojo
organų transplantacija, gelbstinčia gyvybę. Žmogaus kūnas, kaip
minėjome, nėra jo nuosavybė materialiąja prasme, tad paaukodami
organus, kad būtų išgelbėta kito žmogaus gyvybė, katalikai vykdo
Dievo valią artimo meilės darbuose. Krikščionys protestantai pabrėžia
pagarbą asmeniui ir sąžinei, tad jų sutikimas atiduoti mirusiojo
organus grindžiamas artimo meilės supratimu. Pamažu net musulmonų
kraštuose tampa priimtina idėja, jog yra svarbu išgelbėti žmogaus
gyvybę, bet tuo atveju būtina pasiklausti mirusiojo artimųjų leidimo.
Artimųjų nesutikimas ir yra didžiausia kliūtis donorystei. Prieštaravimą,
kad organai būtų paimti persodinimui, dažniausiai išreiškia mirusiųjų
motinos ir kiti vyresnio amžiaus giminaičiai. Jauni žmonės į donorystę
žiūri kur kas pozityviau. Jie supranta, kad mirusiojo jau nebeprikelsi,
o jo organai gali išgelbėti kito žmogaus gyvybę ar padėti jam pasveikti.
Kalbant apie patį donorystės apmokėjimo modelį,
gali būti išskirtos kelios galimybės. Pirmoji iš jų numato donorui
išmokamą sumą už savo organų atidavimą transplantacijai. Tada recipientams
nereikėtų mokėti už pačią medžiagą nebent operacija ar vaistai
reikalautų išlaidų. Toks modelis primena situaciją su kraujo donoryste.
Tikriausiai niekas nesiginčys, kad visai neseniai asocialūs asmenys
duodavo kraujo vien tik norėdami gauti piniginę kompensaciją. Bet
kraujo stygius atsistato organizme per gana trumpą laiką. Organai,
kad ir kaip būtų gaila, prarandami visam gyvenimui
Antras modelis galėtų būti įsivaizduojamas, kaip
recipiento mokestis už medžiagos transplantacijai gavimą. Bet čia
slypi dar daugiau keblumų. Iškart išryškėtų turtinė nelygybė. Nors,
jeigu valstybė galėtų leisti abidvi transplantacijų rūšis, nemokamą
ligoniams, kurie nepajėgūs materialiai, bei alternatyvią
Reikėtų
tuomet numatyti ypač plačius kriterijus, atitikdami kuriuos ligoniai
galėtų nemokamai naudotis transplantologų paslaugomis. Ir tik išskirtiniais
atvejais numatyti organų pirkimo galimybes. Kita vertus, tie išskirtiniai
atvejai tai kelios ar net keliolika išgelbėtų gyvybių. O ar vien
to nepakanka?
Pagaliau, trečias, pats pigiausias, scenarijus
yra įvesti tam tikras išmokas ar vienkartinę išmoką žmonėms, kurie
sutinka atiduoti savo organus, t.y. įsigyja donoro kortelę. Manyčiau,
šita galimybė yra priimtiniausia ir labiausiai atitinkanti Lietuvos
galimybes. Jeigu valdžia, žinoma, atkreiptų dėmesį į transplantologijos
bei donorystės problemas. Nes, bijau, kol kas tik sergantys, susidūrę
su šia problema, sužino apie ją. Ar mes esame tokie naivūs optimistai,
kad mums atrodo, jog negalime susirgti? O gal esame tiesiog kurti
ir akli svetimai nelaimei
© 2007 XXI amžius
|