Tėvynės juk neatsiveši
Algimantas Černiauskas
|
Urtė Šėgždavičiūtė
(antra iš dešinės) savo
piešinių parodos atidaryme
|
|
|
Keletas U. Šėgždavičiūtės
piešinių
|
Pasibaigė 2007 metai. Šampano ir fejerverkų šūviais
sutikti Naujieji metai. Prekybininkai trina rankas: Kalėdos (?)
Lietuvoje jau kainuoja milijardą litų. Pramogų verslo žvaigždės
skaičiuoja uždirbtus milijonus, nekreipdami dėmesio, kad iš televizijos
ekranų pelenais krenta perdegusios lietuviškos estrados žvaigždės,
nes į jų vietą, trokšdami tapti vienadienėmis šlovės plaštakėmis,
rikiuojasi nauji šauktinių būriai, kuriuos formuoja daugiaveidė
pragaro mašina, turinti daugybę vardų ir tikslų. Tikslus lengviau
įvardyti, nes jie jau žinomi tūkstančius metų. Šlovės, besaikės
prabangos ir valdžios godulys žudė žmones, griovė bendruomenes ir
trynė iš pasaulio žemėlapio dideles ir galingas valstybes.
Nė metams neprabėgus išnyks iš atminties televizorių
ekranų mirgėjimo sukelti šventiniai miražai ir prisiminsime tik
tai, ką patyrėme, ką sukūrėme patys. Ne, ne pasaulį gyvenimo šventę,
jei sugebame ją sukurti, nes šiaip mes nė dulkės sukurti nemokam.
Mes tik keliame jas griaudami pasaulį. Griauti ypač gerai išmokome
sovietmečiu, kai dirbdami bet kokį darbą išmokome keiktis, pamiršdami,
kad mūsų protėviai dirbdami dainavo. Jiems dainuojant susidarydavo
užburtas ratas, kur nesuprasi, ar žodžiai darbus apšviečia, ar darbai
gimdo žodžius dainomis virsdami. Ta degradacija paspartėjo eurokomjaunuoliams
nuvertinus žemdirbio, fizinio darbo prasmę. Darbo, kurį užbaigus
sieloj siaučia šventė. Sieloj, o ne ekrane.
Mano karta vaikystėje tikėjo, kad žvaigždėtą Kūčių
vakarą pasaulio paslaptis, išmintį žmonėms suprantama kalba byloja
paukščiai, žvėrys ir gyvulėliai. Tačiau vienkiemiai išnyko, tvartai
ištuštėjo. Gal jau ir Kristus nerastų vietos gimti? Negims juk jis
AK...MA...RI.... salėse menėse ar galvijų komplekse. (Bet antro
gimimo ir nereikia nes lauktų antras nukryžiavimas. Greitesnis.
Su tiesiogine transliacija, reklaminiais intarpais apie komplekso
produkciją ir politikų apgailestavimais.)
Jei tikėtume žiniomis, atskriejančiomis iš miesto,
kaime liko tik užkietėję runkeliai ir prasigėręs jaunimas. Keista,
kaip greitai runkeliukai, suvežti tėvų mašinomis į Vilnių, susimūrijo
į Babelio bokštą, iš kurio nesimato Lietuvos. Žiūri Jonas iš Joniškėlio
į ekraną ir negali atsistebėti: kuo kvailesnis tuo garsesnis (nes
garsiau rėkia ir į pranašus taikosi), kuo chamiškesnis, tuo reitingai
didesni ir vieta programos tinklelyje geresnė. Verslui, politikams
ir didžiajai daliai žiniasklaidos Lietuvoje pavyko išauginti teletabių
kartą, kuriai žymių žmonių apatinių baltinių spalva svarbiau nei
kultūrinis gyvenimas ar politiniai įvykiai, saugios, apsišvietusios
visuomenės kūrimas.
Man pasisekė. Gyvenu su savo artimaisiais ir draugais
Merkinėje. Sėdžiu sau Advento vakarą Dzūkijos nacionalinio parko
Merkinės lankytojų centro parodų salėje ir žvelgiu į atidaromą Urtės
Šėgždavičiūtės (Vilniaus Žemynos mokyklos X klasės moksleivės) piešinių
parodą. Jos darbų tematika šiek tiek primena prieš keletą metų čia
eksponuotus Albinos Žiupsnytės kūrinius. O gal tai dienoraštis vaiko,
žiūrinčio į nesusikalbančių suaugusių pasaulį, į beprotišką didmiestį,
kuriame aukštaūgių namų dėžutės atrodo tarsi būtų sudėliotos iš
televizorių. Tuose butuose-ekranuose sustingo užsimerkusių, o gal
tiesiog kurčių ir aklų žmonių siluetai. Kai kurie iš jų kregždutėmis
sklendžia pro langus, bet sklendimas kažkoks infantiliškas. Aišku,
kad jie, neturėdami jokio tikėjimo, tikslo ir svajonės kris kraujo
lašais ant žemės. O štai mergaitė bėga takeliu aitvaru nešdama laišką.
Šį kartą man. Ir skaitau Urtės dovanotą savadarbį atviruką: Žmonės
sako, kad Kalėdos stebuklų metas. O gal stebuklų metas yra nuolatos?
Manau, jog ši šventė esti proga tą stebuklingumą prisiminti ir naujai
nudžiugti dėl gražių gyvenimo dalykų, kurie mus supa nuolat. Matyt,
reikia tik turėti tinkamą žvilgsnį ir pastebėti. Kaip tai primena
M. K. Čiurlionio raginimą žvelgti į pasaulį plačiai atmerktomis
vaiko akimis.
Merkinės jaunimas, susibūręs į etnokultūros klubą
Kukumbalis, kartu su ansambliu iš Punios Levandėlė, vadovaujamu
Onutės Kizelienės, tą vakarą tradiciškai repetavo Kūčių stalą. Dabartinis
mūsų gyvenimas, kai jau ir kaimas prarado tikrąją metų laikų ciklo
prasmę, tradicijas ir reikšmę, virsta begaliniu bėgimu tiesia linija
nesibaigiančioje rūpesčių lavinoje, kurios mes niekada nei aplenksime,
nei įveiksime. Kūčių stalo repeticija yra bandymas sugrįžti į
save, galimybė susikaupti, klubo vaikams pabūti su savo tėveliais
ir bendraminčiais kartu belaukiant Vakarinės žvaigždės užtekėjimo,
bandant chaotiškai dabarčiai sugrąžinti harmonijos ir priklausomybės
kosmosui pojūtį. Kukumbalis tą bando daryti remdamasis tradicinėmis
Merkinės krašto Advento ir kalėdinėmis dainomis, rateliais.
Štai Kukumbalio vadovė Rita Černiauskienė gavo
buvusios (jaunimas sako, kad nėra buvusių, o yra senės) kukumbalietės,
dabar studijuojančios Anglijoje Evelinos Dzimanavičiūtės laišką,
kuriame yra tokie įsimintini žodžiai, primenantys Oginskio polonezo
nostalgiją: Tėtis, mama, brolis atvažiuoja. Tėvynės juk neatsiveši...
Žiūriu į šiuos jaunus žmones ir galvoju, kokie
jie gražūs, kai jų lūpomis pakviestas iš Mardasavo pamerkio pievų
atbėga elnias devyniaragis, kurį ilgus dešimtmečius godojo Petras
Zalanskas seniai besiilsintis pasaulyje, į kurį tikėjo ir į kurį
ėjo visą gyvenimą dirbdamas su daina lūpose.
Merkinė, Varėnos rajonas
© 2008 XXI amžius
|