Sunkios žiemos belaukiant
Prezidentas V.Adamkus pagaliau pastebėjo
tai, ką turėjo pamatyti kur kas anksčiau. Dabar - šaukštai po
pietų. Prezidentas teigė nusivylęs, kad vadinamieji socialdemokratai
ir socialliberalai vykdo neskaidrią kadrų politiką, neatitinkančią
valstybės interesų. Tai, žinoma, jokia naujiena. Juk matant, kokie
žmonės skiriami į aukščiausius valstybės postus, akivaizdu, kad
pirmiausia lemia partinė priklausomybė, o ypač vertinama nomenklatūrinė
praeitis, taip pat sugebėjimas apgaudinėti žmones. Tokių demagogijos
meistrų pilnas Seimas, Vyriausybė. Na, o seimūnas J.Veselka -
tikras šios srities specialistas. Tapęs didžiausiu buvusios okupacijos
šlovintoju ir Baltarusijos prezidento A.Lukašenkos gerbėju, J.Veselka,
už savo prorusišką orientaciją jau vadinamas Vesiolkinu, neseniai
taip kalbėjo: "Norime ar nenorime, lietuviai su baltarusiais
- kaimynai. Totoriams įkrėtėme kartu su baltarusiais. Žalgirio
mūšį laimėjome kartu su baltarusiais, 16-oji divizija Hitleriui
įkrėtė kartu su baltarusiais ir kitais. Bėda atsitiko tik 1990
metais. Baltarusija nepasidavė - mes pasidavėme". Vargu ar
galima rasti civilizuotame pasaulyje bent vieną parlamento narį,
kuris niekintų savo šalies nepriklausomybę ir šlovintų okupaciją.
Nors J.Veselka ir nepriklauso vadinamiesiems socialdemokratams,
tačiau jo kalbos - balzamas neokomunistams.
Šiuo metu lyg tyčia prasidėjo stulbinantis politikų nekultūringumo,
atviro cinizmo paradas ne tik per žiniasklaidą, bet ir iš Seimo
tribūnos. Pasak vienos žinomos žurnalistės, atrodo, lyg jie būtų
nusamdyti politiką paversti patyčių ir moralinio nešvarumo objektu.
Manipuliacijos demokratijos sąvoka leidžia tam tikroms struktūroms
(juk negalima vadinti politikais tų, kurie pasigrobė Lietuvos
turtą ir valdžią) žaisti visuomenės nuotaikomis, nuolat varyti
jai okupacinių "gerų dienų" ilgesį. Tokia iškreipta
demokratija gimdo labai keistus reiškinius ir leidžia iškilti
tokioms odiozinėms asmenybėms kaip J.Veselka ar V.Šustauskas.
Tačiau ne jie pirmi, ne jie paskutiniai. Pakanka prisiminti "karo
vadą", buvusį Seimo narį A.Butkevičių ir jo kalbas. Kyšio
gavėjas ilgą laiką įrodinėjo esąs "politinio susidorojimo"
auka.
Na, o Premjeras pagaliau prisirengė ir atėjo į Seimą paaiškinti
"Lietuvos dujų" privatizavimo modelio. Apie tą "modelį"
jau prirašyta kalnai popieriaus. Kažin ar daug kas suprato, apie
ką kalbėjo Premjeras. Kai kurie liberalai, išklausę tas ir kitas
pastarojo meto kalbas, net pradėjo kalbėti, kad Premjerui reikėtų
rimtai pasitikrinti sveikatą, nes kuo toliau, tuo labiau jis nusišneka.
Ir visai nesuka dėl to galvos. Juk ką bekalbėtum, reitingai vis
tiek kyla kaip ant mielių. Valdžioje tebevykstantis kėdžių perstatinėjimas
labai neigiamai atsiliepia ne tik atskirų valdymo institucijų,
ministerijų, įmonių, bet ir valstybės darbui. Tai suprantama.
Net ir geri žmonės bei specialistai, vykstant nepaliaujamoms reorganizacijoms,
nedirba, nes nežino, kas bus rytoj. Kai tvyro laikinumo ir nežinomybės
nuotaikos, gerų rezultatų tikėtis negalima. Kaip žinoma, dabartinis
Premjeras kažkada žadėjo nežiūrėti į partinę priklausomybę, o
rinkti į Vyriausybę "profesionalus". Tačiau nieko panašaus
neatsitiko. Iki šiol vyksta ministrų ir kitų aukštų pareigūnų
kaita, taip ir neapsisprendžiant, kokią kurti Vyriausybę - "profesinę"
ar "politinę". Be abejo, būtų geriausia, kad ministrai
būtų politikai (jie turėtų būti ir geri savo srities specialistai).
Gal tada Vyriausybės posėdžiuose būtų pradėta svarstyti ne daugybė
"klausimų", o strateginiai dalykai. Pamenu, prieš kelerius
metus buvęs pramonės ir prekybos ministras A.Sinevičius aiškino,
kodėl pasitraukė iš "didžiojo stabilizatoriaus" Vyriausybės
1993 metų pavasarį. Jis teigė pasitraukęs vien todėl, kad turėjo
savo nuomonę. Mat A.Sinevičius siūlė, kad tas, kuris bankrutuoja,
bankrutuotų, o tas, kuris kruta, tegul krutėtų, bet kad kuo mažiau
būtų kišamasi iš šalies su visokiomis "injekcijomis".
Laikas parodė, kad ministras buvo visiškai teisus. Pradingo šimtai
milijonų tokių "injekcijų", o jomis maitintos įmonės
vis tiek bankrutavo. Tačiau tokios pamokos nebuvo išmoktos.
Štai vadinamieji socialdemokratai reikalauja paskelbti neprivatizuojamų
įmonių sąrašą. Pasak Seimo narės S.Burbienės, neokomunistai nesiekia
nacionalizuoti jau privatizuotų įmonių, bet nori, kad kitose,
kurios, jos nuomone, lyg dar neprivatizuotos, būtų išlaikyta valstybės
kontrolė. Netgi vienas A.Brazausko Vyriausybės patarėjų A.Duksa,
išgirdęs šiuos samprotavimus, taip ir nesugebėjo paaiškinti, ką
reiškia siūlymai išlaikyti valstybės kontrolę jau privatizuotose
įmonėse. Nėra ko čia nesuprasti. Juk reikia atiduoti tas "valstybės
kontroliuojamas" įmones saviems bičiuliams, jau priekaištaujantiems,
kad partija juos pamiršo, nedavė žadėtų postų.
Ir visai be reikalo Prezidentas skundžiasi, jog valdančiųjų partijų
lyderiai netesėjo žodžio, kad, paskyrus J.Kraujelį žemės ūkio
ministru, Seimo Kaimo reikalų komiteto vadovu taps Seimo narys,
galėsiantis spręsti dabartinio kaimo problemas. Negi V.Adamkus,
kalbėdamas apie žodžio laikymąsi, pastebėjo tik tai, kad vienas
kolūkinio kaimo šlovintojas buvo pakeistas kitu? Ir apie kokias
valdančiąsias partijas (daugiskaita) kalbama? Ar A.Paulausko socialliberalus
galima vadinti partija? Beje, kalbant apie žodžio laikymąsi, kada
partija, jau ne vieną kartą keitusi spalvą, laikėsi duoto žodžio?
Nereikia nė ekskursų į praeitį. Pakanka tik pažvelgti į šiomis
dienomis "Valstybės žiniose" pasirodžiusį šimto puslapių
dokumentą, kuriame išdėstyta net 800 priemonių, kurias žadama
įgyvendinti per artimiausius trejus metus. Dokumentas labai primena
garsiuosius penkmečių planus, tik šį kartą - ne penkeriems, o
trejiems metams. Akivaizdu, kad Vyriausybė visas savo rinkėjams
žadėtas gėrybes, taip pat esminių reformų vykdymą atideda 2003-2004
metams. Pavyzdžiui, prieš rinkimus žadėtas biurokratinio aparato
mažinimas, valdymo institucijų decentralizavimas atidedamas iki
2004 metų pabaigos. Kaip ir išgirtosios skurdo strategijos įgyvendinimas.
Žadėtas mokesčių sumažinimas, tarp jų - juridinių asmenų pelno
mokesčio ir fizinių asmenų pajamų mokesčių mažinimas, "keliamas"
į 2003 metų pabaigą. Na, o savanoriškojo sveikatos draudimo koncepciją
žadama parengti irgi ne anksčiau kaip 2004 metais. Sveikatos priežiūros
įstaigų tinklo optimizavimas bei medikų darbo apmokėjimo reformos
metmenis numatyta parengti per trejus metus, o apie tų "metmenų"
įgyvendinimo terminus išvis nekalbama. O žadėtoji Kovos su korupcija
programa turėtų būti pradėta įgyvendinti irgi tik 2004 metų trečiajame
ketvirtyje. Taigi Vyriausybė visų pažadų vykdymą stumia į neapibrėžtą
ateitį.
Visiškai aišku, kad faktiškai neribotam laikui atidedamos visos
svarbiausios gyvybiškai būtinos reformos, ir A.Brazausko Vyriausybė
keletui metų užsitikrina gyvavimą pamėgtame sąstingyje. Užtat
visas šis pažadų atidėjimo foliantas, paskelbtas "Valstybės
žiniose", turi ryškų prezidento rinkimų kampanijos atspalvį
- Premjero pažadai anksčiau laiko neįsivelti į rinkimų batalijas
- pamirštami. Tai aiškiai pasakyta veiklos plane. Be abejo, artėjant
rinkimams bus numesta keletas kaulų naiviems rinkėjams. Pavyzdžiui,
bus paskelbta, kad Vyriausybė užtikrina "stabilizuoti"
pensijų perkamąją galią, sureguliuoti valstybinių įmonių vadovų
darbo apmokėjimo sistemą ar sveikatos priežiūros paslaugų teikimą
mokyklose. Galbūt bus įvesti vadinamieji prabangos bei nekilnojamojo
turto mokesčiai, ir šios priemonės (kurių niekas nevykdys) bus
išreklamuotos kaip socialinė politika. Apskritai iš paskelbto
Vyriausybės veiklos plano aiškiai matyti, kad išlieka pagrindinis
uždavinys - bet kokiomis sąlygomis išlaikyti nomenklatūrines galias
bei turtą. Tokia jau yra nomenklatūros prigimtis ir egzistencijos
esmė - prisitaikyti taip, kad visuomet plaukiotum paviršiuje.
Tikėtis kitokio mąstymo nelieka jokios vilties.
Petras KATINAS
"XXI amžiaus" apžvalgininkas
© 2001 "XXI amžius"