"...kūrinio forma yra tam,
kad užgautų ją suvokiančiojo stygas..."
Pokalbis su kompozitoriumi Osvaldu Balakausku
apie politiką, kultūrą ir kūrybą
Vienas žymiausių Lietuvos kompozitorių
Osvaldas Balakauskas dalyvavo Sąjūdžio veikloje, buvo jo tarybos
narys, 1992-1994 metais - Lietuvos nepaprastasis ir įgaliotasis
ambasadorius Prancūzijoje, Ispanijoje ir Portugalijoje.
Yra sukūręs per 80 muzikos kūrinių. 1996 metais apdovanotas Lietuvos
Respublikos nacionaline premija, 1999 metais - Didžiojo Lietuvos
kunigaikščio Gedimino III laipsnio ordinu.
"Osvaldas nežmoniškai turtingas muzikinių idėjų (...) ir
kiekviena muzikinė idėja plėtojama nuo gimimo iki kulminacijos.
Bet aišku, jog vien muzikinių idėjų neužtenka (...). Osvaldui
savo kūryboje kartais pavyksta pagaut tą amžinąjį garsą, ir tada
aš girdžiu tikrai dievišką muziką", - teigė Leonardas Gutauskas.
Su kompozitoriumi kalbasi Elona GUBAVIČIŪTĖ.
Pirmiausia leiskite į jus kreiptis
kaip į buvusį aktyvų Sąjūdžio dalyvį, Piliečių chartijos įkvėpėją.
Ar jums neatrodo, jog galima pasakyti seniai atrastą, paprastą
tiesą, kad jokia valdžia ir jokia santvarka nepadarys žmonių laimingų,
o tik geranoriški tarpusavio santykiai gali sukurti žmoniškesnę,
taip pat ir laimingą visuomenę. Kaip jūs vertinate dabartinę politinę-visuomeninę
situaciją Lietuvoje?
Demokratinė valdžia negali atskirai
paimtą pilietį padaryti laimingą, ji negali net į tai pretenduoti,
nes tokia galimybė reikštų ne ką kita, kaip įteisintą visuomenės
suskirstymą į tuos, kurie gali duoti, ir į tuos, kurie laukia,
gal duos. Dar daugiau - valdžia neturi ką duoti, nes tai, ką ji
valdo, tarkim, iždas, yra ne jos, o visų mūsų. Ką valdžia gali
ir privalo daryti, tai minėtus visų mūsų išteklius protingai ir
sąžiningai panaudoti visų mūsų labui. Valdžia privalo taip pat
sukurti įstatymus, kurie leistų piliečiui matyti galimybę susirasti
savo vietą ir galbūt savo laimę šioje visuomenėje.
Geranoriški santykiai, žinoma, propaguotini, bet nereikėtų išleisti
iš akių fakto, kad laisvoje visuomenėje įvairiausi interesai ir
dažnai priešingi įsitikinimai neišvengiamai susikerta, dėl ko
gali atrodyti, jog dabar visi su visais ėmė kariauti, arba, kaip
dažniausiai sakoma, rietis. Man atrodo, kad galimybė įvairiausiems
interesams ir įsitikinimams reikštis, kad ir sykiu su iš to kylančiu
riejimusi, yra svarbesnė už niekada, kaip žinome iš istorijos,
nepasiekiamą santarvę. Esu už tai, kad ginčai būtų sprendžiami
gražiuoju, bet esu ir už tai, kad nebūtų vaidinama "santarvė".
Lietuvoje dabar yra laisvos visuomenės kūrimosi situacija. Ji
pilna dramatizmo, nes daugelis nėra, negalėjo būti visai kitokio
gyvenimo iššūkiams pasiruošę. Taip pat neužmirškim, kad dabar
apie visas gyvenimo negeroves mums leista žinoti, o prie šito
irgi nelengva priprasti.
1992-1994 metais buvote Lietuvos
ambasadoriumi Prancūzijoje. Jums pirmajam reikėjo įkurti ir atkurti
tai, kas buvo sugriauta. Tai turėjo būti labai sunkus darbas.
Gal galėtumėte prisiminti tuos metus, praleistus Paryžiuje? Kokia
tuo metu buvo Prancūzijos valdžios laikysena Lietuvos atžvilgiu?
Tam darbui aš jokia prasme nebuvau
pasiruošęs ir man tikrai buvo sunku. Vis dėlto ambasada buvo įkurta
ir vykdė jai pavestas funkcijas (įskaitant konsulines paslaugas),
buvo rengiamos pirmos tarpvalstybinės sutartys, mezgami ryšiai
su nevyriausybinėmis įstaigomis, pavyzdžiui, universitetais ir
t.t. Tuometinis Prancūzijos prezidentas Fransua Miteranas buvo
pirmasis užsienio valstybės vadovas, aplankęs vėl nepriklausomą
Lietuvą. Beje, kitas Prancūzijos prezidentas, dabar jau Žakas
Širakas, šįmet aplankęs mūsų šalį, patvirtino tos valstybės nesikeičiantį
palankumą mūsų kraštui.
Tikriausiai visais laikais egzistavo
tam tikras konfliktas tarp nenorinčių iš savęs daugiau reikalauti,
besitenkinančių linksmybėmis ir tų, kurie gyvena kūryba, dvasiniais
ieškojimais. Kai kultūra tampa pigesnė, naudinga ir komfortiška,
ji netenka savo stiliaus. Tuomet, anot Nikolajaus Berdiajevo,
kultūra virsta civilizacija, bet "kultūra turi savo sielą,
o civilizacija - vien metodus ir priemones". Kaip jūs vertinate
kultūros ir civilizacijos santykį?
Aš spėju, kad XXI amžiuje požiūris
į kultūras (tarkim, "aukštąją" ir "žemąją")
bus nepalyginamai tolerantiškesnis. Reikalas tas, kad ideologija,
kuri nepripažįsta vienų rasių, tautų, klasių, lyčių pranašumo
kitų atžvilgiu, negali priimti ir tokių kategorijų: "miesčionio",
kaip neva neišvengiamai besirūpinančio tik buitimi, bei, tarkim,
"menininko", kaip neabejotinai a priori dvasingo. Bet
kokioje socialinėje sferoje gali rastis taurus išgyvenimas ir
jo įvairiausių išraiškų.
Man šiuo atveju sunku suprasti N.Berdiajevą, nes kultūra yra civilizacijos
dalis, o dalis negali pavirsti visuma. Atrodo, kad civilizacijos
nuvertinimas kultūros atžvilgiu taip pat turi tam tikro kultūrinio
šovinizmo atspalvį.
Beje, Prancūzijos užsienio reikalų ministerija vykdo "Prancūzų
civilizacijos ekspansijos" programą, kurioje, žinoma, daugiausia
dėmesio skiriama kultūros propagandai.
Turbūt niekas nenuneigtų, jog
visuomenės vertę atspindi ne politikos ar ekonomikos, bet kultūros
lygis. Jau ir Stasys Šalkauskis yra įrodęs, jog žmogaus dvasingumas
turi labai didelę įtaką ekonominiam žmonių gyvenimui. Ir atvirkščiai
- dvasinė kūryba juk negali egzistuoti be materialinės paramos.
Ką jūs manote apie dabartinę kultūrą Lietuvoje?
Tiesa, kad kultūra iki tam tikro
lygio gali vystytis nepriklausomai nuo politikos ir ekonomikos,
bet kai vertinama visuomenė (kas apskritai rizikinga) - svarbu
viskas, nes visuomenėje (kaip sako pats žodis) viskas susieta:
galbūt kultūra tokia, kad tokia ekonomika, ir atvirkščiai, o politika
gal yra tokia, kad tokia kultūra.
Beje, pas mus apie politikus kalbama taip, lyg jie būtų iš Mėnulio
atskraidinti, o ne kažkurio iš mūsų tėvai, broliai, seserys, dėdės,
kaimynai ir pan. Iš tikrųjų juk jie yra tokie, kokie esame mes,
juos išrinkę.
Dabartinė Lietuvos kultūra laisvės dėka tapo nepaprastai dinamiška,
kultūros reiškinių ir renginių yra labai daug, todėl trumpai nusakyti
ją neįmanoma. Žinoma, kaip ir visose gyvenimo srityse, esama dramatizmo
ir kultūros žmonių bendruomenėje: kai kas mano minėto dinamiškumo
nepakenčia, kažkas nesugeba rasti paramos, kažkas blaškosi tarp
stilių ir krypčių... Kai kam atrodo, kad tai - kažkokia neganda,
kuri praeis. Ne, nepraeis, toks ir yra tikras gyvenimas.
Kultūros politika - atskiras klausimas. Mūsų valdžios dėmesys
kultūrai - labai menkas, nes labai maža kultūringų politikų.
Jums gerai žinoma, ką reiškia
intelektualinės laisvės stoka kūrėjui. Ir ne vien tiktai kalbant
apie buvusias politines aplinkybes. Juk, dirbdamas ambasadoriumi,
vargu ar turėjote laiko kūrybai. Štai Andrejus Tarkovskis sakė,
kad intelektualinė laisvė nebūtina ir kad menininkui nėra svarbiausia
būti laisvam, bet svarbiau nuolat grumtis su savimi. Kaip Prancūzijoje
praleisti metai paveikė jūsų kūrybą?
Kūrybai laisvė - būtina, bet primetama
nelaisvė nebūtinai kūrėją įveikia, sužlugdo. Jo sielos laisvė
yra svarbiausias dalykas. Juk yra kūrėjų, kurie, ir būdami laisvėje,
neturi pasirinkimo, nes mano, kad reikia daryti "kaip pasaulyje",
"kaip dabar priimta" ir pan.
Būdamas ambasadoriumi Prancūzijoje, aš visai neturėjau laiko kūrybai,
o poveikis buvo toks, kad nuo tada daug kritiškiau žiūriu į šiuolaikinį
Vakarų meną, kur randu labai daug išreklamuotos, išgarsintos "chaltūros".
Paradoksalu, bet laisvuose Vakaruose menas yra nepaprastai ideologizuotas,
ir aš mėginu iš to vaduotis, o mano būdas vaduotis telpa štai
šioje formulėje: man nesvarbu būti nei moderniam, nei postmoderniam,
juoba būti revoliucionieriumi.
N.Berdiajevas yra rašęs, kad jei
žmogus nenori prarasti savo kūrybos šaltinio ir tikslo, jis turi
teigti ne tik save, bet ir Aukščiausiąjį. Jis turi teigti savyje
Aukščiausiojo atvaizdą. Vadinasi, tikrasis menas yra sakralinis.
Bet juk negalėtume pasakyti, kad L. van Bethoveno muzikoje yra
daug sakralumo. Gal net daugiau demoniškumo. O kur jūs savo kūrybai
ieškote šaltinio ir tikslo?
Meno kūriniai gali atrodyti dieviški,
pavyzdžiui, J.S.Bacho, bet vargu ar šis kuklus menininkas, skubiai
rašydamas mišias vos ne kiekvienam ateinančiam sekmadieniui, manė
teigiąs Aukščiausiąjį. Žinoma, aš nemanau, kad "teigti"
šiuo atveju reiškia "naudoti" religinius tekstus, ką
darė ir genijai, ir nemokšos. Taigi yra kūrinių, kurie pagal jų
formalų pobūdį priskiriami sakraliniams, bet vertinančiam žmogui
jie tokie neatrodo, o tie, kurie daugeliui atrodo, taip pat gali
būti ginčijami, nes Aukščiausiasis savo nuomonės nesako... Ar
L. van Bethoveno muzikoje yra sakralumo? Kiekvienas žmogus tą
pačią muziką suvokia kitoniškai. Vienam ši muzika atrodys dieviška,
kitam - gal demoniška.
Aš pagal savo supratimą ir sugebėjimus stengiuosi padaryti savo
darbą kuo geriau. Nemanau galįs teigti Aukščiausiąjį, bet visa,
į ką galiu kreiptis kurdamas, yra Jo duota.
Iš kompozitorių pasisakymų spaudoje
pastebėjau, kad kai kurie iš jų pernelyg susikoncentruoja į muzikos
rašymo technologiją, lyg ir pamiršdami muzikos suvokėją. Ir Sen
Sansas yra teigęs, kad muzikoje svarbu tik forma. Bet eiliniam
klausytojui svarbiausia pajusti muzikos sielą. Kaip kažkas yra
sakęs, muzika yra kuriama ne vien ausies malonumui - ji pasakoja
istorijas. Kita vertus, formos tobulumas gali sukelti nepaprastą
pasigėrėjimą. Kaip jūs manote, ar kompozitorius turėtų išlaikyti
balansą tarp muzikos turinio ir formos?
Tai XX amžiaus problema ir labai
plati diskusijų tema. Čia tepasakysiu, kad minėto amžiaus meno
revoliucijos neleido menininkui ramiai išmokti technologijos,
jis buvo vejamas nuolat ją keisti, taigi mokytis iš naujo, aš
pats esu tą patyręs. Iš čia - technologijos reikalų aktualumas,
nes be technologijos joks kūrinys neparašomas.
Aš nemanau, kad menininkas negalvoja, kam - kokiam žmogui - kuria.
Bet juk tie žmonės taip pat labai nevienodi, ir nėra tokios muzikos,
kuri patiktų visiems. Kitas dalykas, kad revoliucinio meno šūkiai
reikalavo (ir tebereikalauja) nuolat griauti tarp menininko ir
publikos susiklostančias konvencijas, nes tai esą kūrybos priedermė.
Aš taip nebemanau.
Ginčai dėl turinio ir formos - be galo ir krašto. Mano nuomonė
tokia: tai, kas objektyvu, yra kūrinio forma, o turinys yra tai,
ką ši forma pasako kiekvienu jos suvokimo atveju. Vaizdžiai kalbant,
forma yra tam, kad užgautų ją suvokiančiojo stygas, pažadintų
jame miegančias istorijas. Taigi meno turinys visada subjektyvus.
Vilnius
© 2001 "XXI amžius"