U Ž M A R Š T I S
1. Vargas dėl praeities
Fotografavimasis prie svetimų
paminklų
Visa mūsų kasdiena remiasi į istoriją,
mes ja natūraliai kvėpuojame. Giedamas Lietuvos himnas, kur kalbama
apie stiprybę iš praeities. Valstybiškai ir oficialiai lyg ir
aišku, viskas sudėliota, apiforminta netgi įstatymu. Nuo praeities
niekas nepabėga. F.Šlėgelis yra pasakęs: "Istorikas yra atgal
atsigręžęs pranašas". Praeities vertinimu galime modeliuoti
ateitį. Suprantama, požiūris gali būti materialistinis, grobuoniškas
ir beširdis, gali būti ir kitoks. Prasmingai pastebėjo rusų rašytojas
Ivanas Turgenevas: "Kai išnyks donkichotai, lai būna užversta
Istorijos knyga. Joje nebus ką skaityti".
Šiandien dideli valstybės vyrai rimtais veidais žino, kas yra
geras tonas, ten, kur reikia istorijai pagerbti, padeda gėlių,
parodo graudų veidą ir pasako dailų žodį, išoriškai prisiliečia
prie praeities ir tarytum susijungia su ja, vaizduoja susitapatinimą,
tęstinumą. Visai gražiai tai atrodo fotografijose. Kai kam tai
- susireikšminimo tradicinė apeiga, mistika, žaismas, išorinė
forma, ne širdies jausmas ar kasdieninis gyvenimas.
Tiesa, dabar prekybos ir pramogų industrija irgi tuo atvirai nepatenkinta.
Jų supratimu, masinis žmonių susibūrimas visais atvejais turi
duoti didelius pinigus. Tuo virsta netgi olimpinės žaidynės. Pinigų
surinkėjai paleidžia apyvarton netgi priekaištinę teoriją lietuviams,
kad tie, girdi, per savo minėjimus ir šventes tik rauda ir rauda.
Jų galva, šventė turi būti linksma, vadinasi, turi veikti prekybos
ir pramogų mašina, malanti didelius pinigus. Nors tai ir kita,
viską materialistiniu dydžiu matuojanti gyvenimo reiškinio žaismė,
bet ne mažiau svarbi ir įtakinga, formuojanti intencijas ir užmojus,
materialistinę pasaulėjautą teikianti idėja.
Valdiškas paminėjimas
Yra akivaizdžių abejonių ir dėl šiemečio
birželio 14 dienos tremties 60-ųjų ir Lietuvos okupacijos 61-ųjų
metinių oficialaus paminėjimo prasmingumo ir vertingumo. Okupacijos
metinės, kaip atmintina diena, apskritai nebuvo nei valstybės,
nei spaudos paminėta. Į Seimo posėdį tremčiai paminėti nebuvo
kviesta su sava atributika pasipriešinimo organizacijos, svarbūs
pasipriešinimo dalyviai, visi signatarai. Labai simboliška: Seimo
minėjime nebuvo sugiedotas Lietuvos himnas, Seimo pirmininkas
A.Paulauskas netgi užmiršo žuvusiuosius pagerbti tylos minute.
Tai priminė skubų Dariaus ir Girėno palaikų perlaidojimą sovietmečiu
Kaune.
Sunku patikėti, kad 60 metų trėmimo įvykiui paminėti Seime tebuvo
skirta 41 minutė, tai yra mažiau nei ketvirtis vieno posėdžio
laiko, mažiau nei futbolo rungtynių vieno kėlinio trukmė. Iš jų
dešimt minučių kalbėjo A.Paulauskas. Dviem nukentėjusiesiems buvo
skirta po septynias minutes, o dviem valstybinių įstaigų darbuotojams
- po aštuonias minutes. Neteko girdėti, kad būtų pakviestas svečias
iš Latvijos ar Estijos, kur tokie įvykiai taip pat buvo.
Nepriklausomybės aikštėje valstybinės vėliavos pakėlimo ceremonija
truko 15 minučių ir nė vienas pasipriešinimo dalyvių nekalbėjo.
Sakysim, aikštėje buvęs prašalaitis arba vaikas negalėjo suprasti,
kas čia vyksta. Gal skubėta dėl to, kad Prezidentas greičiau nueitų
į Lukiškių aikštę, kur turėjo kalbėti? Čia, prie paminklo politiniams
kaliniams ir tremtiniams, ceremonija truko 30 minučių. Po penkias
minutes kalbėjo Prezidentas ir Seimo narys A.Stasiškis. Prie Naujosios
Vilnios geležinkelio stoties kalbėjo Vilniaus meras A.Zuokas ir
tremtinė R.Merkytė. Kongresų rūmuose kalbėjo tik tuometis premjeras
R.Paksas.
Toks paminėjimas be akcentų ir aktualios problematikos vertintinas
kaip absoliutus formalizmas ir akibrokštas žuvusiems ir gyviesiems
pasipriešinimo dalyviams. Čia gal tiktų Nobelio premijos laureato
Elijo Kanečio žodžiai: "Kaip jie vertina istoriją - šlovina
ar gėdijasi jos, štai pagal ką derėtų spręsti apie žmones".
Per Viltį - buldozeriu
Pasipriešinimo dalyviai A.Brazausko
prezidentavimo laikais buvo atstumti, išmesti, izoliuoti ir ignoruojami.
Prezidentas A.Brazauskas asmeniškai išmetė iš saugumo tarnybos
vadovo posto politinį kalinį P.Plumpą. Tai simptomas ir principas
- su kuo aš ir prieš ką aš. Buvo atstumti tūkstančiai patikrintų
ir savanorių valstybės gynėjų. Tai ypač aktyviai darė ir premjeras
A.Šleževičius, kartu su Č.Juršėno Seimu atėmę pasipriešinimo dalyviams
teisę tvarkyti Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo
centrą. Prisiminkime ir J.Jurgelio atliktus patriotų valymus Lietuvos
saugume. J.Karosas prieš pastaruosius rinkimus pareiškė iš politinių
kalinių ir tremtinių atimsiąs gaunamas varganas kompensacijas.
Vargu ar tai galima vertinti kaip komunistų savo veiklos apgailestavimą
ir norą susitaikyti. Vadinasi, buvome gudrūs, esame gudrūs ir
liksime gudrūs.
Kieno Vilties diena buvo 2001-ųjų birželio 14-oji? Ar ta Viltis
išsipildė? Minėjimuose kalbama tik apie netektis, skausmą ir ašaras,
vargą ir badą. Netgi kaltų nėra. Ar nebuvo mūsų Viltis surašyta
1949 m. vasario 16 d. Lietuvos laisvės kovų sąjūdžio Deklaracijoje?
Kodėl 1992 - 1996 metais buvę komunistai demonstratyviai nepripažino
to dokumento? O gal "nežinojimas - jėga" (pagal Džordžą
Orvelą)?
Žydai holokausto aukas ir budelius skaičiuoja iki šiol ne vien
vardan pagarbos praeičiai ir teisei, bet ir dėl galimų recidyvų
ateičiai. Tai niekam nekelia nusistebėjimo ir pasipiktinimo dėl
keršto, piktumo, neatleidimo. Mums nereikia nieko naujo išrasti
ar kurti. Gerą valią galima visuomet parodyti. Dabar neretas nomenklatūrininkas
urzgia prieš rezistentus, kad šie ieško ko nepametę.
Rezistencijai parodyta jos vieta
Šiandien rezistencijos dalyviai ir
jų palikuonys, palyginus su senaisiais nomenklatūrininkais ir
naujaisiais lietuviais, yra neturtingi savo veiklai organizuoti.
Todėl dabartinė valdžia kaip geros valios ženklą privalėjo tremtiniams
jų skausmo dienos proga suteikti tribūną Lietuvos idealams ir
savo problemoms aptarti. Kas gali ginčyti tokią jų teisę? Čia
yra pagarba praeičiai, sakyčiau, prievolė. Kas tokią dieną turi
kalbėti apie Viltį? Ar tik 14 minučių Seime?
Šiemetinį formalų paminėjimą galima apibūdinti kaip duoklės atidavimą
reikiamam tonui. Tremtiniai neturi spaudos, radijo, televizijos,
kur jiems kalbėti? Kaip galima paaiškinti įstatymų nesilaikymą
ir pagarbą praeičiai, jeigu Prezidentas visiškai neatsakinėja
į pasipriešinimo dalyvių pareiškimus, nors prie paminklų jiems
deda gėles ir sako dūsulingus žodžius?
Kur yra ginčo objektas? Regis, tai, kad tiek pasipriešinimo dalyviai,
tiek kolaborantai yra likę prie savo vertybių supratimo. Visiškai
nenoriu manyti, kad pastariesiems svarbu Marksas, Leninas, komunizmas,
netgi Rusija. Išlikus tik plėšrūniškumo idėja, adaptuota nepriklausomos
Lietuvos sode, nes svarbu, kaip sakydavo Vaižgantas, "kad
ir padliecas, bet savas".
Vadinasi, ginklai nesudėti. Kas pirmas turi nusiginkluoti - auka
ar budelis - ir kalbėti apie moralę ir teisę? Neatsisakoma P.Cvirkos
paminklo, raudonųjų partizanų, sovietiniai ministrai ir "grupė
draugų" A.Šleževičiaus aprūpinti 1-ojo laipsnio valstybinėmis
pensijomis, netgi iš savo gimdytojų bonzų Grūte sunkiamas litas,
politika iš idėjos tampa naudingo verslo atmaina. Iš čia kyla
veidmainiavimas ir nepasitikėjimas. Tai požiūris ne į idėjas,
o į plėšimą.
Tremtinys ne dėl turto vargo už Lietuvą. Gal ir nekorektiška lyginti
ar vertinti, bet vargu ar galima būtų rasti Lietuvos turtingųjų
žmonių sąraše tremtinių ar pasipriešinimo dalyvių pavardžių. A.Kamiu
1945 metų sausį, kai Prancūzija praktiškai buvo išvaduota iš Vokietijos
okupacijos, rašė: "Šalis, kuri praleidžia progą politiškai
apsivalyti, praranda galimybę atsinaujinti". Žodžiai buvo
pasakyti laiku ir vietoje. Mes peikiame buvusį sovietinį nomenklatūrininką
ne todėl, kad jis toks buvo, bet todėl, kad jis bei jo komanda
ir toliau siurbia tautos kraują. Kas iš dabartinės valdžios vyrų
galėtų pateikti A.Kamiu minėtą atliktų apsivalymų sąrašą Lietuvoje?
Pačių veiksmai
Galima išsakyti priekaištų ir pasipriešinimo
organizacijų vadovams, kurie, organizuodami šį minėjimą, savo
pasyvumu ir nuolankumu valdžios vyrų nepastatė į savo vietą, tai
yra šia proga nepareikalavo savo žodžio teisių. Valdžios vyrams
turėjo būti pareikšta: ar tai valdžios vyrų minėjimas, ar nukentėjusiųjų
ir pasipriešinimo dalyvių, žuvusiųjų ir gyvųjų pagerbimas, pagerbimas
toks, koks mums žuvusių prisakytas. Sąmoningas burnos užčiaupimas
(kitaip negaliu įvertinti tokio elgesio) reiškia neleidimą išsakyti
savo nuomonės dėl pasipriešinimo kovos prasmės šiai dienai.
Minėkite, melskitės, giedokite, dainuokite, statykite už savo
pinigus paminklus, laidokite vienas kitą, bet jokiu būdu nelįskite
į politiką, nes čia yra kam veikti ir be jūsų, - taip būtų galima
suformuluoti jų argumentus. Bet jie šypsosi ir linguoja.
Niekas valdžios vyrų nepaklausė, o ir jie nepaaiškino, kas padaryta
įvertinant Raslano, Slavino, Dušanskio ir kitų budelių darbus.
Buvo apsiribota tik gedulu - neapibrėžtu krauju, kančia, praradimais
ir kitomis abstrakcijomis.
Galima manyti, kad dėl pavargimo, patiklumo, nežinojimo, dezinformacijos,
nuskurdimo, lėšų neturėjimo, susmulkėjimo, asmeninių ambicijų,
nesavarankiškumo, neprincipingumo ir, svarbiausia, nepasitarimo
su žuvusiais pasipriešinimo vadais prarandama iniciatyva ir perspektyva.
Veikiama iš inercijos ir nesiimama atsakomybės. Dabartinės valdžios
vyrai tai mato ir įvertina, pasipriešinimo dalyvius "per
drimelį laiko", geresniu atveju, - politinės ir kultūrinės
etnografijos junginiu.
Nors pasipriešinimo dalyviai mato valdžios kreivai pakenčiamą
požiūrį į juos bei jų aplinką ir su tuo nesutinka, tačiau ši kantriai
laukia jų mirties, o dabar primetė ir žaidimo taisykles - nei
karo, nei taikos. Juos tai tenkina. Apskritai valdžia laikosi
Moše Dajano minties: "Kai tik jūs priimsite mūsų požiūrį,
mes su jumis tuoj pat visiškai sutiksime".
Tremties metinės spaudoje
Spauda iš vienos pusės formuoja nuomonę
nieko neverta informacija, o iš kitos - prisitaiko prie pageidaujamų
publikos temų. Pelno godumas visuomet pirmiausia rūpinasi savo
rinka, nelyginant nemokamai platinant narkotikus vartotojams pagausinti.
Panagrinėjome šių metų birželio 14 dienos - tremties 60-ųjų metinių
ir birželio 15 dienos - Lietuvos okupacijos metinių paminėjimų
publikacijas 13-oje Lietuvos dienraščių.
Buvo peržiūrėtos penkių dienų publikacijos - dvi dienos prieš
birželio 14-ąją ir dvi - po šios datos. Duomenys pateikiami penkiose
lentelėse. Iš 1 lentelės matyti, kad trys laikraščiai spausdino
medžiagą keturias dienas: "Lietuvos žinios", "Lietuvos
rytas" ir "Vilniaus laikraštis vakaro žinios" -
po vieną publikaciją, o "Respublika" - nė vienos.
Spausdinta medžiaga,
skirta tremties metinėms
1 lentelė
Laikraštis
|
12 d.
|
13 d.
|
14 d.
|
15 d.
|
16 d.
|
Iš viso
|
Kauno diena
|
-
|
Taip
|
Taip
|
Taip
|
Taip
|
4
|
Lietuvos aidas
|
-
|
Taip
|
Taip
|
Taip
|
Taip
|
4
|
Lietuvos žinios
|
-
|
-
|
-
|
Taip
|
-
|
1
|
Respublika
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Lietuvos rytas
|
-
|
-
|
-
|
Taip
|
-
|
1
|
Vilniaus laikraštis vakaro
žinios
|
-
|
Taip
|
-
|
-
|
-
|
1
|
Vakarų ekspresas
|
-
|
-
|
Taip
|
Taip
|
-
|
2
|
Klaipėda
|
Taip
|
Taip
|
Taip
|
Taip
|
-
|
4
|
Panevėžio rytas
|
-
|
Taip
|
-
|
Taip
|
Taip
|
3
|
Sekundė
|
-
|
-
|
Taip
|
-
|
Taip
|
2
|
Panevėžio balsas
|
-
|
-
|
Taip
|
Taip
|
-
|
2
|
Šiaulių kraštas
|
-
|
-
|
Taip
|
Taip
|
Taip
|
3
|
Kurjer Wilenski
|
-
|
-
|
Taip
|
Taip
|
-
|
2
|
(Bus daugiau)
Algirdas ENDRIUKAITIS
© 2001 "XXI amžius"