|
Krikščionių ir musulmonų lyderiai pasiryžę stiprinti dialogą
Po teroristinių išpuolių JAV susiklosčius
sudėtingai tarptautinei padėčiai, padaugėjo krikščionių ir musulmonų
dvasininkų susitikimų. Pasisakymuose abiejų didžiųjų pasaulio
religijų atstovai reiškia paramą kovai prieš terorizmą, tačiau
perspėja, jog negalima visų musulmonų laikyti atsakingais už ekstremizmo
apraiškas. Spalio 3-4 dienomis, tai yra dar prieš prasidedant
JAV atsakomiesiems karo veiksmams Afganistane, krikščionių ir
musulmonų susitikimą Romoje surengė vietos Šv. Egidijaus bendruomenė
- pasauliečių grupė, plačiai pagarsėjusi savo iniciatyvomis. Šio
susitikimo dalyviai, tarp kurių buvo keli Vatikano ir Italijos
kardinolai ir arabų šalių musulmonų dvasiniai veikėjai, diskutavo
ir meldėsi už taiką.
Bendrame pareiškime buvo griežtai pasmerkti teroristų nusikaltimai
Jungtinėse Valstijose, pabrėžta tarpreliginio dialogo svarba,
kad būtų išsklaidyta susidariusi įtampos, baimės, neapykantos
ir nepasitikėimo atmosfera. Abiejų religijų dvasiniai lyderiai
pasižadėjo skatinti šį dialogą tarp savo tikinčiųjų, kad visas
pasaulis taptų laisvas nuo karo baimės. Pareiškime primenama,
kad tie, kurie naudoja Dievo vardą neapykantai skleisti ir renkasi
prievartos kelius, apleidžia tikrąjį tikėjimą. Spaudos konferencijoje
Jungtinių Arabų Emyratų vyriausybės kultūros patarėjas Ezedinas
Ibrahimas sakė, kad "dėl teroristų išpuolių Amerikoje mes,
musulmonai, esame supykę, kaip ir jūs (Vakaruose), mes taip pat
liūdime ir reiškiame užuojautą dėl aukų. Nebuvo jokios priežasties
išpuoliams ir jie visiškai nepateisinami".
Didelio susitikimo dalyvių susidomėjimo susilaukė Milano arkivyskupo
kardinolo Karlo Marijos Martinio pranešimas. Kardinolas laiką
po teroristų išpuolių pavadino vienu skaudžiausių, jautriausių
ir sunkiausių momentų istorijoje. Žmonija į jį žvelgia kaip į
didžiulį ir dramatišką iššūkį pasauliui, kurį galima palyginti
su 1962 metų vadinamąja Kubos krize. (Tuomet sovietai Kuboje dislokavo
branduolines raketas, o tai buvo atvedę ant atominio karo ribos.)
Kardinolas K.Martinis kvietė pasaulio atsakingus asmenis, susiklosčius
dabartinei padėčiai, kalbėti labai atsargiai, kad nebūtų užgauti
kito tikėjimo žmonės. Siekiant išvengti, kad nelaimėtų tamsiosios
jėgos, svarbu užgesinti neapykantą ir prievartą jau mintyse, kad
ji neprasiveržtų žodžiais.
"Mes turime saugotis visų supaprastinimų ir pagundų vieną
religiją identifikuoti kaip blogio ir prievartos šaltinį, - sakė
kardinolas K.Martinis. - Teroristai turi būti nustatyti ir nuginkluoti,
tačiau už jų veiksmus negali atsakyti visa kultūra, religija ar
tauta. Todėl prieš terorizmą nukreipti politiniai ir kariniai
veiksmai turi būti gerai apgalvoti. Reikia vengti ieškoti atpirkimo
ožių."
Ganytojas priminė popiežiaus Jono Pauliaus II raginimą kultūrų
ir religijų dialogui apaštalinio vizito Kazachstane metu. Šventasis
Tėvas sakė, kad tik dialogas skatina tarpusavio pagarbą ir yra
raktas į taiką.
Žinomas Egipto musulmonų teologas šeichas Jusufas al Karadavis,
dabar gyvenantis Katare ir ten vadovaujantis Islamo studijų centrui,
pabrėžė, kad islamas kategoriškai draudžia žudyti nekovotojus
ir terorizuoti taikius žmones arba užmušti nekaltuosius. Kraujo
praliejimas yra leidžiamas tik kaip savigynos forma prieš ginkluotą
užpuoliką. Tikras musulmonas negalėjo vykdyti rugsėjo 11-osios
teroristinių aktų, nes dėl to žuvo daug nekaltų žmonių, o tai
islamo religijoje yra didelė nuodėmė.
Bet su terorizmu negali būti kovojama dar didesniu terorizmu,
tuo labiau negalima priskirti nekaltiesiems prasižengimų tų, kurie
tikrai už juos atsakingi, sakė šeichas J. al Karadavis. Geriausias
būdas užkirsti kelią terorizmui yra nustatyti ir eliminuoti jo
priežastis. Musulmonų teologas, kaip ir daugelis susitikimo dalyvių,
nurodė realių pastangų, kad būtų atstatytas teisingumas ir taika
Artimuosiuose Rytuose, poreikį. Konfliktas tarp palestiniečių
ir izraeliečių jau seniai yra įtampos tarp skirtingų religijų
tikinčiųjų šaltinis. J. al Karadavis atmetė šiuo metu populiarią
kultūrų, arba civilizacijų, konflikto teoriją, kuri yra pritaikoma
islamui ir krikščionybei. Tokia vizija kelia pavojų sugrįžti į
mąstymo būdą, būdingą kryžiaus žygių laikams. Todėl abiejų religijų
išmintingi žmonės turi rūpintis užgesinti gaisrą, galintį pavojingai
išsiplėtoti.
Albanijos Stačiatikių Bažnyčios vadovas Tiranos metropolitas Anastazijus
susitikimo dalyviams sakė, kad reikia būti teisingais ryšiuose
tarp religijų ir prievartos. "Mes girdime sakant, kad ir
musulmonai, ir krikščionys pasisako prieš prievartą, - teigė jis.
- Bet visa tai tampa netiesa, kai žiūrime, ką rodo per televizorių."
Religiniai lyderiai gali kalbėti, jog teroristai nėra geri musulmonai
arba nėra geri krikščionys, bet jie negali paneigti, jog prievartoje
dalyvauja religiniai jausmai, pastebėjo metropolitas Anastazijus.
Kai kurios religinių knygų eilutės gali būti naudojamos terorizmui
paremti, todėl religiniai lyderiai turi mokyti visą religijų esmę
ir neleisti, kad kelios eilutės, išplėštos iš konteksto, būtų
panaudotos prievartai pateisinti.
Buvęs Popiežiškosios teisingumo ir taikos tarybos pirmininkas
kardinolas Rožeras Ečegerajus sakė, kad rugsėjo 11-osios teroristų
nusikaltimai iškelia poreikį panagrinėti patį ekstremizmo reiškinį,
kuris šiuo atžvilgiu "yra mūsų klausimų, stebėjimosi ir būgštavimų
mazgas". Religinis ar kitoks ekstremizmas "nėra spontaniško
užsidegimo paveldas ar produktas", - pažymėjo kardinolas
R.Ečegerajus. Tai taip pat neįvyksta vien tik skaitant religines
knygas ir fundamentalistiškai jas suvokiant. Atrodo, jog ekstremizmas
yra "savos rūšies savigynos reakcija į grėsmę - realią arba
įsivaizduojamą".
"Baimė žmogų padaro gyvuliu, padaro jį iracionaliu, stumia
į beprotiškus terorizmo veiksmus, kuris yra neribota baimės karalija,
aukščiausios desperacijos triumfas", - sakė kardinolas R.Ečegerajus.
Jis pastebėjo, kad realus krikščionių ir musulmonų dialogas negali
vykti be partnerystės su žydais, nes visos trys "abraomiškosios"
religijos pripažįsta tą patį Dievą, kaip jų Tėvą ir Kūrėją. "Jeruzalė
yra realus tiesos ir ilgalaikės taikos išbandymas ne tik Artimiesiems
Rytams, bet visam pasauliui. Visi Abraomo vaikai turi patvirtinti,
kad jie gali gyventi taikoje tarp Jeruzalės miesto sienų",
- kalbėjo kardinolas. Jis priminė, kad laisvė yra ne atskirų tautų
privilegija, o paveldas, priklausantis žmonijai. Bet laisvė negali
būti duota iš išorės, ji turi būti išmokta tiek Vakaruose, tiek
Rytuose, išmokta per savęs valdymą ir askezę. Laisvė krikščionims
ir musulmonams tikintiesiems yra sunkiausias bei atsakingiausias
uždavinys, nes tikėjimas reiškia visišką nuolankumą Dievo valiai.
Saudo Arabijoje centrą turinčios organizacijos "Pasaulio
musulmonų kongresas" pirmininkas Abdula Omaras Nasifas teigė,
jog musulmonų ir krikščionių dvasiniai vadovai neturi atsisakyti
dialogo, kuris buvo pradėtas prieš 35 metus II Vatikano Susirinkimo
sprendimų įtakoje. Susirinkimo dokumente "Nostra Aetate"
apie islamą sakoma: "Bažnyčia su pagarba žiūri į musulmonus,
nes jie garbina vieną, gyvą, iš savęs esantį, gailestingą ir visagalį
Dievą, dangaus ir žemės Kūrėją, kalbėjusį žmonėms; nes jie stengiasi
visa siela paklusti Dievo paslaptims ir sprendimams, kaip Dievui
pakluso Abraomas, su kuriuo save sieja islamo tikėjimas. Jie gerbia
Jėzų, kaip pranašą, nors ir nepripažįsta jo Dievu; jie gerbia
Jo motiną Mergelę Mariją ir kai kada pamaldžiai į ją kreipiasi.
Jie laukia Teismo dienos, kada Dievas atlygins visiems iš mirusiųjų
prikeltiems žmonėms. Todėl jie vertina moralinį gyvenimą ir garbina
Dievą malda, išmaldomis ir pasninku".
II Vatikano Susirinkimas pripažįsta, kad per 1400 metų bendravimo
istoriją tarp krikščionių ir musulmonų buvo kilę daug nesutarimų
bei vaidų, tačiau ragina pamiršti praeities įvykius ir nuoširdžiai
siekti tarpusavio supratimo, bendromis jėgomis saugoti bei ugdyti
vienodai visiems žmonėms taikytiną socialinį teisingumą, moralines
vertybes, taiką ir laisvę. Ypač gerai žinomas Šventojo Sosto ir
musulmonų šalių delegacijų bendradarbiavimas svarbiuose tarptautiniuose
forumuose, kur bendromis pastangomis siekiama priešintis pasikėsinimams
į negimusią gyvybę.
Po tragiškų rugsėjo 11-osios įvykių "mes turime nuraminti
savo žmones, suteikti paramą jų nelaimėse ir panaudoti visas turimas
priemones, kad būtų nustatytos realiosios konflikto priežastys
ir rastas jo sprendimas", - sakė A.Omaras.
Popiežiškosios tarpreliginio dialogo tarybos sekretorius vyskupas
Maiklas Fitcdžeraldas pažymėjo, kad rugsėjo 11-oji tapo epochinės
reikšmės data. Dabar yra svarbu suprasti ne tik jos priešistorę,
bet ir padaryti tinkamas išvadas. Viena svarbiausių pastarųjų
įvykių pamokų yra suvokimas, kad turi būti sustiprintas ir konkretizuotas
abiejų religijų vadovų bendradarbiavimas. Religiniame švietime,
pamoksluose, žiniasklaidoje turi būti skatinama abipusė pagarba
religijoms. Krikščionių ir musulmonų dvasiniai lyderiai turi budėti,
kad jų aplinkoje nebūtų plėtojama neapykanta kitai religijai ir
jos išpažinėjams.
Amerikiečių musulmonų draugijos (JAV yra apie 6 milijonai islamo
išpažinėjų) vienas vadovų Abdulas Karimas Hasanas sakė, kad nekaltų
žmonių žudynės ir agresija prieš tuos, kurie nepadarė nusikaltimo,
nėra islamiška. Netgi patys griežčiausi musulmonų lyderiai pasmerkė
išpuolius Niujorke ir Vašingtone, pažymėjo A.Hasanas. Bet štai
iš keršto kai kuriose Jungtinių Valstijų vietose buvo nusiaubtos
ar padegtos mečetės, užpuldinėjami musulmonai, nes žmonės nematė
skirtumo tarp teroristų ir islamo. "Nė vienam žmogui neturi
būti uždėta našta nusikaltimų, kuriuos įvykdė kiti", - sakė
A.Hasanas.
Popiežiškosios krikščionių vienijimo tarybos pirmininkas kardinolas
Valteris Kasperis pastebėjo, jog prievarta turi tendenciją kurti
didesnę prievartą. "Bet tai nereiškia, kad mes neturime nugalėti
teroristus, juos surasti ir atiduoti tribunolui. Tai yra savigynos
teisė", - teigė jis. Nors visa islamo religija ir visa tauta
neturi būti laikomi atsakingi už rugsėjo 11-osios tragediją, tačiau
Afganistaną valdantis Talibano režimas globoja teroristus. "Civilizuotas
pasaulis turi teisę eiti į konfrontaciją su ta vyriausybe, nes
turi būti sutriuškinti tie, kurie padeda teroristams", -
sakė kardinolas V.Kasperis.
* * *
"Krikščionys ir musulmonai Europoje.
Atsakomybė ir religinės pareigos pliuralistinėje visuomenėje"
- tokia buvo pirmosios tarptautinės tokio pobūdžio konferencijos
tema. Šią konferenciją Bosnijos sostinėje Sarajeve suorganizavo
Europos katalikų vyskupų konferencijų taryba (CCEE) ir Europos
Bažnyčių konferencija (CEC) drauge su Europos musulmonų bendruomenėmis.
(CCEE sudaro 34 nacionalinės vyskupų konferencijos, o CEC dalyvauja
125 kontinento Stačiatikių ir Protestantų Bažnyčios). Prieš metus
numatytas susitikimas vyko rugsėjo 12-15 dienomis, tai yra netrukus
po tragiškų įvykių Jungtinėse Valstijose, už kuriuos atsakingi
musulmonų ekstremistai, todėl beveik 100 dalyvių iš 26 šalių kalbose
buvo jaučiamas liūdesys, susirūpinimas ir prievartos smerkimas.
CEC pirmininkas Prancūzijos stačiatikių metropolitas Jeremijas
(Kaligiorgis) pažymėjo, jog susidariusi padėtis reikalauja, kad
Europos monoteistinių religijų atstovai "duotų pasauliui
taikos ir susitaikymo pavyzdį". Tam kviečia ir sunkumų patyrusi
krikščionių ir musulmonų santykių istorija, iš kurios reikia mokytis.
CCEE vicepirmininkas Kroatijos sostinės Zagrebo arkivyskupas Josipas
Bozaničius pabrėžė, jog religija yra ypač atsakinga už taiką pasaulyje.
"Niekada negalima leisti, kad prievartos ir neapykantos veiksmai
būtų vykdomi Dievo vardu", - sakė jis, priminęs Biblijos
mokymą, jog Dievas pats yra taika, o Korane vienas iš Dievo vardų
yra "Salam" ("Taika"). Vyriausiasis Bosnijos
musulmonų muftijus Mustafa Čeričius pabrėžė, kad musulmonai Europoje
niekada nebuvo svetimi: "Mes esame jūsų kaimynai. Mūsų reikia
ne bijoti, o draugiškai kartu gyventi".
Kiti tarpreliginio susitikimo Sarajeve dalyviai - Europos krikščionių
vyskupai ir žymūs žemyno musulmonų atstovai reiškė užuojautą teroristinių
išpuolių aukoms ir jų artimiesiems, smerkė nusikaltimus, kvietė
darbuotis dėl taikos ir teisingumo. "Mes esame giliai sukrėsti
tragiškų žudynių Niujorke bei Vašingtone ir dalijamės tuo dideliu
skausmu, kurį išgyvena tūkstančių žuvusiųjų ir sužeistųjų šeimos
ir artimieji", - sakoma baigiamajame konferencijos kreipimesi
į visus Europos tikinčiuosius. Jame pabrėžiama, kad krikščionis
ir musulmonus sieja tikėjimas į tą patį Dievą ir kad jokia religija
negali pateisinti terorizmo.
Surengti Europos krikščionių ir musulmonų religinių lyderių konferenciją
paskatino islamo pozicijų stiprėjimas žemyne, kuris tradiciškai
vadinamas "krikščionišku". Dėl sparčios migracijos musulmonų
Europoje padaugėjo iki 25 milijonų, ir daugelyje Vakarų Europos
šalių jie jau sudaro 5-7 proc. vietos gyventojų. Miestuose statomos
mečetės, įkuriami islamo išpažinėjų kapai, gausiems musulmonų
vaikams pradedamas dėstyti islamas kai kurių šalių valstybinėse
mokyklose. Be to, Pietryčių Europos šalyse - Jugoslavijoje, Makedonijoje,
Bulgarijoje - nuo seno gyvena didelės musulmonų bendruomenės,
o Bosnijoje ir Albanijoje jie sudaro vietos tikinčiųjų daugumą.
Bendrame pareiškime Sarajevo konferencijos dalyviai patvirtino
abiejų religijų - krikščionybės ir islamo - atsakomybę kurti vieningą
Europą, kurioje galiotų solidarumo, atvirumo ir tolerancijos vertybės.
Tam būtina intensyvinti dialogą tarp krikščionių ir musulmonų
visuose lygiuose. Gyvybės, laisvės, teisingumo ir žmogaus orumo
gynimas turi būti Europos krikščionių ir Europos musulmonų bendras
tikslas. Taip pat pabrėžta būtinybė kovoti su bet kokiomis prievartos
apraiškomis religijos vardu, atitinkamai auklėjant jaunus žmones,
tarp kurių kartais išryškėja nepakantumo tendencijos. Tarpreliginį
bendravimą reikia stiprinti ne tik tarp dvasinių vadovų, bet ir
tarp teologų, pavyzdžiui, apsikeičiant dėstytojais tarp krikščionių
ir musulmonų teologijos fakultetų.
Sarajeve abiejų religijų teologai savo pranešimuose pripažino,
kad Vakarų Europoje vykstanti sekuliarizacija palietė čia gyvuojančias
islamo bendruomenes, nors musulmonai laikomi religiškai aktyvesniais
tikinčiaisiais. Ir krikščioniškose sekmadienio pamaldose, ir musulmonų
penktadienio maldos susirinkimuose dalyvauja nedaug tikinčiųjų
(procentais). Prieš Sarajevo konferenciją surengta sociologinė
apklausa parodė, kad sekuliarizacijos reiškinys yra pagrindinė
problema Europos musulmonams.
Krikščioniškosios Bažnyčios religiškai aktyvesnius musulmonus
vertina kaip "teigiamą elementą moraliniam klimatui pagerinti"
dekadentiškoje Europos visuomenėje. Tačiau jos apgailestauja,
kad islamo pozicijų stiprėjimas gali būti interpretuojamas kaip
šios religijos pranašumo įrodymas. Bet kuriuo atveju visi sutaria,
jog musulmonus reikia integruoti į europietišką visuomenę, kartu
rūpinantis jos tradiciniu krikščioniškuoju tapatumu, o solidarus
abiejų religijų sambūvis garantuotų taiką ir ramybę Senajame kontinente.
|
Musulmonai meldžiasi už teroristų aukas prie
Čikagos esančioje mečetėje
|
|
Bulgarijos musulmonų nuomonė
Bulgarijos musulmonai (jie sudaro
apie 10 proc. iš 8 milijonų šalies gyventojų) nesilaiko krašto
vyriausybės pozicijos - nepritaria Jungtinių Valstijų karo veiksmams
Afganistane. "Kiekvienam musulmonui yra liūdna, kai puolama
musulmonų šalis ir žūsta nekalti žmonės", - salė Karjalio
srities muftijus Fikris Salis. Karjalio srityje gyvena daugiausia
Bulgarijos musulmonų, kurie yra susirūpinę, kad prasidėjusios
kovos išaugs į didelį karą tarp krikščionybės ir islamo. F.Salio
nuomone, Islamo šalių konferencija ir Arabų šalių lyga galėjo
įtikinti Afganistaną valdantį Talibano režimą perduoti teroristų
lyderį Osamą bin Ladeną, atsakingą už išpuolius Niujorke ir Vašingtone,
JAV vyriausybei.
Musulmonai dabar gana taikiai gyvena su Bulgarijos tikinčiųjų
daugumą sudarančiais stačiatikiais, tačiau jie prisimena tuos
nesenus komunistų valdymo laikus, kai devintajame dešimtmetyje
buvo verčiami atsisakyti turkiškų vardų ir juos subulgarinti.
Turkų tautinei mažumai atstovaujanti Teisių ir laisvių partija
dabar įeina į buvusio Bulgarijos karaliaus Simeono vadovaujamą
vyriausybinę koaliciją. Bulgarija, kuri yra kandidatė į NATO,
leido šio aljanso kariniams transporto lėktuvams naudoti savo
oro erdvę JAV vadovaujamoje kampanijoje prieš Afganistane esančias
teroristų bazes.
Mindaugas BUIKA
© 2001 "XXI amžius"
|
Bulgarijos musulmonai pasmerkė teroristinis
išpuolius JAV
EPA-ELTA nuotraukos
|
|