"Holokaustinis trintukas" prieš Lietuvos laisvės
kovų istoriją
Pastaruoju metu Lietuvoje vyko keletas
tarptautinio masto renginių, skirtų Lietuvos žydų kultūrai ir
istorijai. Tai - Gaono metinės, tarptautinis litvakų kongresas,
Lietuvos žydų genocido 60 metų sukakties minėjimas. Vilniuje žydus
gelbėjusiam Japonijos diplomatui pagerbti pasodinta sakurų alėja.
Lietuva savo buvusiems ir esamiems piliečiams žydams atidavė tinkamą
pagarbą: nė viena tautinė mažuma Lietuvoje nepagerbta taip, kaip
ši.
Oficialūs asmenys daug kalbėjo apie žydų tragediją Lietuvoje.
Deja, iš šių kalbų paaiškėjo tam tikra priešprieša - kaltė dėl
holokausto mėginama suversti Lietuvos laisvės kovotojams. Taip
diskredituojama viena svarbiausių Lietuvos istorijos dalių. Per
tautos didvyrių heroizmo istoriją braukiama "holokaustiniu
trintuku": tai, kas buvo parašyta krauju, uoliai ištrinama
neišmanymu ir demagogija.
Pavyzdžiui, Lietuvos ambasadoriaus specialiems pavedimams profesoriaus
Alfonso Eidinto kalboje, pasakytoje Lietuvos Respublikos Seime,
minint žydų genocido 60-ąsias metines, Lietuvos partizanai įrašyti
į vieną eilutę su kriminaliniais nusikaltėliais. "Pogromams
vykdyti jau rasti savanoriai iš sukilusių prieš sovietus lietuvių
partizanų būrių narių, kerštautojų, antisemitų, pronacių ir apskritai
nevaldomo kriminalinio gaivalo", - cituoja A.Eidintas. Maža
to, peršama mintis, kad žydus šaudė kovotojai už Lietuvos laisvę:
"Nuo šios dienos man pavestoje apskrityje žydų nėra. Juos
sutvarkė vietos partizanai....", - cituoja A.Eidintas.
Paprastai puikiai išmanantys Lietuvos žydų istoriją prelegentai
prastai cituoja lietuvių tautos istorijos faktus. Jų pasisakymuose
ryškūs sovietinės propagandos suformuoti mąstymo stereotipai,
jie nesigėdi vartoti šios propagandos terminijos. Yra Lietuvos
laisvės kovų dalyvių įsitikinusių, kad A.Eidintas citatas iš nacių
ir sovietų KGB archyvų parinko tendencingai ir įžeidė tautos savigarbą
bei idealistinio sukilimo prieš sovietų okupaciją atmintį.
A.Eidintas savo kalboje švaistosi sąvokomis "lietuvių identitetas",
"istorinės atminties idealai". Reikia pripažinti, kad
lietuvių tautos istorinės atminties idealai panašiems veikėjams
yra nežinomi, nuvertinti ir nutylimi. Lietuvoje apie juos iš viso
beveik nekalbama ir nerašoma.
Sekdamas kadenciją baigusio prezidento A.Brazausko pavyzdžiu,
keistai šiais klausimais pasisako ir Lietuvos prezidentas V.Adamkus.
Minint žydų genocido 60-ąsias metines Paneriuose, jis tvirtino,
kad ilgus metus žydus žudžiusių asmenų kaltė buvo neįvardinta,
o istorija - klastojama.
Negi V.Adamkui nežinoma, kad lietuvių tauta jau pirmomis holokausto
dienomis smerkė žydšaudžius ir su jais nebendravo? Nacių pagalbininkų
buvo aktyviai ieškoma sovietmečiu. Šimtai holokausto dalyvių buvo
nuteisti 25 metams ir sušaudyti SSRS. Apie tai buvo viešai skelbiama.
KGB žydšaudžių uoliai ieškojo. Stengėsi tai inkriminuoti beveik
kiekvienam sukilėliui ar partizanui. Ir kažkodėl praėjusio amžiaus
KGB diktuotos mados mėgstamos ir šiandien.
Gyvi holokausto liudininkai mena, kad kriminalinių nusikaltėlių
tarp žydšaudžių būta daugiausia. Naciams užėmus Lietuvą iš kalėjimų
buvo paleisti arba patys pabėgo ne tik politiniai kaliniai, bet
ir kriminaliniai nusikaltėliai. Dabar Lietuvos kalėjimuose bausmes
atlieka daugiau nei 1400 žmogžudžių. Tikėtina, kad ir tada tokių
Lietuvoje buvo. Dar 1941-aisiais buvo aišku, kad žydus šaudė tik
nusikaltėliai. Beginklių senelių, moterų ir vaikų žudynės niekuo
nepateisinamos. Jų žudikai privalo stoti prieš teismą. Deja, aukščiausi
šalies pareigūnai tokius žudikus vadina tautos atstovais. Niekur
neteko girdėti, kad kriminaliniai nusikaltėliai atstovautų kokiai
nors šaliai ar tautai. Panašiai mąstant ir O.bin Ladeno teroristų
išpuolių kaltę galima būtų suversti Afganistanui ar visiems musulmonams.
"Holokaustiniu trintuku" per Lietuvos istorijos vertybes
pasišvaistyta ir po litvakų kongreso, kai Lietuvos gyventojų genocido
ir rezistencijos tyrimo centro direktorė viešai pareiškė abejojanti,
ar pasaulio žydai neužprotestuos Tuskulėnų memorialo laisvės kovų
dalyviams. Neva bendrame kape, kur gulėjo sušaudytos sovietų aukos,
tik 250 partizanų kaulai dūlėja. Ketinamo pripažinti šventuoju
vyskupo Vincento Borisevičiaus palaikai iš Tuskulėnų perlaidoti,
o tarp kitų neatpažintų gali būti ir žydšaudžių. O tai "rimta"
priežastis kelti klausimą, ar išvis šis memorialas Lietuvos laisvės
kovotojams turėtų būti statomas.
Antrasis pasaulinis karas ir prieš tai vykusios Ribentropo-Molotovo
patvirtintos J.V.Stalino dalybos tiek lietuvių, tiek žydų tautoms
lėmė daug kančių ir išgyvenimų. Buvo vykdomas ir lietuvių tautos
genocidas, ir žydų holokaustas. Lietuvoje nužudyta apie 150 tūkst.
žydų. Nuo sovietinės okupacijos nukentėjo 0,8 mln. lietuvių. Iš
jų dalis nužudyta arba mirė lageriuose ir tremtyje. Kiek tiksliai
būta lietuvių, ir kiek žydų aukų, niekas negali pasakyti. Dabar
oficialiai tiek vieni, tiek kiti vadinami "nukentėję nuo
okupacijų". Nepaisant to, eidintai, truskos ir kiti vis dar
stengiasi paskleisti mitą, kad Lietuva - žydšaudžių kraštas. Dori
žydai, išskyrus E.Zurofą, nuo šio mito stengiasi atsiriboti.
Pompastiški S.Vyzentalio centro atstovo E.Zurofo propagandiniai
šou visiems jau apkarto. Ypač nepavykęs buvo paskutinis, kai Lietuvos
generalinei prokuratūrai jis pateikė 97 žydų žudymu kaltinamų
lietuvių sąrašą. Dalis įtariamųjų pasirodė besą gimę dar XIX amžiuje,
vadinasi, jų jau nebėra gyvų, ir žmonių teisingumas jų nebepasieks.
Viena yra siekti teisingumo. Visai kas kita - garsiai rėkti. Taip
rėkti, kad net Šveicarijos bankų šarvuotos seifų durys atsivertų.
Lietuvoje E.Zurofas turėtų būti paskelbtas persona non grata kaip
nesantaikos tarp lietuvių ir žydų kurstytojas. Jis atvirai įžeidinėja
lietuvių tautą, o po kiekvieno jo apsilankymo Lietuvoje santykiai
tarp lietuvių ir žydų paaštrėja.
E.Zurofo ketinimai yra žinomi. O ko siekia Lietuvos aukšti valdininkai,
visuomenės veikėjai ir mokslininkai, kurdami šią istorinę priešpriešą,
"holokausto trintuku" ištrindami Lietuvos laisvės kovotojų
kraujo raidėmis įrašytas priesaikas Tėvynei? Kas tai, chroniškas
Tėvynės meilės stygius? O gal nebesusivokiama, kas yra ta Tėvynė?
Gal tai sovietmečio išsiilgusių pakalikų dejonės? Pataikavimas,
konformizmas ar negalėjimas pažvelgti tiesai į akis? Gal turtinga
ir įtakinga pasaulio žydų bendruomenė liaupsinama su paprastu
išskaičiavimu, kad tai atsipirks? Yra nuomonių, kad tai mėginimas
nuplauti savo artimųjų kolaboravimo sovietams dėmes.
Pusę amžiaus sovietinės propagandos maitinta tauta pagimdė nemaža
mankurtų, sunkiai besuvokiančių tikras savo tautos vertybes. Kai
svetimos tautos ar šalies interesai politikos ir visuomenės veikėjams
vis dar svarbesni už pačių lietuvių, sunku kalbėti apie brandžią
pilietinę visuomenę. Pirma reikia susitelkti, susivokti, kas esi,
ir pamilti savo tautą. Tik tada imti riebią kalbą ir kopti į tribūną
"tiesos" skelbti.
Azalija RUBECKYTĖ
Vilnius
© 2001 "XXI amžius"