Bendruomenė ir Lietuva
Minint JAV LB penkiasdešimtmetį
"Mes norim tik namo", -
visais balsais skardenom karo sugriautoje Vokietijoje, į kurią
vienus rudasis okupantas prievarta buvo atsigabenęs, kitus iš
naujo į tėvynę atslinkęs raudonasis siaubas buvo nubloškęs. Ir
nieko daugiau. Atmintinai žinodami garsiosios JAV prezidento Franklino
Delano Ruzvelto ir Didžiosios Britanijos premjero Vinstono Čerčilio
pasauliui paskelbtos Atlanto Chartos pagrindinį dėsnį, kad po
karo visos okupacijos bus panaikintos ir buvusioms nepriklausomoms
valstybėms teisės bus sugrąžintos, mes laukėme jų žadamos taikos
konferencijos, kurioje šis principas turės būti įgyvendintas.
Žinojom, raudonasis okupantas Lietuvoje siautė: suiminėjo, tardė,
kankino, teisė, trėmė ir žudė pavergtus lietuvius ir kaip tam
ypatingam terorui tauta desperatiškai priešinosi net atviru partizanų
karu, ir klausėm Atlanto Chartos kūrėjų, kada bus įvykdyti tie
jų iškilmingi pažadai, kuriais pasikliaudami Lietuvos miškuose
žūsta patys narsiausi Lietuvos vaikai. Mūsų šauksmui didžiųjų
ausys buvo kurčios. Net ir jie patys buvo kažkur užsisklendę,
kad prie jų nė prieiti negalėjom. Mes likom tik beteisiai, bevalstybiai,
betaučiai individai, specialiu dviejų raidžių "DP" (Displaced
Persons, lietuviškai - išvietintieji asmenys) junginiu pažymėti,
nė nežinodami, kurių malonei esame priskirti. Tvyrojo net raudonajam
okupantui atidavimo baimė. "Jeigu jau taip norit grįžti,
tai kodėl čia sėdit, jūsų Lietuva jau seniai išlaisvinta",
- porino kažkokie didžiųjų paskirti nauji tarptautiniai mūsų globėjai,
suburti į tų dviraidžių grąžinimo kilmės kraštuosna organizaciją.
Ir buvo atvejų, kai taip buvo pasielgta, prievarta grąžinamiems
net žudantis.
"Norim tik į laisvą ir nepriklausomą Lietuvą!", - šaukėm,
ir kaip apmaudu, kad tada mes nežinojom, jog jau prieš dvejus
metus Teherane Lietuva, Jaltoje - Lenkija ir kitos buvusios nepriklausomos
Rytų Europos valstybės tų pačių didžiųjų jau buvo tiesiog parduotos
didžiausio pasaulio teroristo Stalino malonei. Nežinojom, kad
jau tada mums durys į Lietuvą buvo tvirtai uždarytos. Tenai, kur
tuo laiku net ir pėsčiomis būtume ėję.
Ir tada kilo naujas klausimas. Ko ieškoti, kur vykti, kaip gyventi,
kai mūsų vertė pasauliui jau nieko daugiau, kaip tik raumenys?
Bet svarbiausia - kas bus su mumis kaip lietuviais, kokia mūsų
lietuviška ateitis? Ir tai buvo pats didžiausias mūsų rūpestis:
jeigu tokia padėtis užsitęs, kas atsitiks su nuo kamieno nukirsta
65 tūkst. lietuvių tautos šaka. O šaka tada buvo žalia. Vieni
iš jų, vyresnieji, šimtmečio sąvartoje lietuvius iš miego prikėlę,
Lietuvos nepriklausomybę skelbę, dėl jos kovoję ir valstybę kūrę;
jaunesnieji - jau nepriklausomos valstybės branda, joje išsimokslinusi,
prieš abu okupantus pogrindyje ir atviru karu kovojusi, ir tik
savo kraštui pasiryžusi dirbti. Ką gero dabar toji tautos atplaiša,
kultūros, politikos, mokslo, intelekto vertybėmis apsišarvojusi,
galės savo valstybei duoti, o ir ji pati - liks tokia, kokia yra,
ar žus svetimų vandenų platybėse? Ką ir kaip reikia daryti, kad
taip neatsitiktų? Ar tokioje padėtyje ką nors reikia daryti, kad
taip neatsitiktų? Ar tokioje padėtyje ką nors ir galima padaryti?
Vokietijoje, greito grįžimo nuotaikų skatinami ir norėdami grįžti
tokie patys, kokie buvome išguiti, nors ir labai vargingomis sąlygomis,
pusalkaniai ir apiplyšę, karo griuvėsiuose buvome susikūrę visgi
dar savitą lietuvišką aplinką ir puoselėjome tuos pačius tikslus
kaip ir Lietuvoje. Susiorganizavome apskričių ir valsčių pavyzdžiu,
nusipynėme lietuviško švietimo, kultūrinės, politinės veiklos
tinklą ir jame visą tą laikotarpį, apie šešerius metus, čia atsiradusią
tautos dalį laikėme. Per tą laiką nepraradome nė vieno lietuvio,
nes dar taip arti buvo Lietuva, su ja bent dvasia siejo didžiųjų
apleistas ir praktiškai išduotas ir dėl to beviltišku tapęs partizanų
karas ir kartu su juo - mūsų kančia. Bet fizinio gyvenimo būtinybė
tą dvasinį - tautinį gyvenimą negailestingai ardė ir tolino nuo
okupanto kryžiuojamos Lietuvos. Mums reikėjo ruoštis šuoliui net
už vandenynų.
Mus žadančius priimti kraštus mažai pažinojom. Geriausiai iš jų
- Ameriką, nes joje jau buvo įsikūrę daugiau kaip pusė milijono
anksčiau į ją atvykusių ir antras, trečias kartas išsiauginusių
lietuvių. Čia dauguma mūsų ir ketino vykti. Su JAV lietuviais
susižinoję, radome ir prošvaisčių, ypač buitiniam gyvenimui kurti,
tačiau pamatėme ir skaudulių. Lietuviška buvo tik iš Lietuvos
atvykusiųjų karta. Antroji - buvo beveik, o trečioji - jau ir
visiškai nutautusi. Tiesa, lietuviška veikla čia vyko, lietuviai
gyveno telkiniuose, susispietę apie katalikų parapijas. Šalia
jų glaudėsi ir mažiau bažnytiniai, ir visi jie sakėsi dirbą lietuvybei
išlaikyti, tačiau visuomenė buvo suskilusi gal į du tūkstančius
organizacijų, kiekviena jų triūsė savo kieme specifiniais tikslais,
ir tai tik to kiemo vidury, o jo pakraščiais lietuvybė plaukė
pasroviui į didįjį tautų tirpinimo katilą. Jai saugoti - ne tik
sienos, ne tik tvoros, bet nemenkai nubrėžtos ribos. Lietuvybė
gyva buvo tik savaime, beveik tik buitinio gyvenimo patogumui
ir baigėsi su trečia karta. Už jos lietuviai - jau tik statistika.
O tokiais keliais nukeliauti mes nenorėjom. Bet ar buvo koks nors
kitas kelias, kuris mūsų gyvenimą lietuviškumo atžvilgiu galėtų
kita linkme pasukti? Ir jo pradėjome dairytis.
Lietuvos istorija, o paskiausias nepriklausomybės laikotarpis
tiesiog pirštu į akį dūrė, kad prigimtoji žmonių bendruomenė -
tauta, išsiugdžiusi savo kalbą, kultūrą, papročius, tradicijas,
gyvenimo būdą, net ir charakterį, visa tai paveikiai vystyti,
tobulinti, tomis vertybėmis naudotis ir džiaugtis gali tik susibūrusi
į tam tikrus apibrėžtus rėmus turinčią organizaciją, civilizuotame
pasaulyje suprantamą valstybę. Bet taip pat žinojom, kad tokiai
valstybei kurti reikia ir sąlygų, ir pagrindinė iš jų - griežtai
apibrėžtas žemės plotas, kuriame prigimtoji bendruomenė turi gyventi.
O mes tos žemės neturėjom ir net rasti negalėjom. Geografas profesorius
Pakštas puoselėjo mintį visa Vokietijoje sutelkta mase išsikelti
į Afriką, į jau ir Ariogala pavadintą Angolą, tačiau šios svajonės
greitai buvo atsisakyta.
Ir tada kilo visiškai nauja mintis. Ar negalima būtų sukurti ką
nors panašaus į valstybę, be tos pagrindinės būtinybės - apibrėžto
žemės ploto, be bendros gyvenvietės, be valstybės ribų? Bet kuo
tada remtis? Valstybei sukurti reikia žmonių ir žemės, mūsų atveju
- tautos ir žemės, o mes teturėjome tik nedidelę tautos dalį ir
nė trupučio žemės. Daug buvo galvota, svarstyta, ginčytasi, rašyta,
nutarta, vėl persvarstyta ir pagaliau padaryta. Patvirtinus neabejotiną
faktą, kad iki to laikotarpio už Lietuvos ribų po pasaulį pasklidę
lietuviai, pasiskirstę į daugybę organizacijų, kad ir labai stengdamiesi,
tautybės ilgai išlaikyti negalėjo ir akivaizdžiai nutauto, prieita
prie išvados, kad reikia rasti pagrindą ir būdą juos visus sutelkti
į vieną organizaciją, kuri, nepaisant religinių, ideologinių,
pasaulėžiūrinių ir kitokių skirtumų, būtų visiems bendra ir turėtų
vieną bendrą tikslą. Ir tuojau pastebėjom, kad tą bendratį rasti
nebuvo sunku, nes ji buvo tik viena - ji buvo lietuvių tauta.
Nors ir ilgiau buvo sustota prie tautos sąvokos, tačiau problema
irgi nesunkiai buvo išspręsta: lietuviu, lietuvių tautos nariu
tampama arba prigimtimi, arba apsisprendimu. Šis principas išsprendė
ir mišrių šeimų bei kartų klausimą. Kilus abejonėms dėl lietuvių
tapatybės nusistatymo, lemia paties asmens apsisprendimas.
Po to reikėjo išryškinti tikslą: kodėl visiems lietuviams reikia
burtis į kažkokią vieną bendrą jungtį? Atsakymas - irgi tik vienas:
todėl, kad yra ir bendras tikslas. Iš tikrųjų net du. Vienas -
laikinas, kuris dabar jau atpuola: padėti Lietuvai išsikovoti
laisvę ir atkurti nepriklausomą valstybę, o kitas - nuolatinis:
tarp už Lietuvos ribų po pasaulį pasklidusių lietuvių išlaikyti
lietuvybę. Tokia tikslo formuluotė - "padėti Lietuvai"
- buvo dėl to, kad ne užsienio lietuviai, bet lietuvių tauta savo
žemėje buvo pagrindinis kovos dėl Lietuvos laisvės veiksnys, ir
ginklu, ir kitomis priemonėmis tiesiogiai su priešu kovojantis.
O lietuvybės samprata buvo suvokiama taip: lietuvių kalba, kultūra,
papročiai, tradicijos, lietuvių tautos savimonė - tautos atžvilgiu,
ir laisva, nepriklausoma, demokratiška, teisinė Lietuva - valstybės
atžvilgiu. Lietuvybei puoselėti priemonės - lietuviška šeima,
lietuviška mokykla, jaunimo organizacija, lietuviška kultūra bei
sąlygos jai kurti ir naudotis, lietuviškas spausdintas ir kitaip
skleidžiamas žodis.
Tad tuo bendru lietuvių tautos pagrindu ir tokiais visiems bendrais
tikslais buvo rašoma Lietuvių Charta ir telkiama visų užsienio
lietuvių jungtis. Taigi pagrindas ir tikslai tokie patys kaip
ir valstybės, mūsų atžvilgiu - tautinės valstybės tikslai.
Po to buvo sprendžiamas ir daug prieštaringų nuomonių sukėlęs
telkinio narystės klausimas, ypač nario įpareigojimas tam tikram
uždaviniui, nors iš tikrųjų jam aptarti sunkumų neturėjo būti.
Telkiniui turėjo priklausyti visi lietuviai, ir klausimas liko
tik toks: ar narys bus aktyvus, tai yra atliks tam tikrus įpareigojimus,
ar nieko nedarys. Tačiau tuoj prieita prie išvados, kad įpareigojimo
būti negali. Gali būti tik savanoriškas įsipareigojimas.
Kilo klausimas ir dėl telkinio vardo. Jo parinkimas irgi rutuliojosi
pagal pobūdžio ir tikslų logiką: bendras pagrindas, bendri tikslai
ir bendras jų siekimas savaime siūlė jungtį pavadinti bendruomene,
o kai telkinį sudaro tik lietuviai, tada jis tampa Lietuvių bendruomenė.
Kadangi kraštuose, į kuriuos lietuviai (DP) išvyko, organizacijas
kuriant reikėjo derintis prie tų kraštų įstatymų, bendruomenės
kūrėjai dėl organizacinio lankstumo nutarė kiekviename krašte
steigti po savarankišką padalinį ir vadinti jį to krašto bendruomene,
pavyzdžiui, Australijos lietuvių bendruomenė, Kanados lietuvių
bendruomenė, JAV lietuvių bendruomenė, ir visas jas jungti į bendrą
telkinį - Pasaulio lietuvių bendruomenę pagal sutartus techniškus
organizacinius dėsnius. Taip atskirų kraštų lietuvių bendruomenės
buvo sujungtos į vieną bendrą telkinį, vadinamą Pasaulio lietuvių
bendruomene, kuri oficialiai gimė 1958 m. rugpjūčio 28 - rugsėjo
1 dienomis Niujorke sušauktame Pasaulio lietuvių bendruomenės
seime, į kurį buvo susirinkę penkių Pietų Amerikos, Australijos,
Naujosios Zelandijos, JAV, Kanados, septynių Europos kraštų bendruomenių
rinkti atstovai. Tuo seimu visų lietuvių telkinys jau buvo įdėtas
į aiškius organizacinius rėmus, paruoštas ir priimtas tuos rėmus
aptariantis pagrindinis dokumentas, pavadintas Pasaulio lietuvių
bendruomenės konstitucija, paruošta organizacinė sąranga, taisyklės
jai tvarkyti ir tarpusavio bendradarbiavimo normos, remiantis
tik demokratiškais principais. Sąranga buvo beveik visiškas valstybės
atitikmuo. Vyriausioji PLB vadovybė - demokratiškai išrinktų kraštų
bendruomenių atstovų seimas, susirenkantis kas penkeri (dabar
jau kas treji) metai, renkantis PLB valdybą, Kontrolės komisiją
ir Garbės teismą. Pasaulio lietuvių bendruomenės šeimos narės
- kraštų bendruomenės, lyg JAV valstijos, kurių padaliniai - jau
lyg ir Lietuvos administracinis pasiskirstymas: apygardos (Lietuvos
apskritys) - JAV lietuvių bendruomenėje jų yra devynios, apylinkės
- Lietuvos valsčiai (dabar rajonai) - JAV LB jų yra 64. Nariai
- kaip valstybės ribose gyvenantys piliečiai, taip užsienyje gyvenantieji
visi lietuviai. Skirtumas tik toks, kad piliečių pareigų atlikimą
"prižiūri" jėga - tarkim, policija paremtas įstatymas,
o bendruomenės - tik savanoriškas solidarumas. Valstybėje pilietis
privalo mokėti mokesčius, o bendruomenėje tokio nario mokesčio
nėra - yra tik savanoriškas, įstatais numatytas solidarumo įnašas.
Savanoriška, tik bendruomeniniu solidarumu paremta yra ir visa
kita veikla. Valstybės pilietį įpareigoja įstatymas, ir už jo
nesilaikymą piliečiui taikoma sankcija. Bendruomenės narį - tik
jo savanoriškas solidarumas, laisva valia, ir už jo nesilaikymą
nebaudžia niekas. Tai pagrindinis skirtumas tarp Lietuvos valstybės
savoje teritorijoje ir Lietuvių bendruomenės "valstybės"
už šios teritorijos ribų. Lietuvoje gyvenantis lietuvis yra ir
Lietuvos tautietis, ir jo valstybės pilietis; Amerikoje lietuvis
yra JAV pilietis, JAV lietuvių bendruomenėje jis - lietuvis tautietis.
Taip įsisąmoninta ir taip kurta Pasaulio lietuvių bendruomenė,
kurios šeimos gausiausia, turtingiausia ir veikliausia narė -
JAV lietuvių bendruomenė, šiemet švenčianti 50 metų veiklos sukaktį,
ir sudarė pagrindą bendram lietuviškam darbui. Šis pagrindas,
darbo eiga ir kai kurie to darbo rezultatai trumpai aprašyti šių
eilučių autoriaus 176 puslapių knygoje "Lietuvai ir lietuvybei".
Jeigu turėsite noro ją įsigyti, laiko bei kantrybės ją perskaityti,
visos tos čia minėtos mano pastabos išryškės ir atsakys į keletą
iki šiol dar nenagrinėtų arba primirštų bei anksčiau neatsakytų
klausimų, ypač Lietuvoje gyvenantiems lietuviams. Porą tų klausimų
noriu ypatingai pabrėžti.
Pirmasis. Bendruomenė nebuvo kuriama kaip dar viena organizacija
tarp organizacijų, partija tarp partijų, grupė tarp grupių, ideologija
tarp ideologijų. Ji tokia ir nėra. Ji yra Lietuvos valstybės atspindys
užsienyje, tiksliau - užsienio lietuvių valstybė be teritorijos
ir be kitų valstybinės veiklos būtinybių, bet ta pati Lietuva.
Antrasis. Vienas iš buvusių bendruomenės tikslų - lietuvybės išlaikymas
- lieka ir visada liks jos veiklos pagrindas. O lietuvybės išlaikymas
yra ir savo tautos išlaikymas. Tad bendruomenė yra tauta, lietuvių
tauta, ir jos "valstybė" yra tautinė valstybė, ir iš
savo narystės dokumento tautinės priklausomybės įrašo ji niekada
nebrauks. Ir jos vardu aš šiandien klausiu, kodėl Lietuva, dėl
kurios mes čia taip daug sielojamės ir dirbam, kodėl Tu iš Lietuvos
paso lietuvio tautybę brauki? Ar tau nebereikia tautos? O mums,
Amerikoje gyvenantiems lietuviams, besidžiaugiantiems laisva ir
nepriklausoma Lietuvos valstybe, taip pat rūpi džiaugtis ir lietuvių
tauta, nes mes esame jos dalis. Be tautos, mes - tik šio krašto
piliečiai, ir nieko daugiau. Mes skrupulingai saugojom tautą 50
metų, mes norim ją taip pat saugoti, tausoti, mylėti, tam pačiam
tikslui dirbti ir ateinančių kartų prašom tą darbą tęsti. Ar Tu,
Lietuva, prie to darbo nenori prisidėti?
Ką bendruomenė iki šiol padarė, ką sukūrė ir ką palieka, žinom
ir matom. Ko per penkiasdešimtmečio slenkstį žengdama toliau ji
nori, siekia ir prašo, geriausiai pasakė lietuviškai išaugintos,
subrandintos ir lietuvių tautai atiduodamos šeimos tėvas Juozas
Polikaitis, lietuvišką šeimą sukūrusiam savo sūnui Audriui ir
naujai dukrai Aldai per sutuoktuves: "Mes linkime, kad jūsų
šeimyninio gyvenimo dienos būtų saulėtos, darnios ir pilnos laimės.
Tačiau norime įspėti, kad kartais saulėtų dienų ramybę sudrumsčia
mažesnės ar didesnės gyvenimo audros. Bet jeigu jūsų šeimoje bus
vieta Dievui, jokios audros jūsų šeimos židinio neužgesins. Įsileiskite
Dievą į savo širdis ir į savo namus. Dalinkitės su Juo savo džiaugsmais,
rūpesčiais, skausmais ir visu savo gyvenimu. Jeigu jūs neapleisite
Dievo - Dievas neapleis jūsų.
Nepamirškite, kad jūs, JAV Lietuvių bendruomenės nariai, esate
lietuvių tautos vaikai. Jūsų tėvai dėjo visas pastangas, kad jūs
pamiltumėte lietuvių kalbą, jos kultūrą, papročius, dainas, šokius
ir visa, kas lietuviui yra brangiausia. Mes viliamės, kad jūsų
šeimoje vyraus lietuvių kalba, kad jūs domėsitės ir remsite Lietuvos
kultūrą, kad nepamiršite jos papročių ir nepagailėsite meilės
savo tautai. Raginame neužsidaryti savo šeimoje, bet ir toliau
būti aktyviais lietuvių visuomenės nariais. Būkite aktyvūs savose
ideologinėse organizacijose, ansambliuose, ir bendrai lietuviškame
gyvenime. Lietuvai ir lietuvių išeivijai jūs esate labai reikalingi.
Tad ir toliau skatiname jus rūpintis Lietuvos ir išeivijos lietuvių
gerove". Lai Dievas laimina jus per visą gyvenimą. Padėk
ir Tu, Lietuva!
Bronius NAINYS
Čikaga, JAV
© 2001 "XXI amžius"