Sąjūdis skelbia "SOS" Lietuvos teisingumui ir teisėtvarkai
Lapkričio 17-ąją į Vilniaus miesto
Savivaldybės didžiąją salę iš visos Lietuvos susirinko tie, kurie
savo veiklą tebesieja su Sąjūdžiu. Čia vyko Lietuvos Sąjūdžio
konferencija "Teisėsauga ir teisingumas Lietuvoje".
Konferenciją sveikinimo kalba pradėjęs savivaldybės atstovas -
valdybos narys A. Čiučelis sakė, kad, pasikeitus laikams, pasikeitė
ir Sąjūdžio tikslai. Dabar nepakanka mitinguoti, o reikia daug
dirbti, kad atkurtume žmonių širdyse viltį, sukurtume geresnes
gyvenimo sąlygas ir Lietuva atsistotų ant kojų. Sąjūdžio Tarybos
pirmininko R.Kupčinsko įžanginėje kalboje nuskambėjo mintis apie
tai, kad šiais laikais teisingumas, kaip valstybės pamatas, aižėja.
Didelė problema, kad dalis teisėsaugos pareigūnų dar dirba nuo
sovietinių laikų. Teisingumo nebuvimas verčia žmones jo ieškoti
Strasbūre. "Sąjūdis deklaruoja tvirtą poziciją: ginti teisingumą
mūsų nepriklausomoje valstybėje", - sakė R. Kupčinskas.
Konferencijoje dalyvavęs Seimo narys prof. V.Landsbergis susirūpinęs
kalbėjo apie tai, kad Lietuvoje yra teisėtvarka ir antiteisėtvarka,
kuri veikia su savo ryšiais, įtakomis ir metodika. Jos tikslas
yra pasiekti, kad teisėtvarka nebūtų veiksminga. Todėl bylos vilkinamos,
atidėliojamos, žlugdomos, arba laukiant senaties termino suėjimo,
arba termino, kurį dabar nustato įstatymai, kai byla negali trukti
ilgiau nustatytos datos. Profesorius pasidžiaugė, kad pavyko įkurti
pakankamai nepriklausomai veikiančią Specialiųjų tyrimų tarnybą.
"Matom, kad ir teisėtvarkos pareigūnai yra patraukiami atsakomybėn
už korumpuotus veiksmus, - sakė V.Landsbergis. - Bet vis dar tebegyvename
savotiškoje teisinėje valstybėje. Čia nelabai daug kas pajudės
savaime, jei nebus visuomenės spaudimo, jei nebus pasiryžimo eiti
į konfliktą. Veikti yra labai daug ką, o sritis, apie kurią kalbame,
tikrai yra pagrindinė. Dabar mes vis dažniau girdime iš tų institucijų,
kuriose svarstomas, pavyzdžiui, Lietuvos pasirengimas tapti Europos
Sąjungos nare, kad trūkumas yra teisingumo užtikrinimas Lietuvoje".
Kovo 11-osios Akto signatarė teisininkė Z. Šličytė savo pranešime
apie okupacijos ir genocido aukų teisinį statusą nagrinėjo Seimo
nario A.Salamakino pateiktą Valstybinių pensijų įstatymo 11 ir
15 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą. Jis buvo
patobulintas pernai birželio 13-ąją. Pranešėja atkreipė dėmesį,
kad A.Salamakinas siekia nukentėjusiais nuo okupacijos ir 1 bei
2 laipsnio valstybinės pensijos gavėjais padaryti etatinius SSRS,
bolševikų ir komunistų partijos vadovaujančius, etatinius darbuotojus
ir prilyginti juos nukentėjusiesiems nuo okupacijos. "Žodžiu,
- sunerimusi sakė prelegentė, - Seimo narys siekia padėti lygybės
ženklą tarp okupaciniam režimui kolaboravusių asmenų ir pasipriešinimo
okupaciniam režimui aukų. Taigi norėčiau teisingumo, kad atsibustume.
Ar Lietuvos visuomenė skiria, kas yra budelis, o kas yra auka?
Manau, kad prokuratūra yra votis ant nepriklausomos Lietuvos valstybės
kūno, nes ji mažai kovoja su nusikaltimais. Šimtai nepakeltų bylų
dūlėja prokuratūros stalčiuose, prokurorai neleidžia asmenims
tiesiai kreiptis į teismą, prokurorai paleidžia žudikus, kuriuos
patys buvo prašę teismo suimti. O grįžtant prie A.Salamakino projekto,
jei šis papildymas bus priimtas, Lietuvos visuomenė pasirodys
visiškai neraštinga, neturinti dorovinių nuostatų. Pernai Vilniuje
vykęs Tarptautinis tribunolas pripažino komunistų partiją nusikalstama
organizacija. O štai dabar mes partijų ir rajkomų sekretoriams,
kurie tarybiniais metais važinėjo juodomis "Volgomis",
valgė juodą ikrą ir atostogavo prie Juodosios jūros, skirsime
nukentėjusiųjų nuo okupacinio režimo pensijas. Ar tai ne paradoksas?"
- retoriškai klausė Z.Šličytė.
Konferencijoje kalbėjęs teisininkas, buvęs Lietuvos VRM viceministras
J.Gaudutis gvildeno kyšininkavimo anatomijos temą, teisinių institucijų
darbą, taip pat ateities perspektyvas. "Nusikalstamas pasaulis
greitai suvokė, kad, duodant pareigūnams kyšius, galima išspręsti
savo problemas. Kovai su tuo buvo sukurta Specialiųjų tyrimų tarnyba,
kurios uždavinys buvo pradėti kovą ir pristabdyti neigiamą korupcijos
įtaką ekonomikai. Apmaudu, bet šiandien dar yra didelių spragų,
dar nesutvarkyti įstatymai. Dažnai valdininkas sprendžia klausimą
taip, kad jam būtų naudinga. Galima visus metus ieškoti sprendimų
ir jų nesurasti. Reikia apriboti valdininko veiksmus. Šiandien
nėra tvarkos ir teisinėse institucijose. Suskaičiavau, kad Lietuvoje
yra septynios institucijos, kovojančios su korupcija. Tačiau kol
kas dar iš nieko negalima pareikalauti konkrečių atsakomybės veiksmų.
Reikia pakeisti įstatymus ir paskirti atsakingus už šių tarnybų
veiklą", - sakė J. Gaudutis.
"Teismų reitingai Lietuvoje šiandien yra vieni iš žemiausių.
Teismais vos bepasitiki iki 20 proc. Lietuvos gyventojų. Pagrindinė
to nepasitikėjimo priežastis - korupcija, kyšininkavimas",
- kalbėdamas tema "Kodėl Lietuvos teismai praranda pasitikėjimą
visuomenėje" konstatavo buvęs LR Seimo narys prof. V. Vilimas.
Šiuo metu yra pateiktas svarstyti Teismų įstatymo pakeitimo projektas.
Pranešėjas apgailestavo, kad įstatymo paskirtis yra daugiau užtikrinti
teismų nepriklausomumą, grindžiant šį nepriklausomumą teisėjų
socialinėmis garantijomis ir aukštų atlyginimų išlaikymu. Profesorius
savo kalboje pabrėžė, kad labai svarbus teismų atskaitingumas
visuomenei ir teismų uždarumo mažinimas, kad visuomenė galėtų
dalyvauti teisme kaip patariamasis balsas.
"Kas yra teisės šaltinis? Dar daug kur yra dėstoma, kad teisės
šaltinis yra valdžia. Bet ar tai yra teisybė?" - klausė LR
Seimo narys teisininkas R.A.Sedlickas, nagrinėjęs teisės sąvoką
sovietinės okupacijos metu ir nepriklausomoje Lietuvoje. Anot
pranešėjo, sąvoka "sovietinis teisingumas" atsirado
apie 1972 metus, nes net ir diktatūra negali gyventi chaose. Visuomenės
teisės buvo viskas, o asmens - niekas. Tokia nuostata vyravo iki
1990-ųjų. Ir labai sunkiai keitėsi po nepriklausomybės. "Mūsų
teisėtvarkos, teisėsaugos sistema neveikia, nes Strasbūras - tarsi
Lietuvos Aukščiausiasis Teismas. Lietuvoje nerengiamos kryžminės
apklausos, negalima atsivesti savo liudininko, jei tardytojas
neleido. Viskas pasukta į vieną pusę. Mums tikrai reikia ką nors
daryti, o ne kalbėti apie detales ar įstatymo spragą", -
tokiais žodžiais baigė savo pranešimą Seimo narys.
Apie neteisėtai atimto nekilnojamo turto problemas kalbėjo Lietuvos
žemės savininkų sąjungos vicepirmininkas R.Liakas. Pranešėjas
atkreipė dėmesį į labai paradoksalų faktą: Lietuvoje vis dar nėra
paskelbtos negaliojančiomis Turto nacionalizavimo deklaracijos,
priimtos vadinamojo Liaudies seimo 1940 m. liepos 22-23 dienomis.
"Tik viena deklaracija yra paskelbta negaliojanti nuo jos
priėmimo datos, tai - įstojimo į Sovietų Sąjungą deklaracija.
O visos kitos tebegalioja. Paskelbę turto nacionalizavimo deklaracijas
negaliojančiomis, latviai ir estai teisiškai pagrindė faktą, kad
jie tikrai buvo sovietų okupuoti. O mes faktiškai pripažįstame,
kad nebuvome okupuoti. Ir tai atsispindi teismo sprendimuose,
priimtuose dėl žemės", - daugumai Lietuvos žmonių labai aktualias
problemas savo pranešime gvildeno R.Liakas. Jis ragino kuo greičiau
keisti įstatymus, Vyriausybės nutarimus ir bausti korumpuotus
valdininkus. Anot pranešėjo, didžiausias korupcijos lygis yra
susijęs su žemės grąžinimu, jos nuoma ir pardavimu. "Nėra
dienos, kad žiniasklaidoje nepasirodytų sensacingi straipsniai,
iš kurių sužinome, kad korumpuotas visas Molėtų rajono žemėtvarkos
skyrius, Vilniaus miesto Žemėtvarkos skyriaus darbuotoja susidėjo
su nusikaltėliais", - sakė pranešėjas. Jis atkreipė dėmesį
į tai, kad ypač korumpuotas yra žemės ir pastatų grąžinimas lygiaverte
natūra. Apmaudu, bet 2002-2004 metų valstybės biudžeto projekte
nenumatoma skirti lėšų atlyginti pinigais už valstybės išperkamą
nekilnojamąjį turtą, nes prieš stojimą į Europos Sąjungą reikia
subalansuoti bendrąjį šalies biudžetą. "Bet dėl to kalta
ne Europos Sąjunga, o mūsų valdžių neūkiškumas ir nenoras spręsti
problemas", - reziumavo pranešėjas.
Sąjūdis šia konferencija Lietuvos teisingumui ir teisėtvarkai
paskelbė "SOS". Tik ar šį signalą išgirs politikai,
įstatymų kūrėjai, nuo kurių priklauso Lietuvos ateitis? Beveik
nėra ko tikėtis, kad čia išsakytos problemos, pastebėjimai, pasiūlymai,
vertinga informacija pasieks ir eilinį Lietuvos žmogų, nes ši
konferencija beveik nesusilaukė žiniasklaidos dėmesio.
Audronė GELŽINIENĖ
Vilnius
© 2001 "XXI amžius"