|
Pesimizmas - iš pertekliaus
Apie tai, kad tapome pesimistų tauta,
byloja įvairios apklausos, tyrimai. Ir mūsų kasdienis bendravimas
- pilkas ir juodas. Kai kas dėl pesimizmo kaltina okupacijas,
baudžiavą, neva įgimtą nuolankumą ar net krikščionybę. Per daug
giliai priežasčių ieškome.
Čia nuo amžių gyveno sėsli, darbšti, dora tauta. Pasirinkusi ar
Dievo valia į Jo užantį priglausta prie Baltijos, kur nesiaučia
uraganai, nepurto žemės drebėjimai, nesiveržia ugnikalniai, kur
pavasaris, vasara, ruduo ir žiema trunka po lygiai, žemę pureno,
javą augino, karves ir avis ganė, bitininkavo, gintarą rinko ir
nuo priešų gynėsi lietuvių tauta. Matyt, patraukliai atrodė tas
kraštas, jei į jį taip veržėsi nenuoramos kaimynai iš šiaurės
ir pietų, ypač - iš vakarų ir rytų. Todėl, kažkada turėjusi plotus
nuo Okos iki Vyslos ir nuo Juodosios jūros iki Baltijos, pamažu
mažėjo, gūžėsi, liūdėjo dėl praradimų. Tačiau dainavo. Dainavo
pavieniui ir sutartines, kuriomis kaimynai žavėjosi, užrašinėjo.
Dainavo artojai, dainavo šienpjoviai ir grėbėjos, dainavo sukdami
girnas, dainavo prie lopšio, giedojo bažnyčiose ir kaimo gryčiose.
Ir džiaugėsi. Džiaugėsi, kad pirmas sniegas iškrito, kad pavasario
lietus nulijo, kad javas sudygo, kad didelėj šeimynoj dar viena
būtybė gimė. Gyveno pagal savo patarlę: "Nesidžiauk radęs,
neverk pametęs". Ir nesidžiaugė radę, nes gal kitas pametė,
neverkė pametę, nes viskas užgyvenama.
|
|
Pagonybės pavojus
Tokio pavojaus, kad žmonės taps pagonimis,
nėra, nes žmonės jau yra jais tapę: su krikščionybe jie elgiasi
taip, tarsi ji būtų pagonybė. Taigi krikščionybei iš išorės niekas
negresia, grėsmė kyla tik iš vidaus. Negresia nei sektos, nei
baltų religija, tik pačių krikščionių netikėjimas.
Visais būdais apeidinėjamas klausimas, kad Dievas yra. Puolama
svarstyti, kokia religija gera ar kokia mums labiau tinka, kokia
yra senesnė ar kokiu būdu į Lietuvą atėjusi. Viskas žemišku
aspektu, tarsi tai būtų tik šiapusinis žmonių reikalas.
Jeigu svarstytume, kad Dievas yra, tuoj kiltų klausimas, kaip
Jis yra, ką ir kaip Jis yra pasakęs žmonėms ir ką jiems įsakęs,
kokie garbinimo būdai Jam priimtini. Jam, o ne mums priimtini;
Jį garbiname, o ne sau patogumo ieškome.
|
|
|