|
Ėjo vyrai nemunais
Lietuvos Nepriklausomybės 1918 metų
vasario 16-osios Aktas buvo tautos prisikėlimo Dvasia. Ši Dvasia
turėjo tapti kūnu ir naujajam gyvenimui prikelti karo nualintą
Lietuvą. Nepriklausomybės Aktas - tai ir įspėjimas pasaulio valstybėms,
kad į jų bendriją ateina naujas narys. O tą gležnutį, tik ką gimusį
kūdikį - naują valstybę gyvenimui turėjo kelti ir ginti lietuvių
tauta, kurios pagrindu ši valstybė ir kūrėsi. O tai padaryti nebuvo
lengva. Rytuose, paskui Pirmąjį pasaulinį karą pralaimėjusius
ir atsitraukiančius vokiečių dalinius, į kraštą skverbėsi alkanos
ir apiplyšusios bolševikų gaujos. Priešas - grėsmingas ir diplomatinėmis
priemonėmis neįveikiamas. Reikėjo karinės jėgos, kuri šias gaujas
sutramdytų. Ir 1918 m. lapkričio 23 d. Lietuvos Respublikos ministras
pirmininkas, kartu einantis ir krašto apsaugos ministro pareigas,
Augustinas Voldemaras (1883-1942) išleido Apsaugos ministerijos
įsakymą Nr.1 dėl Pirmojo pėstininkų pulko organizavimo. Ši data
ir laikoma Lietuvos kariuomenės kūrimosi pradžia.
Sujudo, sukruto ne tik Didžioji, bet ir Mažoji Lietuva, ir zanavykai.
Pasigirdo kalbos, agitacija. Kas, kur, su kuo ir už ką...
1918 metų gruodžio pirmasis sekmadienis. Adventas. Tik Advento
rimties ir dvasinio susikaupimo nesijaučia. Kraštas kunkuliuoja.
Gyvena emocijomis. Į didelių girių apsupto nedidučio zanavykų
bažnytkaimio Lekėčių bažnytėlę susirenka gausus būrys jaunų vyrų.
Parapijos klebonas kun. Pranas Garmus (1870-1933) sako prasmingą
pamokslą. Kviečia jaunuolius stoti ginti savo tikėjimo ir krašto
nuo artėjančio pavojaus. Ir jaunimas, net Mišparų neatgiedojęs,
pabyra iš šventovės į bažnytkaimio aikštę. O jų čia jau laukia
keletas "cicilikų", iš kurių ne vienas atpažino tik
neseniai iš Rusijos grįžusį lukšietį Vincą Grybą (1890-1941).
Valsčiaus viršaitis Antanas Tamulaitis (1883-1965) išeina į priekį
ir sako:
- Ši diena - neeilinė. Šiandien mes privalome apsispręsti, su
kuo ir prieš ką. Ir šis mūsų apsisprendimas didele dalimi nulems
tolimesnį ne tik mūsų, bet ir mūsų krašto likimą.
Po įžangos žodžio prašo V.Grybas. Jis kalba apie lygybę, tarpusavio
tautų sugyvenimą ir kaip įmanydamas giria Rusijos bolševikus,
kuriuos zanavykai turėtų pamilti kaip patys save, o gal dar ir
labiau. Stengdamasis primesti savo valią susirinkusiesiems, jis
prabyla:
- Aš - prijaučiantis bolševikams. Kaip visi bolševikai, taip ir
aš, Lietuvai noriu tik gero. Mes su rusais ir į Žalgirio mūšį
ėjom kartu, ir vokietį pliekėme kartu, tai ir mūsų kelias turi
būti bendras. O ir Rusija dabar jau ne ta, be caro. Dabar visi
ten lygūs, be ponų, be engėjų. Ir mes, eidami kartu su bolševikais,
būsime laimingi.
Kažkas spiegiančiai sušvilpė. Dar kažkuris šūktelėjo:
- Gražiai kalbi. O kiek už tai gauni?
Valsčiaus viršaitis stengiasi išsišokėlį sutramdyti.
- Leiskite draugui Vincui užbaigti, o paskum bendrai spręsime.
- Neleisime. Žinom, kam jis tarnauja. Lukšiuose jį jau ne kartą
nušvilpė, tai dabar pas mus lenda. Juk ne tam mes čia susirinkome,
kad mus kas nors mulkintų. Užtenka! Baikim tas kvailystes! Klebonas
bažnyčioje aiškiai pasakė, kad bolševikai - bedieviai ir nieko
gero Lietuvai neduos, nes patys nieko neturi, o pažadėti visi
moka. Jeigu bolševikų pažadais tikėsime, tai visam gyvenimui mulkiais
ir liksime. Nereikia mums pažadų ir svetimų pasakų. Mums reikia
teisingos savos valdžios ir savos kariuomenės. Dėl to čia ir susirinkome.
Ir lekėtiškiai V.Grybui kalbėti neleido. Šis, iš pykčio net pažaliavęs,
sėdo ant bėrio ir nurūko Rūdšilio link, tikriausiai į Žemają Panemunę,
šios parapijos žmonių agituoti už laimingą gyvenimą bolševikiniame
rojuje...
Likę be raudonojo agitatoriaus, vyrai pradėjo dalykišką pokalbį.
Žodžio prašo Rigliškių kaimo ūkininkas, buvęs knygnešys Baltrus
Sutkus (1863-1945). Visa Lekėčių parapija Baltrų pažįsta ir gerbia.
Tai jis išdrįso pirmasis prabilti, kad lekėtiškiams reikia atsiskirti
nuo Zapyškio ir kurti savo parapiją. Tuomet carinės valdžios Baltrus
buvo nesuprastas, apšauktas eretiku ir į Suvalkų Kalvarijos kalėjimą
įgrūstas. Bet ir tuomet šio žmogus žodžiai buvo teisingi. Ir 1906
metais, kuriant Lekėčių parapiją, nemažai nulėmė B.Sutkaus daryti
žygiai. Visados šis žmogus kalba apgalvotai ir teisingai:
- Gerai pažinojau pirmąjį mūsų parapijos kleboną Justiną Staugaitį.
Tai jis pasirašė Lietuvos valstybės atstatymo Aktą. Ir jeigu taip
darė buvęs mūsų parapijos klebonas, kurį mes visi gerbėme ir mylėjome,
tai ar dar gali būti kokia nors kalba dėl Lietuvos kariuomenės
kūrimo!? Jeigu būčiau šiek tiek jaunesnis, tai ir aš savanoriu
eičiau į Lietuvos kariuomenę. Tai be galo didelė garbė. Visų mūsų
jaunų vyrų šventa pareiga - imti į rankas ginklą ir ginti Tėvynę...
Kalbėtoją palydėjo plojimai.
Į priekį išeina gražiai nuaugęs iš Kuro kaimo kilęs Veiverių mokytojų
seminarijos seminaristas Bernardas Tamulaitis (1893-1945).
- Tėvynė pavojuje! Ir čia mes susirinkome ne tuščiai laiką gaišti,
bet apsispręsti. Tie, kurie save laiko vyrais, jau pasirengę.
Aš su broliu Feliksu einava į Lietuvos kariuomenę. Norisi, kad
savanorių iš mūsų krašto būtų ir daugiau. Kas apsisprendėte, ir
dabar užsirašyti galite pas mane.
- Ir mudu su Vladu Zizu jau apsisprendėva, - šūkteli Kazys Bertulis.
- Užrašyk ir mus, brolius Kerušauskus, - šaukia Jonas Kerušauskas.
Ir tą sekmadienį Lekėčiuose į Lietuvos kariuomenę savanoriais
užsirašė broliai Abdonas ir Simanas Rinkevičiai, Antanas Jonaitis,
Kazys Bertulis, Vladas Zizas, trys broliai Kerušauskai, Vincas
Mackevičius ir kiti.
Ir vėl nauji rūpesčiai. Rengimasis savanorių išleistuvėms, kurios
numatomos Kalėdų dieną. Laiko dar ištisos trys savaitės, bet per
tą laiką ne vienas dar nori ir savo toliau gyvenančius gimines
aplankyti, o kas ir puspadžius po batais pasišauti...
- Savanorius mes privalome gražiai išlydėti, - į susirinkusiuosius
kreipiasi bažnytkaimio šviesuolis Baltrus Bertulis (1864-1946).
- O jeigu šiai progai paminklą pastačius?!
Susirinkusieji savo plojimais pritaria.
- O kur ir kokį?
- Čia. Šioje vietoje, kur dabar stovime. O kokį, tai dar reikia
pagalvoti, bet manau, kad mudu su Bernardu Tamulaičiu tai padarysiva,
- sako Baltrus. - Manau, kad nesigailėsite.
Tikrai lekėtiškiams gailėtis neteko. B.Tamulaitis kartu su meistru
B.Bertuliu sukūrė projektą, kurį nagingas meistras neskubėdamas,
bet viską gerai apgalvodamas per porą savaičių sumeistravo. Medžiagą
parinko pačią geriausią. Gražiai nuobliavę atramas, parengė paminklui
statyti vietą ir vis laukė, kada Bernardas pristatys paminklui
reikiamą įrašą. Ir pagaliau plakato formos medinis paminklas sušvito:
"Lietuva - laisva ir nepriklausoma! Lietuva - demokratinė
respublika! Lietuva - darbo žmonių valstybė!"
Teksto viršuje ir pačioje garbingiausioje vietoje meistras išraižė
baltą raitelį - Vytį, kuris žaibišku greičiu iš krašto vijo priešą.
Šiaurinę paminklo pusę papuošė Gedimino stulpais ir nė kiek ne
menkesniu palinkėjimu:
"Žmogau, siek laisvės,
Bet pirmiau save susivaldyk!
1918 m. lapkričio 23 d."
Tai buvo, ko gero, pirmasis paminklas Lietuvoje besikuriančiai
kariuomenei, prie kurio 1918 m. gruodžio 25-ąją - Kalėdų dieną,
po iškilmingų pamaldų susirinko gražus būrelis Lekėčių valsčiaus
jaunuolių iš Altoniškių, Kuro, Riogliškių, Jadagonių, Zizų, Judraičių,
Vincentavos, Šėtijų, Jančių ir kitų kaimų. Pašventinus paminklą
būsimieji savanoriai tėvų, jaunesnių brolių, sesučių ir savo merginų
akivaizdoje prisiekė darbais siekti laisvės Lietuvai. Senos močiutės
kūkčiojo, šluostė ašaras. Kiti laimingi jautėsi, gavę nelengvą
naštą dėl savo krašto ateities. Tik niekas tuomet dar nenujautė,
su kokiais gausiais priešais teks susidurti jaunutei Lietuvos
kariuomenei.
Susirinkusiuosius savanorių organizatorius B.Tamulaitis informavo,
kad, jeigu ledas bus pakankamai tvirtas, tai į Kauną keliaus nemunais
(užšalusiu Nemuno ledu) nedideliais būreliais po penkis - septynis
vyrus.
Ir Lekėčių zanavykai pajudėjo. Antrąją Kalėdų dieną į Kauną jau
žingsniavo Vladas Zizas su geriausiu savo vaikystės dienų draugu
- paminklo statytojo Baltraus Bertulio sūnumi Kaziu. Prie Skirpstaujos
dar prisijungė keletas vyrų iš Kuro, Altoniškių. Kiek vėliau einančių
gretas papildė zapyškiečiai, ir Kauną pasiekė nemažas būrelis
būsimų savanorių. Sausio 9-ąją Aukštojoje Panemunėje, Antrajame
pėstininkų pulke, savanoriais užsiregistravo trys broliai Kerušauskai,
sausio 13-ąją į šio pulko pirmąjį batalioną pateko broliai Abdonas
ir Simonas Rinkevičiai ir kiti lekėtiškiai.
Panemuniškiai zanavykai ėjo nemunais. Sintautų, Būblelių valsčių
vyrai važiavo suvirtę į roges. Griškabūdžio ir Barzdų būsimieji
savanoriai nuo Pilviškių dundėjo prekiniais traukiniais, kuriuos
tuomet griežtai dar prižiūrėjo vokiečių administracija.
Ir Novužės krašto vyrai kilo į kovą už savo Tėvynę. Tik ne visuose
Zanavykuose ir ne visame Lekėčių valsčiuje buvo tokia gera padėtis.
Dalis Lekėčių valsčiaus sodžių (Jagėliškiai, Juškai, Kašeliai,
Kretkampis, Mikytai, Nosiedai, Pažiegždriai, Sirvydai, Šiuoriškiai,
Šukėtai, Šukėtėliai, Tirmėnai, Versniai) priklausė Žemosios Panemunės
parapijai, kur V.Grybas jau buvo nemažai nuveikęs, agituodamas
už bolševizmą. Ir kai 1918 m. lapkričio 1-ąją, per Visus Šventuosius,
iš Vilniaus į Žemąją Panemunę atvyko Lietuvos Tarybos narys Jonas
Vailokaitis (1886-1944) ir užlipęs ant kalbėtojui skirto paaukštinimo
perskaitė Lietuvos Tarybos atsišaukimą dėl savivaldos kūrimo,
tai iš karto atsirado ir V.Grybo šalininkų. Šie kiek atokiau,
atsiritinę porą statinių, taip pat pradėjo sakyti kalbas ir kviesti
žmones pas save. Ir Žemosios Panemunės parapija pasidalijo į dvi
grupes. Persvara buvo "grybininkų" pusėje. Jie ir sudarė
Žemosios Panemunės Liaudies Tarybą. Tarybos pirmininku išsirinko
Juozą Vaičių, o milicijos vadu - buvusio klebono kun. Simono Skinkio
(1842-1937) krikštasūnį Simą Stanaitį (1896-1989) iš Mikytų. Pajutę
vokiečiai, kad ir Zanavykuose jau kelia galvas bolševikai, į Mikytus
atsiuntė visą kuopą kareivių, ir Žemosios Panemunės milicijos
vadui S.Stanaičiui, pasipusčius padus, iš Mikytų teko bėgti į
Kauną. Gerai, kad ten gyveno teta Agota Stanaitytė, pas kurią
ir prisiglaudė. Turėdamas nemažai gražaus laiko, vaikinas čia
viską gerai apmąstė, o kai išgirdo, jog Maskva į Lietuvą siunčia
šeštąją internacionalinę Pskovo diviziją, suprato, jog netrukus
vokiečių okupaciją gali pakeisti kita - sovietinė. Ir nieko nelaukęs
1919 m. sausio 24 d. savanoriu stojo į Lietuvos kariuomenę. Netrukus
V.Grybas pakeitė savo bolševikines pažiūras. Atgailaudamas už
jaunystės vėjavaikystę savuosiuose Zanavykuose, Sintautų Švč.
Mergelės Marijos šventovei sukūrė didįjį altorių. Naumiestyje
pastatė paminklą didžiajam varpininkui dr.Vincui Kudirkai, Aukštojoje
Panemunėje, kur 1919 m. sausį telkėsi savanoriai, išaugo jo kūrinys
- paminklas Vytautui Didžiajam. Nepamiršo V.Grybas įamžinti ir
Lietuvos mokytojų - Papilėje pastatė paminklą Simonui Daukantui.
Įamžindamas Lietuvos karių savanorių iškovotą laisvę, Raseiniuose
pastatė Nepriklausomybės paminklą "Žemaitis" su savo
autoportretu, o Pasvaliui padovanojo paminklą lietuvybės gaivintojui
inž. Petrui Vileišiui.
Bet grįžkime į 1919 metų sausį. Grįžkime į Kauną, Šančius, Aukštąją
Panemunę, kur telkėsi mūsų Tėvynės gynėjai - Lietuvos kariuomenės
savanoriai. Nors Lietuvos Nepriklausomybės 1918 m. vasario 16
d. Aktą vokiečiai pripažino tų pačių metų kovo 23-ąją, bet savivaldos
neleido. Krašte tebebuvo okupacinis režimas. Lapkričio 11-ąją
susikūrusi pirmoji Lietuvos vyriausybė, vadovaujama prof. Augustino
Voldemaro prieš vokiečių savivalę buvo bejėgė. Ir tik 1919 m.
sauso 1-ąją Vilniuje, Gedimino pilies bokšte, suplevėsavo Lietuvos
trispalvė, bet jau kitą dieną Vyriausybė iš Vilniaus kėlėsi į
Kauną. Lietuvos sostinę užėmė Rusijos bolševikai. Prasidėjo teroras,
gyventojų persekiojimas, o Kaune - dvivaldystė. Vokiečiai savivaliaudami
nenoriai traukėsi iš Lietuvos. Su nepasitikėjimu jie žvelgė ir
į atkurtos Lietuvos valstybės kariuomenę - savanorius. Sausio
11-ąją atsitraukiantys okupantai iš pasalų paleido šūvius į savanorį
Antaną Zambacevičių, kilusį iš Zanavykų krašto, Jankų valsčiaus,
ir nelygioje kovoje už Lietuvos laisvę krito pirmasis karys -
savanoris. Bet tai buvo tik pradžia...
Bernardas ALEKNAVIČIUS
|
Vienas Lietuvos kariuomenės organizatorių,
Nepriklausomybės akto signataras
Saliamonas Banaitis
Lekėtiškis savanoris Vyčio kryžiaus ordininkas
Abdonas Rinkevičius (1900-1991)
|
|
Minėsime iškilų kunigą
Gruodžio 1-ąją, šeštadienį, Vilniuje
minėsime kunigo Bronislovo Laurinavičiaus 20-ąsias žūties metines.
Jį pažinojome kaip taurų lietuvį, okupacijos ir priespaudos laikais
aktyvaus pogrindžio Katalikų Bažnyčios veikėją, Helsinkio komiteto
tikinčiųjų teisėms ginti narį, kovojusį už lietuvių teises Baltarusijoje
ir Lenkijoje, blaivybės apaštalą ir puoselėtoją, nusipelniusį
Bažnyčiai ir Lietuvai, drąsų žmogų, didį lietuvį ir uolų kunigą,
patyrusį rūstaus laiko šaltį. 1981 m. lapkričio 24 d. kun. B.Laurinavičius
sovietinių KGB struktūrų užsakymu buvo žiauriai nužudytas.
Minėjimą pradėsime 11 val. Kunigo Bronislovo Laurinavičiaus skvere,
jo žūties vietoje (Žalgirio, Kalvarijų ir Verkių gatvių sankirtoje,
prie buvusio "Tėvynės" kino teatro).
Programoje:
1. Dvasininkų pasisakymai apie kunigą
B.Laurinavičių, jo asmenybę, nuopelnus Dievui, Bažnyčiai, žmonėms
ir Tėvynei Lietuvai;
2. Kunigą pažinojusių ir artimai su juo bendravusių žmonių, valdžios
atstovų, svečių pasisakymai;
3. Giesmės, tautiškos dainos;
4. 13.00 val. - šv. Mišios už kun. B.Laurinavičių Šv.Rapolo bažnyčioje.
Maloniai kviečiame dalyvauti.
Vysk. M.Valančiaus blaivystės
sąjūdžio iniciatyvinė grupė kunigo B.Laurinavičiaus atminimui
įamžinti
© 2001 "XXI amžius"
|
|