Krikščionys Afganistane: praeitis ir dabartis
Užsieniečių krikščionių išvadavimas
Daugiau nei tris mėnesius Talibano
režimo nelaisvėje Afganistane išlaikytų aštuonių evangelinių krikščionių,
tarptautinės humanitarinės paramos organizacijos "Shelter
now" ("Pastogė tuojau") darbuotojų netikėtą išlaisvinimą
kai kas prilygino stebuklui. Keturių vokiečių, dviejų australų
ir dviejų amerikiečių dramatišką išgelbėjimą lapkričio viduryje
su dideliu palengvėjimu sutiko politiniai lyderiai ir su džiaugsmu
- jų bendruomenių nariai.
Minėta krikščionių grupė, kurią sudarė du vyrai ir šešios moterys
(australai buvo sutuoktinių pora), buvo talibų suimti dar prieš
tragiškus rugsėjo 11-osios įvykius, rugpjūčio pradžioje. Jie buvo
apkaltinti krikščionybės skelbimu tarp musulmonų, tai yra prozelitizmu,
kas pagal Afganistane galiojusią islamo šariato teisę yra neleistina
ir griežtai baudžiama. Nors suimtieji krikščionys neigė prozelitinę
veiklą, tačiau kaip daiktiniai įrodymai buvo pateikta pas juos
rasta krikščioniška katechetinė literatūra, vaizdajuostės, Šventojo
Rašto knygos. Krikščionys sakė, kad visa tai buvo skirta privačiam
naudojimui, tačiau talibai priminė, jog suimtųjų "misionierių"
gimtosios kalbos - vokiečių ir anglų, o rastoji religinė literatūra
išleista Afganistane vartojamomis dari ir puštūnų kalbomis.
Afganistano valdžia buvo raginama paleisti krikščionis vardan
žmogiško gailestingumo, tačiau talibai sumanė jų parodomąjį teismą,
turėjusį vykti spalio pradžioje. Prasidėję karo veiksmai, Afganistano
bombardavimas teismo procesą sutrukdė, ir krikščionys tapo Talibano
įkaitais, apie kurių likimą buvo laukiama pačių baisiausių žinių.
Juk Osama bin Ladenas ir jo sėbrai iš teroristinės "Al Qaeda"
organizacijos visą laiką stengėsi pabrėžti, kad dabar vykstanti
karinė kampanija yra ne kova prieš tarptautinį terorizmą ir jo
globėjus, bet musulmonų ir krikščionių religinis karas. Kartu
su krikščionimis buvo suimti ir 16 jų pagalbininkų afganų (iš
pradžių jie buvo įkalinti su savo 65 vaikais, bet vaikai vėliau
paleisti). Pastariesiems, kaip atsimetėliams nuo islamo, buvo
beveik garantuota mirties bausmė. Lapkričio 15 dieną su Talibanu
kovojančio Šiaurės Aljanso kariai iš Gaznio miesto kalėjimo, esančio
už 80 kilometrų į pietvakarius nuo sostinės Kabulo, išlaisvino
visus - ir humanitarinės paramos organizacijos darbuotojus krikščionis,
ir minėtus jų pagalbininkus afganus.
Išlaisvintos grupės vadovas vokietis Georgas Taubmanas sakė: "Tai
stebuklas, kad mes išėjome į laisvę sveiki". Jis pranešė,
kad, prieš talibams paliekant Kabulą, visi suimtieji buvo sugrūsti
į konteinerį ir išvežti į Gaznį. "Manėme, kad būsime vežami
į Kandaharą (šis miestas tradiciškai laikomas Talibano tvirtove,
kurią buvo sunkiausia paimti - M.B.), o tai būtų reiškę galą",
- kalbėjo žurnalistams G.Taubmanas. Užsieniečius iš Gaznio kalėjimo
paleido miestą užėmę Šiaurės Aljanso kovotojai ir vietiniai sukilėliai.
Amerikiečių sraigtasparniu jie buvo išgabenti į Pakistano sostinę
Islamabadą ir perduoti atitinkamų šalių ambasadoms.
Krikščionių grupės išlaisvinimo metu savo rančoje Kroforde (Teksaso
valstija) drauge su Rusijos prezidentu Vladimiru Putinu buvęs
Jungtinių Valstijų prezidentas Džordžas Bušas tai sutiko kaip
neįtikėtinai gerą žinią. Pastebėtina, kad dvi išvaduotos amerikietės
priklausė netoli Krofordo esančio Veiko miesto evangelikų bendruomenei,
kurios nariai pastarosiomis savaitėmis rengė maldos budėjimus
už kalinių išlaisvinimą. Sužinoję apie išlaisvinimą, jie džiūgavo
ir entuziastingai dėkojo Dievui. Beje, krikščioniškos paramos
organizacija "Shelter now" ruošiasi, kai tik leis sąlygos,
tęsti savo darbus Afganistane.
Krikščionybė išnykusi
Afganistane, kaip ir kitose Vidurio
Azijos musulmoniškose šalyse, dabar išnykusi krikščionybė turėjo
seną istoriją, siekusią vos ne antikos laikus. Istoriniai šaltiniai
liudija, kad Afganistano vakariniame Herato mieste nuo VI amžiaus
buvo Rytų Apaštalinės Bažnyčios metropolito sostas. (Ši Bažnyčia,
dar žinoma arijonų konfesijos vardu, buvo išplitusi senojoje Persijoje,
kuriai tuomet priklausė Heratas, ir toli į Rytus.) Nuo IX amžiaus
Herate rezidavo ir Sirų Stačiatikių Bažnyčios metropolitas. Abiejų
Bažnyčių vyskupai buvo įsikūrę ir kitame Afganistano mieste Carange,
kuris dabar yra prie sienos su Iranu.
Kaip ir visoje Vakarų bei Vidurio Azijoje, taip ir šiandieniniame
Afganistane krikščionybė buvo išnaikinta per XIV amžiuje prasidėjusį
mongolų totorių (Tamerlano, arba Timūro) ordų antplūdį. Greitai
ją pakeitė ekspansyvusis islamas, ir buvusi turtinga krikščioniškoji
istorija liko beveik užmiršta. Nuo 1735-ųjų iki 1897 metų šalies
sostinėje Kabule gyvavo armėnų krikščionių bendruomenė. Afganistane
XIX a. pabaigoje savo veiklą bandė pradėti ir katalikų misionieriai.
Šalies rytinė dalis, vadinamasis Kafiristanas ("Pagonių šalis"),
iki pat XX a. pradžios dėl savo izoliuotumo nebuvo islamizuota,
o jos gyventojai išpažino dar Aleksandro Makedoniečio atneštą
senąjį graikų tikėjimą. 1879-aisiais Vatikanas bandė įkurti Kafiristano
apaštalinę prefektūrą, kuri skleistų krikščionybę, tačiau netrukus
regiono gyventojai valstybės pastangomis buvo islamizuoti, o Kafiristano
provincija pavadinta Nuristanu ("Įtikėjusiųjų šalimi").
Taigi Afganistanas yra viena iš nedaugelio pasaulio šalių, kurioje
Katalikų Bažnyčia iš esmės neegzistuoja. Nors, kaip tikima, Afganistane
gyvena katalikų - vietinės kilmės ar atvykėlių, tačiau jų yra
tiek mažai, kad jie nė neįtraukti į Vatikano statistinį žinyną.
Visoje šalyje veikia vieninteliai katalikiški maldos namai - Italijos
ambasadai Kabule priklausanti koplyčia. Tačiau ir į ją, po ambasados
uždarymo dėl praėjusiame dešimtmetyje vykusio pilietinio karo,
patekti praktiškai neįmanoma. Koplyčia buvo pastatyta 1933 metais
pagal atskirą Italijos ir tuometinio Afganistano karaliaus susitarimą.
Ten dirbantis katalikų kunigas turėjo suteikti sielovadinius patarnavimus
diplomatinio korpuso nariams katalikams, tačiau jam nebuvo leidžiama
skelbti Evangelijos afganams. Paskutinis kunigas išvyko iš Kabulo
per pilietinių kovų įkarštį praėjusio dešimtmečio viduryje.
Katalikų žinių agentūra "Zenit" nurodo, kad net ir tokiomis
sunkiomis aplinkybėmis Afganistane humanitarinėje ir Evangelijos
liudijimo srityje be ypatingos savireklamos toliau darbuojasi
trys krikščionių užsieniečių bendruomenės. Tai Kabule įsikūrusios
katalikiškos Jėzaus mažųjų seserų kongregacijos trys ar keturios
vienuolės, evangelikų liuteronų grupė "Kristaus nešėjai",
išlaikanti vienintelę šalyje raupsuotųjų ligoninę, ir ekumeninė
organizacija "International Assistant Mission", Herate
ir Kabule turinti akių ligų kliniką ir gimdymo namus. Šių trijų
bendruomenių artimo meilės darbai yra taip gerbiami ir vertinami
vietos gyventojų, kad jos galėjo veikti ir Talibano valdymo metais.
Viltis dėl religinės laisvės įtvirtinimo
Vatikanas reiškia viltį, kad, nugalėjus
Talibano režimą, Afganistane bus atkurta demokratija, bus laikomasi
žmogaus teisių, įskaitant galimybę laisvai praktikuoti visas religijas.
"Šventasis Sostas tikisi, kad, tiek kentėjęs (šalyje pilietinės
kovos vyksta jau daugiau nei dvidešimt metų, nuo sovietų invazijos
1979-ųjų pabaigoje - M.B.), Afganistanas dabar susiformuos kaip
valstybė, paženklinta demokratijos, pagarbos žmogaus teisėms ir
laisvei, pradedant nuo laisvės kiekvienam asmeniui išpažinti savo
religiją, - sakė Vatikano valstybės sekretorius kardinolas Andželas
Sodanas lapkričio 18-ąją interviu Italijos spaudai. - Mes meldžiamės,
kad šalies istorijoje būtų atverstas naujas puslapis."
Kardinolo nuomone, karinė kampanija Afganistane prieš teroristų
tinklą ir juos globojusį režimą nepakenkė krikščionių ir musulmonų
tarpreliginiam dialogui. "Priešingai - ji sustiprino tokio
dialogo poreikį, siekiant vieniems kitus geriau pažinti ir gerbti",
- kalbėjo kardinolas A.Sodanas. Jis išreiškė susirūpinimą dėl
sunkios civilių gyventojų padėties vykstant kovoms, ypač bombarduojant
JAV karinėms oro pajėgoms. Kardinolas priminė popiežiaus Jono
Pauliaus II nuolatinį raginimą, kad civiliai gyventojai būtų apsaugoti.
Dievo įstatymas galioja net ir per karą, o humanitarinis įstatymas
- kovose tarp priešiškų pusių.
Krikščioniškosios humanitarinės organizacijos intensyvina paramą
Afganistano gyventojams, kurių beveik trečdalis (šeši ar septyni
milijonai) yra tapę karo pabėgėliais. Kaip lapkričio viduryje
Ekumeninių žinių agentūrai ENI sakė Jungtinių Tautų iki šiol pripažįstamo
Afganistano prezidento Burhanudino Rabanio (jo vyriausybę 1996
metais nuvertė talibai) atstovas šioje organizacijoje Humajunas
Tandaris, krikščioniškosios humanitarinės grupės gali daug prisidėti
pokariniame Afganistane atkuriant švietimo ir sveikatos apsaugos
struktūras. Tačiau misionierių veikla yra nepageidaujama, nes
prozelitizmas gali sukelti naują įtampą. Naujoji šalies vyriausybė,
kurią formuojant turi prisidėti tarptautinė bendruomenė, ypač
Jungtinių Tautų Organizacija, nepadarys stebuklų, tačiau ji turi
stengtis, kad būtų atstatyta demokratija ir gerbiamos žmogaus
teisės.
Afganistane dirbęs kunigas tikisi
sugrįžti
Puoselėdamas mokyklų tinklo atstatymo
idėjas, į Afganistaną tikisi sugrįžti 63 metų italas kunigas Džiuzepė
Moretis, kuris buvo paskutinis toje šalyje dirbęs katalikų dvasininkas.
Barnabitų vienuolijai priklausantis tėvas D.Moretis 1977 metais,
tai yra dar prieš sovietų invaziją, pradėjo dirbti kapelionu Italijos
ambasadoje Kabule. Šias pareigas jis ėjo iki 1994-ųjų, kai, vykstant
pilietinėms kovoms, buvo sužeistas bombos skeveldros. Tuomet buvo
uždaryta ir italų ambasada, todėl dvasininkas į šalį nebegrįžo.
Dabar jis gyvena ir dirba Lenkijos sostinėje Varšuvoje.
Barnabitų misionierius JAV katalikų žinių agentūrai sakė, kad,
susiklosčius palankioms aplinkybėms (atkūrus ambasadą Kabule,
į kurią jis, pritariant Vatikanui, vėl būtų paskirtas kapelionu),
tuoj pat grįžtų į Afganistaną ir ten kurtų taikos mokyklas jauniesiems
afganams, kurie jau daugelį metų nežino nieko, išskyrus karą.
"Tai mano sena svajonė, kurią brandinu nuo 1990-ųjų",
- sakė kunigas, pastebėjęs, kad Florencijoje (Italija) veikiančios
barnabitų kolegijos vadovybė jam jau suaukojo tam tikrą pinigų
sumą, kurios pakaktų projekto pradžiai.
Didelę darbo Afganistane patirtį turintis kun. D.Moretis pastaruosius
penkerius Talibano režimo valdymo metus vadina blogiausiu laikotarpiu
tos šalies istorijoje. Tai bene akivaizdžiausiai įrodo pastarųjų
dienų afganų džiaugsmas. Dvasininko nuomone, po dviejų dešimtmečių
kovų, beveik visiškai sunaikinusių šalį, ir dabar susidariusio
pavojingo politinio vakuumo po Talibano žlugimo, lemiamą vaidmenį
Afganistano ateičiai turi Vakarų šalys. "Jų pareiga yra ne
primesti dar vieną valdymo formą, bet padėti šaliai sudaryti tokią
vyriausybę, kuri atspindėtų tikrą tautos vienybę ir darbuotųsi
dėl Afganistano atsinaujinimo", - sakė kun. D.Moretis. Jis
pastebėjo, kad dabar žiniasklaidoje pasirodantys vertinimai apie
skirtingų Afganistano gyventojų etninių grupių (beveik 40 proc.
šalies gyventojų sudaro puštūnai, 30 proc. - tadžikai, 20 proc.
- chazarai, 10 proc. - uzbekai) priešiškumą neatitinka realybės,
nes visa istorija patvirtina taikų etninį sambūvį regione.
Dėl 1992 metais sudarytos tarpetninės vyriausybės žlugimo kun.
D.Moretis kaltina Vakarų abejingumą nualintai šaliai. Pasitraukus
Sovietų Sąjungos kariuomenei, kaimyniniame Pakistane išugdyti
puštūnų ekstremistai 1996 metais įvedė Talibano islamistinį režimą.
"Mes Vakaruose praktiškai palikome afganus likimo valiai.
O juk ši šalis, nors ir musulmoniška, visada buvo nuosaiki, tolerantiška
ir gerbianti kitus, ir pati nori būti gerbiama", - sakė jis.
Su Vakarų dosnia parama atkūrus normalų, ypač ekonominį, gyvenimą,
Afganistanas galėtų tapti stabilizuojančiu elementu šiame regione,
kuris dabar žinomas savo islamiškuoju ekstremizmu. (Kaimyninės
šalys Iranas ir Pakistanas yra oficialiai pasivadinusios "islamo
respublikomis", jose įvesta griežta islamiškoji šariato teisė.)
Kun. D.Morečio nuomone, dabar Afganistanui atstatyti reikalingas
savotiškas Maršalo planas, o geriausia būtų, jeigu kiekviena Vakarų
šalis užsiimtų konkretaus sektoriaus (ligoninių, mokyklų, miestų
infrastruktūros, teisėsaugos, ekonomikos sričių) vystymu.
Pažymėtina, kad dar vykstant kovoms su kai kuriose Afganistano
provincijose įsitvirtinusiais Talibano likučiais, didelės viltys
yra sutelktos į lapkričio 26 dieną Bonoje (Vokietija) prasidėjusią
Jungtinių Tautų konferenciją potalibaninio Afganistano ateities
klausimu. Šioje konferencijoje dalyvauja visų etninių grupių,
taip pat ir emigracijoje gyvenančio buvusio Afganistano karaliaus
Zahir Šacho pasiuntiniai. Bus stengiamasi susitarti dėl vadinamosios
Loja Džirgos (genčių vadovų didžiojo susirinkimo) sušaukimo, kuri
patvirtintų laikinąją šalies vadovybę valdyti šalį pereinamąjį
dvejų trejų metų laikotarpį. Susirinkime turėtų būti parengta
ir paskelbta nauja Afganistano konstitucija, o po to - surengti
demokratiniai rinkimai.
Mindaugas BUIKA
© 2001 "XXI amžius"