Neturtas, kuriam nieko netrūksta
Apie televizijos filmą "Neturto seserys"
Jei šiandien mūsų hedonistinei visuomenei,
kur vieni pešasi dėl turtų, sklypų, postų, o kiti neturtą laiko
didžiausia žmogaus nelaime, sušuktum: "Žmonės, atsipeikėkit,
yra kur kas didesnių vertybių už didžiausius pasaulio turtus!"
- būtum išjuoktas kaip nenormalus. Pajutę pinigo galią kai kurie
negali ir nenori išsivaduoti iš jo kerų, įsitikinę, jog už pinigus
įmanoma net teisybę nupirkti, o gyvenantys žemiau skurdo ribos
svajoja, kaip surinkti centų duonai - tad ir juos pinigas valdo.
Kad nukreiptų skurdžiųjų sluoksnių dėmesį nuo tikrųjų to skurdo
kaltininkų, komercinės televizijos neriasi iš kailio, pagal užsakymus
sugalvodamos vis naujus žaidimus, siūlančius "išlošti milijoną"
(taigi - išlošti, o ne užsidirbti...).
Turtai ir skurdas, pramogos ir vis tolstanti nuo žmonių rūpesčių
valdžia - net jei ir neįteisinta, net jei ir iš turtingo nusikaltėlių
pasaulio įšliaužianti... Toks mūsų "mirties kultūrą"
kuriančios visuomenės kontekstas.
Šiame kontekste Vėlinių išvakarėse parodytą naują dokumentinį
režisieriaus J.Saboliaus filmą "Neturto seserys" galima
priimti kaip iššūkį, nes jis drąsiai propaguoja visai kitokį turtą
- būti turtingu, neturint jokių turtų.
Tiesa, jau filmo pradžioje viena iš scenarijaus ir autorinio teksto
autorių R.Šerpitytė (kitas autorius - S.Jurčys, OFM) teigia: "Klara
gali užmegzti dialogą ir su amžiumi". Drąsus teiginys! XIII
amžiaus Italija ir XXI amžiaus Lietuva - ar ne per didelis laiko
šuolis? Ar yra išlikę sąlyčio taškų, įkainojant žmogaus gyvenimo
vertybes?
Jauna mergaitė iš turtingos šeimos, graži, išmintinga, pabėga
naktį iš namų, kad atsisakytų visų jai gyvenimo siūlomų malonumų
ir taptų basakoje neturtėle... Drąsus pasirinkimas, suvokiamas
tik nedaugeliui...
"Savo kelyje ji sutiko Dievo pašauktąjį - šv.Pranciškų",
- toks kuklus teksto autorių paaiškinimas. Tas susitikimas ir
nulėmė viską. Gal ir dabar, sutikusios šv.Pranciškų, karštai mylėjusį
visą pasaulį ir supratusį net paukščių kalbą, turtingos mergaitės
mestų viską ir eitų paskui jį?..
"Pranciškus ir Klara yra legenda, kurios negalima papasakoti
atskirai", - sako sesuo Aleksandra iš Italijos.
"Naktinė Klaros kelionė į Parciunkulę - ne jaunatviška avantiūra.
Asyžiaus naktyje ji nusimeta prabangų rūbą ir tampa neturtėle,
kad ieškotų ne savo, bet Dievo garbės", - slenkant ekrane
nuostabiems Italijos vaizdams, pasakoja R.Šerpitytė. Vaizdai tokie
gražūs, kad net niūrus Šv.Domijono vienuolynas atrodo kaip paslaptinga
pilis. Tačiau girdime perspėjimą, kad šis vienuolynas galėtų tapti
kalėjimu, jei savo sieloje nepatirtum Dievo artumo. Klara troško,
kad ir kitos sielos jį pajustų...
Iš pradžių tarp Pranciškaus mažųjų brolių buvusi vienintelė sesuo,
ji pradeda burti apie save ir kitas giminingas sielas. 1216-aisiais
paprašo popiežių Inocentą III suteikti seserims teisę gyventi
neturte. Leidimas duotas. Tiesa, vėliau popiežius Grigalius IX
suabejojo, ar toks griežtas neturtas nėra pernelyg baisus jaunoms
merginoms. O neturtas iš tikrųjų slegiantis: šiaudų čiužinys ant
grindų, stalelis ir jokių asmeninių daiktų...
"Klaros nusižeminimas tiesiog negirdėtas, - nuoširdžiai žavisi
sesuo Margarita iš Italijos. - Pasninkas, maldos naktį šaltyje
- tik sau, bet ne seserims. Nakčia keldavosi, kad jas užklotų,
pati stokojo duonos, bet padaugino ją seserims."
Gal tai darė, trokšdama kuo daugiau būti panaši į savo dievinamą
Pranciškų? Iš jo ji perėmė Evangelijos idealus. Tačiau... "Klara
nėra pasyvi Pranciškaus sekėja, - perspėja sesuo Margarita. -
1253 metais ji pati parašė seserų regulą."
Filmo autorių teigimu, toje reguloje išsiskleidė būdingi Klaros
bruožai: intuityvumas, sekimas širdimi, gyvenimas Žodžiu, Jo perdavimas
savo gyvenimu... Ir motinystė. Nepajutusios žemiškosios motinystės
laimės, anot sesers Klaros iš Kretingos vienuolyno, jos tapo dvasinėmis
motinomis, kiekvieną žmogų nešiojančiomis savo širdyje.
Beje, nuo išorinio pasaulio Klara buvo atitvėrusi seseris grotomis
ir griežtai reikalavo, kad jos laikytųsi tylos ir kontempliacijos.
Šv.Domijonas - tylos dykuma, padedanti pajusti Dievo artumą, išsiplėšus
iš pasaulio triukšmo - tokia buvo jos nuostata.
Laikas pakoregavo griežtąją Klaros regulą.
Kretingos klarisčių vienuolyne taip pat yra grotos. "Tai
tik ženklas, kad esame Viešpaties, - teigia sesuo Aleksandra iš
Italijos, - bet tai nereiškia, jog pasislėpėm nuo pasaulio".
Čia dažnai apsilanko ne tiktai seserų artimieji, bet ir visi,
ieškantys dvasinės ramybės ir paguodos. O joms pačioms, kretingiškėms
klaristėms - tokioms jaunoms ir nepatyrusioms, argi nereikia dvasinės
paguodos?
Čia pat - mažieji broliai pranciškonai. "Mums jie yra tas
pats, kas Klarai buvo Pranciškus", - sako klaristės. Jos
ne tik meldžiasi: savo rankomis dirba žemę, augina daržoves ir
nieko nekaupia. Šventas neturtas... Tačiau svarbiausia jų pareiga
- Dievo tarnyba - Opus Dei - melstis dieną ir naktį. Už pasaulį,
žmoniją, taiką žemėje, už tai, kad žmonių širdyse degtų Meilė,
nes Dievas yra Meilė.
"Ar reikalinga šv.Klaros dvasia šiandieniniame pasaulyje?"
- klausia filmo autoriai.
Į šį klausimą bando atsakyti sesuo Aleksandra: "Šiame pasaulyje
Klaros dvasia yra labai šiuolaikiška... Jėzus yra tasai, kuris
sujungia širdis, įvairias civilizacijas ir kultūras". Tačiau
tai labai apibendrintas atsakymas. Jis gali tikti visiems krikščionims.
"Klarisčių neturtas kalba apie gyvenimą, kuriam nieko netrūksta",
- jau filmo pradžioje ištaria pačią svarbiausią mintį jo autoriai.
Svarbiausią todėl, kad net turtuoliams daug ko trūksta - visų
pirma dvasios ramybės ir gyvenimo prasmės suvokimo. Neturto seserys
to turi su kaupu. Joms nėra ką prarasti - tik savo gyvybę, o juk
ir ją yra paaukojusios Dievui. Tad mes, varginami nestabilaus
pasaulio pavojų, galime tik pavydėti šiai dvasinės ramybės oazei,
atkeliavusiai iš Italijos į Kretingą, ir bandyti susikurti tylos
ir ramybės dykumą bent savo širdyse.
Filmas pakeri Asyžiaus, Parciunkulės, Šv.Domijono ir apylinkių
vaizdais, žavi bažnytinio meno kūriniais, kurių tokia turtinga
Italija, tad iš pradžių susidaro įspūdis, jog autorinis tekstas
apie asketiškai sunkų Klaros ir jos pasekėjų gyvenimą konfrontuoja
su ekrane rodomu išoriniu grožiu, tačiau pamažu tasai išorinis
grožis tarsi transformuojasi į vidinį neturto seserų grožį ir
sukelia norą prisiliesti prie jų pasaulio. Tai filmo sėkmė.
Ir norisi savęs paklausti: ar mes galime kaip šventoji Klara visada
sakyti Dievui "Taip"? Ar ne per dažnai Jam sakome "Ne"?
Roma Pauraitė-PUPLAUSKIENĖ
© 2001 "XXI amžius"