Šešėliai
Ambicingų liberalų sumanymas
sudaryti bendrą dešiniųjų ir centro partijų šešėlinę vyriausybę
nesusilaukė nei konservatorių, nei centristų, nei K.Bobelio partiečių
paramos. Akivaizdu, kad visos partijos savo jėgas skiria prezidento
rinkimams ir nesuka galvos dėl šešėlinio ministrų kabineto. Nepadėjo
nė Liberalų sąjungos vado E.Gentvilo optimistinė pranašystė, jog
jei ne šiandien, tai rytoj vadinamųjų socialdemokratų ir socialliberalų
koalicija subyrės, todėl reikia būti pasirengus perimti valdžią.
Nežinia, kuo vadovavosi liberalų lyderis, skelbdamas tokias prognozes.
Tikriausiai tais pačiais prezidento rinkimais. Juk iš tiesų sunku
įsivaizduoti, kad dabartiniai valdančiosios koalicijos partneriai
susitartų dėl bendro kandidato. Vadinamieji socialdemokratai jokio
kito kandidato, išskyrus A.Brazauską, neturi, nors kuluaruose
ir kalbama apie ambasadorių Londone J.V.Paleckį. Daugeliui "neatsižadėjusių
principų" komunistų jis būtų labai priimtina figūra - būtų
vykdomas "istorinis tęstinumas". Tačiau vargu ar tokie
variantai patenkintų dabartinį Seimo Pirmininką. Kad ir kokį postą
vyresnieji koalicijos broliai jam pažadėtų, jis trokšta tik paties
aukščiausio valstybės posto. Todėl liberalams neliko nieko kito,
kaip patiems formuoti šešėlinę vyriausybę ir jos premjeru paskelbti
savo vadą E.Gentvilą. Šešėlinis premjeras apie savo kabineto sudėtį
žada paskelbti iki Kalėdų. Tokie dalykai kai kam sukelia tik juoką
ir primena dar nenušautos meškos kailio dalijimąsi. Taip ir įvertino
E.Gentvilo pranašystę būti pasirengus po kokio pusmečio perimti
valdžią Centro sąjungos pirmininkas K.Glaveckas. Jis pareiškė,
jog kai bus grobis, tuomet bus galima ir pradėti dalytis portfeliais.
Pats K.Glaveckas sau irgi numatęs portfelį - prezidento. Į jį,
aišku, be jau minėtų A.Brazausko ir A.Paulausko, tiesis dar mažiausiai
dešimties ar penkiolikos pretendentų rankos. Tarp jų - ir K.Bobelio
bei K.Prunskienės. Na, o liberalų vadui E.Gentvilui, tapusiam
šešėliniu premjeru, irgi nereikia per daug džiaugtis. Juk dar
nežinia, ką gali iškrėsti R.Paksas, ant kurio arkliuko liberalai
ir buvo atjoję į valdžią. Liberalų viršūnėlėse niekas netiki buvusio
premjero priesaikomis, kad jam partijos reikalai ir jos likimas
yra svarbesni už asmenines ambicijas. Kad Liberalų frakcijos Seime
nariai nepasitiki buvusiu savo lyderiu, rodo tas faktas, jog frakcija
niekaip nesusitaria, kam iš savo komandos pasiūlyti tapti Seimo
pirmininko pavaduotoju. E.Gentvilas kilniaširdiškai pasiūlė šį
postą atiduoti R.Paksui, tačiau kiti liberalų veikėjai baiminasi,
jog R.Paksas, tapęs vienu iš Seimo vicepirmininkų, gali netesėti
savo ištikimybės partijai pažadų ir bandyti suskaldyti partiją.
Beje, R.Paksas gana skeptiškai įvertino savo kolegų žaidimus,
sudarinėjant šešėlinę vyriausybę. Pasak jo, reikia sutelkti jėgas
Liberalų frakcijos produktyviam darbui Seime. Tokiam teiginiui
reikėtų pritarti. Be to, šešėlinio kabineto formavimas, be jokios
abejonės, sukels dar didesnę trintį partijos viduje. Žlugus R.Pakso
Vyriausybei, nepaisant E.Gentvilo užtikrinimų, jog liberalų gretos
tvirtos, trintis egzistuoja. Juk "stebuklingo" R.Pakso
iškilimo laikais į partiją subėgo daugybė visiškai atsitiktinių
žmonių, kurių daugelis net negali apibūdinti, kas per daiktas
yra tas liberalizmas.
Aišku, paprastiems žmonėms
tokie žaidimai, visokios šešėlinės vyriausybės kelia dar didesnį
nepasitikėjimą Seimu ir partijomis. Argi laikas plėšytis dėl būsimosios
valdžios, kai parlamente svarstomas pagrindinis valstybės finansinis
dokumentas, kai pramonininkai, pasipiktinę numatomu priimti naujuoju
pelno mokesčiu, grūmoja perkelti savo įmones į užsienio ofšorines
zonas. O čia dar Prezidentas spaudžia valdančiąją koaliciją nelaukti
iki kadencijos pabaigos ir pagaliau pradėti pensijų reformą. Pasak
Prezidento, pensijų sistemos pertvarkymas yra viena svarbiausių
ir būtiniausių socialinių reformų. Tačiau Seimas vis atidėlioja
priimti sprendimą net dėl pensijų reformos modelio, nepritarė
pasiūlymui "Sodros" įmokų administravimą perduoti Mokesčių
inspekcijai. Aišku, nei vadinamieji socialdemokratai, nei socialliberalai
nenori imtis jokios iniciatyvos šioje srityje, nes, įteisinus
privalomojo kaupimo į pensijų fondus principą, atsirastų daug
nepatenkintųjų. Kas gi norės prarasti elektoratą prieš prezidento
rinkimus? Vadovaujamasi principu - po mūsų nors ir tvanas.
Valdančioji dauguma turėtų žinoti, kad, neįvykdžius pensijų reformos,
žmonės, dabar gaunantys varganas pensijas, iš viso gali likti
be pinigų. Juk, remiantis oficialiais duomenimis, šiuo metu vienam
pensininkui tenka vos 1,22 dirbantysis. Sparčiai artėja laikas,
ypač esant dabartinei demografinei situacijai, kai vienam dirbančiajam
teks išlaikyti ne vieną, o pusantro pensininko. Į "Sodros"
kasą įplaukia vis mažiau pinigų. Ir kaip įplauks, jeigu verslas,
nežiūrint į valdžią ateinančių vyriausybių programų, vis vien
žlugdomas. Ypač sunkioje padėtyje yra smulkusis verslas. Ir nors
įvairių partijų vadai įtikinėja, kaip jie myli smulkųjį ir vidutinį
verslą, jis žlugdomas tiesiog akyse. Jeigu ir toliau šis verslas
bus taip mylimas, tikrai netrukus ateis toks laikas, kai vienam
dirbančiajam teks išlaikyti net du pensininkus.
Tokioje situacijoje keistai
atrodo neokomunistinio Seimo daugumos siūlymas, numatantis prieš
savininkų valią faktiškai nacionalizuoti - konfiskuoti jau grąžintą
Lietuvos žmonių nekilnojamąjį turtą. Kaip teigiama didelės grupės
Lietuvos namų ir sklypų savininkų kreipimesi į Prezidentą, Seimą
ir Vyriausybę, po vienuolikos nepriklausomybės metų neokomunistai
rengiasi įvykdyti antrąją nacionalizaciją.
Įgyvendinant tokias pataisas, apsimetama, jog tokiu būdu (beje,
pažeidžiant Konstitucijos normas ir dar 1996-aisiais Lietuvos
pasirašytą Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių konvenciją)
yra ginamos grąžintinų namų nuomininkų teisės, ir bus sutaupyta
pinigų. Tačiau dabartinė Vyriausybė ir Seimas, tariamai rūpindamiesi,
kaip papildyti kiaurą valstybės kišenę, nieko daugiau nesugalvoja,
tik didinti mokesčius, nors prieš rinkimus žadėjo juos mažinti.
Kaip neseniai rašė ekonomikos apžvalgininkas Julius Baltrušaitis,
Vyriausybė mato bene vienintelę išeitį - eilinį kartą didinti
mokesčius. Tačiau jokių mokesčių nepakaks, jeigu be jokios naudos
ir toliau bus švaistomi milijonai. Pasirodo, valstybė moka net
33 proc. metinių palūkanų mokesčius privačioms draudimo bendrovėms...
Mat šiandien galioja neapmokestinamų draudimo įmokų riba - 1720
litų per metus. Jei apsidraudęs žmogus per metus sumoka 1720 litų
draudimo įmokų, jam valstybė, skaičiuodama fizinių asmenų pajamų
mokestį, grąžina 567 litus, arba 33 proc. nuo įmokų sumos. Žinoma,
moka ne valstybė, o mokesčių mokėtojai.
J.Baltrušaitis pažymėjo, kad valstybės biudžetas vien dėl minėtos
lengvatos (jeigu, pavyzdžiui, apsidraudusių tokiu lengvatinių
įmokų draudimu būtų pusė milijono) praranda beveik 284 milijonus
litų. Aišku, kiek yra tokiu draudimu apsidraudusių asmenų, privačios
draudimo bendrovės neskelbia, atseit tai - komercinė paslaptis.
Tad kaip bevertintume Seimo narį J.Veselką, tenka pritarti jo
teiginiui, kad Lietuvą valdo ne Vyriausybė, o oligarchai, turintys
savo atstovus visose valdžios grandyse. J.Veselka, niekada neieškantis
žodžio kišenėje, sakė, kad jam sunkiai suvokiamas Lietuvos žmonių
pasyvumas, kai jie nuolat apgaudinėjami, kai tyli ir politikai,
ir prokurorai, tyli Prezidentas, kada vienas žinomas oligarchas
atvirai niekina valstybę ir dar pareiškia, kad jo tėvynė yra Rusija,
o Lietuva - tik verslo vieta... Ko gero, ne vien tik verslo.
Petras KATINAS
"XXI amžiaus" apžvalgininkas
© 2001 "XXI amžius"