Ant tūkstantmečio slenksčio, 8
Lietuva, įžengusi į XXI amžių, gavo
dar vieną progą įsilieti į Vakarų (krikščioniškąją) civilizaciją.
Po mindauginio, vytautinio ir XX a. pradžios tai yra ketvirtasis
bandymas. Visi trys iki tol buvę bandymai baigdavosi nesėkme ne
tik dėl išorinių invazijų, bet ir dėl pačios visuomenės nebrandos
(kad ir Mindaugo atveju). Sunku kažką tvirtinti apie nūdienos
lietuvių visuomenės (ne) brandą, bet daugiau tokių progų tapti
Vakarų civilizacijos dalimi gali ir nepasitaikyti. Žinoma, kad
oponentai geopolitinėje erdvėje už rytinės Lietuvos sienos irgi
gali įžvelgti krikščionybę. Tačiau vargu ar kas paneigs, kad didysis
rytų kaimynas, turintis bizantiškosios krikščionybės formą, politinės
veiklos būdų daugiausiai mokėsi ne iš Rytų Romos imperijos, o
buvusių mongolų-totorių valstybių istorijos.
Šių dienų Lietuvos tragikomiškumas yra tas, kad pirmąkart po beveik
tūkstantmečio savo istorijos esame patekę į savotiškus geopolitinius
pelėkautus. Po 1945 metų Potsdamo konferencijos, kada šiauriniai
Rytprūsiai buvo aneksuoti Sovietų Sąjungos, Lietuvos kaimyne Rusija
tapo ne tik rytuose (tegul neįsižeidžia baltarusiai), bet ir vakaruose.
Tokia geografinių spąstų padėtis ne tiek (ir ne tik) stumia mus
atgal į Rusijos glėbį, bet ir primygtinai reikalauja iš mūsų politikų
kuo skubiau integruotis į Europos Sąjungą ir NATO. Tik tam reikia
stiprios politinės valios, o jos ne visada ir ne visiems užtenka.
Kalbant vaizdžiai ir, atsiprašant, kiek grubokai, šiandien, prasidėjus
kokiai nors invazijai, mūsų Prezidentas neturės netgi to įžymiojo
upelio, per kurį galėjo perbristi jo pirmtakas, bėgdamas į užsienį.
Beveik iš visų strateginių pusių mus supa ta pati Rusija. Tiesa,
yra siauras sienos ruoželis su Lenkija, bet jis primena siaurą
bambagyslę, kurią galima bet kada nutraukti...
Baigiant geopolitinių orientyrų temą, reikėtų pakartoti filosofo
V.Radžvilo žodžius, pasakytus "Paskutinėje kryžkelėje".
Prof.P.Gylys ir jo idėjos draugai filosofavo apie mūsų "Lietuvos
pasiekimus, pažangą ir negalimumą grįžti atgal", ir tada
šis gana santūrus žmogus pasakė vieną frazę, privertusią nutilti
visus oponentus: "... jei artimiausioje, įžvelgiamoje ateityje
netapsime NATO nariais, grįžimas atgal, iš kur esame išėję (t.y.
į Rusiją), taps tik laiko klausimu".
Ne mažiau svarbūs šiame amžiuje yra ir kultūrinio identiteto išlaikymo
klausimai. Dabar madingi tik du lietuvių požiūriai į naujoves
- arba besaikis gėrėjimasis ir garbinimas, arba kategoriškas ir
neargumentuotas atmetimas. Todėl kyla pati lietuvių tautos išlikimo
problema. Dalis tautiečių išsilaksto skalsesnio duonos kąsnio
ieškoti į užsienius, likę Lietuvoje dideliu greičiu praranda senąsias,
amžiais diegtas tradicijas. Ar neteko pastebėti, kad, pavyzdžiui,
į "Duokim garo" liaudies kapelijų varžybas LTV atvažiuoja
dažniausiai jau garbaus amžiaus muzikantai, šokėjai ir dainorėliai,
o reti jaunų kolektyvų pasirodymai sukelia žiūrovų susižavėjimą.
Tai tik vienas ryškesnis pavyzdys, kokių galime išvardinti dar
bent keliolika.
Be abejo, ryškesnio tautinio savitumo negalima išsaugoti, neišsaugojus
pačios lietuvių tautos. Prie jos nykimo prisideda ir neigiamas
gyventojų prieaugis. Daugelis jį aiškina sunkiomis ekonominėmis
gyvenimo sąlygomis, kai net vienas vaikas šeimoje tampa prabanga.
Kita vertus, mūsų naujieji ponai irgi neturi gausių šeimų. Negi
mūsų tautoje gausiausios bus vien asocialios šeimos? Valstybė
tik deklaruoja savo paramą gausioms šeimoms, neparemdama žodžių
darbais. Tuo pat metu stebime, kaip gyvai vyksta prekyba vaikais,
kaip į užsienį išvežami dešimtys ir šimtai kūdikių. Matyt, iš
to uždirba įvairiausi vaikų "globos" struktūrų funkcionieriai.
Atrodo, kad jaunoji lietuviukų karta yra tikras galvos skausmas
mūsų biurokratams, kurie norėtų jų (kaip ir pensininkų) nematyti.
Tokį įspūdį susidarai, kai kasdien girdi, matai ir skaitai apie
uždaromas mokyklas, likviduotus "geltonuosius" autobusiukus
ar pabrangusius vadovėlius. Derėtų susirūpinti, kol dar nevėlu.
Vienas politikas anądien su savotišku pasididžiavimu per televiziją
pareiškė, kad JAV jau gyvena trečdalis lietuvių tautos. Mums atrodo,
kad čia reikėtų ne didžiuotis, o verkti. Juk nesame gausi tauta,
kuri gali švaistytis milijonais savo tėvynainių.
Visgi didžiausia problema galima laikyti švietimo sistemos deformacijas.
Kai už aukštąjį mokslą žadama įvesti vienodą 1000 Lt stojimo mokestį,
šios naujovės autorius galima įtarti kultūrinio rasizmo propagavimu.
Ir tai planuoja padaryti žmonės, įžūliai drįstantys vadinti save
intelektualais... Toks švietimo modelis yra bjauresnis net už
sovietinį, kai bent formaliai studijos buvo nemokamos (apie jų
kokybę čia nediskutuosime). Dabar bandoma įdiegti principą senos
liaudies patarlės motyvais: "Kvailas, kad biednas, o biednas,
kad kvailas". Ir tai jau nekelia nuostabos, o tik nuoskaudą,
kai buvusių nomenklatūrininkų ir jų atžalų gerovei užtikrinti
kertamas Lietuvos ateities medis. Juk, smukus bendram išsilavinimo
lygiui, Lietuva, net ir būdama ES nare, tebus pigios ir nelabai
kvalifikuotos darbo jėgos tiekėja.
Šiuo metu, kylant įvairaus lygio diskusijoms dėl mūsų valstybės
ateities, norėtųsi išgirsti ir svaresnį patriotinės, krikščioniškosios
inteligentijos balsą. Deja, A.Maceinos ir S.Šalkauskio lygio filosofų
dar nematyti, o esančių rašymo "lyderių" negalima priskirti
nei patriotinei, nei katalikiškajai srovei. Tautą ir toliau moko
gyventi filosofai su plyta, o vadinamieji intelektualai-patriotai
beveik negirdimi. Nevyksta ir tas kuriamasis publicistinės minties
darbas, kokį matėme dabar beveik visuotinai keikiamame prieškaryje.
Negausi spauda blaškosi ir lūkuriuoja. Naujų balsų kol kas negirdėti.
Liūdna. Štai vienas patriotinės ir berods katalikiškos pakraipos
žurnalas skiria net keletą puslapių liūdnai pagarsėjusiam, jau
Amžinybėn išėjusiam italų intelektualui P.P. Pazoliniui, išgarsėjusiam
meile mažiems berniukams ir vietinei komunistų partijai, liaupsinti.
Kas tai? Ekstravagancija? Nesusivokimas ar noras duoti uždirbti
eilių vertėjui? Kitame panašaus tipo žurnale per kelis puslapius
tęsiasi "laiškų redakcijon" epopėja. Skaitai ir net
randi intrigą - vienas autorius šaukiasi naujosios pagonybės,
kitas jam pavymui jaučia autentiškos katalikybės alkį. Užsimezga
diskusija, tik jauti, kad čia kažkas ne taip, pernelyg tas pokalbis
sureikšmintas, per daug nenatūralaus gėrėjimosi savimi, pakilus
virš realybės ir žavintis savo nepaprasta rašytine iškalba. Ogi
štai kas - abu šie jaunuoliai yra to žurnalo bendradarbiai ir
kuria laiškelius patys sau, užuot sprendę savo problemas, susėdę
dviese prie kavos puodelio, negadindami popieriaus. Trečiasis
apsišaukėlis "žymus" filosofas viešai šaiposi iš Valdovų
rūmų (Žemutinės pilies) atstatymo idėjos ir reikalauja autentiškų
brėžinių. Skubiai atliekami sociologiniai tyrimai ir spaudoje
paskelbiami jų rezultatai, kurie parodo, kad niekam tų Valdovų
rūmų nereikia, iš keturių statistinių lietuvių vidutiniškai du
pasisako prieš jų atstatymą, vienas už, o dar vienam - į viską
nusispjauti.
Nereikia stebėtis tokiais apklausų rezultatais. Atrodo, kad šie
duomenys yra arti tiesos. Bet niekada nebuvo, kad sąmoningų piliečių
būtų dauguma. Juk ir XX a. pradžioje Lietuvą atkūrė saujelė (keletas
šimtų) šviesuolių, sugebėjusių uždegti ir išlaikyti laisvės deglą.
O tauta per du dešimtmečius padarė milžinišką šuolį į priekį.
Nėra jokios abejonės, kad ir Žemutinės pilies likimas bus toks,
koks kažkada teko ir Trakų piliai. Jos atstatyti nenorėta, buvo
net siūlančių leisti jai pačiai sugriūti, o tik po to atstatinėti.
Daug kas ir Maskvoje piktinosi, kad "Tarybų Lietuvoje atstatinėjamos
feodalų pilys". Galime lažintis, kad, atstačius Žemutinę
pilį, dabartiniai jos atstatymo kritikai pakeis savo nuomonę ir
ims pasakoti, kaip jie neva prisidėję prie jos atstatymo idėjos
populiarinimo...
Darius VILIMAS
Vilnius
© 2001 "XXI amžius"