Dėl svarstomo Lietuvos Teismų įstatymo pakeitimo įstatymo
projekto
Lietuvos Sąjūdžio tarybos pareiškimas
Kodėl teismų reitingai Lietuvoje
šiandien yra vieni žemiausių? Įvairių visuomenės apklausos tarnybų
duomenimis, teismais tepasitiki vos apie 20 proc. Lietuvos gyventojų.
Aiškinantis nepasitikėjimo priežastis nustatyta, kad pagrindinė
priežastis - korupcija teismuose. Transparency International Lietuvos
skyrius, vertindamas įvairių institucijų korumpuotumo lygį (gyventojų
apklausos būdu), pripažino, kad 75 proc. Lietuvos gyventojų teismus
vertina kaip korumpuotus, t.y. teismai pagal vertinimą užima antrąją
vietą po muitinės, kurioje korupcijos lygis yra aukščiausias (86
proc. apklaustų gyventojų muitinę pripažįsta kaip korumpuotą instituciją).
Tokie vertinimai kelia didžiulį nerimą, nes korupcijos problema
teisėsaugoje gali tapti kliūtimi Lietuvai integruojantis į euroatlantines
organizacijas.
Kovai su korupcija turime pasitelkti įstatymus. Šiuo metu kaip
tik ir pateiktas svarstyti Teismų įstatymo pakeitimo įstatymo
projektas. Susipažinus su šiuo projektu tenka apgailestauti, kad
įstatymo paskirtis yra daugiau užtikrinti teismų nepriklausomumą,
grindžiant šį nepriklausomumą teisėjų socialinėmis garantijomis
ir aukštų atlyginimų išlaikymu. Tai akcentuota daugelyje įstatymo
straipsnių. Nors įstatymo projekte teisėjas apibūdinamas kaip
valstybės pareigūnas, turintis numatytus valstybės valdžios įgaliojimus,
tačiau "teisėjų atlyginimai nustatomi atskiru Lietuvos Respublikos
įstatymu" (93 straipsnis). Kyla klausimas, kodėl atskiru
įstatymu, jei valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo tvarką ir sąlygas
nustato Lietuvos Respublikos įstatymai. Įstatymo projekte net
aštuoniuose straipsniuose išvardintos teisėjų socialinės garantijos,
tačiau pamirštas straipsnis, kuriame būtų rašoma, kad teisėjai,
atleisti iš pareigų už padarytus šiurkščius tarnybinius pažeidimus
ar nusikaltimus, netenka socialinių garantijų, numatytų atitinkamuose
straipsniuose.
Tai, kad teismai turi būti nepriklausomi ir jų statusas atitiktų
Konstitucijos nuostatas bei Jungtinių Tautų ir Europos Sąjungos
reikalavimus, abejonių negali būti, tačiau neturėtume pamiršti,
kad teismų nepriklausomumas turi būti neatsiejamas nuo atsakomybės.
Šią problemą prof. P.Kūris apibūdina taip: "Teismų nepriklausomumas
be atsakomybės - labai pavojinga teisinė fikcija. Teismai negali
būti laisvi nuo atsakomybės visuomenei". Panašiai pasisako
ir Pasaulio banko atstovas Joel S.Hellmut. Nagrinėdamas kovos
su korupcija problemas pereinamojo laikotarpio šalyse, jis pabrėžė:
"Ypatingai svarbu sustiprinti teismų valdžią, diegti teisėjų
nepriklausomumą ir atskaitingumą". Tad ir įstatyme turi atsispindėti
ne vien teismų nepriklausomumas, bet ir atsakomybė visuomenei,
o tai žymiai apribotų korupcijos galimybes institucijoje, kuri
privalo šalinti šią blogybę šalyje.
Norint, kad teismai sėkmingai vykdytų jiems keliamus uždavinius,
būtina:
1. Mažinti teismų uždarumą. Tai pasiekti būtų galima prie teismų
skiriant visuomenės atstovus - tarėjus. Ši galimybė turėtų būti
numatyta įstatyme. Vakarų šalyse tarėjo pareigybė plačiai praktikuojama.
Gaila, bet Atviros visuomenės institutas, pateikęs gana išsamų
leidinį apie teismų nepriklausomumą, šią problemą aplenkė.
2. Korupcija valstybėje taip pat pasireiškia per korumpuotus bei
nevykusius įstatymus. Teisėjas, vadovaudamasis tokiais įstatymais,
tampa savotišku įkaitu, nusikalstamos veiklos dalyviu, nors juridiškai
jis lieka gal ir teisus. Tai reiškia, kad įstatyme turi būti straipsnis,
kuris įpareigotų teisėją apie nevykusius arba korumpuotus įstatymus
operatyviai informuoti Seimą (įstatymų leidėją), o Seimas skubos
tvarka tokius įstatymus koreguotų. Teisėjo kreipimasis į Konstitucinį
Teismą pagal Konstitucijos 110 straipsnio dėl įstatymo prieštaravimo
Konstitucijai įgauna prasmę tik tada, jei Seimas atsisakytų koreguoti
nevykusį arba korumpuotą įstatymą. Priimtų įstatymų koregavimas
žymiai palengvėtų derinant Teismų įstatymą su Prokuratūros įstatymu,
o Prokuratūros įstatyme - padarius 31 ir 33 straipsnių atitinkamas
pataisas.
3. Į Lietuvos Respublikos baudžiamąjį kodeksą turi būti sugrąžinti
straipsniai, numatantys teisėsaugos institucijų pareigūnų atsakomybę
už sąmoningas veikas, priešingas teisei ar pažeidusias piliečių
konstitucines teises ir laisves.
4. Įstatymo projekto 93 straipsnis "Teisėjų atlyginimai"
yra kompromituojantis šią instituciją. Teisėjas yra valdžios pareigūnas.
Jo atlyginimas turi būti nustatomas bendra tvarka. Jei to negalima
padaryti dėl esamos situacijos, problemą būtina spręsti progresyviniais
mokesčiais.
5. Teismų posėdžių stenogramos turi būti ne išimtis, o būtina
norma.
Rytas KUPČINSKAS
Lietuvos Sąjūdžio tarybos pirmininkas
Prof. Vladas VILIMAS
Lietuvos Sąjūdžio tarybos narys
© 2001 "XXI amžius"