Atsisveikindama paliko žiburį, šviečiantį mūsų dienoms ir
viltims
Spalio 6 dieną sukako vieneri metai,
kai į Vilniaus Karveliškių smėlynus palydėjome inžinierę, istorikę
ir rašytoją Nijolę Gaškaitę-Žemaitienę. Lietuvos gyventojų genocido
ir rezistencijos tyrimo centras gražiai paminėjo savo buvusios
bendradarbės mirties metines, išleisdamas jos paskutiniąją knygą
"Dabar ir visados" (V., 2001. 278 p.).
"Tebūna šviesu tarp tavo žiburių", - rašoma knygą pristatančiame
Dalios Kuodytės straipsnyje. Šie žodžiai apibendrina visą N.Gaškaitės-Žemaitienės
kūrybinį kelią. Ko gero, niekas taikliau ir neapibūdino N.Gaškaitės-Žemaitienės
knygų ir straipsnių - tai iš tikrųjų šviesos ir teisingumo žiburiai.
Knygos siužetas nesudėtingas: aprašoma našlaitės Zitos, anksti
netekusios mamos, vaikystė, partizanų ryšininkės Stasės rūpinimasis
ja, tėvo išdavystė pokario rezistencijos fone, trumpos pažinties
su Lietuvos partizanais epizodas, jos pačios ir jos draugų pasipriešinimas,
jau pasibaigus ginkluotoms partizanų kovoms, teismas, kalėjimo
kančios, čia sutiktų dorų ir nedorų žmonių paveikslai, grįžimas
į Lietuvą, darbas statybose, studijos Kauno politechnikos institute,
meilė, vedybos, išdavystės, nerimas dėl sūnaus, sūnaus žūtis Afganistane
ir tarsi viską gaubiantis sovietinio satanizmo triumfas - tuščias
karstas, be sūnaus palaikų, atvežtas tėvams palaidoti.
Kaip rašo knygos leidėja D.Kuodytė, romanas "be galo asmeniškas,
autobiografinis ne tiek faktais, kiek apmąstymais, jausmais"
(ten pat, p.269).
Nedaug teko bendrauti su N.Gaškaite-Žemaitiene, tik konferencijose.
Buvo kelios nuostabios bendravimo dienos Kalmare, Švedijoje, -
reta Dievo dovana, kai galėjau tiesiog maudytis jos gerumo spinduliuose.
Apie save ji nieko nepasakojo, gyveno artimųjų rūpesčiais: vyro
liga, vaikaičio darželiu, susirūpinimu, kaip dukra suspės suktis
tarp dviejų namų. Todėl man sunku spręsti, kiek romane pateikti
faktai yra autobiografiški. Tačiau keletas jų yra tikri: kaip
ir Nijolė, romano herojė Zita dalyvavo pasipriešinime, buvo kalėjime,
grįžusi į Lietuvą dirbo statybose, studijavo neakivaizdiniame
fakultete, vėliau dirbo mokslinio tyrimo institute.
Bet ne tai svarbiausia. Svarbiausia yra žmogaus pasaulėjauta,
jo vertybinės orientacijos, jo dvasinis ryšys su aplinka ir artimu,
tai, kas žmogų daro Žmogumi. Apie tai ir kalbama romane. Jo autorės
pasaulėjauta ir vertybinės orientacijos man gerai žinomos.
Romano siužetas nesudėtingas, yra trys pagrindinės siužetinės
linijos ir trys personažai, atstovaujantys trims sovietmečio kartoms:
tai Zita, jos vyras Zigmas ir sūnus Ignas. Kiti veikėjai savo
vertybinėmis orientacijomis ir charakterio savybėmis juos papildo
ir paryškina: Albina Zitą, Antanas ir Gražina bei Zitos kurso
draugai - Zigmą, jaunas gydytojas - Igną. Visi jie savo pasaulėjauta
labai skirtingi.
Nors Zita pagal amžių lyg ir priklausytų pokario lietuvių vaikų
generacijai (tai pačiai, kaip ir Zigmas), tačiau pagal pasaulėjautą
ir vertybines orientacijas ji yra tipiška prieškario kartos atstovė,
išsaugojusi ir kaip brangenybę visą gyvenimą nešusi tos kartos
lietuvių dorovines vertybes - tikėjimą, meilę Tėvynei, teisingumą,
geraširdiškumą, išmintį.
Jai buvo tik aštuoneri, kai pirmą kartą susidūrė su pokario kartos
tragedija, sąmoningai suvokė ją ir takoskyrą tarp žmonių. Vienoje
pusėje - Lietuvos partizanai ir jų ryšininkės, gerumą ir teisingumą
skleidžiančios Stasė ir Albina, antroje - sovietžmogiai, kuriems
atstovavo degradavę kapitonas ir stribai.
Ji jau tada apsisprendė ir pasirinko, su kuo esanti: bandė gelbėti
partizaną Marių. Dėl to silpnavalio, visko bijančio išdaviko tėvo
buvo nubausta, apšaukta gyvate. Partizano Mariaus idealai ir žūtis
už juos visam gyvenimui išliko doroviniais jos imperatyvais. Tai
atvedė ją ir jos draugus į pasipriešinimą okupaciniam režimui,
į kalėjimą ir galiausiai į kančios užgrūdintą tvirtą ir valingą
asmenybę, skleidžiančią teisingumo, doros ir išminties šviesą,
ta šviesa tirpdančią blogį ir keičiančią aplink save pasaulį.
Zigmas - visiškai kitokio sukirpimo žmogus: tipiškas homo sovieticus.
Užaugo vaikų namuose. Jo tėvai - pokario rezistencijos dalyviai.
Žuvo 1946 metais. Vaikų namuose jam kalbėjo, kad tėvai žuvo nuo
banditų rankos. Dėl to jis jautė slaptą neapykantą savo draugo
Antano seseriai Albinai, banditų ryšininkei: "juk jie mano
tėvus nužudė..." Vėliau paaiškėjo, kad jų žudikai - enkavėdistai.
"... Visą gyvenimą galvoji vienaip, o staiga sužinai, kad
viskas kitaip. Ir vieni pasidaro svetimi, ir kiti - nesavi",
- taip savo dvasinę būseną apibūdino Zigmas, kai susipažino su
Zita (ten pat, p.39).
Melavo. Net mergaitei, kurią mylėjo. Pasirodo, kad vis dėlto NKVD
jam buvo sava. Jis buvo jos užverbuotas dar kariuomenėje. Ir jai
dirbo. Net važiuodamas į savo draugo Antano sesers Albinos laidotuves
atliko NKVD užduotį: reikėjo sužinoti, iš kur toji gavo šautuvą,
ir informuoti. Vykdė NKVD užduotį ir atnaujindamas pažintį su
Zita. Tik atsitiko visiškai nenumatytas dalykas... pamilo Zitą.
Žinojo už ką: ji buvo graži ir kitokia, negu jo sutiktos moterys:
dvasinga, kūrybinga, protinga, stebino savo apsiskaitymu ir meniniu
išprusimu. Tos savybės jam buvo netikėtos, imponavo, kėlė pasididžiavimą.
Jie susituokė. Gimė sūnus Ignas. Nepaisydamas jų gražios ir turiningos
meilės, šeimos sentimentų ir gimusio sūnelio..., kai Zita gavo
iš Antano, jo sesers mylimojo, žuvusio partizano ir poeto, eilių
bloknotėlį, Zigmas įskundė ir ją...
Atrodo, normaliam žmogui normalioje visuomenėje tai yra neįmanomas
dalykas. Tai tik normaliam žmogui... Bet ne homo sovieticus! Žingsnis
po žingsnio, štrichas po štricho N.Gaškaitė savo romane, vaizduodama
Zigmą, parodo žmogaus tapimą sovietiniu žmogumi.
Pirmiausia Zita pastebėjo Zigmo asmenybės susidvejinimą. Po Albinos
laidotuvių, atnaujinęs jų pažintį, Zigmas kviesdavo ją į filmus.
Ji buvo jiems visiškai abejinga. Eidavo dėl Zigmo. O Zigmas, vos
tik filmas pasiekdavo kulminaciją, "jausdavosi lyg futbolo
varžybose, garsiai komentuodavo ir piktindavosi herojų veiksmais,
švilpčiodavo iš susižavėjimo. Užsižiebus šviesai, jis tebebūdavo
apimtas ekstazės, kalbėdavo tik apie filmą, neklausdavo jos nuomonės,
tarsi pamiršdavo ją... Tarsi buvo du Zigmai: vienas - nuoširdus
ir artimas, o antrasis - kažkoks valdiškas, užsisklendęs, nepažįstamas"
(ten pat, p.85).
Vaikų namai suformavo jo vertybių sistemą. Zigmas teigė: "...
Mūsų kartos žmogui laimė - tai veržimasis į komfortą... Laimės
formulė: galimybės, padalintos iš norų. Vieni stengiasi išplėsti
galimybes, kiti - sumažinti norus". Zigmas stengėsi išplėsti
galimybes: baigė profesinę technikos mokyklą, ketverius metus
atitarnavo laivyne, tapo saugumo bendradarbiu, jį išrinko bendrabučio
pirmininku, jis organizavo socialistines lenktynes, paskaitas,
įstojo į vakarinį fakultetą; vyko pasilinksminimai, egzaminų "laistymai",
kartais restorane dėstytojai ir įskaitas pasirašydavo. Vėliau
tapo didelės gamyklos tiekėju... komandiruotės, skilandžiai, pirtelės,
restoranai, ryškios moterys, bruderšaftai..., kartais net dingdavo
nakčiai iš namų... Niekino idealistus: "Idealistams laimė
- veržimasis į dvasinį komfortą. Pragmatikai mokosi dėl karjeros,
o idealistai - dėl to, kad pokalbiuose galėtų sublizgėti erudicija...
tas tavo egzaltuotas idealizmas tiesiog juokingas" (ten pat,
p.136).
Siekdamas išplėsti savo galimybes, Zigmas vos neišvažiavo mokytis
į milicijos mokyklą. Baigus ją buvo žadamas didelis atlyginimas
ir visokios kitokios materialinės vertybės. Tik sena tetulytė
kaime, "devintas vanduo nuo kisieliaus", jį sugėdino:
"jie tavo tėvus nužudė, o tu jiems tarnausi..."
Kai namuose atsirado partizano Mariaus eilių bloknotėlis, Zigmas
ne tik juo nesusidomėjo, bet patyrė šoką..., kad tai gali pakenkti
jo karjerai.
Jis mėgsta būti dėmesio centre, būryje tampa jo siela, linksmumu
užkrečia kitus; kaime, gamtoje, jam nuobodu, jis svajoja apie
gražią, be rūpesčių buitį. Apie Zitą su įniršiu galvoja: "Ji
amžiais taip ir liks kaip lede įšalęs mamutas toje varganoje buityje
su skolintais lagaminais ir amžinu taupumu. Ne jau, manęs prie
tokio gyvenimo ji nepririš" (ten pat, p.168).
Vardan geresnio gyvenimo perspektyvos jis pasiryžęs bet kam -
net bendradarbiauti su saugumu. Sukūrė net šį blogį pateisinančią
filosofiją: "...Nerašyčiau aš, rašytų kas nors kitas, gal
dar blogiau" (ten pat, p.170). Kai Zita raudodama maldavo
atsisakyti šio pragariško bendradarbiavimo, daugiau nebeiti pas
juos, jis kaip svarbiausią argumentą jai pateikė tokią išvadą:
"Tai reiškia, kad mes prarasime viską: darbą, paskyrą mašinai,
kuriai taip taupėm, gal net Ignelio ateitį. Jie tokių dalykų neatleidžia"
(ten pat, p.172).
Tais atvejais, kai Zitai kaip nors nusikalsdavo, vis tiek kaltindavo
ją: "Žinai, aš prieš tave visą laiką jaučiuosi, kaip prieš
visaregį teisėją... Vis atrodo, kad kažkuo esu prasikaltęs, kartais
net bijau tavęs. Bijau, kad nemyli" (ten pat, p.97).
Kai jis atsisakė nutraukti bendradarbiavimą su saugumu, Zitai
nebeliko jokų iliuzijų..." Ji manė, kad jis miega. Jis gulėjo
taip tyliai, kad kartais rodėsi, jog šalia nieko nėra."Lyg
budėčiau prie mirusio, - karčiai pagalvojo Zita. - Taip ir yra
- mirė visas mudviejų pasaulis" (ten pat, p.172).
Zigmas tą irgi suprato. "...viena mintis nesustodama kaitino
Zigmo smegenis: "Aš esu įvarytas į kampą. Aš esu beviltiškai
susipainiojęs, ir nėra jokios išeities. Aš esu lyg užspeistas
žvėris, ir varovai eina artyn ir artyn. Kai išauš rytas, manęs
čia nebebus" (ten pat, p. 176).
Jis pasirinko saugumą. Jie išsiskyrė... Homo sovieticus nugalėjo
žmogų.
Tokių kaip Zigmas šiandien Lietuvoje turime tūkstančius - visas
komunistų ir jais patikėjusių elektoratas. Jie, kaip ir Zigmas,
iki šiol murkdosi nešvariame melo pasaulyje. Būdami dauguma, ir
mus visus murkdo.
Kodėl taip yra? Ir kodėl taip atsitinka? Kaip atsirado homo sovieticus?
Dar kalėjime Dora, hebrajų kalbos žinovė, žilagalvė senutė nenusakomo
storumo akiniais, Zitai kalbėjo: "Esame didelio atradimo
liudininkai: išvesta nauja besielių žmonių veislė - homo sovieticus!"
(Ten pat, p. 98.) Dora akcentavo tik vieną homo sovieticus bruožą
- tai žmogus be tikėjimo, be sielos. N.Gaškaitė savo romane pasikasė
giliau, arčiau šaknų: homo sovieticus - tai sunaikinta žmogaus
asmenybė.
Vaikų namuose, kuriuose augo Zigmas, buvo pionierių vadovė, tikra
hiena. Vaikai jų pravardžiavo Mediniu Šaukštu. Negailestinga buvo,
žiauri, vaikų nemylėjo, juos terorizavo, ypač Albinos brolį Antanuką.
Jį banditų išpera vadino, visaip iš jo tyčiojosi, "pakėlusi
nuo žemės iš visų jėgų papurtė", kai tas atsisakė dainuoti
"Mes su Stalinu į saulę, mes su Stalinu pirmyn!", uždarė
jį į karcerį. Kiti vaikai, tarp jų ir Zigmas, dainavo, buvo paklusnūs.
"Yra toks aukos ir budelio sindromas: auka pamilsta savo
budelį. Taip buvo ir su Mediniu Šaukštu - kuo daugiau ji mus persekiojo,
tuo labiaus mes stengėmės jai įtikti" (ten pat, p. 88).
Tai tapo antrąja Zigmo prigimtimi: kuo daugiau NKVD jį persekiojo,
tuo labiau jis stengėsi jiems įtikti... Manau, kad visiems homo
sovieticus tai būdinga.
Zita ir Zigmas buvo per daug persekiojami. Jų jausmų skalėje "žėrėjo
atskiri garsų karoliukai, ji bandė juos grupuoti ir derinti pagal
atspalvius, išdėstyti kokį nors ornamentą ar paprastai sumaišyti
ir stebėti, kaip jie pažyra šviesos spektru... Tačiau nors ir
kaip stengėsi, himno nesigirdėjo" (ten pat, p.98).
Trečioji siužetinė linija - tai Ignas, Zitos ir Zigmo sūnus. Kai
gimė Ignas, Zita buvo laimės viršūnėje: "Jos sūnus! Albina
nepaliko sūnaus. Pranas nepaliko. Vytautas nepaliko. O ji turi
sūnų! O ji turi sūnų! Meilė ir graudulys užplūdo širdį..."
Ignas buvo labai gabus, geras, jautrus vaikas, piešė, kūrė spalvų
teoriją. Darželio nemėgo. Mokykloje pakartojo tėvo likimą. Kaip
tėvas buvo Medinio Šaukšto auka, taip jis tapo mušeikos ir chuligano
Tomo auka... Vėl tas pats budelio ir aukos sindromas, tik šį kartą
savanoriškas. Pačią pirmą jų pažinties dieną, kai nuėjo į pirmąją
klasę, Tomas, išeidamas iš klasės, skaudžiai spyrė Ignui į blauzdą...
Tomas anksti pradėjo rūkyti. Ignas, laikydamas Tomą herojumi,
norėjo būti panašus į jį: irgi pradėjo rūkyti. Kaip ir Tomas,
priešgyniavo mokytojai. Pinigus, kuriuos motina duodavo pietums,
atiduodavo Tomui cigaretėms. Tomas pradėjo uostyti narkotikus,
Ignas irgi pasekė. Tomas jį niekino, skuduru vadindamas - vis
tiek gerai. Bergždžias buvo motinos įtikinėjimas nebūti Tomo ir
jo aplinkos vergu, raginimas tapti nepriklausomu, pačiu savimi
ir išreikšti savo troškimus. Ištikus pirmam skausmui, kai Tomas
nuskriaudė Igno mylimą mergaitę, net ir tada Ignas nekaltino jo,
o tik visą pasaulį. Tėvas jam - tik "bukas pitekantropas
- ribotos mintys, primityvūs jausmai" (ten pat, p. 189);
motina - superteisuolė ("jai rūpi visa žmonija. O per tą
žmoniją nemato, kad aš, jos sūnus, nelaimingas"). Nors...
prieš motiną jaučiasi esąs "nedėkingas vilkiūkštis, kuris
nori, kad jį glostytų, ir bijo priprasti prie to glostymo, iš
visų jėgų gina savo vilkišką prigimtį ir laisvę" (ten pat,
p. 189). Nekenčia savęs, kad jo tariami draugai, Tomo aplinka
vis tiek visose srityse jį pralenkia. "Aš vis tiek niekuomet
nepasieksiu nei jų veidmainiškumo, nei chamystės, nei debilystės.
Viskuo aš nuo jų atsilieku..." (ten pat, p.190).
N.Gaškaitei-Žemaitienei puikiai pavyko suvokti ir aprašinėti šių
dienių jaunimo "vertybių" sistemą, jų "idealus".
Zita romane to dar nesuprato. Manė, kad jos Ignelis serga psichikos
liga. Bet ji susitiko su jaunu psichiatru, kuris jai įrodinėjo,
kad susideginęs R.Kalanta - tipiškas šizofrenikas, o talentas,
kūryba - yra tik patologijos, idealizmas - gryna retorika. Tada
ji skaudžiai suvokė, kokioje Lietuvoje dabar gyvename. Nebeliko
vietos mūsų gyvenime sąžinei, žmoniškumui, padorumui, teisingumui
- visoms neva patologijoms, kurios dar taip neseniai Lietuvoje
buvo vadinamos vertybėmis. Naująsias "vertybes" skatina
visa matanti ir visa girdinti sistema, kuri tam ir yra sugalvota,
kad visa tai, kas lietuviška, kas dora, "visai sunaikintų,
su šaknimis išrautų. Kiek jau sunaikino, ištisos šeimos išnyko
be pėdsako, lyg visai nebūtų gyvenusios. Užtat lieka tie, kurie
neturi "patologijos" (ten pat, p. 207).
Kai Zita kategoriškai pasipriešino Igno bendradarbiavimui su sistema,
jis buvo išsiųstas į Afganistaną ir ten sistemos - sovietinių
nužmogėjusių karių - žiauriai nužudytas.
Ir vis dėlto romanas nėra pesimistinis. Atsisveikindama jo autorė
paliko mums žiburius, šviečiančius tamsoje, rodančus kelią ir
teikiančius viltį.
Tą naktį, kai mirė Albina, drąsi lietuvaitė, išvogusi mylimojo
žuvusio partizano kūną iš miestelio aikštės, atvežusi jį į girią
ir palaidojusi po ąžuolu, "...juodame skliaute žibėjo tūkstančiai
žiburių..." (ten pat, p.19).
Atgyja tarsi žiburiai, šviečiantys tamsoje, atsiminimai apie pokario
rezistenciją. Štai partizano Mariaus eilės:
Šalia rūdija kalavijas
Nedovanotas žiedas tviska.
Mylėtas, lauktas vėl atgyja
Tuščiom akiduobių žaltvykstėm.
(Ten pat, p.194)
Kai Zitos širdį draskė skausmas dėl
Igno problemų ir naujosios Lietuvos kartos, kuriai priklausė ir
Ignas, "vertybinių" orientacijų, aplink buvo tamsa.
Ji ėjo tamsiomis, neapšviestomis priemiesčio gatvėmis, "aplink
nesimatė jokio žiburėlio", ir staiga, pakilusi į kalną, pamatė
bažnyčią. "Bažnyčios langai švietė skleisdami ant melsvo
sniego pluoštus spindulių. "Toks vėlus metas, ir dar šviečia",
- pagalvojo Zita" (ten pat, p.207).
Užėjusi į bažnyčią, perpildytą vargonų muzikos garsų, ji atrado
paguodą, ramybę ir viltį.
Ignas žuvo. Bet žuvo ne kaip savo kartos ir jos "vertybių"
atstovas, o kaip pokario partizanas Marius, apie kurį tiek daug
jam pasakojo motina. Žuvo, pakėlęs ginklą prieš sovietinių sadistų
nužmogėjimą, už žmoniškumą, už teisingumą, už tikrąsias vertybes.
Iš raudonojo letargo miego prabudo Zigmas, taip ir nepasiekęs
savo taip išsvajotos gerovės, praradęs viską. Tik po Igno žūties
jis suvokė, kad sistemoje "...jis yra tik maža suniurkyta
pelytė, kuriai retkarčiais leidžiama šiek tiek pašmirinėti, o
tada ji vėl prispaudžiama letena".
Dar žvaigždžių šviesa kartais nutvieskia Zitos pilkąją naktį...
Dar yra Austėja, kuri myli Igną. "Juk kai myli - niekada
neišsiskiri..." Kaip ir Pranas su Albina...
Dar gyvas ąžuolas galiūnas, po kuriuo guli poetas Marius.
"Iš už to tolimo dantyto horizonto trykštelėjo pirmutinis
saulės spindulys ir aplenkdamas nugrimzdusius garuojančius klonius
pataikė tiesiai į ąžuolo viršūnę. Juodas strampas, apsuptas žvilgančių
lapų, netikėtai sužėrėjo kaip Ostija, aukštai iškelta virš snaudžiančios
žemės.
Jis budi, - kuždėjo mergaitė. - Jis aukoja amžinąją auką..."
(ten pat, p.233-234).
Budi ir Nijolės Gaškaitės-Žemaitienės uždegtas dar vienas vilties
žiburys. Lietuva dar atgims!
Prof. Ona VOVERIENĖ
© 2001 "XXI amžius"