Pėsčiomis per Atlantą - namo...
Dviejų bičiulių pasimatymas po 40 metų
... Čikaga. Jesuit Fathers Della
Strada. Mane, Vilniaus liuteroną, čion atsikvietė gimnazijos laikų
bičiulis ir poetas Algirdas Venckus (tai jis sutiko iš savo kišenės
apmokėti susenusio Lietuvos pensininko į "šen" ir "ten"
bilietą - kelionę per Atlantą)...
... Einu ilgu vienuolyno koridoriumi, tempdamas savo kuklią mantą,
ir staiga matau liekną kaip jaunystėje, sportiško stoto vyriškį,
įsistebeilijusį į mane įdėmiu žilgsniu. Aš irgi jam atsakau tuo
pačiu...
- Ar ne Poviliukas čia kartais?
- Sveikas, Kaziuk! Sveikas...
Kaziukas, taip švelniai vadindavom lietuvių kalbos autoritetą
Kazimierą Ambrasą redakcijoje. Tai buvo prieš daugelį daugelį
metų. Tvyrojo įtarimas, kad jis ne vien kalbininkas, tik į panašius
klausimus tais laikais nebūdavo atsakoma. Buvome ne tik tos pačios
redakcijos bendradarbiai, bet dar ir buto kaimynai. Po kurio laiko
išgirdau Kazimiero balsą per Vatikano radiją iš Romos. Iš ten,
laisvojo pasaulio, jis kalbėjo Lietuvai apie tai, kas man gimtinėje
dar buvo uždrausta. Jis kalbėjo apie dieviškąjį išganymą... Bėgo
metai, bėgo dešimtmečiai - vienas apie kitą daugiau nieko negirdėjome.
Ir štai - Dievo Apvaizda mudu vėl suvedė. Tai kaip čia nepasinaudosi
proga vienas kitam klausimėlio nepažarstęs.
Kun. Kazimieras AMBRASAS, SJ, šit kaip atsakė į mano klausimus:
Kur vingiavo tavo gyvenimo siūlas
per paskutiniuosius dešimtmečius?
Nei laukta, nei tikėta, bet po "Ekrano
naujienų" dar dirbau "Mūsų gamtos" žurnale, iš
kur mane tuometis redaktorius dėl netinkamų pažiūrų išbrozdino.
Paskui, išlaikęs egzaminus į aspirantūrą, pasidariau aspirantas
ir, per kelerius metus parašęs disertaciją, savo akimis netikėdamas,
kad man bus leista taip padaryti, ją apgyniau. Pradėjau dėstyti
tame pačiame universitete, kur prie filologijos berželio, regis,
dar taip neseniai tapau lietuvių kalbos ir literatūros specialybės
pirmojo kurso studentas, nelauktai čia pasidariau pats dėstytoju,
o po kelių metų sovietinių kliūčių bei trukdymų... ir docentu.
Paskui po daugelio maldų, ilgų svarstymų, mąstymų ir svyravimų
pradėjau ieškoti kito kelio. Ne kartą buvau pas Tėvą Stanislovą,
dabar vėl grįžusį ar dar tik tebegrįžtantį į savo numylėtąją Paberžę,
iš kur jis mane anuomet sovietmečiu nukreipė pas jėzuitus. Paskui
pakliuvau Italijon, Šveicarijon, pusmetį išbuvau Filipinuose,
aplankiau Indiją, Šventąją Žemę. Pusaštuntų metų išbuvau Kanadoje,
o dabar atsidūriau Amerikoje. Apie kiekvieną vietą ir darbą būtų
galima ilgokai pasakoti.
Girdėjau, kad buvai ir Lenkijoje?
Ką ten veikei?
Kai jau po penkerių metų slaptų filosofijos
ir teologijos studijų buvau slapčiomis tuščioje Skaistgirio bažnyčioje
(prie Latvijos pasienio) arkivyskupo Julijono Steponavičiaus kartu
su Vytautu Vaičiūnu, dabar kanauninku, Šlienavos parapijos klebonu,
vieną rugpjūčio mėnesio vakarą tapęs diakonu, o gaidgyste - kunigu
įšventintas, prof.Zigmas Zinkevičius mane prikalbino, kad važiuočiau
Lenkijon į Poznanės Adomo Mickevičiaus universitetą dėstyti lietuvių
kalbos. Taigi paryčiais atsikėlęs, kai dar didžiuma poznaniečių
miega, aukodavau šv.Mišias, o paskui eidavau į universitetą. Taip
išbuvau metus, ir tik vienas jėzuitas težinojo, kad esu kunigas.
Šeimininkė tiktai paskutinį mėnesį, kai gyvenau jos bute, suradusi
mano rašomojo stalo stalčiuje mažą lenkišką mišiolėlį, paklausė,
ar nesu kunigas.
Kaip anais laikais atsidūrei Italijoje,
juk tau saugumas neleido net į Jugoslaviją ir Angliją nuvažiuoti
kelioms dienoms?
Man išvažiuoti tikrai dar buvo nelengva,
bet greičiau vizą gauti padėjo viena labai puiki nepažįstama moteris,
anuomet dirbusi Vilniuje, Vidaus reikalų ministerijoje. Tačiau
Maskvoje mano daiktus ir ypač knygas tikrino net specialiai iškviesta
gerai mokanti lietuvių kalbą ekspertė, kuri, tarsi koks angelas
sargas, pastūmė visas mano pasiimtas savilaidos knygas į šalį,
o tikrino tiktai oficialiai išleistąsias leidykloje. Aš tuo tarpu
didžiulės tarptautinės minios akivaizdoje buvau taip purtomas
ir kvočiamas, kad net devyni prakaitai mane išpylė, kol toji kontrolierė
išžiūrinėjo kiekvieną mažiausią leidinėlį ir nieko nekonfiskavo.
Tačiau dar didesnė bėda buvo, kai muitinėje per tą didžiąją kratą
liko mano rankinė, kurios teapsižiūrėjau, kad neturiu, tik laukiamojoje
salėje prieš pat išskridimą. Tada, nubėgęs per visas sargybas
atgal, radau ją muitininko pakištą po kažin kokia uždanga, kurią
jis iš ten koja paspyrė ir man grąžino, o kitaip būčiau netekęs
ir itališkų lyrų, kurių ir taip jau buvo nedaug likę užmokėjus
už bagažo viršsvorį, ir pagaliau savo paso. Nežinau, ką būčiau
daręs, jei prie pat lėktuvo mane būtų grąžinę atgal. Tik Dievo
pirštas mane tada saugojo ir per visai nepažįstamus žmones ir
aplinkybes išgelbėjo, kai Romos Fiumičino oro uoste išlipau, nežinodamas,
ar dar gyvas, ar jau miręs.
Kaip pradėjai dirbti kunigu, jei
tuomet buvai Vilniaus universiteto dėtytojas?
Pamenu, pirmąjį kartą vietoje iškilmingų
primicijų, pirmųjų po šventimų šv.Mišių, kad nematytų priešais
kitame name gyvenantys kaimynai, užsidangsčiau langus ir prie
žvakelės, pasidėjęs ant savo darbo stalo didesnį indelį, atstojusį
taurę ir kitus reikalingus reikmenis, ašarodamas aukojau vienas
pats savo Žirmūnų g. 20-72 bute šv.Mišių auką, kurią kasdien kartodavau
slapčiomis, nes dar dirbau universitete. Kai grįžęs iš Lenkijos
buvau paskirtas į Tarpdiecezinę Kauno kunigų seminariją, tada
jau viešai aukojau šv. Mišias, sakiau Arkikatedroje, kur tuomet
klebonu buvo velionis kun. Kazimieras Vasiliauskas, šv.Kazimiero
bažnyčioje ir kitur pamokslus, lankiau ligonius. Mano gero studijų
bičiulio, irgi pogrindininko kunigo, jėzuito Jono Kastyčio Matulionio
prispirtas ir jo prikalbintas aukojau iškilmingas šv.Mišias Vilniaus
Arkikatedroje, kur tą įsimintiną vakarą giedojo iš Paryžiaus atvažiavęs
choras ir buvo susirinkę nemaža mano bičiulių, giminių ir pažįstamų,
netgi iš toliau atvažiavusių. Nuo tų primicijų ir toliau ligi
išvažavimo Romon bažnyčiose, kur tik mane kviesdavosi, aukodavau
šv.Mišias, sakiau pamokslus ir net buvau nuvažiavęs į atlaidus
Šiluvon. Ten labai ilgai klausiau išpažinčių, kiti kunigai pietavo
klebonijoje, o aš tik vienas tebuvau likęs klausykloje, kuri tada
stovėjo bažnyčios šventoriuje.
Esi jėzuitas. Kaip apibrėžtum
savo misiją čia, Čikagoje?
Kai gavau iš savo provincijolo raštelį
su keliais žodžiais, kad reikės važiuoti į Čikagą, klausiau, ką
reikės čia daryti. Jis man bemaž nieko konkrečiai ir neatsakė.
O dabartiniuose jėzuitų kažin kokiuose raštuose radau užrašyta,
kad esu "oper". Atseit, turėčiau būti darbininkas. Taigi
dirbu: pasiraitoju rankoves ir dirbu sode kartu su svečiais ir
kitais gerais pagalbininkais, kurių keli susirinko iš naujausios
bangos lietuvių, - senus kelmus raunu, žoles raviu, gyvatvores
karpau, kambariuose dulkes valau, knygas dėlioju, jau perlaikiau
vairuotojo teises, tai ir automobilį sykiais pavairuoju.
Na, čia jau tikrai fizinis darbas,
bet turbūt ir kunigiškus darbus reikia atlikti?
Na, žinoma, žinoma. Stengiuosi virsti
ne paprasta, bet amerikoniška vovere narve, kuri nuo ryto lig
vakaro nenustygsta. Suka ir suka ratą. Kaip pridera kunigui, kasdien
privalau, o sykiais net dvejas ar trejas šv.Mišias aukoti tenka
ne tik mūsų jėzuitų koplyčioje, bet ir Beverly Shores lietuviams,
Union Pier, skautams, ateitininkams ir frontininkams "Dainavos"
stovykloje, seselėms kazimierietėms ir kitur. O juk ne kartą reikia
važiuoti pas ligonius, į kapines paminklų šventinti, į laidotuves,
eiti į naujųjų mokslo metų atidarymą Čikagos lituanistinėje mokykloje
ir lankyti Pedagoginį lituanistikos institutą, kur kas šeštadienį
dėstau lietuvių kalbą.
Čikagon, ton Amerikos lietuvių
sostinėn, vėl plūsta jauni žmonės iš Lietuvos, ieškantys uždarbio.
Ar pasiseka juos priartinti prie dvasinių reikalų?
Čia - nelengvas sielovadinio darbo
baras, nes šie žmonės dažniausiai šeštadieniais ir sekmadieniais
dirba, atvažiavę užsidirbti, todėl ne taip lengva juos sukviesti
į bažnyčią. Todėl mėginu bent retkarčiais su jais pats padirbėti
fizinį darbą, stengiuosi nueiti pas juos į namus, nes akis į akį
geriau pažįsti žmones, su jais pasikalbi, pamatai jų gyvenimą.
Gal pasiseks kada nors kai kuriuos iš šių žmonių sukviesti į kokius
nors uždarus dvasinius susitelkimus, pokalbius ir pan.
Kokių žingsnių reikia dabar, po
tragiškos rugsėjo 11-osios, mirtinai supriešinusios Ameriką su
musulmonais?
Kaip visada, bet ypač dabar pasauliui,
Amerikai ir mūsų tautai reikia meilės, atlaidumo ir geros valios,
kurios kaip tik trūksta. Vargu ar mes toli nuvažiuosime, vadovaudamiesi
kadaise galiojusiu, bet dar ir dabar kai kurių stipriai širdyse
įsišaknijusiu principu: "Dantis už dantį, akis už akį".
Musulmoniškasis pasaulis, jau ne vienos nelaimės pamokytas ir
išmėgintas, nenurims todėl, kad jiems lig šiol daugelio galingųjų
buvo per mažai arba galbūt visiškai nebuvo rodoma pagarbos, dėmesio
ir meilės. Jų daugelis labai skurdžiai gyvena. Paskelbus raketinį
ir desantinį karą, labai reali galimybė, kad gali greitai įsižiebti
netikėtų, dar neišmėgintų bakteriologinių, cheminių priemonių
pavojus, taip pat plataus masto ir labai pavojinga, perpinta su
visokiomis provokacijomis, ilga, uždelsto veikimo dažnai kelianti
net nepagrįstą baimę grėsmė, galinti išaugti netgi į globalinį
žmonijos naikinimą. Kuris tikrai gali visiškai nebūti karas, o
tiesiog žmonijos naikinimas. Tai apokaliptinis reiškinys. Todėl
visiems, ypač mums, lietuviams, reikėtų atidžiai ir vieningai
pasinaudoti tąja veiksmingiausia kovos prieš terorizmą priemone,
kurią kalbėdamas Vyskupų Sinode rugsėjo 30-ąją dieną siūlė popiežius
Jonas Paulius II, - pasinaudoti rožiniu, kuriuo galima atitolinti
didžiausias asmenims, tautoms ir visam pasauliui gresiančias nelaimes.
Esi ne tik kunigas, bet ir humanitaras.
Kokią vagą pavyko išarti lituanistikoje?
Su lituanistika bemaž jau atsisveikinta
tada, kai grįžęs iš Lenkijos kalbėjausi su dabar jau mirusiu kardinolu
Vincentu Sladkevičiumi, kai jo klausiau, ką daryti: ar tebedėstyti
Vilniaus ir tuomet jau pradėjusiame veikti Vytauto Didžiojo universitete,
kur buvau kviečiamas, ar atsisakyti visur? "Atsisakyk!"
- trumpai drūtai pasakė Kardinolas. Taigi išskyrus lietuvių kalbos
dėstymą Čikagos lituanistiniame pedagogikos institute, vieną kitą
straipsnelį, knygos recenziją ar spaudoje pasirodančius pokalbius,
interviu, laiškus buvusiems kolegoms, su lituanistika ryšių bemaž
daugiau neturiu.
Tikriausiai esi nemažai parašęs.
Bent išvardink. Juk nerūdija tavo plunksna?
Jau neminint apie vertimo mokslą,
disertacijos pagrindu universiteto laikais parašytų knygelių,
paskutiniu metu esu išleidęs Putname gavusią premiją "Taboro
kalno šalis", monografiją apie daug Lietuvai ir Amerikai
nusipelniusį kun. Simoną Morkūną ir kelionių įspūdžių knygą apie
Afriką "Kilimandžaras", kurioje rašoma, kaip septyni
lietuviai su vyskupu Eugenijumi Bartuliu įkopė į aukščiausią Afrikos
kalną.
Manau, kad rankraščių dar atsirastų
ir daugiau?
Rankraščių tikrai yra visa kupeta.
Vertimai ne tik iš anglų, lenkų ir kitų kalbų, bet ir originalios
knygos įvairiais dvasiniais ir religiniais dalykais.
Ar lengvai sekasi spausdinti savo
kūrybą?
Jeigu būtų lėšų ir laiku gautas viršininikų
leidimas, jų būtų išspausdinta ne viena. Dabar daug vargo su knyga,
parašyta apie Australiją. O ką kalbėti apie kitas, kurių kelios
tiek buvusio anksčiau, tiek ir dabartinio provincijolo, taip pat
ir mano stalo stalčiuose tebeguli, dulka ir nežinia, kiek ir kodėl
tose lentynose dar gulės dėl kompetentingų žmonių sąmoningo nesuinteresuotumo.
Būtų pats laikas išleisti knygą apie buvusią pogrindinę kunigų
seminariją, kurios auklėtiniai dirba įvairų sielovados darbą.
Reikėtų bent gerokos serijos straipsnių, prisiminimų, o paskui
ir knygos, nes ši mūsų unikalios seminarijos veikla dar nepakankamai
aprašyta.
Ar dar traukia, vilioja gimtinės
kvapas?
Kuo toliau tuo labiau tas kvapas
stipresnis ir patrauklesnis. Tikrai, kaip toje dainoje, be tėvynės
dūmų man sunku svetur. Pasigendu lietuviškų paežerių, pamiškių,
lietuviškos žemės alsavimo, bičiulių ir viso to, kas yra sava,
lietuviška ir brangu. Žinai, jeigu nevadeliotų tie jėzuitiški
pavadėliai, užsidėčiau kuprinę ant pečių, pasiimčiau lazdą į rankas
ir per Atlantą patraukčiau pėsčias namo. Taip jau man prailgo
ne tik metai, bet ir dienos svetur.
Ar žadi sugrįžti Lietuvon?
Kad išleistų kas mane, nieko nelaukęs,
išvažiuočiau net ir šiandien... Pasaulis didelis, vingiuoti žmogaus
keliai. Nežinai, kuriame planetos kampelyje ką sutiksi. Bet, matyt,
pati lemtis bičiulį prie bičiulio traukia. Tokia, ko gero, yra
Viešpaties valia. Tad, ačiū Dievui, visa ko Pradžiai ir Pabaigai.
Kalbėjosi Povilas PUKYS,
Vilniaus evangelikų liuteronų parapijos žurnalo "Liuteronų
balsas" redaktorius
Čikaga-Vilnius
© 2001 "XXI amžius"