Nepasiduokime istorinei
amnezijai
Lietuvoje iškilmingai švenčiamas
A.Sniečkaus gimimo šimtmetis. Akademikai ir bendražygiai suskubo
išleisti atsiminimų apie šį veikėją knygą. Nors visuomenė vangiai
reaguoja į šį faktą, tačiau pakalbėti tikrai yra apie ką. Juo
labiau kad vargu, ar tai, jog lenkiamės savo tautos krauju susitepusiam
sovietų imperijos statytiniui, galima pavadinti atsitiktinumu.
Prisiminkime, koks triukšmas buvo sukeltas derinant Lietuvos pristatymą
Frankfurto knygų mugėje. Bandyta įrodyti, kad kritiškas požiūris
į sovietmetį yra atgyvena, kurios Europa nesupras. Siekta, kad
Frankfurte lietuviai giedotų ditirambus sovietmečio pasiekimams.
Šiandien telieka džiaugtis, kad sovietizuoti Frankfurto programos
nepavyko ir Lietuvos pasirodymas buvo sutiktas labai palankiai.
Prisiminkime, kaip prieš 1993 metų Prezidento rinkimus Algirdas
Brazauskas įrodinėjo, kad nevalia žmonių skirstyti į tarnavusius
okupaciniam režimui ir kovojusius su juo. Jis pats esą visą gyvenimą
buvo tylusis rezistentas. Ką tai reiškia? Veikiausiai tai, kad
kai nesusipratėliai sėdėjo lageriuose, buvo šalinami iš aukštųjų
mokyklų, kentė skurdą, jis tyliai kovojo su režimu, rinkdamasis
produktus specparduotuvėse ir uoliai vykdydamas okupacinės valdžios
nurodymus.
Rašau visa tai ne tam, jog skatinčiau neapykantą ir susipriešinimą.
Mes turime išsivaduoti iš praeities deformacijų. Tačiau atleidimas,
susitaikymas su praeitimi negali peraugti į amneziją ar abejingumą.
Ateitis visuomet įsišaknijusi praeityje. Nuo to, kaip mes vertiname
praeitį, labai priklauso tai, kokią ateitį kuriame.
A.Sniečkaus sutikimu buvo ištremta šimtas tūkstančių žmonių. Vėliau
jis prašė savo šeimininkų neleisti tremtiniams grįžti į tėvynę,
savo iniciatyva uždarinėjo bažnyčias ir draudė naujų šventyklų
statybą. Sakoma, kad buvo daug už jį žiauresnių veikėjų. Teigiama,
kad A.Sniečkaus dėka mūsų kraštas nebuvo rusifikuotas. Ar už tai
jį reikia garbinti? Gal tuomet dėkokime ir Muravjovui Korikui,
jog ne visus lietuvius išnaikino?
Krikščionys neturėtų organizuoti raganų medžioklių, skirstyti
žmones pagal jų politines pažiūras. Kita vertus, kai liekame abejingi
blogio garbinimui, kai numojame ranka į politinės bendruomenės,
kurioje gyvename, pamatų eroziją, mes nustojame būti Viešpaties
druska.
A.Sniečkų, jo bendražygius ir priešininkus įvertins Dievas. Mes
gi turime aiškiai įvertinti konkrečius darbus, tokius kaip susidorojimas
su kitaminčiais, melo visuomenės kūrimas ir pan. Jei sugebėsime
tai įvertinti sąžiningai ir principingai, užkirsime kelią jų pakartojimui
ateityje. Tai pareiga, kurios krikščionys neturėtų vengti.
Andrius NAVICKAS
Krikščionių pilietinio
veikimo centro pirmininkas
© 2003 "XXI amžius"