Svetainė įkurta
2001 m. spalio 3 d.
PRIEŠPASKUTINIS
NUMERIS |
|
REKLAMA
LAIKRAŠTYJE |
Reklamos kaina
- tik 1,00 Lt + PVM
Pageidaujančius prašome kreiptis
į Redakciją |
|
Nepaprastas
kunigo ir menininko dvasios švytėjimas
|
Apie
kun.P.Markevičių pasakojo gerai jį pažinojusi uteniškė žurnalistė
Rūta Jonuškienė |
Meno gerbėjai yra atsparūs bet kokiems
orams. Tuo buvo galima įsitikinti šaltoką sausio 8-osios pavakarę,
atėjus į Panevėžio G.Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos galeriją
2-asis aukštas. Joje vyko kun. Petro Markevičiaus (1912-1987)
tapybos darbų parodos atidarymas. Pagerbti į Amžinybę išėjusio dvasininko
ir kūrėjo talento atėjo nemažas būrys meno mylėtojų.
P.Markevičius, kunigu įšventintas 1938 metais, vikaravo Pumpėnuose,Vabalninke,
Kamajuose. Jis klebonavo Daunoriuose, Upytėje, Anciškyje, Dambavoje,
o nuo 1964 metų iki mirties - Biliakiemyje. Kun. P.Markevičius buvo
ir kūrėjas. Nutapė per 400 paveikslų. Paliko šimtus rankraščių,
kuriuose - eilėraščiai, poemos, dramos, tautosakos rinkiniai. Kun.P.Markevičius
buvo plačios erudicijos žmogus. Jis domėjosi daile, kultūra, literatūra,
tautosaka.
Galerijoje 2-asis aukštas eksponuojami kun. P.Markevičiaus darbai
yra dovanoti Utenos krašto muziejui, uteniškiams žurnalistei Rūtai
Jonuškienei, dailininkui Klemensui Kupriūnui, kūrėjo dukterėčioms
- vilnietei Daliai Adomaitienei, Utenoje gyvenančioms Reginai Merkienei
ir Danguolei Jonaitienei.
Parodos atidarymo iškilmių vedėja buvo G.Petkevičaitės-Bitės viešosios
bibliotekos darbuotoja Jolita Eidukienė. Pirmajai ji suteikė žodį
Stasei Medytei. Žinoma dailininkė teigė, jog kun. P.Markevičiaus
tapytus du paveikslus - Rūpintojėlį ir Žydinčią obelį - būtų
galima statyti greta žymiausių pasaulio menininkų darbų.
|
|
Katalikų
Bažnyčios padėtis Rytų Sibire
|
Irkutske dirbanti vienuolė
džiaugiasi tarptautinės katalikų bendruomenės teikiama parama |
Carinėje Rusijoje buvo lengviau
Pačiame 650 tūkst. gyventojų turinčio
Irkutsko centre, netoli regiono administracijos būstinės ir greta
miesto dviejų didžiausių rusų stačiatikių bažnyčių, stovi gotikinis
plytų pastatas originali katalikų bažnyčia, pastatyta 1887 metais.
Gerai išsilaikę katalikų maldos namai daug pasako apie šio tikėjimo
padėtį Rytų Sibire netgi carinės monarchijos laikais, kai stačiatikybė
buvo oficiali valstybinė religija. Dabar, kai Rusija tapo demokratinė,
vietos katalikų bendruomenė negali atgauti šios savo originalios
bažnyčios, kuri komunistų valdžios buvo konfiskuota ir uždaryta
1938 metais. Pastate dabar įrengta koncertų salė ir tik nedidelėje
jo rūsio dalyje katalikams leista įrengti koplyčią.
Negalėdamas visiškai atgauti maldos namų, Irkutsko šv. Juozapo katalikų
diecezijos vyskupas Ježis Mazuras pagaliau atsisakė šių reikalavimų
ir priėmė savivaldybės pasiūlytą sklypą kitoje miesto dalyje, kur
užsienio tikinčiųjų parama buvo pastatyta nauja katedra, dedikuota
2000 metais.
|
|
Dvasinį
atminties paminklą pastatė žmona
|
Regina Merkienė prie savo vyro Vaclovo Merkio
medinių skulptūrų
|
Utenos kraštotyros muziejuje atidaryta
uteniškio šviesaus atminimo tautodailininko Vaclovo Merkio (1934-2002)
tapybos ir medžio drožinių retrospektyvinė paroda, skirta šio Utenos
krašto menininko mirties metinėms paminėti.
V.Merkys ypač mėgo kurti medžio skulptūrėles pagal literatūros kūrinius.
Kasmetinėse Utenos rajono tautodailės parodose, kuriose aktyviai
dalyvaudavo, akį traukdavo veikėjai iš V.Krėvės-Mickevičiaus kūrinių
Kukis ir Gugis, J.Biliūno Juozapotos, Kliudžiau, Alaušas ir
tėvukas iš J.Baltušio Parduotų vasarų, legendinis kunigaikštis
Utenis, liaudies dainų mergelės grėbėjėlės ir pasakų herojai, žaismingi
velniūkščiai
Darbelius V.Merkys padažydavo. Jo nuomone, spalvos suteikdavo medžio
skulptūroms ne tik grožio, žaismės, bet ir gyvasties, naujų charakterio
bruožų, priartindavo prie senųjų lietuvių liaudies meno tradicijų.
Polichrominės skulptūrėlės metams bėgant tobulėjo, keitėsi išraiškos
formos, personažai. Tarp pirmųjų drožinių - velnių kaukės ir pasakų
gyvybe kunkuliuojantis Velnių malūnas. Vėliau šitos velniavos
Vaclovas atsisakė. Jam artimesni buvo kaimo žmonės - artojai, šienpjoviai,
grėbėjos, kuriuos stengėsi įamžinti, prakalbindamas medį, bei šventieji.
Nedideliuose kambarėliuose Utenoje, Molėtų gatvėje esančiame name,
viena prie kitos rikiavosi skulptūros - iš viso per 700 įvairiausių
kūrinių. Kiekvienas šimtąsyk rankose vartytas, kaltais ir kalteliais
dailintas, savu gyvenimu sušildytas. Ne viena žaisminga skulptūrėlė
išklydo į platųjį pasaulį. Pasak V.Merkio žmonos Reginos, jos vyro
darbų yra įsigiję šalies muziejai bei kolekcininkai, užsienio turistai.
Daug drožinių Vaclovas padovanojo, suteikdamas džiaugsmo jį pažinojusiems
žmonėms. |
|
Ar
menate, kaip skambėjo partizanų dainos?
|
Rašytojas Robertas Keturakis skaito ištraukas
iš savo romano
|
Vieną pavakarę Kauno apskrities
viešosios bibliotekos salėje buvo pilna rašytojo, poeto Roberto
Keturakio kūrybos gerbėjų ir jaunų, ir pagyvenusių. Aktoriai Doloresa
Kazragytė ir Saulius Bagaliūnas paskaitė Čikagos Lietuvių balso
redakcijos antrąją premija apdovanoto R.Keturakio romano Kulka
Dievo širdy ištraukas.
Poetas R.Keturakis yra pasakęs: Esti įdomus dėsningumas: poetai
gali rašyti įsimintiną prozą. Apversti šį dėsningumą kita puse beveik
neįmanoma.(
) Neteko girdėti, kad, sakysim, Juozas Aputis ėmė ir
suposmavo meistrišką sonetų vainiką. Taip jau yra.
Turbūt neužmiršote, kaip buvo dainuojamos lyrinės partizanų dainos.
Sklido po kaimus švelniais balsais, - sakė knygos pristatyme rašytojas
R.Keturakis. Niekad neužmiršiu, kas jose slypi, jas jaučiu ir
dabar. Jose daug, be galo daug liūdesio ir skaudžios tragedijos
nuojautos.
Rašytojas R.Keturakis jaudindamasis sakė, kad sudėjo į šį romaną
visą savo esybę ir širdį. Jis prisiminė savo tėvus, seseris, visus
tuos, kurie užeidavo į jo tėvų sodybą: Gražūs, jauni, uniformuoti,
žiemą su baltais maskuojamaisiais chalatais, ginklai automatiniai,
sakydavo, ko jūs stovite nusiminę ir žiūrite į mus, gal pirmą kartą
matote tokius svečius? (
) Garliava čia pat, stribų būstinės irgi
čia pat, NKVD čia pat, o sodyboje vyrai. Juokauja, dainuoja, pasižvalgo,
kalba ne tik su tėvais atskirai, bet ir su mumis, vaikais, ir aš
jiems dėkingas. Aš turiu prisiminti juos, suprasti juos. Pasirodo,
prisimena daug ką. |
|
Vox
populi
- populizmo pradžia ar pabaiga?
Nemažą dalį ne vien tik
politinio elito, bet ir Lietuvos žmonių ištiko smūgis - naujuoju
šalies vadovu išrinktas Liberalų demokratų partijos lyderis, dukart
ekspremjeras Rolandas Paksas, surinkęs 54,91 proc. rinkėjų balsų.
Prezidentas Valdas Adamkus, ilgus metus vadintas populiariausiu
Lietuvos politiku, savo varžovą pralenkė tik didžiuosiuose Lietuvos
miestuose - Vilniuje ir Kaune, taip pat Birštone, Palangoje ir Kauno
rajone.
Apie tai plačiai buvo diskutuojama televizijos laidose ir dienraščiuose.
O XXI amžiaus korespondentė Elona Gubavičiūtė nusprendė pakalbinti
Vilniaus Sąjūdžio Lazdynų klubo narius - publicistą Algimantą Zolubą,
literatūros kritiką Alfredą Guščių ir demokratinio judėjimo Lietuvos
kelias pirmininkę, mokslų daktarę Lilijaną Astrą.
Kodėl vos prieš metus įkurtos ir
iki šiol neįtakingos R.Pakso Liberalų demokratų partijos simbolis
- erelis taip pergalingai praskriejo virš visų lietuviškų partijų
paukštyno ir laimėjo LR Prezidento rinkimus? Kitaip tariant, kodėl
gi R.Paksas, ilgą laiką žymių politikų reitingų sąrašuose tebuvęs
antrajame penketuke, staiga ėmė ir nurungė neabejotiną Lietuvos
politinio elito lyderį ir Metų žmogų - prezidentą V.Adamkų?
A.Zolubas: Demokratinis valdymas grindžiamas žmonių valia, kuri
kartais, turint galvoje, kad žmonių valia - Dievo valia, net sudievinama.
Iš tikrųjų žmonių valia neturi dieviškosios kilmės, nes žmogus,
nors yra Dievo paveikslas ir panašumas, yra nuodėmingas, jo valia
gali būti ne tik gera, bet ir bloga. Demokratinis valdymas grindžiamas
ne genijų bei išminčių, o žmonių daugumos, kurioje genijaus ar išminčiaus
balsas prilyginamas mažaraščio prasčiokėlio balsui, valia. Ar gali
aritmetinėje daugumoje, minioje gimti dieviškosios valios pradas?
Minia lengvai pasiduoda emocijoms, žemesniems instinktams, tamsioms
stichijoms. Individas minioje praranda gebėjimą racionaliai ir išmintingai
vertinti padėtį, praranda savo atsakomybės jausmą, kuris ištirpsta
minioje. Taigi dieviškosios valios pradą gali mintimis, žodžiais
ir veiksmais labiau išreikšti vienas genijus, išminčius ar šventasis,
o ne minia, kuri gali demokratiškai nuspręsti: Ant kryžiaus Jį!.
Taigi demokratinis valdymas gali daryti įtaką ne tik žmonių valiai,
bet ir emocijoms. Verta panagrinėti Lietuvos žmonių valios ir emocijų
santykį renkant valdžią, ypač pastaruosiuose Prezidento rinkimuose.
|
|
|