Politikai raginami laikytis
moralinio nuoseklumo
Tikėjimo mokslo kongregacija sausio
16 dieną paskelbė dokumentą apie katalikų pasauliečių dalyvavimą
visuomeniniame ir politiniame savo šalių gyvenime bei apie krikščioniško
moralinio nuoseklumo pareigą. Dokumentas pavadintas: Doktrininė
nota kai kuriais klausimais, liečiančiais katalikų laikyseną politiniame
gyvenime. Nors dokumentas skelbiamas tik dabar, Tikėjimo mokslo
kongregacijos prefektas kardinolas Jozefas Ratcingeris jį pasirašė
jau pernai, lapkričio 24 dieną, o lapkričio 21-ąją jį aprobavo
popiežius Jonas Paulius II.
Tikėjimo mokslo kongregacija skelbti šį dokumentą nusprendė visų
pirma dėl dviejų priežasčių. Pirmoji priežastis labai dažnas
dualizmas politine veikla užsiimančių krikščionių gyvenime. Netgi
tikintieji dažnai mano, kad tikėjimas yra jų privatus reikalas,
priklauso sąžinės sferai, o tuo tarpu politiniai ir socialiai
sprendimai tarsi yra visai kita, su tikėjimu ir sąžine nesusieta
sritis. Paskelbtu dokumentu reaguojama į tokį dualizmą ir primenama,
kad moralinės nuostatos turi nuosekliai galioti visose kiekvieno
žmogaus, taigi ir politiko, veiklos ir sąmoningumo srityse, kad
negali būti skirtumo tarp to, kuo privačiai tikima, ir to, kas
viešai daroma. Antroji priežastis, dėl kurios skelbiama šis dokumentas,
viešame gyvenime šiandien vis labiau pastebimas pliuralizmo
ir reliatyvizmo sąvokų painiojimas. Pliuralizmas tai vienas
kitą gerbiančių žmonių skirtingų nuomonių ir įsitikinimų įvairovė.
Pliuralizmas tai taip pat vienminčių žmonių pasirenkamų sprendimų
įvairovė. Tačiau pliuralizmu neturėtų būti vadinamas moralinis
reliatyvizmas. Šiandien labai dažnai priekaištaujama Bažnyčiai,
kad ji savo skelbiama moraline doktrina nepalieka pasirinkimo
laisvės, kad vientisa moralinė sistema yra antipliuralistinė.
Iš tiesų moralė neturėtų priklausyti nuo subjektyvių pasirinkimų,
o visur, taigi ir politiniame gyvenime, turėtų būti grindžiama
visuotinai pripažįstamomis vertybėmis ir universaliais tiesos
dėsniais.
Dokumentas susideda iš keturių skyrių ir trumpos pabaigos. Pirmame
skyriuje primenama, kad nuo pat krikščionybės pradžios galiojo
dėsnis, jog viešame gyvenime krikščionis yra savo šalies pilietis.
Vadinasi, krikščionys jau pirmaisiais amžiais ne traukėsi iš viešojo
gyvenimo, bet stengėsi, gyvendami pagal sąžinę, tuo pat metu būti
tikrais ir visaverčiais piliečiais. Tą patį labai aiškiai pabrėžė
ir II Vatikano Susirinkimas, tvirtindamas, jog tikintieji jokiu
būdu neturi izoliuotis nuo viešo ir dažnai sekuliarizuoto gyvenimo,
bet privalo būti sąmoningais ir nuosekliais krikščionimis visose
viešojo gyvenimo sferose politikoje, ekonomikoje, socialinėje
ir institucinėje veiklose, kultūroje.
Antrasis dokumento skyrius pradedamas konstatavimu, kad šiandien
labai dažnai demokratinei santvarkai būdingas ir reikalingas pliuralizmas
painiojamas su moraliniu reliatyvizmu. Paliesti kai kurie konkretūs
atvejai, kur dėl moralinio reliatyvizmo nusižengiama žmogaus gerovės
dėsniui. Ypač šiose konkrečiose srityse reikia politiniame gyvenime
dalyvaujančiųjų tikinčiųjų aktyvumo ir nuoseklumo. Dokumente paminėti
įstatymai, įteisinantys abortą ir eutanaziją, šeimos stabilumo
ir integralaus vaikų auklėjimo negarantuojantys įstatymai. Būtent
čia turėtų aktyviau ir nuosekliau pasireikšti politine veikla
užsiimantys tikintieji.
Trečiasis dokumento skyrius kalba apie teisingą visuomenės gyvenimo
pliuralizmo ir pasaulietiškumo suvokimą. Bažnyčios reikalaujamas
žmogaus gyvybės neliečiamumas, jos skelbiama moralinė ir socialinė
doktrina neturėtų būti vertinama kaip kažkokios konfesinės vertybės,
nes jų pagrindas ne Apreiškimo tiesos, bet prigimties įstatymas.
Lygiai taip pat ir reikalavimas viešame gyvenime laikytis moralės
normų neturėtų būti vadinamas konfesine agitacija.
Ketvirtajame skyriuje grįžtama prie tikėjimo ir proto santykio,
kurį popiežius Jonas Paulius II gvildeno prieš porą metų paskelbtoje
savo enciklikoje Fides et Ratio. Nors krikščionybė remiasi Dievo
Apreiškimu ir įsikūnijusio Dievo Sūnaus mokymu, remiasi Jėzumi
Kristumi, kuris yra kelias, tiesa ir gyvenimas, vis dėlto krikščionybė
tuo pat metu yra ir labai racionali religija, apreikštosios tiesos
neprieštarauja prigimtajai tvarkai. Dėl to krikščioniškas angažavimasis
pasaulio reikaluose jokiu būdu nereiškia dvasinių ir žemiškų reikalų
priešpriešos.
Pabaigoje reiškiama viltis, kad šis dokumentas padės geriau suprasti
kai kuriuos krikščioniško gyvenimo nuoseklumo aspektus, tikėjimo
ir gyvenimo, Evangelijos ir kultūros santykius. Tas tikėjimo ir
gyvenimo nuoseklumas labiausiai privalomas politiniame gyvenime
dalyvaujantiems tikintiesiems. Tačiau ne tik jie, bet visi krikščionys,
būdami Bažnyčios nariai ir valstybės piliečiai, privalo stengtis
savo žemiškas pareigas atlikti Evangelijos dvasia.
Pagal VR
Išsamiau apie šį dokumentą
rašysime viename artimiausių penktadienio numerių
© 2003 "XXI amžius"