Katalikų Bažnyčios padėtis
Rytų Sibire
|
Irkutske dirbanti vienuolė
džiaugiasi tarptautinės katalikų bendruomenės teikiama parama
|
Carinėje Rusijoje buvo
lengviau
Pačiame 650 tūkst. gyventojų
turinčio Irkutsko centre, netoli regiono administracijos būstinės
ir greta miesto dviejų didžiausių rusų stačiatikių bažnyčių, stovi
gotikinis plytų pastatas originali katalikų bažnyčia, pastatyta
1887 metais.
Gerai išsilaikę katalikų maldos namai daug pasako apie šio tikėjimo
padėtį Rytų Sibire netgi carinės monarchijos laikais, kai stačiatikybė
buvo oficiali valstybinė religija. Dabar, kai Rusija tapo demokratinė,
vietos katalikų bendruomenė negali atgauti šios savo originalios
bažnyčios, kuri komunistų valdžios buvo konfiskuota ir uždaryta
1938 metais. Pastate dabar įrengta koncertų salė ir tik nedidelėje
jo rūsio dalyje katalikams leista įrengti koplyčią.
Negalėdamas visiškai atgauti maldos namų, Irkutsko šv. Juozapo
katalikų diecezijos vyskupas Ježis Mazuras pagaliau atsisakė šių
reikalavimų ir priėmė savivaldybės pasiūlytą sklypą kitoje miesto
dalyje, kur užsienio tikinčiųjų parama buvo pastatyta nauja katedra,
dedikuota 2000 metais.
Tuo tarpu anos katalikų nuosavybės likimas negalėjimas atgauti
savo maldos namų patvirtina, jog Katalikų Bažnyčia kai kuriais
atžvilgiais turėjo didesnę religinę laisvę carinėje autokratijoje
nei šių dienų demokratijoje, sako Dieviškojo Išganytojo vienuolijai
priklausantis lenkas kunigas Ignacas Pavlušas, kuris į Rusiją
atvyko 1991 metais ir dabar yra Irkutske ilgiausiai dirbantis
katalikų kunigas.
Labai akivaizdžiai tai patvirtina praėjusių metų balandį įvykęs
ir iki šiol Rusijos vyriausybės nepaaiškintas vyskupo J.Mazuro
išvarymas, kuris dabar stengiasi vadovauti savo diecezijai plotu
didžiausiai pasaulyje telefoniniu ir internetiniu ryšiais iš
gimtosios Lenkijos. Žmonės buvo laimingi turėdami savo vyskupą,
- sakė kunigas I.Pavlušas, pastebėdamas, kad Irkutske vyskupo
niekada nėra buvę iki 1999 metų. Dabar jį iš mūsų atėmė. Kodėl?
Tegul paaiškina mums viešai.
Maskvoje, už penkių laiko juostų į Vakarus, vienintelis žinomas
paaiškinimas buvo spalio mėnesį duotas Rusijos parlamento nariui,
kuris pareikalavo paaiškinti, kodėl iš šalies buvo išvaryti vyskupas
I.Mazuras ir keturi užsieniečiai katalikų vyskupai. Užsienio reikalų
ministerija parlamentarui atsakė, kad tie sprendimai buvo visiška
FSB (buvusios sovietinės saugumo tarnybos KGB) kompetencija.
Nepaisant politiškai įtakingos Rusijos Stačiatikių Bažnyčios vadovų
oficialių neigimų, stebėtojai beveik neabejoja, kad dvasininkų
išvarymas buvo atsakomasis smūgis Vatikanui už keturių naujų katalikų
vyskupijų steigimą Rusijoje. Šis žingsnis, suprastas kaip katalikų
ekspansionizmas rusų stačiatikių teritorijoje, supykdė Maskvos
patriarchatą ir dėl to netgi įvairiuose miestuose, įskaitant Irkutską,
buvo surengtos prieš Vatikaną nukreiptos demonstracijos. Irkutsko
žmogaus teisių aktyvistas ir rašytojas Anatolijus Kobenkovas pripažįsta,
kad nors insinuacijos, jog neva vyskupas J.Mazuras kelia grėsmę
nacionaliniam saugumui, yra skaudžios katalikams, tačiau daugeliui
žmonių Irkutske tai mažai rūpi.
Rytų Sibire, kur didžiuliai atstumai ir kur dirba beveik vien
tik užsieniečiai dvasininkai, du lenkai kunigai, paskirti kasdieniams
reikalams administruoti be vyskupo likusioje diecezijoje, gerai
supranta nelengvą Katalikų Bažnyčios padėtį. Mums reikia išlaikyti
pusiausvyrą, neprovokuojant vietinės valdžios, ir kartu apginti
savo interesus, - sako klaretinas kunigas Antonis Bandura, kuris,
kaip vyskupijos generalinis vikaras, dalija savo laiką tarp diecezinių
institucijų Irkutske ir už 850 kilometrų Krasnojarske esančios
katalikų parapijos, kurioje dirba klebonu.
O dėl santykių su rusų stačiatikiais, tai kunigas A.Bandura pripažįsta
per dešimtmetį susiformavusius gerus asmeninius kontaktus Krasnojarske,
kurie galėtų būti pavyzdžiu kitiems Sibiro miestams. Jis pabrėžia,
kad bendradarbiavimas su stačiatikiais turi būti atviras ir nuoširdus,
kiekvieną kartą neišskiriant jo ekumeninių aspektų. Rytų Sibiras,
kaip tremties, bausmės ir jo teritorijos įsisavinimo istorija,
yra unikali vieta, - sako kunigas A.Bandura. Tai tarsi didžiulis
puodas, į kurį buvo sumesti įvairių tautybių atstovai, pageidavo
jie to ar nepageidavo. Dėl to tarp sibiriečių egzistuoja savitas
solidarumas. Čia susiformavo tolerancijos tradicija.
O kunigas I.Pavlušas pastebi, kad dabartiniai sunkumai, susidarę
dėl vyskupo J.Mazuro nebuvimo, netgi palankūs išganymui. Gerai,
kad jie mus kankina. Tai mūsų kryžius. Tai mūsų skaistykla.
Katalikų parapija prie
Baikalo ežero
Dviejų nedidelių patalpų medinė
bažnyčia stovi žvejų miestelio Sliudijankos pakraštyje, prie Baikalo
ežero. Jeigu ne paprastas penkių metrų kryžius, pastatytas kieme,
niekas negalėtų pasakyti, jog tai katalikų maldos namai. Be to,
ši bažnyčia ir neturi atitinkamos juridinės registracijos: minėtas
pastatas yra privati tvirto raudonskruosčio vyro V.Abramiano
- nuosavybė. Šis pasaulietis yra miestelio negausios šv. Jurgio
katalikų bendruomenės vadovas.
Vieną sekmadienio rytą prieš šv. Mišias V.Abramianas stovėjo piktas
prie medinio pastato buvusių jo namų, o dabar bažnyčios. Rūkydamas
cigaretę, jis nervingai pasakojo, jog kažkas naktį perlipo per
tvorą ir iš bažnyčios rūsio išnešė ten buvusias bulves. Bet anksčiau
yra buvę dar liūdnesnių atsitikimų vieną kartą vagys buvo įsiveržę
į bažnyčios vidų ir išsinešė žvakides, krištolinę vazą ir laikrodį.
Štai kodėl būtų geriau, kad čia kas nors nuolat budėtų, - sako
V.Abramianas, 49 metų vietinis statybininkas, kuris beveik vienas
apmoka visas parapijos bendruomenės išlaidas, o taip pat žiemą
kūrena bažnyčios pastato krosnį, kad vamzdžiai neužšaltų.
Irkutsko diecezijos administracijos vadovai korespondentui paaiškino,
kad jie taip pat mano, jog 26 tūkstančius gyventojų turinčios
Sliudijankos gyvenvietės katalikams reikėtų nuolatinio kunigo.
Tačiau iškyla reikšmingos kliūtys, kurias sunku įveikti. Kaip
minėta, Irkutsko katalikų vyskupija savo plotu yra didžiausia
diecezija pasaulyje, nusidriekusi nuo Kinijos sienos iki Arktikos
ledynų per septynias laiko juostas. Dėl tokių didžiulių atstumų,
vienišumo ir izoliacijos grėsmės stengiamasi, kad kunigai, kurių
ir taip nedaug, dirbtų vietose po du. Dėl to visoms po regioną
išsibarsčiusioms parapijoms jų paprasčiausiai neužtenka.
Čia gyventi vienam yra labai sunku, - sako diecezijos kancleris
Dieviškojo žodžio (verbitų) vienuolijai priklausantis kunigas
Jozefas Veclavikas. Papildomą įtampą posovietinėje Sibiro visuomenėje
katalikų sielovadininko darbui kelia seksualinis palaidumas ir
dėl to ypač išaugęs skyrybų skaičius, kuris turi įtakos, jog toli
gražu ne kiekvienas gali suprasti vyro gyvenimą celibate.
Todėl Rytų Sibire, kur iš esmės pirmiausia remiamasi užsieniečiais
dvasininkais, parapijai turėti savo nuolatinį kunigą yra didelis
pranašumas. Tik vienas iš Irkutsko vyskupijoje dirbančių 46 kunigų
yra Rusijos pilietis. Nereikia užmiršti, kad iki sovietinio komunistų
režimo žlugimo Rusijoje daugelį dešimtmečių iš viso nebuvo kunigų
seminarijos. Be to, Sibiras dėl jo, kaip atšiaurios ir tolimos
tremties vietos, šalto klimato, menkos reputacijos, nėra patrauklus
sielovadinei veiklai ir gyvenimui. Dabar sunku rasti kunigų,
kurie čia norėtų atvykti ir darbuotis. Žmonės žino, kokios yra
klimatinės sąlygos, kad nelengva ekonominė padėtis, o taip pat
labai toli iki Europos, - pripažino diecezijos kancleris. Padėtį
paaštrino ir vyskupo J.Mazuro išvarymas: Rusijoje, kur vadovavimas
tradiciškai sutelkiamas vienose rankose, neturėjimas savo vadovo
organizacijai yra didelis nuostolis.
V.Abramianas taip pat pripažino, kad ilgesnis vyskupo nebuvimas
atsiliepė ir Sliudijankos bendruomenės planams. Jis norėjo čia
pastatyti tikrą bažnyčią ir architektą iš Lenkijos buvo atsivežęs
sklypui parinkti. Esame suradę gerą vietą netoli pagrindinės gatvės,
- sakė V.Abramianas. Jis teigia, kad miestelyje gyvena apie 100
katalikų, tačiau pamaldas lanko tik 25. V.Abramiano įsitikinimu,
jeigu miestelis turėtų tikrą bažnyčią, lankytojų skaičius išaugtų
keturis penkis kartus.
Dabartinis medinis pastatas kaip maldos namai pradėjo veikti tik
2001 metais. Prieš tai ištisus dešimtmečius, kai komunistų režimas
konfiskavo ankstesnę Sliudijankos katalikų bažnyčią, kai kurie
vietiniai katalikai, o taip pat atvykę prie Baikalo ežero poilsiautojai
eidavo į miestelyje veikiančią stačiatikių bažnyčią. Tai reiškia,
kad dauguma Sliudijankos katalikų (kaip ir visame Sibire) faktiškai
buvo atitrūkę nuo bažnytinio gyvenimo.
Nenorėčiau sakyti, kad Rusija yra tapusi misijų teritorija, bet
mūsų darbo sąlygos dažnai yra būtent tokios. Mūsų katalikai čia
yra tiesiog apleisti, - kalbėjo kunigas J.Veclavikas po šv. Mišių
Sliudijankos bendruomenei. Kartu su V.Abramianu šiek tiek užkandęs,
jis susirengė grįžti į Irkutską. Sibire žiemą 90 kilometrų kelias
automobiliu prieblandoje yra išbandymas netgi patyrusiam vairuotojui.
Gailestingumo darbai
Šv. Karolio Boromejo įkurtai
Gailestingųjų seserų kongregacijai priklausanti vienuolė Margarita
Kukina darbuojasi Irkutsko pakraštyje esančiuose nepagydomų ligonių
slaugos namuose. Visuomenėje, kur mažai kam rūpi seneliai ir tuo
labiau mirštantieji, jos vargšai ir apleisti pacientai vis dar
vadovaujasi sovietiniais ateizmo principais, ir jiems sunku suprasti,
kodėl sesers Margaritos Dievas leidžia jiems taip kentėti.
Ji pasiaukojančiai atlieka savo pareigas aplinkoje, kur į katalikus
žiūrima su įtarumu, o į slaugos namus mirštantiesiems su nuostaba.
Į vakarus nuo Irkutsko tokie namai dar yra už 1400 kilometrų,
o į rytus tarp Irkutsko ir Ramiojo vandenyno (1700 kilometrų)
daugiau jų iš viso nėra. Nepaisant to, 36 metų vienuolė yra dėkinga
likimui, kad gali paliudyti, kaip liga, skausmas ir neišvengiamai
artėjanti mirtis gali padėti pacientui susitelkti į tai, ką ji
vadina visišku atsivėrimu Dievui. Ši neaukšta, paprasta, bet
kartu įspūdingai graži moteris sako, kad ir laikas čia eina kitaip.
Jūs čia niekam nepasakysite: Palaukite. Vėliau. Ne, viskas čia
yra dabar, kaip kad ir Dievas yra dabar.
Sesuo Margarita anksčiau nebuvo katalikė. Ji pakrikštyta stačiatikių
bažnyčioje, užaugo Ulan Udėje, kitoje Baikalo pusėje, kur dauguma
tikinčiųjų budistai. Jos tėvas sovietmečiu priklausė valdančiajai
komunistų partijai, kuri išpažino mokslinį ateizmą. Įgijusi gydytojos
diplomą ir stebėdama Sovietų Sąjungos griuvimą, ji pajuto kitokio
gyvenimo trauką. Iš pradžių dirbo Sibiro kalėjimuose su baptistais,
bet viską nulėmė pažintis su vienu amerikiečiu kataliku iš Pensilvanijos
1993 metais, kuris kaip piligrimas pėsčias keliavo per Rytų Sibirą.
Šio maldininko dėka, o taip pat dėl vidinio Dievo šaukimo ji atrado
kelią į vienuolyną, kur 1997 metais davė įžadus. Ji prisimena,
jog jos tėvai buvo šokiruoti dėl tokio poelgio ir netgi galvojo,
kad duktė išėjo iš proto.
Sesuo Margarita etninė rusė, tikra sibirietė, o aukštasis medicininis
išsilavinimas leidžia jai užimti ypatingą padėtį tarp kitų vienuolių,
kurių dauguma Rusijoje yra užsienietės. Tai padeda jai lengviau
padėti vietiniams nepagydomiems pacientams, jiems pareinant iš
vieno pasaulio į kitą. Vienuolė stengiasi išaiškinti, jog tam,
kad šis perėjimas taptų kiek įmanoma laimingesnis, jie turi atsisakyti
senojo sovietinio pasaulio suvokimo, grindžiamo ateizmu, ir stengtis
susitaikyti su Dievu. Sovietmečiu mes buvome mokomi, kad Dievas
neegzistuoja ir kad tikėjimas į Dievą yra kažkas gėdinga, - aiškino
ji, pažymėdama, kad stengiasi, jog jos pacientai, artėjant mirčiai,
bandytų išgirsti tikrąjį savo širdies balsą.
Sesuo Margarita 1999 metais pradėjo dirbti vietiniuose slaugos
namuose, kurie priklauso Irkutsko onkologijos ligoninei. Tais
metais ligoninės vadovybė kreipėsi į vyskupą J.Mazurą, prašydama
surasti šiam atsakingam darbui medicinos išsilavinimą turinčią
vienuolę. Šiuose slaugos namuose mirštantiems ir neturtingiems
ligoniams yra skirtos 35 lovos. Prancūzijos ir Vokietijos Caritas
parama sesuo Margarita pagerino slaugos namų būklę, o taip pat
padėjo įveikti senuosius stereotipus apie vienuoles (pamaldžios
moterėlės, kurios nemoka nei skaityti, nei rašyti) ir apie katalikus
(kurie buvo lyginami su sektantais). Tuo metu, kai Katalikų Bažnyčiai
šioje Sibiro dalyje, ypač po vyskupo J.Mazuro išvarymo, yra nelengva
išsilaikyti, sesers Margaritos įgytas autoritetas yra tikrai neįkainojamas.
Taip pat ir medicinos srityje, nes sesuo Margarita sugebėjo rasti
pinigų, kad slaugos namų darbuotojai galėtų išvykti pasitobulinti
į Lenkiją. Aš manau, kad tobulinimasis yra labai svarbus, nes
kai aš studijavau mediciną, mes buvome mokomi tik išgydyti ligonį.
Bet kai gydytojas ateina čia ir mato tik mirštančiuosius, jis
jaučia savotišką pralaimėjimą, - aiškina vienuolė, pastebėdama,
kad pirmieji slaugos namai mirštantiesiems Rusijoje pradėjo veikti
tik prieš dvylika metų Sankt Peterburge.
Tą dieną, kai Irkutsko slaugos namuose lankėsi korespondentas,
drauge su seserimi Margarita budėjęs 34 metų gydytojas Kodiršas
Džebovas (iš Tadžikijos kilęs musulmonas) sakė, kad mokyti reikia
ne tik darbuotojus, bet ir pačius pacientus bei jų šeimas. Žmonės
niekaip negali atsisakyti senųjų pažiūrų. Jie galvoja, kad čia
ligoniai atvyksta tik numirti, ir viskas. O faktiškai jie ateina
ir išeina, - kalbėjo gydytojas.
Vienas tokių ateinančių ir išeinančių ligonių, su kuriuo teko
pasikalbėti žurnalistui, buvo Vladimiras Popovas, ką tik susirengęs
eiti žiūrėti televizoriaus. 60-metis į pensiją išėjęs vairuotojas
serga lėtine stuburo vėžio forma ir slaugos namuose gydosi jau
trejus metus. Šis nedidelio ūgio vyras prisipažino, kad yra ateistas,
todėl jam nieko nereiškia žodžiai apie religiją, kuriuos sako
sesuo Margarita, arba ant palatos sienos kabantis įrėmintas Dievo
Motinos atvaizdas.
Tačiau sesuo Margarita mano, kad tokie pacientai, kaip V.Popovas,
čia palaipsniui keičiasi. Aš manau, kad Viešpats taip pat yra
sukūręs žmogų, kad, jausdamas skausmą, jis pradeda galvoti kitaip,
- sakė ji. Aš nesu čia sutikusi nė vieno, kuris manytų, kad
gyvenimas užsibaigia mirtimi.
Parengta pagal amerikiečių
katalikų žurnalisto Frenko BRAUNO
gruodžio mėnesį paskelbtus reportažus
© 2003 "XXI amžius"