Stalingrado mūšio prisiminimai
ir pamokos
Pasmerkimas pražūčiai
|
Mūsio lauke pastatyta
paminklinė stačiatikių bažnyčia, dedikuota Visiems Šventiesiems
|
|
Kalėdų vakarienė vokiečių
kariniame dalinyje |
|
Apsikeitimas kalėdinėmis
dovanomis
ir sveikinimais |
Dabar, XXI a. pradžioje, vietinių
karinių konfliktų gausa ir netgi bandymas religinėmis pažiūromis
pateisinti naujos rūšies terorizmo išpuolius, kiekvieną kartą
perspėja apie galimą tarptautinio masto krizės pavojų su sunkiai
nusakomomis pasekmėmis. Dėl to verta prisiminti praėjusio šimtmečio
didžiuosius mūšius su visu jų brutalumu, beprasmiškumu ir su niekuo
nepalyginamomis žmonių kančiomis, kada tik tikėjimas teikė žmonėms
vilties spindulėlį. Kaip tik toks buvo prieš 60 metų, 1943-iųjų
sausio 31 d., vokiečių kapituliacija pasibaigęs Stalingrado mūšis,
ženklinęs lemtingą posūkį Antrajame pasauliniame kare.
1941-ųjų birželį prasidėjęs nacistinės Vokietijos karas prieš
komunistinę Sovietų Sąjungą faktiškai tai buvo ne tautų, bet
dviejų totalitarinių sistemų kova iš pradžių vokiečiams buvo
sėkmingas. Nors jau 1941-ųjų žiemą jie buvo sulaikyti prie Maskvos
ir Leningrado, tačiau kitų metų vasarą, sutelkę jėgas puolimui
pietrytine kryptimi, pasiekė Šiaurės Kaukazą. Vėlyvą 1942-ųjų
rudenį vermachto šeštoji armija, užėmusi stambųjį Pavolgio pramonės
centrą Stalingradą, galutinai įklimpo. Išryškėjo tos pačios
klaidos, kurias kažkada padarė Napoleonas: didžiuliai Rusijos
plotai, tiekimo problemos, šaltos žiemos, taip pat atkaklus rusų
ryžtas ginti savo tėvynę. Stalingrado atveju galbūt suveikė ir
negailestingas sovietų diktatoriaus Stalino įsakymas Nr.277 (nė
žingsnio atgal), dėl kurio vien tik bailių ir dezertyrų Raudonojoje
armijoje komisarų nurodymu buvo nušauta apie penkioliką tūkstančių.
1942-ųjų lapkričio pabaigoje, sovietams pradėjus atsakomąjį smūgį
ir ketvirčiui milijono vokiečių karių atsidūrus apsuptyje, vėliau
pavadintoje Stalingrado katilu, tokį pat paranojišką negailestingumą
saviesiems parodė ir nacių fiureris. Kada šeštosios armijos vadas
generolas Fridrichas Paulius, pasiuntęs radiogramą į Berlyną,
paprašė leidimo bandyti prasiveržti iš apsupties, Hitleris atmetė
šią paskutinę išsigelbėjimo galimybę trumpu nurodymu: Armija
turi išlaikyti savo pozicijas iki paskutinio šovinio. Nors buvo
pažadėta Stalingrado katile atsidūrusius dalinius aprūpinti
kariniu oro tiltu, tačiau esamomis sąlygomis tai reiškė šimtų
tūkstančių karių vokiečių ir rusų pasmerkimą pražūčiai. Liudytojų
parodymais, gatvių kovos Stalingrado griuvėsiuose pasižymėjo ypatingu
žiaurumu.
Kadangi apsupti vokiečiai ryšio su užnugariu žemės keliais jau
neturėjo, tai, kol dar buvo įmanoma, sužeistieji buvo gabenami
lėktuvais iš užsnigtų karinių Pitomniko ir Gumrako aerodromų į
už kelių šimtų kilometrų esančias karines lauko ligonines bei
surinkimo punktus. Kaip tik viename jų, Charkove, tuo metu sanitaru
dirbo ir sužeistaisiais rūpinosi Verneris Laukusas, po karo tapęs
Meiseno dekanu. Jis prisiminė, kad iš Stalingrado atskraidinti
sužeistieji kariai atrodė baisiai: peršautomis galvomis ir sužeistais
pilvais, visiškai nušalusiomis kojomis ir rankomis.
Kalėdos apsuptyje
Kartu su sužeistaisiais, kol
buvo įmanoma, iš Stalingrado katilo į Vokietiją keliavo karių
laiškai, kuriuose atsispindėjo namų ilgesys. Ypač jų pagausėjo
prieš Kalėdas. Kariai, nepaisydami stiprėjančios nevilties, kaip
ir visi krikščionys, lemtingas 1942 metų Kristaus Gimimo šventes
sutiko kupini vidinės ramybės, susitaikymo su neišvengiamybe.
Pastarosiomis savaitėmis mes visi pradėjome mąstyti apie artėjančią
mirtį, - rašė savo žmonai į Vokietiją vienas karininkas. Kasdienio
gyvenimo nereikšmingumas kaip niekad akivaizdus, ir kiekvieno
mūsų širdyje dabar stipriai jaučiama Kalėdų prasmė. Tai meilės,
išganymo ir žmogiškojo gailesčio šventė. Šios mintys apie Kalėdas
mus stiprina ir skatina daryti viską, kas įmanoma, kad įveiktume
mus supantį nežmoniškumą
Jau kuris laikas iš Tavęs negaunu jokių žinių, o kaip tik dabar,
per Kalėdas, didžiulis brangių žodžių iš namų ilgesys. Bet mes
esame vyrai, kurie turi viską iškęsti. Svarbiausia, kad Tau ir
vaikams būtų gerai. Dėl manęs nebijok, blogiau būti negali. Šiandien
aš susitaikiau su Dievu. Myliu ir bučiuoju Tave tūkstantį kartų.
Mylėsiu iki paskutinio savo atodūsio. Meilės bučiniai ir vaikams.
Tegu būna geri vaikai ir prisimena savo tėvą.
Eilinio vokiečių kario laiškas iš Stalingrado paprastesnis, atskleidžiantis
jo naivumą, nerimą ir baimę bei tikrosios padėties nesuvokimą.
Vyresnysis seržantas ką tik pasakė man, kad negalėsiu parvykti
namo Kalėdoms, - rašo jis. Aš jam pasakiau, kad jis turi ištesėti
pažadą, ir jis mane nusiuntė pas kapitoną. Kapitonas pasakė, jog
kiti taip pat norėtų išvykti Kalėdoms ir kad jie taip pat yra
pažadėję savo artimiesiems, bet negalės įvykdyti savo pažado.
Ir ne jo kaltė, kad mes negalime važiuoti. Mes turime būti patenkinti,
jog esame dar gyvi, o ilga kelionė šaltą žiemą, bet kuriuo atveju
netinkama.
Brangioji Marija, tu neturėtum pykti, kad aš neatvažiuoju. Aš
dažnai galvoju apie mūsų namus, apie mūsų mažąją Luizą. Manau,
kad ji jau turbūt gali juoktis. Ar jau papuošei Kalėdų eglutę?
Mes taip pat eglutę turėsime, jeigu neteks kitur persikelti. Apie
tai, kas čia vyksta, nenoriu daug rašyti, nes Tu pradėtum verkti
Kartais pradedu bijoti, jog daugiau nebepasimatysime. Haineris
iš Krefeldo sakė, kad vyras to neturėtų rašyti, nes tai gąsdina
artimuosius. Bet jeigu tai tiesa?
Marija, brangioji Marija, man taip neramu, kad nerandu sau vietos.
Vyresnysis seržantas pasakė, jog tai paskutinis paštas, kad lėktuvai
daugiau nebeskris. Aš negaliu sau meluoti. Jeigu nors dar kartą
galėčiau Tave pamatyti; kaip visa tai baisu! Kada Tu uždegsi Kalėdų
žvakes, prisimink savo vyrą Stalingrade.
O štai laiškas vieno vokiečių kariuomenės katalikų kunigo, kuris
grupei tikinčiųjų karių Stalingrade aukojo Kalėdų šv.Mišias. Tą
Šventą Vakarą mažame namelyje, kuris dar nebuvo sugriautas, tyliai
meldėmės drauge su vienuolika karių. Juos buvo nelengva sukviesti
karo sunkumų akivaizdoje. Bet tie, kurie atėjo, buvo ramūs ir
laimingi, kad tokiomis neįprastomis sąlygomis galėjo drauge švęsti
Kūdikėlio Kristaus gimimą. Pasaulyje yra daug altorių, tačiau
mūsiškis iš tikrųjų buvo skurdžiausias. Vakar šiame kambaryje
užspaudžiau akis savo žuvusiam draugui. Parašiau užuojautos laišką
jo žmonai. Tegul Dievas ją saugo.
Susirinkusiems vaikinams paskaičiau Kalėdų skaitinį iš Evangelijos
pagal Luką. Dalijomės juoda kieta duona, kuri mums buvo palaimintas
altoriaus sakramentas, tikrasis mūsų Viešpaties Jėzaus Kristaus
kūnas. Visiems prašiau Viešpaties gailestingumo ir malonių, nors
nieko nekalbėjau apie penktąjį įsakymą (Nežudyk!). Vyrai sėdėjo
ant mažų taburečių ir žvelgė į mane didelėmis akimis, spindinčiomis
jų alkanuose veiduose. Visi buvo jauni, išskyrus vieną, kuriam
jau 51-eri. Buvau labai laimingas, kad galėjau paguosti jų širdis
ir juos sustiprinti. Kai Mišios baigėsi, paspaudėme vieni kitiems
rankas, pasikeitėme adresais ir pažadėjome surasti artimuosius
ir papasakoti apie švęstas 1942 metų Kalėdas, tuo atveju, jeigu
kas nors iš mūsų sugrįš namo gyvas.
Stalingrado Madona
Vienoje beveik sugriauto Stalingrado
centro slėptuvių dirbo vokiečių šešioliktosios tankų divizijos
gydytojas Kurtas Roiberis. Šis 36-erių metų medikas buvo dvasininko
šventimus gavęs evangelikų teologas bei gabus dailininkas mėgėjas.
Kiekvieną laisvą minutę jis skyrė šiam savo užsiėmimui ir Stalingrado
katile jau buvo nutapęs beveik 150 akvarelių. 1942 metų Kalėdų
proga K.Roiberis panoro nutapyti ypatingą paveikslą, kuris kovų
draugams jų beviltiškoje situacijoje suteiktų nors kokį vilties
ir pasitikėjimo spindulėlį. Ir štai šis protestantų dvasininkas
kitoje rusiško karinio žemėlapio pusėje paprasta anglimi nupiešė
nepaprastai jausmingą Dievo Motinos su Kūdikiu paveikslą, žinomą
Stalingrado Madonos vardu, kurį dabar žino visas pasaulis.
Kariai kaip užkerėti žiūrėjo į šį slėptuvės kampe blykčiojančios
žvakės šviesoje pastatytą paveikslą, kurioje apačioje buvo užrašyti
prasmingi žodžiai: Licht, -Leben-, Liebe (vok.Šviesa, - Gyvenimas,
- Meilė). Prie Motinos prisiglaudęs Kūdikėlis Jėzus šis paveikslas
spinduliavo amžinąjį saugumą ir motinišką globą, kurios labiausiai
trūko pragariškoje nevilties, skausmo ir mirties apsuptyje esantiems
vokiečių kariams. Daugelis jų, žvelgdami į šį paveikslą, neslėpė
savo ašarų. Vienu paskutinių lėktuvo reisų Stalingrado Dievo
Motina buvo nuskraidinta į fronto užnugarį ir pasiekė Vokietiją.
Šiandien paveikslas kabo Berlyno memorialinėje kaizerio Vilhelmo
protestantų bažnyčioje. Jo autorius K.Roiberis 1944 metais mirė
Rusijos karo belaisvių stovykloje.
Kapituliacijos mastai
Po 1942-ųjų Kalėdų apsupti Stalingrade
vokiečių kariai suprato, kad išsigelbėjimo beveik nėra. Surengta
Žiemos audros operacija, kuria ketvirtoji tankų armija bandė
iš vakarų pralaužti koridorių į Stalingradą, nepasisekė. Sovietų
kariuomenės atakuojami, ketvirtosios armijos daliniai įstrigo
už 50 kilometrų nuo Stalingrado. Reichsmaršalo Hermano Geringo
laidavimas, kad apsuptieji bus viskuo aprūpinti karinių oro pajėgų,
taip ir liko kyboti ore. Karių maisto dienos racionas sumažėjo
iki 75 g sviesto ir 200 g arklienos mėsos. Apie 40 tūkst. ligonių
ir sužeistųjų nebebuvo kam rūpintis. Netrukus iš prarastų karinių
aerodromų į vakarus, jau rusų apšaudomi, išskrido paskutinieji
Junkersai. Oro temperatūra nukrisdavo iki 30 laipsnių šalčio.
Kiekvieną dieną mirdavo apie tūkstantis vokiečių kareivių.
Stalingrado katilas gyveno paskutines valandas. Mieste vyko
beprasmiškos gatvių kovos dėl kiekvieno namo griuvėsių, dėl kiekvieno
rūsio. 1943 m. sausio 30 d. Berlyne buvo minimas nacionalsocialistų
atėjimo į valdžią dešimtmetis. Hitleris, paskelbęs, kad šeštosios
armijos vadui generolui F.Pauliui suteikia aukštą feldmaršalo
karinį titulą, šaukė: Didvyriška mūsų karių kova prie Volgos
turi tapti paraginimu kiekvienam visiškai atsiduoti kovai už Vokietijos
laisvę ir mūsų tautos ateitį ir platesne prasme už mūsų viso
kontinento išlaikymą. Tą pačią sausio 30-ąją feldmaršalas F.Paulius
iš savo apšaudomos vadavietės, įrengtos Stalingrado centrinėje
aikštėje stovėjusios universalinės parduotuvės rūsyje, pasiuntė
į Berlyną fiureriui tokią padėkos telegramą: Stalingrade vis
dar plevėsuoja mūsų svastikos vėliava. Tegul mūsų kova būna pavyzdžiu
dabartinėms ir būsimoms kartoms. Net beviltiškumo aplinkybėmis
negalima kapituliuoti, tik tada Vokietija laimės. Heil, mein Führer!
Tačiau kitą dieną, sausio 31-ąją, jau nelaukdamas didvyriškos
mirties, kaip tikėjosi Hitleris, feldmaršalas F.Paulius paskelbė
savo išsekusios šeštosios armijos kapituliaciją. Iš 230 tūkst.
karių, kurie 1942-ųjų rudenį pasiekė Volgą, Stalingrado katile
žuvo 100 tūkst. Per 200 kovos dienų beveik 30 tūkst. sužeistųjų
pavyko lėktuvais išgabenti į užnugarį. Po kapituliacijos belaisviais
tapo dar 90 tūkst. vokiečių karių, kas faktiškai taip pat reiškė
jų pražūtį, nes sovietiniuose lageriuose iki karo pabaigos, 1945
m. gegužės 8-osios, išgyveno tik penki tūkstančiai belaisvių.
Totalinio karo kelias
į totalinį pralaimėjimą
Stalingrado mūšio pralaimėjimas,
ypač dėl didelių žmonių aukų, vokiečiams buvo labai skaudus. Nors
ir stipriai sukrėsti, ne visi jie šį pralaimėjimą sutiko tik negatyviai.
Daugelis, mylėdami savo šalį, suprato, kad to karo iš viso negalima
laimėti, kaip kad negalima pateisinti Vokietiją valdžiusio nusikalstamo
nacių režimo vadovybės veiksmų. Taigi Stalingrado tragedijoje
režimo priešininkai, geriausi vokiečių tautos sūnūs ir dukros,
įžvelgė pabaigos pradžią, artėjantį išvadavimą iš nacionalsocializmo,
atsakingo už Europos tautų pavergimą, žydų naikinimą, karo beprasmiškumą.
Tačiau netrukus tapo aišku, kad šeštosios armijos pralaimėjimas
buvo tik dar didesnių kentėjimų ir aukų vokiečių tautai, visai
Europai ir pasauliui, priešistorė. Apie taikos derybas ir neteisingumo
atlyginimą dar nebuvo galvojama. Atvirkščiai, manipuliacija žmonių
sąmone ir patriotiškumu pasiekė neregėtą lygį. Jau 1943 m. vasario
18 d. Berlyno sporto rūmuose pasakytoje garsiausioje kalboje nacių
propagandos ministras Jozefas Gebelsas paragino visus vokiečius
su dar didesniu radikalumu atsiduoti totalinės valstybės ir totalinio
karo reikalams.
Pavadinęs Stalingradą kovinės parengties signalu vokiečių tautos
likimui, jis sakė, jog tauta, kuri turi stiprybės pakelti ir
įveikti patirtą neteisingumą ir rasti savyje naujų jėgų, yra nenugalima.
Dėl to tolesnis karas turi tapti tikruoju išbandymu vokiečių tautos
egzistencijai ir tolesnėms jos pergalėms. Išmušė totalinio karo
valanda, - šaukė J.Gebelsas. Tauta yra viskam pasirengusi. Fiureris
įsakė, ir mes juo ištikimai sekame su nepalaužiamu ryžtu, tikėdami
galutine pergale
Šis beprotiškas totalinio karo kelias nacių režimą ir visą Vokietiją
atvedė į totalinį pralaimėjimą, besąlygišką kapituliaciją su gerai
žinomomis baisiomis pasekmėmis ir visišku išsekimu. Taigi totalinis
karas tapo mirties maršu milijonams vokiečių, ir šį likimą
jie stoikiškai priėmė, ryžtingai apsisprendę taikingam demokratiniam
atsinaujinimui.
Karas neleistina priemonė
ginčams spręsti
Popiežius Pijus XII savo įsimintoje
kalboje per 1944 metų Kalėdas taip apibūdino tuometę padėtį Europoje:
Vieniši apgriuvę bažnyčių bokštai savo tyliu gedulu ženklina
kadaise klestėjusių ir gerovės pilnų miestų griuvėsius, kur žemėn
numesti ar pagrobti varpai daugiau nebežadina gyventojų Kalėdų
ryto gaudimu. Jie taip pat yra tylūs liudytojai šios gėdingos
dėmės žmonijos istorijoje, kuri, savo noru apakusi šviesai to,
kuris yra Šviesa ir Tėvo atspindys, savo noru atsiskyrė nuo Kristaus
ir taip nuėjo į pražūtį, iki savo garbės atsižadėjimo. Daugelyje
didingų katedrų ir kuklių koplyčių užgeso net lempelė, kuri miegančio
pasaulio akivaizdoje eidavo nakties sargybą prie altoriuje esančio
dangaus Svečio. Koks beviltiškas išnaikinimas! Koks susipriešinimas!
Nejaugi žmonijai nebūtų likę jokios vilties?
Tačiau Popiežius tą šeštųjų Antrojo pasaulinio karo Kalėdų rytą
matė ir brėkštančią vilties aušrą, nes nuolat vis didėjančiame
kilnių sielų būryje gimsta mintis, vis aiškesnis ir tvirtesnis
pasiryžimas, - šis pasaulinis karas, šis visuotinis sąmyšis turi
tapti atskaitos tašku naujiems laikams, vedantiems į atsinaujinimą
ir visaapimančią naują pasaulio santvarką. Sąlyga šiam visuotiniam
atsinaujinimui yra politinė demokratija, nes skaudaus patyrimo
pamokytos tautos primygtinai priešinasi diktatoriškos, neribotos,
niekieno nekontroliuojamos valdžios siekimams ir reikalauja tokios
sistemos, kuri labiau derintųsi su piliečių orumu ir laisve.
Pijus XII pabrėžė, kad tautoje, kuri yra verta tautos vardo,
kiekvienas pilietis turi suvokti savo teisių ir savo pareigų
vienovę. Jis turi jausti, kad jo asmeninė laisvė yra susijusi
su kitų laisvės ir vertės paisymu.
Kita sąlyga naujam ir taikiam tautų ir valstybių sambūviui yra
atmetimas karo, kaip būdo tautiniams ginčams spręsti. Visus saisto
viena pareiga, pareiga nepakenčianti jokio delsimo, jokio atidėliojimo,
jokio svyravimo ir jokio išsisukinėjimo: tai pareiga padaryti
viską, kas yra galima, kad kartą ir visiems laikams būtų paskelbtas
karas agresyviajam karui ir jis būtų pasmerktas, kaip neleistina
priemonė tarpvalstybiniams ginčams spręsti bei įrankis nacionaliniams
siekiams realizuoti. Tam turi paskatinti Antrojo pasaulinio karo
pasekmės, nes žmonija, perbridusi per kraujo ir ašarų okeaną,
kokio anksčiau gyvenusieji niekada nebuvo regėję, neapsakomą žiaurumą
išgyveno taip išraiškingai, jog tokių žiaurumų prisiminimai turi
likti įspausti sielos gilumoje kaip pragaro vaizdas, kurio duris
reikia visiems laikams užtrenkti. Šis troškimas turi likti kiekviename,
kuris savo širdyje nors kiek užjaučia žmoniją.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"