Niekada nemėgęs administracinio
darbo
Pokalbis su Vilties Prezidento Stasio Lozoraičio
premijos laureatu Viktoru Alekna apie kūrybą ir politiką
|
Viktoras Alekna su žmona
Antano TUMĖNO nuotrauka |
Viktoras Alekna plačiai
žinomas žurnalistas, politinis kalinys, poetas, mokytojas, rašytojas,
daug metų tyrinėjęs poetės Salomėjos Nėries kūrybą ir gyvenimą.
1980 metais išleistas jo sudarytas S. Nėries poezijos dažnumų
žodynas, vėliau pasirodė monografinis leidinys S. Nėries raštų
tritomis, dokumentinis dviejų tomų leidinys Salomėjos Nėries
gyvenimo ir kūrybos metraštis ir biografinė apysaka Salomėja.
Po Nepriklausomybės atkūrimo Lietuvoje V. Alekna parašė monografiją
Nepriklausomybės Akto signataras kun. Alfonsas Petrulis, dokumentinį
leidinį apie Širvintų apylinkių partizanų kovas Ūžė žalia giria,
pasakojimą apie autoriaus giminės istoriją Ąžuolas, apie Vorkutos
lagerius Oi, ta Vorkuta, išleido eilėraščių rinkinius Pilkų
dienų žingsneliai ir Saulėlydis. Taip pat publikuota šimtai
įvairaus žanro apybraižų, analitinių straipsnių, memuarų ir kt.
2002 metais už knygą Vytauto klubas, ankstesnių metų kūrybą
ir publikacijas periodinėje spaudoje V.Alekna apdovanotas Lietuvos
žurnalistų draugijos įsteigta Stasio Lozoraičio publicistikos
premija Kelyje į Vilties Prezidento Lietuvą.
V.Alekną sutikome dailiai sutvarkytuose Tremtinių namuose, esančiuose
gražiame Valakampių pušyne.
Gal galėtumėte papasakoti, kaip
jūs patekote į šiuos namus?
20 metų po lagerio klajodamas buvau priverstas keisti gyvenamąjį
būstą net dvylika kartų, todėl, jau būdami pensininkai, mes su
žmona ėmėme ieškoti pastovesnės gyvenamosios vietos. 50 kilometrų
nuo Vilniaus, Širvintų rajone, Kantrimiškio kaime, nusipirkome
pakenčiamą sodybėlę ir 1976 metų rudenį persikėlėme kartu su visa
šeima. Čia pragyvenome 22 metus. Kaimo sąlygos nebuvo mums palankios
kartą naktį mus apvogė ir labai išgąsdino mano žmoną. Po to
didžiausias mūsų rūpestis kaip saugiai praleisti naktį. Mums,
pagyvenusiems žmonėms, gyvenimas vienkiemyje ir šiaip pasidarė
gana sunkus. Kartą mus aplankė vienas žmogus, nusistebėjo, kad
gyvename tokiame užkampio purvyne, ir paragino kreiptis į Vilniaus
tremtinių namų vadovybę. Su tuo žmogumi niekada daugiau nebesusitikome
jis po kelių dienų mirė. Aiškiai pajutau, kad esu globojamas
Aukščiausiojo, ir šis žmogus buvo Jo siųstas, nes niekas kitas
mums nebūtų to pasiūlęs.
Kada prasidėjo jūsų kūrybinis darbas, ar visada gyvenime galėjote
skirti jam pakankamai laiko?
Jau ketvirtoje klasėje besimokydamas pradėjau miklinti plunksną:
rašiau vaizdelius, apsakymėlius, recenzijas, net eilėraščius.
Vėliau, iki pensijos, dažniausiai rašydavau tik tai, kas buvo
susiję su mano tiesioginiu darbu. Pavyzdžiui, rašiau vieną kitą
straipsnį apie lietuvių kalbos dėstymo metodiką, nes dirbau lietuvių
kalbos mokytoju. Tačiau tikruoju kūrybiniu darbu pradėjau užsiiminėti
tik išėjęs į pensiją.
Turėčiau pasakyti, kad niekada nemėgau administracinio darbo ir
vadovavimo. 1967 metais man buvo pasiūlyta mokyklos direktoriaus
vieta. Žinoma, atsisakiau, nes tuojau būtų pareikalavę stoti į
partiją. Ir anksčiau, ir vėliau gyvenime dažnokai atsirasdavo
progų vadovauti. Net kai prasidėjo Sąjūdis, mane siūlė į Aukščiausiąją
Tarybą deputatu, bet aš jokių pastangų nedėjau ir niekuomet ten
nesiveržiau. Man visados labiau rūpėjo kūrybiniai dalykai.
Ką jūs galvojate apie demokratiją Lietuvoje? Ar per trylika metų
išmokome būti demokratiški?
Demokratija turi ir gerų, ir labai blogų savybių. Tie, kurie garsiai
šaukia, dažniausiai laimi. Ir pastarieji Prezidento rinkimai parodė,
kad laimėjo triukšmingiausieji. Manau, kad kol kas Lietuvoje demokratija
yra didelis nesusipratimas. Štai Varėnos rajone į vietos savivaldybę
centristai laimėjo 18 vietų iš 25. O patys varėniškiai, užuot
balsavę už centristą kandidatą į Prezidentus, balsavo už R. Paksą.
Arba centristai, liberalai, modernieji krikščionys demokratai
sudaro naują koaliciją jų iš viso yra 11 tūkst. narių. O koaliciją
nusprendė sudaryti tik trys vadovaujantieji. Ar pasiklausė kitų
narių, ar jie nori būti naujoje sąjungoje? Žinoma, tokio elgesio
negalima pavadinti demokratišku.
Dauguma politinių veikėjų turi tik vieną tikslą kaip nors išsilaikyti
valdžioje, bet ne rūpintis Lietuvos visuomene, kuri jiems yra
visiškai nesvarbi. O kad mūsų žmonės yra nesusipratę, ypač rajonuose
tai tiesa. Reikia juos organizuoti, šviesti, jiems aiškinti,
o ne galvoti tik apie aukštus postus.
Manau, viena didžiausių mūsų nesėkmių priežasčių yra ta, kad per
50 sovietų okupacijos metų mes neišugdėme inteligentų, kurie nebūtų
pažeistos komunistinės galvosenos. Tuo metu norintieji užimti
aukštesnes pareigas būtinai turėjo būti partiniai. Per 50 metų
žmonės įprato taip gyventi, todėl ir dabar į partijas stoja mažiau
išprusę žmonės. Esu tai pastebėjęs, kai dirbau Širvintų rajono
Krikščionių demokratų partijos skyriaus pirmininku. Jauni žmonės
į partiją neidavo, dažniausiai tik pagyvenę. O šie susirinkimų
metu tik rankas pakilnodavo. Todėl, kai reikėdavo rinkti į valdybą,
nebuvo ko.
O ką reikėtų daryti, kad to nebūtų?
Pirmiausia reikėtų atsisakyti tos begalinės laisvės, t.y. liberalizmo
kiekvienas daro ką nori. Juk dabar kuo didesnis triukšmadarys,
tuo garbingesnis žmogus. Paprastas žmogus nieko negali padaryti,
nes įsibėgėjimas yra toks didelis, kad kamuoliukas turi nuriedėti
iki pakalnės. Aišku, tas įsibėgėjimas yra visose srityse, tačiau
žalingiausias jis yra kultūroje. 50 metų kovojome, kad apsaugotume
lietuvių kalbą, ir, galima pasakyti, mums pavyko. Apie lietuvių
kalbos kultūrą tuo metu esu parašęs 200 straipsnių. Dabar niekas
nespausdina, o sovietiniais laikais spausdino. Gal aš ir nesu
ypatingas kalbininkas, bet yra ir profesionalesnių, kurių nespausdina.
Manau, kad mums reikia pradėti nuo jaunimo ugdymo, ypač nuo mokyklose
esančių jaunimo organizacijų. Šiuo metu padėtis yra liūdnoka.
Nors ir turime keturis tūkstančius tikybos mokytojų, iš 600 tūkst.
Lietuvos moksleivių tik trys tūkstančiai dalyvauja skautų veikloje,
ateitininkų taip pat apie tris tūkstančius. Dar keistesnis dalykas
- tikybos pamokos vyksta, o sekmadienį bažnyčiose mokinių beveik
nematyti. Jei mokykloje mokosi 1000 moksleivių, tai gerai, kai
į bažnyčią vidutiniškai ateina dešimt ar penkiolika.
Bet yra ir džiugių momentų. Praeitą vasarą teko lankytis ateitininkų
vadovų stovyklėlėje. Tarp 40 susirinkusių žmonių pastebėjau, kad
35 tikrai buvo ateitininkiškai nusiteikę, nors ir naujoviškai,
ne taip, kaip buvo prieškario Lietuvoje. Tada ateitininkai turėjo
keturis žurnalus: Židinys studentų, Ateitis vyresniųjų
moksleivių, Ateities spinduliai jaunesniųjų, Naujoji vaidilutė
mergaičių. Visus tuos žurnalus redagavo studentai. Šiandien
tuo stebėtumės, o tada tai buvo įprasta. Esu pastebėjęs, kad dabartiniai
studentai, net ir baigusieji žurnalistikos mokslus, nesugeba parašyti
paprasčiausio straipsnio.
Gal yra todėl, kad per daug mėgstame idealizuoti praeitį?
Ne, jokiu būdu neidealizuoju. Blogybių buvo ir prieškario nepriklausomoje
Lietuvoje. Lygiai tokių, kaip ir dabartinėje. Tik tuo metu ekonominiai
reikalai buvo tvarkomi daug sklandžiau. Po carinio laikotarpio
ūkinė sistema nebuvo pakeista, priešingai šiai sistemai tuometėje
Lietuvoje buvo sudarytos sąlygos tobulėti, todėl ūkis augo gana
sparčiai. Atsirado žmonių, kurie sugebėjo labai išmintingai tvarkyti
finansinius Lietuvos reikalus. Pavyzdžiui, profesorius V. Jurgutis
buvo pasaulinio lygio finansininkas. O J. Tūbelis dešimt metų
dirbo ministru pirmininku ir finansų ministru. Tiesa, jis buvo
agronomas, bet labai taupus ir sumanus žmogus.
Tačiau visose kitose srityse buvo visko. Kad ir kariuomenėje.
Aš pats mokiausi karo mokykloje, turėjau karininko laipsnį. Kai
bolševikai okupavo Lietuvą, buvau atsargos karininkas, tuo metu
mokytojavau. 1941 metais, per Velykas, artėjant karui, susitikau
su pažįstamais karininkais. Paklausiau jų, ką jie rengiasi daryti,
kieno pusėje kariauti. Mano dideliam nustebimui, jie jau buvo
tapę sovietiniais karininkais. O tie, kurie nenorėjo kolaboruoti,
jau buvo pasitraukę iš kariuomenės. Beje, anie buvo išvežti į
Norilską.
Tuo metu Lietuvoje, kaip ir dabar, buvo dvi Lietuvos. Dabar mes
turime komunistinę, buvusią lietuvių tautą, ir patriotus, kurie
džiaugiasi nepriklausomybe. Prieš karą buvo taip pat dvi Lietuvos
tai vadinamosios demokratinės ir fašistuojančios jėgos. A. Smetonos
partija keturiolika metų valdė, tačiau kad ir kokia būtų valdžia,
nors ir gera, žmonėms atsibosta. Todėl 1940 metų valstybinius
politinius pasikeitimus daugelis žmonių sutiko ramiai. Ypač tie,
kurie neskaitė politinės literatūros ir neturėjo informacijos
apie gyvenimą Sovietų Sąjungoje. O tie, kurie skaitė, žinojo,
kad ateina baisus Belzebubas. Pastarieji suprato, ką reikia daryti,
todėl spėjo pasitraukti. Tai padarė ir prezidentas A.Smetona.
Aš šito pasitraukimo visiškai nesmerkiu. Latvijos prezidentas
nepasitraukė, tai jį vežiojo gatvėmis kaip pajuokos objektą. Estijos
prezidentas buvo nužudytas. Sovietams buvo nepatogu, kad A.Smetona
gyvena, tai ėmė ir sudegino. Juk reikėjo kaip nors sunaikinti.
Jūs daugelį metų bendradarbiavote laikraščiuose. Kaip manote,
ar šiandieninės Lietuvos didžiojoje spaudoje sunku dirbti žurnalistui,
tikinčiam ir turinčiam principus?
Manau, kad labai sunku. Pažįstu keletą žurnalistų, kurie keliauja
iš laikraščių į laikraščius, kol pagaliau atranda leidinį, kuriame
gali šiek tiek laisviau dirbti. Nepaisant to, kad jie tvarko tik
savo skyrelį ir nieko neteisingo neparašo, bet dirbti greta purvo
nepaprastai sunku.
Prieškariu tokių sunkumų visiškai nebuvo: kairieji nė už jokius
pinigus nerašydavo dešiniųjų laikraščiuose, nors savo spaudos
ir nedaug turėjo. O krikščionys demokratai niekada nespausdino
savo straipsnių Lietuvos aide. Kai kas dabar rašo, kad Juozas
Keliuotis priimdavo dirbti įvairių pakraipų žmones, tačiau tai
visiška netiesa. Nė vienas komunistas nedalyvavo Naujojoje Romuvoje.
O dabar visai kas kita komunistinių pažiūrų žmonių straipsniai
spausdinami dešiniųjų laikraščiuose. Aš sutinku, kad tiems žmonėms
už praeities klaidas reikia atleisti, toks laikotarpis buvo. Tačiau
jie turi atsiprašyti ir paaiškinti, kad buvo priversti taip elgtis,
bet kol kas nė vienas to nepadarė.
Manau, kad Lietuvoje reikėtų katalikiško patriotinio dienraščio,
kuris visuomenėje turėtų pasisekimą, bet tam reikalingi pinigai.
O dabar jaunimas laksto iš laikraščio į laikraštį. Reikia aukotis,
o aukotis mes jau atpratom. Tik po karo žmonės mokėjo ėjo į
miškus, kovojo, žuvo. O dabar tam pasiryžusiųjų mažoka.
Kalbėjosi
Elona GUBAVIČIŪTĖ
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"