Popiežius primena sveikatos
apsaugos pastoracijos prioritetus
Šiuo metu, kai plečiasi dėl vadinamojo
gailestingumo ir pragmatiškumo tikslų eutanazijos idėjos bei
dirbtinė gamyba embrioninių žmonių, kurie taptų medžiaga kitiems
gydyti, popiežius Jonas Paulius II priminė Bažnyčios mokymą apie
mirties kultūros pavojus ir ragino katalikiškas medicinos įstaigas
likti tikrais gyvybės ir vilties centrais. Vasario 11 dieną
Lurdo Dievo Motinos liturginėje šventėje minėtos Pasaulinės ligonių
dienos proga paskelbtame kreipimesi Šventasis Tėvas perspėjo dėl
vis labiau išryškėjančio visuomenės modelio, kur dominuoja galingieji,
o į pašalį nustumiami ar net sunaikinami silpnieji.
Tarp pastarųjų, atsidūrusių komunistinės ir praktiškuoju materializmu
persmelktos visuomenės pakraštyje, Šventasis Tėvas pirmiausia
paminėjo negimusius kūdikis, tapusius beginklėmis abortų aukomis,
taip pat galimus eutanazijos objektus - vyresnio amžiaus ar sergančius
nepagydomomis ligomis žmones, kuriems siūloma patiems savo noru
ar kitų pagalba pasitraukti iš šio pasaulio, taip sumažinant beprasmiškas
kančias. Popiežius prieina prie išvados, kad toks visuomenės
modelis yra paženklintas mirties kultūros antspaudu, taigi priešingas
Evangelijos mokymui. Tokios realybės akivaizdoje Bažnyčios pastoracinis
prioritetas turėtų būti gyvybės kultūros gynimas.
Taip pat, vadovaujantis Bažnyčios mokymu ir savo krikščioniškai
išugdyta sąmone, medicinos ir sveikatos apsaugos srityje dirbantiems
katalikams tenka neatidėliotinas uždavinys - visomis jėgomis stengtis
apsaugoti gyvybę, ypač kai jos šventumui ir neliečiamumui yra
iškilęs didžiausias pavojus. Siekiant, kad katalikų medikų, o
taip pat visų, besidarbuojančių sveikatos apsaugos sielovadoje,
meilės liudijimas būtų kaskart vis įtikinamesnis, Šventasis
Tėvas ragina juos išlaikyti visišką vienybę tarpusavyje ir su
savo vyskupais. Tuo tarpu episkopatui jis rekomenduoja per atitinkamas
struktūras stengtis ugdyti, kreipti ir koordinuoti sveikatos apsaugos
darbuotojų sielovadą.
Dabar dėl valstybės reguliavimo (pavyzdžiui, Belgijoje kai kurie
pareigūnai mano, kad, vykdant eutanazijos įstatymą, katalikiškoms
ligoninėms neturi būti daroma išimčių) arba dėl sekuliarizuotų
visuomenės sluoksnių ir rinkos ekonomikos spaudimo katalikiškiems
medicinos centrams iškilęs tapatumo praradimo pavojus. Todėl popiežius
Jonas Paulius II savo kreipimesi pabrėžtinai nurodo, kad katalikiškos
sveikatingumo įstaigos turi likti ištikimos Bažnyčios magisteriumo
moraliniams ir socialiniams nurodymams. Tegu katalikiškos ligoninės
būna gyvybės ir vilties centrai, kuriuose drauge su kapelionų
tarnyba būtų plėtojami ir etikos komitetai, vykdomos pasauliečių
medikų ir slaugytojų personalo moralinio ugdymo programos, humanizuojama
ligonių priežiūra, didinamas atidumas jų šeimoms ir skiriamas
ypatingas dėmesys vargšų bei marginalizuotų asmenų atžvilgiu,
- ragina Šventasis Tėvas. - Tegu šios garbingos profesijos atstovų
darbas atskleidžia autentišką meilės liudijimą, atsižvelgiant
į tai, kad gyvybė yra Dievo dovana, o žmogus tėra jos prižiūrėtojas
ir garantas!
Priminęs pagrindinę Bažnyčios mokymo nuostatą, kad gyvybę reikia
saugoti ir ginti nuo prasidėjimo iki natūralios baigties, Popiežius
pabrėžė, jog ši nuostata kaip pagrindinis etikos reikalavimas
galioja ir dabar, biotechnologijos pažangos epochoje. Šią tiesą
reikia nuolat priminti, tuo labiau kad vardan abejotino solidarumo
bandoma išskirti neva aukštesnius ir žemesnius gyvybės laipsnius
ir embrioninę žmogaus gyvybę paaukoti kito laipsnio gyvybei palaikyti,
taip paniekinant kiekvienai žmogiškajai būtybei priklausantį
vienodai branginamą orumą.
Bažnyčia, žinoma, neatmeta autentiškos mokslo ir technologijų
pažangos medicinos srityje ir jos rezultatų naudojimo, gerinant
ligoniams teikiamų patarnavimų kokybę. Tačiau gyvybės šventumas
ir orumas turi būti apsaugotas bet kurios terapijos veiksmuose,
tyrimuose, transplantavimo eigoje
Niekuomet neleistina žudyti
vienos žmogiškosios gyvybės, siekiant pagydyti kitą. Ši pastaba
ypač svarbi pastaruoju metu bandant įteisinti terapinį klonavimą
žmonių embrionų, kurie būtų naudojami sunkioms degeneratyvinėms
ligoms gydyti.
Popiežius skatino naudoti paliatyvinę slaugą baigiamojoje gyvenimo
fazėje, kad būtų sumažinti kentėjimai, kai tampa aišku, jog tolesnis
gydymas nebeįmanomas. Tačiau jis perspėjo, kad, atsisakant brangios
ir neduodančios naudos terapijos, niekuomet negali būti leistini
veiksmai ar jų nevykdymas, kurie savo prigimtimi ar juos vykdančio
asmens intencijomis būtų nukreipti specialiam mirties siekimui.
Vis dažniau nepagydomus ligonius slaugant namuose, klebonai ir
visi sielovadininkai privalo jiems skirti pakankamą dėmesį, kad
ligoniams niekada nepritrūktų guodžiančio Viešpaties dalyvavimo
per Dievo žodį ir sakramentus, - nurodė Katalikų Bažnyčios vadovas.
Kreipdamasis į Pasaulinės ligonių dienos šv. Mišių dalyvius Romos
šv. Petro bazilikoje, popiežius Jonas Paulius II paragino juos
ypatingą dėmesį skirti rožinio maldai. Jis priminė, kad šiuos
liturginius metus yra paskelbęs Rožinio metais, kviesdamas tikinčiuosius
kalbėti rožinį už taiką pasaulyje, už šeimų gerovę. Jūs, brangūs
broliai ir seserys ligoniai, šioje maldos fronto linijoje visuomet
esate pirmieji, - pažymėjo Šventasis Tėvas.
Rožinio malda krikščionims pateikia atsakymus į kančios prasmės
problemas, nes, kalbant rožinį, kartu su Švč. Mergele Marija einama
Kristaus gyvenimo keliu, kurio neatskiriama dalis yra kančia,
tapusi išganymo įrankiu.
Rožinio sopulingose paslaptyse mes kontempliuojame kančią Kristaus,
kuris, jeigu taip galima sakyti, prisiėmė visą žmogaus ir žmonijos
ligotumą, - sakė Popiežius. Kristaus gebėjimas nugalėti didžiausią
žmonijos ligą - nuodėmės blogį - tapo įmanomas dėl jo visiško
atsidavimo dangiškojo Tėvo valiai. Sergant ši, kupina pasitikėjimo
Dievu, nuostata, padedant Šventajai Dvasiai, turi veikti ir mumyse,
ypač kai mes rožinio malda savo kentėjimais vienijamės su Kristaus
kryžiaus kančia.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"