Bažnyčia dalyvauja bioetikos
problemų diskusijose
Biologinio redukcionizmo
pavojai
Kaip jau buvo pranešta, pagrindiniai
šiemetės Pasaulinės ligonių dienos renginiai pirmoje vasario pusėje
vyko Jungtinių Amerikos Valstijų sostinėje Vašingtone. Tarp programoje
numatytų įvykių didelio dėmesio susilaukė popiežiaus Jono Pauliaus
II kultūros centre Vašingtone vasario 10 dieną surengtas simpoziumas
bioetikos tema, kuriame buvo aptarta Bažnyčios pozicija plačiame
medicinos veiklos spektre nuo dirbtinio apvaisinimo iki nepagydomų
ligonių slaugos.
Bioetikos klausimai pastaruoju metu tampa vis labiau aktualesni
dėl išaugusių technologinių galimybių medicinoje. Šiuolaikinis
mokslas kelia naujus iššūkius Bažnyčiai, o kartu sudaro progą
dar kartą išreikšti krikščionišką nuostatą tokiais esminiais klausimais,
pavyzdžiui, kas yra žmogus. Susitikime kalbėjęs Popiežiškosios
sveikatos apsaugos pastoracijos tarybos pirmininkas arkivyskupas
Chavjeras Lozanas Baraganas sakė, jog Katalikų Bažnyčiai dabar
tenka konfrontuoti su nauja paradigma, kuri atmeta religiją,
teigia, kad visa etika yra subjektyvi ir visuose sprendimuose
remiasi tik pragmatiškais ir utilitariniais kriterijais.
Šį požiūrį platina ne tik tokia abortus remianti nevyriausybinė
organizacija kaip Tarptautinė planuotos tėvystės federacija, bet
ir pati Jungtinių Tautų Organizacija bei jos struktūros. Bažnyčia
tuo tarpu siūlo objektyvią etiką, kuri grindžiama prigimtine teise,
atvira antgamtiškumui, ir yra įsitikinusi, kad tai, kas stiprina
žmogų, yra gera, o kas jį naikina, yra bloga, - kalbėjo arkivyskupas
Ch.Lozanas.
Jungtinių Valstijų episkopato Sveikatos apsaugos problemų komiteto
narys Naujojo Ulmo (Minesotos valstija) vyskupas Džonas Ninstetas,
pradėdamas simpoziumą, prisiminė savo 1984 metų daktarinę disertaciją
dėl dirbtinio apvaisinimo ir eksperimentų žmogaus embrionais moralinių
aspektų. Vėl mintyse grįždamas prie tų klausimų, kuriuos bioetikos
ekspertai nagrinėjo tuo metu, aš negaliu atsistebėti, kiek daug
dalykų šioje tyrimų srityje yra pasikeitę ir kaip jie dabar toliau
sparčiai keičiasi, - sakė vyskupas Dž.Ninstetas.
Jis pažymėjo, kad dabartinė tyrimų realybė yra tokia, jog kiekvienas
technologinis pasiekimas tampa precedentu kitam, o tas antrasis
pasiekimas trečiajam ir taip toliau. Dėl to dabar mes galime
konstatuoti ištisą eilę bioetinio pobūdžio iššūkių, kurie yra
iškilę žmonių visuomenei. Bažnyčios pateikiami argumentai, atsiliepiant
į dabartinius biomedicinos iššūkius, suformuoja tvirtą ir logišką
priėjimą, kuris apima savyje tiek filosofinius principus, tiek
ir praktinių procedūrų detalų svarstymą. Šis holistinis priėjimas
prie žmonių sveikatos problemų pirmiausia reikalauja visiško supratimo,
kas yra žmogus, o taip pat pripažinimo antgamtinio autoriteto,
kuris pašaukė žmogų į būtį ir suteikė jam kilnų likimą, kalbėjo
ganytojas.
Kituose pranešimuose, atsakant į vyskupo Dž.Ninsteto iškeltą problemą,
buvo aptariami tokie klausimai, kaip nevaisingų šeimų rūpesčiai,
biologinis redukcionizmas ir nepagydomų ligonių slauga. Deitono
universiteto (Ohajo valstija) religinių studijų profesorė Tereza
Laisot pastebėjo, kad daugelis nevaisingų porų nemato realaus
ryšio tarp tam tikrų empirinių tvirtinimų Bažnyčios mokyme apie
apvaisinimą in vitro ir jų pačių patyrimo šiuo atveju. Jungtinėse
Valstijose asmeninis patyrimas tampa svarbiausiu ir pagrindiniu
autoritetu, - teigė ji, prašydama Bažnyčią padėti performuoti
ir iš naujo paaiškinti tai, ką žmonės tiki esantį jų patyrimu.
Štai, pavyzdžiui, Bažnyčia sako, kad kūdikio gimdymas per in vitro
apvaisinimą negali būti meilės aktas, tačiau daugelis nevaisingų
moterų pasirengusios atlikti šią žiaurią apvaisinimo procedūrą
būtent iš meilės savo sutuoktiniams ir vaikams, kurie bus pagimdyti.
Kol Bažnyčia neras būdo paaiškinti gyvąjį patyrimą, tokių šeimų
jos mokymas apie dirbtinį apvaisinimą ir panašias bioetines problemas
bus nesuprastas arba iš viso neišgirstas, - sakė T.Laisot.
Molekulinės genetikos ekspertas jėzuitas kunigas Kevinas Ficdžeraldas,
kuris vadovauja katedrai Džordžtauno universiteto Klinikinės bioetikos
centre, kalbėjo, kad Bažnyčia užsitarnavo reikšmingą vietą medicinos
etikos debatuose dėl stiprios katalikiškos tradicijos remti tokius
mokslinius tyrimus, kurie saugo žmogiškąjį orumą. Bet jūs negalite
sėsti prie diskusijų stalo, jeigu nežinote to, apie ką kalbėsite,
- pastebėjo jis. Mes (dvasininkai) turime būti taip pat gerai
išsilavinę, kaip ir jie (mokslininkai) savo srityse.
Kunigas K.Ficdžeraldas sakė, kad dabartinė biologinio redukcionizmo
tendencija, kai į žmogų žiūrima tik kaip į genų, ląstelių, audinių
ir organų sankaupą (tas pats ir in vitro apvaisinimo atveju, kai
sunaikinimui nurašomi vadinamieji pertekliniai embrionai), gali
būti įveikta Bažnyčios mokymo ilga ir turtinga tradicija integruoti
mokslinius duomenis į išsamų žmogaus prigimties supratimą. Kitame
pranešime Ričmondo vyskupijos sveikatos apsaugos sielovados koordinatorius
kunigas Raselas Smitas kritikavo perdėtą žmogiškąjį žavėjimąsi
technologiniu imperatyvu jeigu tai gali būti padaryta, tai ir
turi būti padaryta, nekreipiant dėmesio į moralines pasekmes.
Tuo tarpu Džordžtauno klinikinės bioetikos centro įkūrėjas dr.
Edmundas Pelegrinas sakė, kad Bažnyčios pastangų įtikinti pasaulį
savuoju bioetiniu priėjimu sėkmė priklausys nuo to, kaip patys
katalikai gyvens pagal savo įsitikinimus dėl visų žmogiškųjų būtybių
(pradedant embrionais) vidinio orumo ir vertės.
Prisikėlimas yra kelias
į tikrą sveikatą
Pagrindiniais Pasaulinės ligonių
dienos šv. Mišių Vašingtono Dievo Motinos nacionalinėje šventovėje
vasario 11-ąją koncelebrantais buvo Popiežiškosios sveikatos apsaugos
pastoracijos tarybos pirmininkas arkivyskupas Ch.Lozanas, Vašingtono
arkivyskupas kardinolas Teodoras Makarikas ir Vatikano nuncijus
Jungtinės Valstijose arkivyskupas Gabrielis Montalvas. Taip pat
dalyvavo 24 Šiaurės ir Pietų Amerikos episkopatų atstovai, kelios
dešimtys kunigų. Tarp tūkstančių maldininkų buvo apie 400 sunkiai
sergančių asmenų, kurie pamaldų metu priėmė Ligonių sakramentą.
Šis sakramentas visados yra Bažnyčios ypatingo rūpinimosi ligoniais
priminimas, kas savo ruožtu primena Dievo išganomąją malonę visiems
savo vaikams, - kalbėjo kardinolas T.Makarikas, pradėdamas šv.
Mišias. Tų, kuriems Vašingtono katedroje buvo suteiktas Ligonio
sakramentas, amžius siekė nuo penkerių iki 97 metų. Daugelis jų
sirgo vėžiu, kiti rengėsi sunkiai operacijai, kentėjo dėl širdies
negalavimų, ŽIV infekcijos, Alchaimerio ar Parkinsono ligų. Visa
tai atspindėjo tą spektrą fizinės negalios ir ligotumo, kuriuos
savo kentėjimuose patiria daugelis mūsų visuomenės narių.
Bet, kaip sakė šv. Mišių homilijoje arkivyskupas Ch.Lozanas, visi
pasaulio ligoniai ir neįgalieji gali rasti paguodą ypatingu būdu
savo kentėjimus suvienydami su Kristaus kančia ant kryžiaus.
Tai yra tikras paradoksas, jog vienintelis būdas, kada mirtis
yra pakeičiama į gyvenimo pilnatvę, yra per mūsų žemiškųjų kentėjimų
susivienijimą su Kristaus kančia ant kryžiaus, - sakė jis. - Jėzaus
kryžius suteikia pasauliui vienintelę galimybę savo skausmams,
negandoms ir liūdesiui įveikti.
Štai kodėl Bažnyčia siūlo pasauliui vienintelį teisingą blogio
pašalinimo ir vienintelį teisingą mirties įveikimo sprendimą
kas yra Viešpaties gyvenimo, mirties ir prisikėlimo realybė,
kalbėjo arkivyskupas Ch.Lozanas. Tikroji mūsų gyvenimo kokybė
eina iš mūsų dalyvavimo šiame Kristaus slėpinyje. Tikėjimo ir
meilės slėpinyje Kristus prisiima mūsų negandas ir perkeičia jas
į laimę. Paskutinis baisumas yra mirtis. Jeigu mirtis (Išganytojo
prisikėlimu) yra nugalėta, tada mes turime visišką ramybę ir laimę.
Arkivyskupas kvietė visus kenčiančiuosius melsti Šventosios Dvasios
sustiprinti tikėjimą prisikėlimu. Tai yra vienintelis būdas
įveikti mirtį ir tikrajai sveikatai įgyti.
M.B.
© 2003 "XXI amžius"