Lietuva Juozo Polio žvilgsniu
|
Dailininkas Antanas Račas,
Jūratė Adomaitytė, Jadvyga Bieliauskienė
ir parodos autorius Juozas Polis
Ričardo ŠAKNIO nuotrauka |
Lietuva Tėvynė mūsų tokiu
pavadinimu Vilniuje, priešais Seimo rūmus įsikūrusiose Sausio
13-osios brolijos patalpose, veikia fotografo Juozo Polio paroda,
kurios pirmas albumas buvo išleistas dar 1998 metais, o antras
albumas, skirtas autoriaus aštuoniasdešimtmečiui bei nueitam keliui
apmąstyti, pasirodė 2000 metais. Paroda, aprėpianti du dešimtmečius
labai reikšmingų ir sudėtingų Lietuvai metų, buvo puiki galimybė
prisiminti ne tik svarbių įvykių eigą, bet ir pajusti jų dvasią,
iš naujo išgyventi atgimusios valstybės džiaugsmą ir skausmą.
Albumą Lietuva Tėvynė mūsų ypač gerai įvertino Lietuvos Respublikos
prezidentas Valdas Adamkus. J.Polio fotografijas galima laikyti
tiksliu fotometraščiu, kuriame užfiksuoti svarbiausi politiniai
bei visuomeniniai Lietuvos atgimimo įvykiai, vienaip ar kitaip
palietę kiekvieną iš mūsų.
Brolijos narė Jūratė Adomaitytė, pristatydama parodą, sakė, kad
joje atsispindi pirmieji mūsų valstybės žingsniai, nerimo ir skausmo
kupinos dienos, išgyventos kartu su visa tauta, bei džiaugsmo
valandos. Parodos autorius užfiksavo pirmojo, 1988 metais vykusio,
Persitvarkymo sąjūdžio suvažiavimo akimirkas bei lyderius, dabar
gerai žinomus politikus.
Nuotraukose rasime gyvąjį Baltijos kelią per Lietuvą, Latviją,
Estiją, trispalvės vėliavos iškėlimą, mitingą Vingio parke, pirmąją
Dainų šventę po nepriklausomybės paskelbimo, Šventojo Tėvo apsilankymą,
Rusijos kariuomenės išvedimo dieną bei kitus džiaugsmingus įvykius
ir, žinoma, skaudžiausius tautos momentus 1991 metais, susijusius
su Medininkų tragedija bei Sausio įvykiais. Pastaroji fotografijų
laida bus padovanota Sausio 13-osios brolijai, kuri yra įrengusi
pastovią, skirtą tragiškiems įvykiams atminti, ekspoziciją.
Tačiau minėtieji įvykiai tik viena parodos dalis. J.Polis
laisvas ir romantiškos prigimties menininkas, be galo mylintis
savo kraštą, nesiekė sureikšminti skaudžios tautos praeities,
o savo fotografijomis labiau siekė poetizuoti Lietuvos miestų
ir miestelių grožį, architektūrinius paminklus, šventes, folklorinį
ir kultūrinį mūsų krašto savitumą. O ką kalbėti apie nuostabią
Lietuvos gamtą, jos lygumas, kalvas ir ežerus, pajūrį ir pustomas
kopas! Neringa fotografui yra mieliausias Lietuvos kampelis. Neatsitiktinai
šiam kraštui jis paskyrė atskirą albumą Lietuvos pajūris. Ypač
yra mėgiami J.Polio darbai, fotografuoti iš sraigtasparnio, kuriuose
jis lyg paukščio žvilgsniu aprėpia Lietuvos gamtovaizdį.
J.Polis iš viso yra išleidęs dešimt albumų, kurių sėkmingiausias
Atgimstanti Lietuva. 1989 metais išleistas 50 tūkst. egzempliorių
tiražu, jis buvo išpirktas per nepilnus keturis mėnesius. Kiti
fotografo albumai Lietuva (1986), Gimtoji žemė Lietuva (1988),
Einu per Lietuvą (1992), Kviečia jūrų muziejus (1982), Lietuvos
teatrai (1998), Kazys Morkūnas (1984) bei kiti taip pat yra
gerai vertinami ir įneša svarų indėlį į lietuvių fotografijos
meną.
Per visą savo kūrybinę biografiją J.Polis yra surengęs nemažai
personalinių parodų ne tik Lietuvoje, bet ir Rusijoje, Vokietijoje,
Čekoslovakijoje, JAV (Čikagoje, Medisone, Klivlende). 2001 metais
autorius dalyvavo Rytų šalių ambasadų festivalio parodoje Berlyne,
o praeitais metais Lietuvos kultūros dienose Hamburge.
Lietuva gali didžiuotis, kad turi tokių savo kraštui atsidavusių
žmonių, kurie savo darbais skleidžia tėvynės meilę, jos grožį,
o kartu ir gėrį bei tikėjimą šviesia savo krašto ateitimi. Sausio
13-osios brolijos pirmininkė Jadvyga Bieliauskienė, įvertindama
J.Polio parodą, sakė: Žiūrint į menininko fotografijas matosi,
kaip subtiliai autorius myli Lietuvą. Kuo daugiau žiūri, tuo labiau
tai jauti. Visi žmonės, ateinantys pažiūrėti parodos, be išimties
tai pajunta.
Lina KLUSAITĖ
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"