Lietuvių godos (1)
Žurnalisto Balio Urbono pokalbis su rašytoju Jonu
Mikelinsku
B.Urbonas. Prabėgo
dar vienas šventinis sekmadienis. Šventa diena. Mums, lietuviams,
ypatingas sekmadienis, nes tai Vasario-16-oji. Istorinė diena.
Juk po katališkosios Mindaugo Lietuvos ir po Vytauto Didžiojo
istorinės epochos reikėjo ilgai laukti, kol 1918 metais įtvirtinome
savo valstybę, turime į ją prigimtinę teisę; galime joje laisvai
gyventi, dirbti, kurti ir išmintingai ją valdyti.
Taigi per tuos dvidešimt metų (nuo 1918-ųjų iki 1940-ųjų) rodėme
pasiaukojimo, atkaklumo ir susikaupimo pavyzdžius, kuriais stebėjosi
daugelis, tuo labiau kaimynai. Turbūt ne šiaip sau mūsų vyresnieji
sakė: jei ne karas, ne okupacija (ypač bolševikinė!), Lietuva
būtų aplenkusi tuo metu smarkiai progresavusią, tankiai apgyvendintą
Olandiją. Lietuvių darbštumas, geras gimstamumas ir didesnis šalies
plotas teikė realų pagrindą tokiai minčiai. Ir jeigu dabar Olandijoje
gyvena per 14 mln. gyventojų, tai Lietuva iki šiol, būdama laisva,
matyt, būtų pasiekusi aukštą gyvenimo lygį, ir jos gyventojų skaičius
būtų daug didesnis, nei tie, mūsų amžini, 3,5 milijono. Juk šalies
didžiausias turtas žmonės! Ir norisi teigti, kad mokslo, meno,
kultūros, pramonės, žemės ūkio bei kitų sričių sferose iš tų (dabar
jau tik įsivaizduojamų) milijonų būtų radęsis ne vienas genialus
lietuvis ir savo Tėvynę ženkliau įrašęs ne tik į Europos, bet
ir į pasaulio pažangiųjų tautų bendrijos žemėlapį.
Taigi, gerbiamas rašytojau, šiandien ir norėčiau jūsų klausti,
ar prisimenate 1918 metų Nepriklausomą Lietuvą? Augote, brendote
kartu su ja. Kas įkvėpė anuos mūsų žmones tam dvidešimties metų
šuoliui? Nejaugi buvo būtinas to vargo maratonas (baudžiava su
carine priespauda, kovos dėl baudžiavos panaikinimo, spaudos draudimas,
savos raidės ir žodžio gelbėjimas, pagaliau kovos dėl Nepriklausomybės),
kad Lietuva prisikeltų?! Reikėjo šimtmečių, kad tauta įkūnytų
ateities viziją, Laisvės viziją? Ir vis dėlto tie 20 metų - mūsų
visų žmogiškųjų vertybių paliudijimas. Tikriausiai taip?
J.Mikelinskas. Iš tikrųjų 1918 metų Lietuva buvo
retas fenomenas ne tik mūsų šalies atmintyje, bet ir visos Europos
istoriografijoje. Tiek metų nešusi svetimųjų jungą, baudžiavų
ir revoliucijų išvarginta, ilgą laiką neturėjusi spaudos laisvės,
mažai kam žinoma agrarinė šalis staiga atgimė ir prisikėlė. Ir
ne tik pasiskelbė esanti nepriklausoma, bet kai iškilo nepriklausomybei
pavojus, atsiliepdami į Mykolo Sleževičiaus suformuotos vyriausybės
atsišaukimą, per trumpą laikotarpį 1919 metų pradžioje pakilo
apie dešimt tūkstančių savanorių su ginklu rankose ginti savo
Tėvynės. Ir nepriklausomybė buvo apginta. Vėliau, per stebėtinai
trumpą laiką, Lietuva išsigydė okupacijų ir karo padarytas žaizdas
ir įrodė pasauliui, kuris nesiteikė jos pripažinti, kad jos žmonės
sugeba tvarkytis, dirbti, laisvai gyventi ir sėkmingai mokytis.
Kas lietuvius įkvėpė tokiam žygiui? Nejaugi tik, anot jūsų, nelaimių
maratonas? Nelaimės, vargas Lietuvą užgrūdino, o žygdarbiui įkvėpė
knygnešiai, ,,daraktoriai, didieji jos vyrai ir moterys. Ypač
tos pasišventusios mamos, močiutės ir tetos, kurios prie ratelio,
toje vargo mokykloje, savo vaikams ir vaikaičiams įdiegė ne
tik Dievo žodį, bet ir pasaulietiškos gramatikos pradmenis.
Ką mums byloja tokie šviesuoliai kaip Jonas Basanavičius, Vincas
Kudirka, Maironis? O Petras Vileišis, apie kurį mes kur kas mažiau
žinome, bet kurio nuopelnai nė kiek ne mažesni? Gal net didesni.
Juk tai jis plėšte išplėšė iš caro rūmų ir kanceliarijų patį reikalingiausią
tuo metu dalyką - spaudos laisvę. Ir to dar neužteko P.Vileišis
visą savo didžiulį turtą, įsigytą statant tiltus carinės Rusijos
platybėse, sudėjo ant tėvynės aukuro. Ar galima ką nors panašaus
įsivaizduoti dabartinėje biurokratų nualintoje Lietuvoje, kai
lietuviai vienas per kitą veržiasi į Seimą, Prezidentūrą ar Vyriausybę,
norėdami tik prisipildyti nuosavas kišenes?
Ir tai dar ne viskas. P.Vileišis 1921 metais savo iniciatyva ir
savo lėšomis išskubėjo į Paryžių, kad galėtų prancūzų kalba išleisti
savo parengtos knygelės ,,Le conflit Polono-Lituanien, demaskuojančios
lenkų klastą bei grobuonišką politiką Vilniaus ir visos Lietuvos
atžvilgiu. Jis savo pasiekė knygelę išleido. Ir pranešė prancūzų
kalba, kurią suprato ar kalbėjo kone pusė to meto Europos humanitarinės
inteligentijos, kokią skriaudą daro Lietuvai Lenkijos imperialistai.
O ką daro dabar mūsų valdžia, kai lietuviai jau daugelį metų slavų
kontroliuojamoje pasaulio spaudoje šmeižiami ir prakeikiami kaip
žydšaudžių tauta? Tyli ausis suglaudusi.
Didžiulį auklėjamąjį darbą atliko Katalikų Bažnyčia. Tapusi lietuviška,
ji ne tik nusigręžė nuo lenkinimo politikos, bet ir davė mūsų
kultūrai ir menui tokius švyturius kaip Maironis, Vienažindys,
Vaižgantas. O kiek žmonių ištraukė iš alkoholizmo liūno M.Valančius!
Štai kokie žmonės kūrė Lietuvos įvaizdį ir viziją!
B.Urbonas. Jūs čia konstatavote žmogiškąsias
vertybes, kurios ir lėmė lietuvių, kaip tautos, moralinę kokybę.
Taip, bet kokia žmonių veikla be tikro ir tvirto dorinio pagrindo
nevisavertė. Gal mūsų gėris turi gerą perspektyvą, nes jis visą
laiką įvairiausio blogio dirginamas, veikiamas (nebūtinai vidinio,
bet ir išorinio). Taigi mes - kaip tas žirnis prie kelio: kas
nori, tas skina! Ir vėl turime ataugti, žydėti, sužaliuoti, bręsti...
Nenorėčiau sutikti su vertinimu, kad esą tokia mūsų geografinė
vieta žemėlapyje ir istorinė laike. Tai taip... Bet juk daugelis
tautų visada turi savų problemų, ne tik mes.
Ar jūs, gerbiamas rašytojau, sutiktumėte su manimi, kad mes, pragyvenę
dvylika šios nepriklausomybės metų, dabar supratome, jog kiekvieną
dieną patiriame vis stipresnį ir stipresnį tautinės psichologijos
gniuždymą, savotišką mūsų vertybių skalės apdorojimą, ištrinant
ją iš žmonių sąmonės. Žiniasklaida (laikraščiai, radijas, visos
televizijos, visokie ,,šou, visoks antihumoras),laikosi apgalvoto
visaapimančio scenarijaus (beje, to scenarijaus projektą ar
projektus ir bendrą kryptį kuria, gal ir nurodo, kaip vykdyti,
daugelis žmonių, sėdinčių, tarkime, kokioje ,,motulėje Maskvoje
ar kur kitur...) O tie mūsų vietiniai vykdytojai, net susiriesdami
bruka žmonėms nihilizmą, baimę ir nepasitikėjimą (naudodamiesi
prasta jų socialine padėtimi), kad netikėtų pačios nepriklausomybės
idėja. Viskas atrodo kaip kokiame kreivame veidrodyje. Na, gal
aš perlenkiu lazdą?
J.Mikelinskas. Taip, gniuždymą mes patiriame.
Tik gal ne tiek, kaip jūs sakote, tautinės psichologijos, kiek
tautinės savimonės, tautinės tapatybės smukdymą. O dėl, anot jūsų,
vertybių skalės apdorojimo, tai drįstu manyti, kad mes šiandien
išgyvename ne tik tą vertybių apdorojimą, bet ir atsisakymą nuo
tų įprastų gyvenimo aprobuotų vertybių, netgi visišką jų paneigimą.
Kas dėl to kaltas? Pirmiausia, žinoma, mes patys, kurie atlapa
širdimi priimame visa, kas pas mus ateina iš užsienio, ypač iš
užjūrio. O kartu su kultūra ateina ir purvas bei šlamštas. Beje,
yra faktų, jog negalima ignoruoti ir sąmoningo kenkimo, ateinančio
iš svetur.
Pats kalčiausias yra vienpusiškai suvoktas postmodernizmas, kuris
užvaldo didelės dalies mūsų inteligentijos sąmonę. Tuo naudojasi
ir net tam užkratui vadovauja kai kurie mūsų televizijos kanalai
ir bulvarinė žiniasklaida, kuri, vaikydamasi pelno, pasirengusi
atlikti bet kokį juodą darbą. Užtat susidarė netoleruotina padėtis.
Dar 1996 metais aš ją įvertinau tokiais žodžiais: ,,Pasakytum,
kad nūnai daugeliui išmintingiausių galvų svarbiausias yra uždavinys
kuo greičiau ir įžūliau viską supainioti, sujaukti, sugriauti,
apdergti ar sukarikatūrinti amžiais kurtas ir amžiais tikrintas
dvasines vertybes, o ant tų griuvėsių kurti erzacinę, desakralizuotą,
dekanonizuotą, drastišką, postmodernistinę-falocentristinę kontrkultūrą.
Kultūrą be iliuzijų, be mistikos, be politikos, be idealų... Kultūrą
be tradicijų, be ateities, be praeities. Juk nėra ir negali būti
nei filosofijos, nei pažinimo, nei pažangos, o yra tik žodžių
kombinacijos, žaismės poreikis. Yra tik menas, liudijantis masių
išprotėjimo laipsnį.
B.Urbonas. Tikėkime gėris nugalės! Bet aš norėčiau
išgirsti, o ir laikraščio ,,XXI amžius skaitytojai maloniai perskaitys,
jeigu Lietuvos rašytojas J.Mikelinskas įvertins keletą Nobelio
premijos laureato Meksikos rašytojo Oktavijaus Pazo minčių, pasakytų
jam kalbant 1990 metais Stokholme. ,,Visuomenė, apimta paklaikusio
noro gaminti daugiau, kad galėtų daugiau vartoti, linksta nuvertinti
idėjas, jausmus, meną, meilę, draugystę ir patį žmogų. Viskas
tampa daiktu, kurį galima nusipirkti, pasinaudoti ir išmesti į
šiukšlyną. Nė viena visuomenė negamino tiek atliekų kaip mūsiškė
materialinių ir moralinių atliekų, šitaip sakė Nobelio premijos
laureatas. Ar jis buvo teisus?
J. Mikelinskas. Taip, O.Pazas teisus gaminimo
ir vartojimo manija yra užvaldžiusi didelę žmonijos dalį ir ypač
labiausiai išsivysčiusias šalis. Tai veda ne tik prie besaikio
žmonių apsirijimo, įvairių to pasekmėje atsirandančių ligų, bet
ir išsigimimo. Juk kiek galima sutikti piliečių, kurie per savo
pilvus nebeįžvelgia, kas po jų kojomis, kas guli ant žemės. O
kur dar žemės, vandens ir oro užterštumas, klimato atšilimas (šiltnamio
efektas), Šiaurės ir Pietų ašigalių ledynų tirpimas, visokios
ekologinės katastrofos... Ir praėjusiais metais ne vieną Europos
šalį nusiaubę dar negirdėti potvyniai ir baisios sausros, specialistų
nuomone, yra susiję su besaikiu gamybos didinimu, idant patenkintų
besočių vartotojų apetitus.
O grįžtant prie visuomenės polinkio ,,nuvertinti idėjas, jausmus,
meną, meilę, draugystę ir patį žmogų, reikėtų pabrėžti ir net
akcentuoti, kad toji visuomenė linkusi ne tik nuvertinti, bet
ir viską sukomercinti. Sukomercinti viską, kas tik patenka į jos
liguistos vaizduotės akiratį ir ką galima pirkti bei parduoti.
Netgi ir tai, kas turėtų būti normaliam žmogui neliečiama ar net
šventa, pavyzdžiui, - holokaustą (žr. Normano G.Finkelšteino knygą
,,Holokaustas industrija).
Taigi O.Pazas ne tik teisus, bet dar ir kuklus, o gal tik nesuspėjęs
iki Nobelio premijos gavimo surasti dar baisesnės kaltinamosios
medžiagos, skirtos dabartinei visuomenei, kuriai toną dabar duoda
įsisiautėjęs globalizmas.
B.Urbonas. Gerbiamas rašytojau, noriu paliesti
dar vieną jums jautrią temą. Daugelį metų jūs paskyrėte pedagoginei
veiklai. Kokia jūsų nuomonė apie mūsų vidurinių mokyklų, gimnazijų
mokymo programas (ne apie tas, kurios Švietimo ministerijos popieriuose
surašytos), apie praktinį darbą, kad tas darbas duotų apčiuopiamesnių
rezultatų auklėjant jauną žmogų patriotiškumo ir pilietiškumo
požiūriais? (Man atrodo, kad per mažai pedagogai kviečiasi į talką
rašytojus, poetus, menininkus ir dvasininkus, kurie, savaip modeliuodami
mano paminėtas labai svarbias dorovines sritis, galėtų daug padėti
mokytojams.)
Nors... Iš kur paimti tų intelektualų? Savos tautos, savos valstybės
idėjomis persmelktų, šventai nacionalinėms idėjoms atsidavusių?
Dauguma susigūžę, tyli. Gal marksizmo-leninizmo uodega juos prislėgusi?
Juk kokia gausi buvo Rašytojų sąjunga, Kompozitorių sąjunga, Bažnyčia,
kad ir smaugiama, - gyvavo. Tai ir kunigai jėga! Kur jų ta kova,
visais frontais pasklidusi? Nejaugi ne jų priedermė padėti statyti
savo valstybę? Turbūt viena baisiausių išsilavinusio žmogaus blogybių
- abejingumas. Ar ne todėl vagys ir vidutinybės mus kaip kokie
skėriai ir apsėdo?
Gal atsakydami į šį klausimą ir sukoncentruokite savo mintis apie
viskuo abejingą intelektualą (šiuolaikinį!), prisimenant anos
(1918 m.) Nepriklausomos Lietuvos inteligentą mokytoją. Gal dabar
nė nėra tų tikrų inteligentiškų intelektualų? Juk ne tas auksas,
kas iš viršaus blizga.
J. Mikelinskas. Su pedagoginiu darbu aš susidūriau
ir jį pamėgau gana anksti. Teko dirbti ir paprastu mokytoju, ir
mokymo dalies vedėju. Ir inspektoriumi rajono švietimo skyriuje
bei Švietimo ministerijos mokyklų valdyboje, ir Tautinės mokyklos
koncepcijos kūrimo komisijoje. Žodžiu, šios srities veikloje nesu
naujokas. Tačiau šiuo metu esu jau gerokai nuo mokyklos atitrūkęs.
Net nebesuspėju bent kiek sistemingiau peržiūrėti mokyklai skirtą
spaudą. Ir vis dėlto žinau, kad šiuo metu mūsų mokykla išgyvena
ne patį lengviausią metą ir yra kur kas daugiau orientuota į kosmopolitizmą
negu į tautiškumą, kaip buvo tikėtasi nepriklausomybės pradžioje.
Ypač joje apleistas dorovinis bei patriotinis auklėjimas. Nelabai
noriai ji įsileidžia į savo klases ir dvasininkus. Kai kuriose
mokyklose ir tikyba, kiek žinau, nebedėstoma. Ją pakeitė etika.
Prieškario Lietuvoje aš mokiausi Pasvalio gimnazijoje ir gerai
žinau, kokią didžiulę įtaką mokinių auklėjimui turėjo tikybos
pamokos, o kapelionas, kuris ateidavo į klasę tik vieną kartą
per savaitę, buvo pats autoritetingiausias iš visų pedagogų. Ir
bene vienintelis, kuris neturėjo žeminančios pravardės. Todėl,
būdamas vienas Tautinės mokyklos kūrimo koncepcijos narių, daug
nedvejodamas pasiūliau, kad į nūdienę mokyklą būtų sugrąžintas
tikybos mokymas. Savo siūlymą motyvavau tuo, kad pati demokratija,
kuri garantuoja žmogui pasirinkimo teisę, to reikalauja. Juk,
jeigu mokinys nebus supažindintas su religinėmis tiesomis, jis
neturės iš ko rinktis. Be to, pabrėžiau, kad tokie žymūs mūsų
tautos auklėtojai kaip S.Šalkauskis, Vydūnas, A.Maceina buvo tos
nuomonės, jog negalima išugdyti visaverčio piliečio, jaučiančio
atsakomybę už savo poelgius ir veiksmus, be tikybos pamokų. Deja,
šis mano siūlymas tąsyk nebuvo priimtas. Ir tik dėl kai kurių
įtakingų komisijos narių prieštaravimo.
Sutinku su jumis, kad pedagogai į pagalbą turėtų dažniau kviestis
rašytojus, poetus, menininkus ir dvasininkus, kurie pagilintų
ir pagyvintų pedagogo darbą ir veiksmingiau prisidėtų prie mokinio
asmenybės kūrimo dar mokyklos suole. Tada daugiau būtų susirūpinta
ir moraliniu bei patriotiniu auklėjimu, kurie šiuo metu mokyklose
gana apleisti. Pavyzdžiui, aš esu įsitikinęs, jeigu kas nors paklaustų
bet kurios gimnazijos ar kitokios mokyklos abiturientą, kas padėjo
Lietuvai iškęsti pusę šimtmečio trukusią baisingą okupaciją ir
po to dar iškovoti nepriklausomybę, vargu ar kuris jų teisingai
atsakytų, kad tam lemiamos įtakos bei reikšmės turėjo prieškario
mokyklos išugdytas žmogus. Žmogus, kurį kartu ugdė mokykla ir
Bažnyčia. Žodžiu, jeigu ne patriotinis auklėjimas prieškario Lietuvoje,
nebūtų buvę nei Sąjūdžio, nei Atgimimo, nei nepriklausomybės.
Sutinku su jumis ir su tuo, kad viena baisiausių blogybių yra
išsilavinusio žmogaus abejingumas. Jeigu ne tasai abejingumas,
vargu ar būtų pas mus į valdžią grįžę aukšti komunistų partijos
pareigūnai. Dabar tą abejingumą ryškiai liudija ir ką tik pasibaigę
Prezidento rinkimai. Juk sunku net patikėti, kad Lietuvoje pusė
jos gyventojų nenori turėti jokių reikalų su valstybės valdymu.
Ir didelę jų dalį sudaro jaunimas. O studentų pasyvumas tiesiog
nusikalstamas. Nejaugi tokią didelę įtaką jiems daro plačiai paplitęs
anglosaksų šalyse posakis, jog patriotizmas yra paskutinė niekšo
priebėga? Arba tie plačiai žinomi vyrai, kurie leidžia sau teigti:
,,patriotas-idiotas arba Vytautą, Didįjį Lietuvos kunigaikštį,
pavadinti ,,šunsnukiu. Nejaugi čia pasireiškia kosmopolitizmo
užkratas? Betgi tie, kurie jau atsisveikino su patriotizmu, turėtų
bent žinoti, kad jei negerbsi pats savęs, negerbs tavęs ir kiti.
O dėl kosmopolitizmo, tai jau J.Fichtė žinojo, jog, kiekvienas
žmogus, kuris savo tautoje yra veikliausias patriotas, yra ir
geriausias pasaulio pilietis.
Suprantama, kad abejingumas ypač intelektualų dezorientuoja
žmones. Daugelis net apsipranta su mintimi jeigu jau intelektualai
tyli, tai, matyt, taip ir turi būti. Netgi tokia tvarka, kai didieji
biurokratai be paliovos kelia sau atlyginimus, o valstybės iždas
papildomas pensininkų sąskaita, kai valdžia seniai apsiprato su
mintimi, kad išvogti bankai ne jos reikalas, kai pati demokratija
vis planingiau paverčiama plutokratijos priedanga, kai net kalinys
gali būti Seimo narys...
B.Urbonas. Ir dar į mano paširdžius įstrigęs
daiktas... Pažvelgus į bolševikmečiu paliktą mūsų partizanų poetinę
ir dainų kūrybą verkti norisi. Nors dainas partizanai kūrė ne
todėl, kad žmonės verktų... Beje, dainų žanrą gerai pažįstu. Pats
nuo vaikystės dainomis gyvenau. Vėliau Meno akademijoje nuo paprastučio
vokalo ligi sudėtingos arijos prieita. Tai sudėtingas menas. Norėdamas
tuo menu veikti žmones, turi jį pažinti iš pačių pašaknų. Taigi
daina, labai trumpai apibūdinus, - žmogaus jausmų ir minčių raiška
dainininko balso pagalba. Partizanų dainose - ir jausmas, ir mintis,
ir visų pamėgtų melodijų motyvai. Turbūt sutiksite, rašytojau,
kad tauta, kuri daug dainuoja savo taurių dainų, ilgaamžė? Tačiau
neatrodo, kad mūsų partizanų daina, praėjusio amžiaus, to mūsų
tragiškojo dešimtmečio, geriausia liudytoja, teigtų šitos nepriklausomybės,
taigi ir laisvės, ilgaamžiškumą. Partizanų dainų nedainuoja net
ir tokiose TV vakaronėse kaip ,,Duokim garo (jeigu ir kyštelėja
kokią melodiją, tai būtinai ,,gražintą-pagražintą naujais originaliais
žodžiais!), tai ką jau sakyti apie kitus renginius. Negirdėjau,
kad įkvėptas tų dainų koks nors rimtas kompozitorius parašytų
kokią oratoriją, kokį kitą stambesnį vokalinį kūrinį ar paprasčiausiai
jas harmonizuotų solistams, ansambliams, chorams... Gal jau parengta
tų dainų kokia nors rimta antologija, parašytas jaudinantis dramos
kūrinys scenai?
Nesistebėkime, jei ima ir ,,blykstelėja tarsi kokiais tragiško
juokdario išvirkščiais kailiniais apsimuturiavęs M.Ivaškevičius...
Kaip jūs, gerbiamas rašytojau, žvelgtumėte į tą pokario partizanų
kovinį (ir ne tik kovinį) žodį jų dainose ir poezijoje? Ir gal
apie tos paprastutės melodijos sąlytį su tuo jautriu koviniu ir
lyrišku žodžiu?
Kaip mes atrodysime vėl po kokių 50-ies metų, dabar būdami kurti
- savo amžinam varpui partizanų paliktai dainuojamajai ir žodinei
kūrybai?
J. Mikelinskas. Nesu muzikos, vokalo žinovas,
bet klausytis dainų, oratorijų bei simfonijų mėgstu. Ir pats neatsisakau
užplėšti dainą. Ypač dainuodavau, kai jaunesnis buvau. Ir dabartinė
mūsų nepriklausomybė daug skolinga dainai. Na, ir pats pirmasis
vis dar per kažkokį nesusipratimą ar pavydą neįvardytas Prezidentas
iki šiol vis dar vadinamas muzikantu. O mūsų Sąjūdis visiškai
teisėtai gavo dainuojančios revoliucijos pavadinimą.
Visiškai su jumis sutinku, kad partizanų dainų populiarinimas
yra, jeigu ir ne visai užmirštas, tai ganėtinai apleistas, vangus.
O juk jos, tos partizanų dainos, kovoje už laisvę vaidino didžiulį
vaidmenį. Klausydavaisi ir ašarą braukdavai. Ir žodžiai jų prasmingi.
Tai ne kokie nuolat ritmiškai pasikartojantys šūkaliojimai kaip
dabartinių popsų ar rokų... (,,Palinko liepa šalia kelio / Pravirko
motina sena / Sūneli, tėvynė tave šaukia / Ir vėl bus laisva Lietuva.../.)
Kaip aš žvelgiu į partizanų žodį jų dainose ir poezijoje? Galiu
tik patikslinti tai, ką jau pasakiau: tasai jų žodis jų kovoje,
ypač keliant kovos dvasią, suvaidino ne ką mažesnį vaidmenį negu
pats ginklas.
Gaila, kad nepopuliari ir partizanų poezija. Netgi tokia talentinga
kaip Broniaus Krivicko, padėjusio galvą kovoje už Tėvynės laisvę
ir nepriklausomybę. Toji poezija, kuri yra autentiškiausias paliudijimas
apie žmogaus svajotojo dvasinę tvirtybę ir meilę Tėvynei.
Būdami kurti savo kovotojų už visų mūsų laisvę ir nepriklausomybę
dainoms bei žodinei kūrybai, būsime kurti ir jų darbams bei žygiams.
B.Urbonas. Ir paskutinis šiame pokalbyje mano
samprotavimas. Mes, vyresniosios kartos žmonės, suvokiame savo
trispalvės prasmę. Mums tai daugiau nei simbolis. Himną kartojame
kaip maldą, dainuojame kaip šventenybę. Dabar tas spalvas, tuos
žodžius, lydimus, atrodo, mums per amžius skambėsiančia melodija,
irgi labai gudriai jau savieji ,,patriotai stengiasi ištrinti
iš šiuolaikinio žmogaus sąmonės. Tai kas, jei, prasidedant dienai,
Lietuvos nežadina himno garsai, tai kas, jei ne prie kiekvieno
namo, net ir iškiliausiųjų valstybės švenčių proga, neplevėsuoja
Trispalvė... Tegul pripras jaunimėlis ir prie vėliavos, ir prie
himno, kaip prie kažkokios paprasčiausios atributikos ir... bus
gerai? Tačiau kam nuo to bus geriau? Turbūt tik Tėvynės priešui
abejingumui ir materialiniam savanaudiškumui! Šitai meistriškai
peršama dabar per abu galus visiems! O apgailėtinos pilkos asmenybės,
tarnaujančios tik pinigams, bet ne šventiems Tėvynės idealams!
Taigi... mūsų plunksnos meistre, kas jums trispalvė, himnas? Kas
tie dalykai buvo 1918 metų Nepriklausomybės tėvams?
J. Mikelinskas. Man mūsų trispalvė ir himnas
yra būtini savarankiškos valstybės simboliai, liudijantys, kad
ji dar gyva, nepriklausoma ir atsakinga už save bei savo piliečius.
O 1918 metų Nepriklausomybės tėvams tie dalykai arba simboliai
buvo ne kas kita kaip Lietuvos savarankiškumo bei valstybingumo
įsikūnijimo idėja, kurią reikia branginti, garsinti ir išsaugoti.
B.Urbonas. Nuoširdžiai dėkoju, gerbiamas rašytojau,
už jūsų mintis savo ir ,,XXI amžiaus laikraščio skaitytojų vardu.
Kūrybinės sėkmės.
© 2003 "XXI amžius"