Šventasis Sostas ir Lietuva:
pasakojimas tęsiasi
(Tęsinys. Pradžia Nr. 19, 21,
25)
Kovo 4 dieną Vilniaus
universitete vyko mokslinė konferencija, skirta Lietuvos Respublikos
ir Šventojo Sosto diplomatinių santykių 80-mečiui bei pirmojo
konkordato tarp Lietuvos ir Vatikano 75-mečiui paminėti.
Sovietų valdžios pastangos po Antrojo pasaulinio karo pasiekti
globalių religinių permainų Rytų ir Vidurio Europoje nebuvo sėkmingos.
Stačiatikių Bažnyčioms visiškai nepavyko pajungti unitų ar realiai
paslinkti stačiatikių kultūros ribą toliau į Vakarus. Tačiau Katalikų
Bažnyčiai Lietuvoje pokario dešimtmetis buvo pats tragiškiausias,
- konferencijoje sakė dr.Regina Laukaitytė. Savo pranešime ji
apžvelgė sovietų valdžios kovą su Vatikanu pirmąjį Lietuvos okupacijos
dešimtmetį.
Pasikeitusi bažnytinė
politika
Kaip pasakojo R.Laukaitytė, pirmaisiais
pokario metais Sovietų Sąjungoje vykdytos plataus masto akcijos,
nukreiptos prieš Vatikaną. Jos nebuvo vien propagandinės ar skirtos
poreikiams valstybės viduje. Ši kova tiesiogiai palietė milijonus
žmonių, o skaudžiausiai - Rytų apeigų katalikus (unitus), kurie
Vakarų Ukrainoje, Rumunijoje ir Čekoslovakijoje buvo prievarta
prijungti prie Stačiatikių bažnyčių.
Pokario metų specifika, pasak R.Laukaitytės, buvo ta, jog sovietinė
valstybė viešai nebesikišo į konfesinius dalykus. Karo metu bažnytinės
politikos metodai buvo peržiūrėti, sovietų valdžia tarsi pasitraukė
į šešėlį, ir bažnytiniai projektai pradėti vykdyti pačių Bažnyčių,
dvasininkų rankomis. Patikimiausiu sovietų politikos vykdytoju
buvo Maskvos patriarchatas, kurio vadovybė, po beveik totalaus
šios Bažnyčios sunaikinimo Sovietų Sąjungoje prieškariu, ieškojo
būdų išgyventi sovietinėje valstybėje. Tad vyriausybės pasiūlytas
bendradarbiavimas buvo jai savotiškas išsigelbėjimas. Tuo tarpu
sovietinei valstybei prireikė didžios, įtakingos stačiatikybės
savanaudiškam tikslui jos globaliems projektams įgyvendinti.
Kokios buvo sovietinės valstybės konfrontacijos su Vatikanu priežastys?
Atrodytų, Stalinui, sugebėjusiam labai radikaliai pakeisti bažnytinę
politiką, ėmusiam bendradarbiauti su Rusijos Stačiatikių Bažnyčia
ir besinaudojusiam gerais to bendradarbiavimo vaisiais, visai
nereikėjo komplikuoti santykių su Katalikų Bažnyčia. Juo labiau
kad į Sovietų Sąjungos sudėtį ar įtakos zoną pateko milijonai
Vidurio Europos katalikų.
Ar SSRS ir Vatikanas
galėjo taikiai sugyventi?
R.Laukaitytė pasakojo, kad naujausioje
Rusijos istoriografijoje dažnai sutinkama nuomonė, kad, baigiantis
karui, Stalinas visai neketinęs atskirti graikų ir lotynų apeigų
katalikų, o laukęs patogaus momento normalizuoti santykius su
Vatikanu. Tačiau Vatikanas nesupratęs jam siunčiamų signalų, nepakeitęs
griežtų antikomunistinių pozicijų politikos ir požiūrio į bedievišką
bolševizmo režimą, todėl ir sovietinė valstybė atsisakė kompromiso
paieškų. Neva, jei Vatikanas būtų buvęs draugiškesnis sovietiniam
režimui, Sovietų Sąjungoje Katalikų Bažnyčios nebūtų ištikęs toks
tragiškas likimas. Šie teiginiai grindžiami Stalino, kitų SSRS
vyriausybės narių pasisakymais, pokalbiais su užsienio politikais
ir dvasininkais, baigiantis 1940-1944 metų karui. Remiamasi ir
tuo, kad iškart po karo, 1944-1945 metais, okupuotų Baltijos šalių,
Vakarų Ukrainos, Lenkijos ir kitų valstybių katalikai ir unitai
dar nebuvo persekiojami.
R.Laukaitytės manymu, taikus SSRS ir Vatikano sambūvis galėjo
būti įmanomas bent vienai pusei užėmus kompromisines, nuolaidžias
pozicijas. Tačiau tuo metu nė viena pusė nesijautė silpnesnė ar
klydusi, tai buvo dviem skirtingoms pasaulėžiūros sistemoms atstovaujantys
antipodai. Nors Stalinas buvo pradėjęs bendradarbiauti su Stačiatikių
Bažnyčia, tai buvo bažnytinės, bet ne religinės politikos permainos.
Sovietų Sąjungoje niekas nesirengė revizuoti marksizmo-leninizmo
ir atsisakyti vieno kertinių jo postulatų apie religiją opiumo
liaudžiai.
Kita vertus, Katalikų Bažnyčia ir Vatikanu Rusijoje niekada nepasitikėta.
Bresto unijos likvidavimas XIX amžiuje leido sukurti įtaigų agresyvios
prozelitizmu suinteresuotos katalikybės įvaizdį, kuris sėkmingai
eksploatuojamas iki šiol.
Sovietų Sąjungoje reikėjo didelių pasaulėžiūros permainų ar politinių
interesų, kad istorinį Rusijos ir Vatikano priešiškumą pakeistų
pasitikėjimas. Politiniai interesai Sovietų Sąjungoje tuo metu
realizuoti be pasaulėžiūrinės revizijos, kuri neišvengiamai būtų
paskatinusi ir paties režimo liberalėjimą. Tuo metu palyginti
silpnos komunistų partijos vadinamosiose liaudies demokratijos
šalyse nedarė nuolaidų Katalikų Bažnyčiai, labai greitai ją eliminavo
iš politinio, kultūrinio, socialinio gyvenimo.
Taikus sambūvis su Vatikanu, R.Laukaitytės nuomone, buvo galimas
iki tol, kol nebuvo parengta kovos su juo strategija ir neįsibėgėjo
jos konkrečios akcijos.
Stalino siekiai sukurti
pasaulinę opoziciją Vatikanui
Karo pabaigoje, 1944 metais,
Stalinui viešai samprotaujant apie nuolaidų būtinybę, sovietų
vyriausybė jau rengė visiškai slaptus dokumentus kovos su Vatikanu
pasiūlymus. R.Laukaitytė supažindino su dviem tokiais globaliais
projektais. Pirmiausia mėginta Vatikane organizuoti stiprią opoziciją
Vatikanui visų ne katalikų Bažnyčių bloką. Įgyvendinti projektą
buvo pavesta Maskvos patriarchatui. Jis turėjo sušaukti Maskvoje
pasaulinę visų ne katalikų krikščionių Bažnyčių vadovų konferenciją
ir jos pagalba izoliuoti Vatikaną, sumenkinti popiežiaus autoritetą.
Maskvos patriarchatui buvo pavesta parašyti kreipimąsi į viso
pasaulio krikščionis, kuriame būtų pareikšta apie pareigą padėti
katalikams išsilaisvinti iš papizmo. Planuota, kad jį parems
Stačiatikių, Baptistų, Metodistų, Sentikių, Anglikonų, Koptų ir
kitos Bažnyčios. Uždavinys Maskvos patriarchatui pasirodė per
sunkus, jis nepajėgė suvienyti tokio bloko Maskvoje. Konferencija
neįvyko ir planas sužlugo.
Tačiau gana toli buvo pažengta telkiant Rytų Stačiatikių Bažnyčias.
Maskvoje buvo sušaukta įspūdingų, labai reprezentatyviai atstovaujamų
konferencijų. Tose konferencijose priimami Vatikanui priešiški
pareiškimai patekdavo į pasaulio spaudą.
Antrasis projektas buvo mėginimas į sovietų įtakos zoną patekusiame
regione kurti katalikų autokefalines Bažnyčias, t.y. atskilusias
nuo Vatikano savarankiškas Bažnyčias.
1945 metais Stalinas buvo informuotas, kad jau ištirtos galimybės
sudaryti aukštų dvasininkų grupę, kuri galėtų ne tik deklaratyviai
pareikšti apie savo pritarimą sovietų valdžiai ir pasirinkimą
su ja bendradarbiauti, bet ir nutraukti ryšius su Vatikanu kuriant
Sovietų Sąjungoje autokefalinę Katalikų Bažnyčią. Tačiau jau
tuomet buvo konstatuota, kad Sovietų Sąjungoje nė vienas vyskupas
to nesiims, ir projektas žlugo. Tuomet Sovietų Sąjungoje pagrindiniu
taikiniu, kovojant su Vatikano įtaka, tapo Unitų Bažnyčia Vakarų
Ukrainoje, kur labai greitai, per keletą metų, buvo sukurta iniciatyvinė
grupė, ir Unitų Bažnyčia buvo prijungta prie Stačiatikių.
Lietuvoje stiprintos
stačiatikių pozicijos
Panašios politikos regionu kuriam
laikui tapo ir Lietuva vienintelė sovietinė respublika, kur
katalikybė buvo vyraujanti. Lietuvos Katalikų Bažnyčia neteko
visų legalių ryšių su Vatikanu dar 1940 metais. Liaudies demokratijos
šalyse pokario metais dar veikė ir Vatikano atstovybės, ir vyskupams
buvo leidžiama išvažiuoti į Romą, tuo tarpu Lietuva iš karto pateko
už geležinės uždangos. Būta pogrindžio mėginimų pranešti Vatikanui,
kas dedasi Lietuvoje, kartais juos lydėdavo sėkmė, bet žinias
perdavę kunigai ir seserys vienuolės dažniausiai būdavo suimami
ir įkalinami.
Pasak R.Laukaitytės, komunistų partijos politiką Lietuvoje lėmė
bendra jos linija, pasitikėjimas ir bendradarbiavimas su Maskvos
patriarchatu. Tad pirmosiomis direktyvomis 1945-1946 metais Lietuvoje
siekta sustiprinti Rusijos Stačiatikių Bažnyčią. Nors ši Bažnyčia
nuo XIX amžiaus Lietuvoje neturėjo jokių perspektyvų, pokario
metais Lietuvoje buvo labai sustiprinta Stačiatikių Bažnyčios
struktūra. Pavyzdžiui, per karą sudegęs stačiatikių moterų vienuolynas
buvo atstatytas ir 1951 metais iškilmingai pašventintas, kai tuo
metu katalikų vienuolynų Lietuvoje nebebuvo nė vieno. Lietuvoje
atidaryta stačiatikių dvasininkų seminarija, kai iš keturių katalikų
seminarijų trys buvo uždarytos. Specialiai į Vilnių iš Maskvos
grąžintos šventųjų stačiatikių kankinių relikvijos. Buvo rengiamasi
kurti misijų draugiją, kuri turėtų teisę platinti religinę literatūrą,
užsiimti labdara, misijomis, socialine veikla, tai Katalikų Bažnyčiai
buvo neįsivaizduojama. Planuota vienoje Vilniaus cerkvių leisti
pamaldas lietuvių kalba. Stačiatikių šventikai pokario metais
buvo paskirti į Alytaus, Merkinės cerkves, kurios turėjo vos 40-100
tikinčiųjų.
Visa tai atrodė gan keistai Katalikų Bažnyčios struktūrų naikinimo
fone. Tačiau visos šios priemonės turėjo sustiprinti Lietuvoje
stačiatikybės pozicijas. Kartu 1944-1948 metais sąjunginė valdžia
reikalavo, kad Lietuvos stačiatikių vyskupai pradėtų kovą su katalikybe,
jos dogmų diskreditavimą ir panašią propagandą. Tačiau, kaip pastebėjo
R.Laukaitytė, Stačiatikių Bažnyčia nepajėgė Lietuvoje konfrontuoti
su vyraujančia katalikybe. Tai buvo negausi, rusakalbė, į lietuvių
visuomenę visiškai neintegruota Bažnyčia. Jai skirtos misijos
įgyvendinti nepavyko.
Be to, stačiatikybės stiprėjimas buvo nepriimtinas ir Lietuvos
valdžiai, kuri tiesiog blokavo minėtus Maskvos veiksmus. Lietuvos
vyriausybės nutarimu buvo uždaryta stačiatikių seminarija. Nors
Maskva labai spaudė, Kauno Įgulos bažnyčia nebuvo atiduota stačiatikiams.
Iki 1948 metų sovietinei Lietuvos valdžiai pavyko įtikinti sąjunginę
vyriausybę atsisakyti visų šių projektų, nes ji negalėjo pasiteisinti,
kodėl, naikindama katalikybę Lietuvoje, stiprina stačiatikybę.
Lietuvos Bažnyčios nuo
Vatikano atskirti nepavyko
Tada iškilo antrasis projektas,
kuriam Lietuvoje padėta daug pastangų ir kurio tikslas buvo atskirti
Lietuvos Bažnyčią nuo Vatikano. Tam reikėjo sukurti gausią, įtakingų
dvasininkų iniciatyvinę grupę, kuri pageidautų atsiskirti nuo
Vatikano. Tam buvo rengiamos kelios akcijos. Išsiaiškinus, kad
nė vienas Lietuvos vyskupas nuo Vatikano neatsiskirs, KGB mėgino
organizuoti tarp Lietuvos kunigų Judėjimą už Lietuvos Bažnyčią
be Vatikano. Buvo organizuotos kelios kampanijos.
Plačiausio masto akcija įvyko 1949 metų rudenį, kai kiekvienas
Lietuvos kunigas buvo paragintas ir verčiamas pasirašyti peticiją-protestą,
pavadintą Mes ryžtingai smerkiame ir protestuojame!. Peticija
buvo nukreipta prieš Vatikano ir popiežiaus Pijaus XII tų metų
liepos mėnesį išleistą dekretą, kuriuo su komunistais bendradarbiaujantys
ar jiems prijaučiantys katalikai buvo atskirti nuo Katalikų Bažnyčios.
Parašai rinkti prievarta, daromas tiesioginis spaudimas, atsisakiusieji
pasirašyti turėjo būti išregistruoti, jiems buvo uždraudžiama
gyventi toje vietovėje ir pan. Vis dėlto absoliuti dauguma Lietuvos
dvasininkų tos peticijos nepasirašė, motyvuodami tuo, kad neturi
vyskupijų vadovų nurodymo, kad nepritaria protesto turiniui ir
pan. Peticijos nepasirašė nė vienas Kauno, Panevėžio kunigas,
taip pat kunigai iš beveik 20 apskričių. Tačiau Maskvai buvo pranešta,
kad protestą pasirašė 108 kunigai. R.Laukaitytės apskaičiavimais,
būtų maždaug kas aštuntas kunigas. Tačiau istorikė abejoja šios
statistikos patikimumu. Ji pati archyvuose suradusi tik 33 kunigų
parašus.
Pasak R.Laukaitytės, Lietuvos dvasinė valdžia tą keletą mėnesių
trukusią kampaniją praleido tarsi negirdomis. Mokslininkės nuomone,
valstybė nebūtų toleravusi jokio viešo nepritarimo. Skirtingai
nuo Vidurio ir Rytų Europos šalių, Lietuvoje nelojalumą Popiežiui
deklaravę dvasininkai nebuvo ekskomunikuoti. R.Laukaitytė mano,
kad tai suvaidino teigiamą vaidmenį, nes konflikto gilinimas būtų
buvęs naudingas KGB, būtų supriešinęs kunigus su dvasine valdžia
ir paskatinęs dar didesnį kompromisą su komunistais.
Istorikė pareiškė didelę pagarbą Lietuvos kunigams. Lietuvos
dvasininkų garbei reikia pasakyti, kad visoje Vidurio ir Rytų
Europoje tik Lietuvoje ir Kroatijoje nepavyko išjudinti šito pažangių
kunigų judėjimo, - sakė ji. Tuo tarpu kitose šalyse nuo 5 iki
25 proc. kunigų laikė save pažangiais.
Sovietų smūgis Katalikų
Bažnyčiai
Taigi sovietų valdžios pastangos
pasiekti globalių religinių permainų Rytų ir Vidurio Europoje
nebuvo sėkmingos. Stačiatikių Bažnyčioms visiškai nepavyko pajungti
unitų ar realiai paslinkti stačiatikių kultūros ribą toliau į
Vakarus. Tačiau Katalikų Bažnyčiai pokario dešimtmetis buvo pats
tragiškiausias, jos nuostoliai represuoti dvasininkai, sunaikintos
vienuolijos, prarastas turtas, įtaka visuomenėje, jaunimui buvo
patys didžiausi.
Lietuvoje pokario metais atsirado nauja Katalikų Bažnyčios struktūra,
visiškai pasikeitė jos socialinis statusas, teisinė padėtis. Nors
Lietuvos Bažnyčia liko visuotinės Katalikų Bažnyčios dalis, sovietų
valdžia pasiekė savo tikslą Vatikano įtaka Lietuvoje buvo ilgam
eliminuota, Bažnyčia buvo priversta gyventi pagal sovietinius
įstatymus, sakė dr. R.Laukaitytė.
(Bus daugiau)
Arvydas JOCKUS
© 2003 "XXI amžius"