|
Kaip
buvo, taip ir tebėra
Kovo 22 dieną Lietuvos žinios
aktualijų puslapyje išspausdino Zinos Paškevičienės rašinį Uliūnų
klebonas rengia konkursą bažnyčios aukotojams, o įspūdžiui sustiprinti
dar pridėjo penkias nuotraukas ir rubriką Provincijos skandalas.
Tą pačią dieną analogišką Gertrūdos Rinkūnienės rašinį paskelbė
Panevėžio balsas. Koks gi tas skandalas ir kas jį sukėlė?
Didelį Uliūnų klebonijos pastatą sovietmečiu buvo užėmusi mokykla.
Atgimimo metais, kad nereikėtų pastato grąžinti Bažnyčiai, vietinė
valdžia pastatė naują mažesnę kleboniją. Kai mokykla sumanė užimti
ir naująją kleboniją, o parapija užprotestavo, labai panašu, kad,
kaip senais gerais laikais, į galvą šovė išganingas sprendimas
nusikratyti klebonu. Geresnės talkininkės reikalui tvarkyti
už sovietmečiu ugdytos ir kovos su Bažnyčia metodų išmokytos ketvirtosios
valdžios žiniasklaidos ilgai ieškoti nereikėjo. Pasitelkė.
Iš rašinių matyti, kad ne klebonas kun. Algimantas Keina, o rašinių
autorės skandalą sukėlė.
|
|
Dėl
pranciškonų vienuolyno patalpų
Netrukus po 1863 metų sukilimo Vilniaus
generalgubernatoriaus įsaku buvo nusavinti pranciškonams priklausęs
vienuolynas ir bažnyčia. 1919 metais bažnyčia tikintiesiems grąžinta;
1938 metais didžiulis vienuolyno pastatas pripažintas pranciškonų
nuosavybe. Deja, neilgai vienuoliai pranciškonai juo galėjo džiaugtis.
1940 metais okupacinė bolševikų valdžia vienuolyną nacionalizavo.
Sovietmečiu pastatas paskelbtas respublikinės reikšmės architektūros
paminklu. |
|
Šventes
švęsk!
Praėjusių valstybinių švenčių -
Vasario 16-osios ir Kovo 11-osios minėjimų atgarsiai šalies spaudoje
kelia prieštaringus jausmus. Džiugu, kad daugelyje Lietuvos miestų
ir miestelių jos buvo tikromis šventėmis. Kartu kyla nuoskauda,
kad Aukštaitijos sostine vadinamame viename didžiausių Lietuvos
miestų Panevėžyje, stiprėjant Lietuvos valstybingumui ir augant
ekonomikai, kasmet menkinamas žymiausių mūsų istorijos datų - valstybinių
švenčių minėjimas. Jau pamirštama ta proga pagerbti žuvusių už Lietuvos
Nepriklausomybę karių ir partizanų kapus, net prie valstybinių įstaigų
neiškeliamos vėliavos. Apie būsimus negausius valstybinių švenčių
renginius spaudoje apsiribojama vienkartiniu skelbimėliu nežymioje
puslapio vietoje, tolygiu parduodamų malkų skelbimui, o šventėms
praėjus, po kriminalinių įvykių aprašymo paminima ir šventė, pabrėžiant
apie negausiai susirinkusius pagyvenusius žmones bei savo dalyvavimu
ir sveikinimu miestelėnus pagerbusius oficialius asmenis. Po tokios
informacijos telieka padėkoti spaudai už perspėjimą ateityje nedalyvauti
panašiuose renginiuose. Tad norime paklausti... |
|
Viešpats
mus kviečia
Noriu pasidalyti mintimis apie Prienų
miesto parapijos atsinaujinimo programą Atgaivink pirmą pakopą.
Pirmą kartą atėjusi jaučiausi nedrąsiai. Tačiau vadovė šiltai sutikdavo
kiekvieną ateinantį. Kūrybingas vikaras kun. Rytis Baltrušaitis
buvo programos Atgaivink organizatorius. Be to, žavėjausi ir jo
aukojamomis šv.Mišiomis, pamokslais, nuoširdumu. Jis yra mylimas
visų: vaikų būriai bėga prie altoriaus palaiminimo, daugiau jaunimo
lankosi bažnyčioje, taip pat ir vyresniųjų padaugėjo. Nė nepajutau,
kaip buvau apgaubta šiluma, gerumu, nuoširdumu, atjauta. |
|
Didis
Velykų nesusipratimas Lietuvoje
Atrodo, kad Velykos Lietuvoje dabar
yra kaip ir valstybinė šventė. Įdomu, kokios šalies modeliu Lietuvos
Seimas pasinaudojo, nuspręsdamas povelykinį pirmadienį įteisinti
kaip šventą?
Visuose krikščioniškuose kraštuose Velykų savaitgalis prasideda
Didžiojo ketvirtadienio vakare šv.Mišiomis Paskutinės vakarienės
garbei. Tai būna gilaus susikaupimo vakaras. Na, o Didįjį penktadienį
viskas tarsi apmiršta: niekas nedirba, visos įstaigos ir pan. būna
uždaryta, vieną vienintelę dieną per metus nespausdinami net kasdieniai
laikraščiai. Katalikai tą dieną laikosi vieno griežčiausių pasninkų
per metus ir visi gausiai dalyvauja šv.Mišiose, kurios, minint Kristaus
agonijos ant kryžiaus kančią, prasideda lygiai trečią valandą vietos
laiku ir baigiasi apie šeštą valandą vakaro.
|
|
Reklama
ir spaudos laisvė
Senovės Romos imperijos piliečiai
(prieš žlungant imperijai), kad patenkintų savo žvėriškus instinktus,
eidavo į amfiteatrus žiūrėti, kaip žvėrys drasko vergus arba gladiatoriai
žudo vienas kitą. Šiuo metu progreso dėka žudynes ir seksą galima
žiūrėti per televizorių: įjungi ir mėgaukis, kaip pjauna, smaugia,
šaudo, prievartauja, muša. (Istorija sako, kad Romos imperija žlugo
dėl besaikio apsirijimo ir gašlaus ištvirkavimo.)
|
|
Kad
tik nepavėluotų
Užaugo vaikai. Jie išeina iš gimtųjų
namų, palikdami nerimą motinos širdyje: ar neskriaudžiamas jos vaikelis,
ar pavalgęs? Augo šeimoje vyriausias Jonelis. Jis buvo mandagus,
švelnus, paklusnus vaikas, iš mažens apgaubtas motinos meile. Jonelis
turėjo ir sesutę Onutę. Šeima gyveno labai kukliai, bet buvo darbšti,
tvarkinga, darni. Vaikai niekada nematė tėvo girto, negirdėjo barnių.
Kartą Jonelis pamilo mergaitę, tikrą savo priešingybę griežtą,
reiklią, valdingą Astą, kuri tuoj po vestuvių pareiškė vyrui: Kad
tėvai pas mus nevaikščiotų, o mes pas juos. Jie nebendravo su
giminėmis, kaimynais. Veltui Jonelis mėgino prieštarauti savo žmonai.
Ji buvo nepalenkiama. |
|
Šilalėje
propaguojama katalikiška spauda
Kas savaitgalį nemažai Šilalės tikinčiųjų
iš Šv. Pranciškaus Asyžiečio bažnyčios darbuotojos Marytės Šerpytienės
pasiima užsiprenumeruotą katalikišką spaudą - XXI amžių ir Kregždutę.
Žmonės šiuos leidinius prenumeruoja per bažnyčią, nes taip yra pigiau.
XXI amžių šilališkiai perka ir iš religinės spaudos platintojo.
Kad vis daugiau šilališkių skaito XXI amžių, Kregždutę, yra
didelis kunigų Petro Merliūno ir Virginijaus Palionio nuopelnas,
nes jie vis primena, jog būtina prenumeruoti katalikišką spaudą.
Neseniai kan. P.Merliūnas taip patarė: Geriausia velykinė dovana
šeimai - kad visi vyrai užprenumeruotų XXI amžių, o savo atžaloms
Kregždutę! |
|
Labiausiai
bijokime savęs
Mes bijome Europos Sąjungos, o man
atrodo, kad labiausiai reikia bijoti savęs. Keista, bet
Čia paliesiu
tik tris punktus.
Mūsų kalba. Dar mažai žinojome apie Europos Sąjungą, o mūsų garbūs
vadovai (ne visi), ypač specialistai, taip ėmė kalbėti, kad, norint
suprasti jų šnekas, reikėjo po ranka turėti ne tik tarptautinių
žodžių, bet ir anglų kalbos žodynus.
O kaip kalba po 50-ies ir daugiau metų mūsų tautiečiai, grįžę iš
Vakarų, Amerikos ar kurio kito žemyno? Gryniausia lietuvių kalba!
Juk jie baigė mokslus ir dirbo, kur niekas lietuviškai nekalbėjo.
Dar ir savo vaikus bei vaikaičius išmokė. Per radiją teko girdėti
pokalbį su Amerikoje dirbusiu atominės energijos specialistu. Klausiausi
ir stebėjausi jo kalbos grynumu. Nė vieno svetimo žodžio! O, atrodo,
toks naujas ir po visą pasaulį pasklidęs mokslas. |
|
Likome
sužavėti klebonu
Neseniai teko dalyvauti vienos mūsų
mokyklos kolegės tėvelio laidotuvėse, kurios vyko Šilutės rajono
Žemaičių Naumiestyje. Mus, dalyvavusius šiose laidotuvėse, sužavėjo
Žemaičių Naumiesčio Šv.arkangelo Mykolo bažnyčios klebono kun. Zenono
Degučio dėmesys bei pagarba jo vadovaujamos parapijos tikintiesiems,
iškeliaujantiems į Amžinybę. |
|
Atgaivinkime
tikėjimą
Kelionėje išgirdau tokį palyginimą:
ta ne motina, kuri dėl savo vaikų neišgyvena. Kaip šiandien tinka
šis pasakymas. Skaitau laikraštį XXI amžius. Įstrigo vyskupo J.Kaunecko
pasakojimas apie vizitą Filipinuose. Kaip Lietuva žemai puolusi!
O Popiežius, suvargęs, sulinkęs nuo gyvenimo naštos, prašo visų
melstis, kalbėti rožinį, kad nebūtų karo, apie kurį vis nenustoja
kalbėtis politikai. |
|
Knygos
ir knygšės
Dabartiniais laikais, kai rašytojų
gal daugiau nei skaitytojų, knygų tikras antplūdis. Išoriškai
jos panašios: gerai įrištos, viršeliai spalvingi, popierius geras.
Tačiau, panagrinėję jų turinį, rasime, kad ne visas galima vadinti
knygomis. Kaip greta tikrojo meno egzistuoja kičas pretenzingi,
nemeniški ir neskoningi kūriniai, taip greta knygų ir knygelių išleidžiamos
knygšės ir knygiūkštės, greta tikros literatūros randasi geltonoji,
greta mokslinių veikalų pseudomoksliniai, greta negausios rimtos
spaudos bulvarinė. Trumpame rašinėlyje nedrįsčiau rūšiuoti didžiulių
knygų lentynų, tačiau skaitytojams patarčiau atsiversti ir perskaityti
kelias knygas: Dalios Grinkevičiūtės Lietuviai prie Laptevų jūros
bei Nijolės Gaškaitės-Žemaitienės Užverstų šulinių vanduo bei
Mariaus Ivaškevičiaus Žali. Minimi kūriniai apie skaudžią Lietuvos
praeitį, tačiau pirmieji du tikros knygos, o M.Ivaškevičiaus,
kuriam tremtinių atsiminimai amžinas seilėjimasis, partizanai
žeminančių pašaipų verti padarai, - tikra knygšė. |
|
Gerumo
šviesuliai šioj žemėj
Galbūt tavo jautrumą artimui kiti
savo abejingumu, bukumu stengsis užgožti. Šiandieninėje visuomenėje
yra modernistų, kuriuos gero darymas erzina, jie paleidžia visus
garsiakalbius, kad tai užslopintų ir apie tai nebūtų girdėti. Nesvarbu,
kad ir jų pačių sąžinė kenčia, primena ką kitą, jie nekeičia savo
principo. Jie nustoję natūralios klausos ir regos, nebemato šeimų
problemų, nemato, kad partijos nesusikalba, kad valstybės tarnautojas
ar Seimo narys, pamynęs aukso taisyklę - dirbti visuomenei, tautai,
valstybei, - žiūri tik savo kišenės, apgaudinėja skriaudžiamą, vagia.
|
|
Geriau nebūtų
gimęs
Lietuvos spaudoje pastebėjome kritinius
straipsnius dėl A.Sniečkaus 100-ojo gimtadienio minėjimo. Reikia
dėkoti Dievui, kad atsiranda žmonių, kurie priešinasi tokiems minėjimams.
Iš to kyla ir vienas klausimas: ar ne pats laikas būtų A.Sniečkaus
paminklą su palaikais perkelti į Grūto sąvartyną?
|
|