Didis Velykų nesusipratimas
Lietuvoje
Atrodo, kad Velykos Lietuvoje
dabar yra kaip ir valstybinė šventė. Įdomu, kokios šalies modeliu
Lietuvos Seimas pasinaudojo, nuspręsdamas povelykinį pirmadienį
įteisinti kaip šventą?
Visuose krikščioniškuose kraštuose Velykų savaitgalis prasideda
Didžiojo ketvirtadienio vakare šv.Mišiomis Paskutinės vakarienės
garbei. Tai būna gilaus susikaupimo vakaras. Na, o Didįjį penktadienį
viskas tarsi apmiršta: niekas nedirba, visos įstaigos ir pan.
būna uždaryta, vieną vienintelę dieną per metus nespausdinami
net kasdieniai laikraščiai. Katalikai tą dieną laikosi vieno griežčiausių
pasninkų per metus ir visi gausiai dalyvauja šv.Mišiose, kurios,
minint Kristaus agonijos ant kryžiaus kančią, prasideda lygiai
trečią valandą vietos laiku ir baigiasi apie šeštą valandą vakaro.
Pasižiūrėjus į šiemetinį kalendorių, matyti, kad Lietuvoje Velykų
pirmadienis pažymėtas raudonai, o Didysis penktadienis eilinė
darbo diena. Susidaro įspūdis, kad Lietuva visiškai nekatalikiška.
Neįdiegus Didžiojo penktadienio tradicijų, nepabandžius pajusti
Kristaus kančios skonio, Kristaus Prisikėlimo diena Lietuvoje
paversta eiline švente, kai galima sočiau prisivalgyti ir daugiau
išgerti, nes pagirioms yra paskirtas laisvas pirmadienis. Štai
Kanadoje Velykų pirmadienis laisvas tik moksleiviams, na, o visi
kiti dirba kaip eilinę darbo dieną.
Gaila, bet Lietuvoje per Velykas išgeriama daug, o dvasinio susikaupimo
mažai. Dėl kieno kaltės atsitiko taip, kad Lietuvoje visiškai
ignoruojamas Didysis penktadienis, svarbiausia Katalikų Bažnyčios
gyvenime diena? Vyskupai neprašė ar Seimas nesutiko tą dieną įteisinti
kaip šventą?
Konstancija DEGUTYTĖ
Panemunė, Šilutės rajonas
© 2003 "XXI amžius"