Veidmainiai
Veidmainis yra tas, kas elgiasi
nenuoširdžiai, savo piktą valią pridengia išviršiniu gerumu (Dabartinės
lietuvių kalbos žodynas, V., 2002).
Gegužės 10-11 dienomis vyks referendumas, kuriame Lietuvos piliečiai
turės nuspręsti būti ar nebūti Europos Sąjungos nariais. Pastaruosius
kelerius metus ES problema labai plačiai analizuojama žiniasklaidos
ir įvairaus lygio valstybinėse institucijose. Labai daug dėmesio
ES skyrė prezidentas V.Adamkus ir euroderybininkai, vadovaujami
P.Auštrevičiaus. Praėjusių metų pabaigoje buvo suderintos visų
skyrių sąlygos, būtinos stojimui į ES. Kiekvienas sąmoningas Lietuvos
pilietis neturi jokių abejonių dėl narystės ES ir būtinai balsuos,
kad referendumo rezultatai būtų teigiami. Priešingu atveju Lietuvos
partneriais bus ne turtingos Europos valstybės, o nuo sovietmečio
palikimo neišsivadavusios artimiausios NVS šalys.
Nepaisant didžiulių euroderybininkų pastangų ir teigiamų derybų
rezultatų, netrūko ir aršių, tarp jų ir Seimo narių pasisakymų
prieš ES. Labai keista, kad Seimo dauguma, pritardama narystei
ES, deramai neįvertino euroskeptikų R.Pavilionio ir J.Veselkos
destrukcinės veiklos.
Dabar, likus daugiau kaip mėnesiui iki Lietuvos piliečių apsisprendimo
dėl narystės ES, referendumo rezultatais labai susirūpino prezidentas
R.Paksas, Seimo dauguma ir Vyriausybė. V.Andriukaičio siūlymu
Seimas priėmė kitą, palankesnį referendumo rezultatams įstatymą.
Kaupiamos visų lygių jėgos sovietmečiu labai plačiai taikytai
liaudies masių mobilizavimo priemonei - agitacijai ir propagandai.
Kas gi atsitiko? Kodėl išsigando tautos išrinktieji, kad referendumo
rezultatai gali būti neigiami? Pasirodo, kad ta baimė susijusi
ne su kokiomis antivalstybinėmis jėgomis (nors tokia galimybė
neatmestina), o paprastais piliečiais, ypač kaimo žmonėmis. Kuo
gi jie taip prasikalto ir kodėl ne visi rengiasi pritarti narystei
ES?
Atidžiai stebint per trylika nepriklausomybės metų Seimo ir Vyriausybės
nuopelnus tautai, aiškėja, kodėl, kalbant marksizmo-leninizmo
klasikų terminologija, tarp antstato ir bazės susiklostė antagonistiniai
santykiai. Antrą kartą Seime sėdinti SSKP-LKP-LDDP-socialdemokratų
dauguma, sąmoningai užmiršusi ir atmetusi mokslinio komunizmo
postulatus, pati pirmoji, pasinaudodama demokratinėmis laisvėmis,
be jokių sąžinės (ar ji yra?) skrupulų, pradėjo engti liaudies
mases. Tai rodo Vyriausybės, vadovaujamos ministro pirmininko
A.Brazausko, veiksmai: jie nesupranta, kad Seimo priimti įstatymai
turi būti skirti paprasto piliečio socialinėms, ekonominėms sąlygoms
gerinti, o teisėtvarka ir teisėsauga privalo ginti jų teises.
Realūs sovietmečio nomenklatūrininkų veiksmai parodė, kad daugelis
Seimo priimtų įstatymų yra palankūs ne paprastam piliečiui, o
partinėms grupuotėms.
Neįmanoma ir nėra reikalo įvardyti, Č.Juršėno teigimu, tūkstančiais
priimtų įstatymų ir poįstatyminių aktų, kurie daugumai paprastų
piliečių padarė daug žalos. Žemdirbiams ypač žalingi Seimo priimti
įstatymai, kurie juos žlugdo, o gina žemės ūkio produkcijos importuotojus,
perdirbėjus, prekybininkus. Kas priėmė ekonominių nusikaltimų
senaties termino įstatymą, kuris gina įvairaus plauko nusikaltėlius?
Kodėl kai kurie Seimo nariai, Žemės ūkio, Sveikatos ministerijų,
Žemėtvarkos departamento ir kitų institucijų pareigūnai nuolat
pažeidinėja viešųjų ir privačių interesų įstatymus? Manau, kad
visiems suprantama, jog Seimo daugumos ir Vyriausybės kokybiško
darbo dėka dauguma paprastų piliečių balansuoja ant skurdo arba
žemiau skurdo ribos.
Turint visa tai omenyje, ar gali paprasti piliečiai, ypač kaimo
žmonės, tikėti sovietmečio nomenklatūrininkų, kalbančių apie būsimą
ES finansinę paramą, nuoširdumu? Jie, matydami biurokratinių sluoksnių
korupcijos nebaudžiamumą, yra įsitikinę, kad ES finansinė parama
pirmiausia nusės stambių žemvaldžių, gražiausių vietų prie ežerų,
regioniniuose parkuose, pajūryje, negrąžintų tikriesiems savininkams
žemių prichvatizuotojų, prisidengusių kaimo turizmo plėtojimu,
kišenėse. Be abejo, neliks nuošalyje žemės ūkio produkcijos importuotojai,
perdirbėjai, prekybininkai ir kitos stambios kapitalo grupuotės.
Visiškai aišku, kad paprastus piliečius, ypač kaimo žmones, prieš
ES nuteikė ne kas kitas, o tik nuo jų nusigręžęs sovietmečio nomenklatūros
elitas.
Per trylika nepriklausomybės metų Seimas ir Vyriausybė privalėjo
išugdyti stiprų smulkųjį ir vidutinį verslininką, vidutinį žemdirbių
sluoksnį, užtikrinti normalias pensijas, tada paprastiems piliečiams
ir kaimo žmonėms ES nebūtų baisi. Žemdirbiai nebijotų konkurencijos,
o tautos išrinktiesiems nereikėtų griebtis agitacijos ir propagandos.
Būsimas referendumas dėl narystės ES išryškino dar vieną sovietmečio
nomenklatūrininkų bruožą santykį su Katalikų Bažnyčia. 1940
m. rugpjūčio 12 d. sovietinės okupacinės valdžios, kurios atstovais
Lietuvoje buvo tautos genocido vykdytojai A.Sniečkus, J.Paleckis
ir kiti ištikimi SSKP-LKP(b) nariai (jų atžalos dabar sėdi Seime
ir Vyriausybėje), dekretu Bažnyčia buvo atskirta nuo valstybės,
religinės organizacijos neteko valstybės paramos. Okupuotoje Lietuvoje
prie LSSR MT buvo įkurta Religijos ir kulto reikalų taryba, kuri
kontroliavo visą Katalikų Bažnyčios hierarchų ir kunigų veiklą.
Neįmanoma įvertinti buldozerinio ateizmo padarytos žalos Bažnyčiai,
religinėms bendruomenėms, jaunimo moralei. Buvo persekiojami,
šantažuojami ne tik kunigai, bet ir moksleiviai, mokytojai, aukštųjų
mokyklų dėstytojai, visi, kas dirbo jaunimo auklėjimo srityje.
Šnipinėjant ir persekiojant daug prisidėjo to meto komjaunuoliai,
nekalbant jau apie SSKP-LKP(b) narius, kurie sovietmečiu sėkmingai
kilo partinės karjeros laiptais ir galėjo išsikovoti vietą šiandieninio
politinio elito gretose.
50 metų buldozerinio ateizmo mašina, stropiai prižiūrima LKP CK,
kuriame ateizmo propaguotojai įgijo bolševikinės propagandos ir
agitacijos pagrindus, veikė visu pajėgumu, griaudama Bažnyčią,
krikščioniškos ir bendražmogiškos moralės sistemą. Ateistų, kuriuos
skatino okupacinė valdžia, griaunamasis darbas neliko be pėdsakų.
Jo vaisiai ryškūs visose šiandieninio gyvenimo srityse, neišskiriant
Seimo, Vyriausybės ir kitų valstybinių institucijų.
Po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo, 1992 m. spalio 25 d. piliečių
referendumu buvo priimta Lietuvos Respublikos Konstitucija, kurios
43-iame straipsnyje įrašyta: Lietuvoje nėra valstybinės religijos.
Aršūs SSKP-LKP-LDDP antibažnytininkai, vadovaudamiesi tik buldozerinio
ateizmo postulatais, įsitikinę, kad šis teiginys reiškia, jog
Katalikų Bažnyčia nuo valstybės atskirta, t.y. neturi teisės dalyvauti
politinėje veikloje. Ši tema labai dažnai eskaluojama Koridos,
Paskutinės kryžkelės, Spaudos klubo ir kitose televizijos
laidose.
Labai įdomūs yra Lietuvos ryto (2002 11 30) pateiktoje anketoje
kandidatų, pretendavusių į Prezidento postą, atsakymai į klausimą:
Tikyba. Pasirodo, kad iš septyniolikos kandidatų du tikintys
(R.Paksas, V.Matulevičius), vienuolika katalikų, viena praktikuojanti
katalikė (K.Prunskienė), vienas krikštytas (v.Šustauskas), vienas
tradicinis katalikas (V.Šerėnas), vienas atsakė: Nereikia tarpininko
tarp Dievo ir Žmogaus (J.Veselka). Po Prezidento rinkimų paaiškėjo
kai kurių kandidatų atsakymo į pateiktą klausimą esmė. Pasirodo,
kad R.Paksas tiki aiškiarege L.Lolišvili, o tai visiškai nesuderinama
su Katalikų Bažnyčios mokymu. Nesuprantama, kodėl praktikuojanti
katalikė K.Prunskienė labai meiliai prie savo širdies glaudė partinį
bilietą su įrašu: SSKP epochos protas, garbė ir sąžinė. Tad
kokį tikėjimą ji iš tikrųjų išpažįsta?
Turint omenyje 50 metų sovietinėje okupacijoje trukusį Katalikų
Bažnyčios griovimo darbą, tiesiog neįmanoma suvokti buvusių sovietmečio
nomenklatūrininkų šiandieninių santykių su Bažnyčia. Ar tikrai
galima tikėti jų, dabar užimančių aukščiausius valstybės postus,
nuoširdžiu atsivertimu? Ar sutikimas (o gal prašymas), kad Katalikų
Bažnyčia agituotų už narystę ES, yra naujų, nuoširdžių santykių
su Bažnyčia pradžia, ar tik eilinis bolševikinis manevras, siekiant
pasinaudoti Bažnyčios autoritetu paprastų piliečių, ypač kaimo
žmonių akyse?
Neteko girdėti, kad buvę nomenklatūrininkai būtų viešai ir nuoširdžiai
atsiprašę ne tik Katalikų Bažnyčios, bet ir kitų tradicinių religijų
bendruomenių už joms padarytą žalą. Kyla klausimas: kodėl sovietmečio
nomenklatūrininkų elitui būtina Katalikų Bažnyčios parama? Gal
būtų geriau, jeigu jie pasinaudotų dabar labai populiariu Tikėjimo
žodžio, mormonų ir kitų netradicinių religijų mokymu. Tai parodytų,
kad jie yra stabilūs, ištikimi mokslinio ateizmo principams ir
nesivadovauja konjunktūriniais sumetimais.
Katalikų Bažnyčia yra gailestinga, nes to moko Kristus, parodęs
daug gailestingumo nusidėjėliams. Vienas iš daugelio jo pateiktų
palyginimų yra apie sūnų palaidūną. Bažnyčia laukia visų, sugrįžtančių
į jos prieglobstį, ir Dievo vardu atleidžia visiems nusidėjėliams.
Norėtųsi nuoširdžiai tikėti, kad ne tik sovietmečio nomenklatūrininkų
elitas, bet ir jo visi sekėjai kardinaliai pakeis savo požiūrį
į Katalikų Bažnyčią. Jai nebus daugiau draudžiama dalyvauti valstybės
politiniame gyvenime, baigsis įvairaus plauko antireligininkų,
tarp jų ir Seimo narių (pvz., A.Kunčino) išpuoliai. Nebus abejonių
dėl tikybos ir krikščioniškos moralės pagrindų mokymo švietimo
įstaigose. Lietuvai būtinas krikščioniškos moralės atgimimas,
kuris turi panaikinti ateizmo sukurtas prielaidas plisti visuomenėje,
ypač tarp jaunimo, narkomanijai, alkoholizmui, prostitucijai ir
kitoms negerovėms.
Vincentas BASIUKAS
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"