Gavėnios sparnai malda
ir pasninkas
Kartais gyvenime visi pastebime
kontrastingus pasikeitimus. Štai dar neseniai per Užgavėnes buvo
kepami blynai ir pokštavimais iš kiemų varoma lauk žiema, o antai
jau kitą dieną, per Pelenę, pasninkas ir štai dar tau ant galvos
pelenų žiupsnelis.
Šiuolaikinis žmogus, turintis arogancijos savybių, kuriam pelenai
- kažkas archajiška, gali sau ironiškai šyptelėti: ,,Gerai, kad
per pelenų užbarstymo apeigas nereikia dar tų pelenų ragauti
Truputį šmaikštaujant vertėtų atsiliepti: O galėtų vieną sykį
žmogus, kuriam nepriimtina pelenų barstymo apeiga, pasiimti truputėlį
pelenų dulkelių ir liežuvio galu juos palytėti. Manau, kad šiuo
atveju pelenų ,,degustatoriaus liežuvio receptoriai galėtų tiktai
patvirtinti pelenų barstymo ant krikščionių galvų apeigos prasmingumą
žmogus išties panašus į trapią, laikiną ir šiek tiek ,,sūroką
dulkę. Juk ne veltui sakoma: ,,Atmink, žmogau, jog dulkė esi ir
dulkėmis virsi.
Šventasis Tėvas pirmąją šių metų Gavėnios dieną ant Aventino kalvos
pastatytoje Šv. Sabinos bazilikoje kalbėjo apie pelenų užbarstymą,
kuris kai kam gali atrodyti pasenęs, nesuderinamas su šių laikų
žmonių mentalitetu. Tačiau Popiežius pabrėžė, jog šis gestas mus
verčia įsigilinti į jo reikšmę, padeda suvokti ir pripažinti žemiškąją
žmogaus kilmę ir likimą. Jonas Paulius II sakė: ,,Priimti ant
galvos pabarstomų pelenų, reiškia prisipažinti nusidėjėliais,
reiškia jausti Dievo atgailos poreikį tam, kad galėtume gyventi
pagal Evangeliją, reiškia atgaivinti viltį į lemtingą susitikimą
su Kristumi garbėje ir Dangaus ramybėje.
Žmogus gali būti palygintas su pelenų dulke, bet tai jokiu būdu
jo nepažemina, o išaukština. Pats Dievo Sūnus savanoriškai tapo
savotiška dulke, tai yra apiplėšė pats save, priimdamas tarno
išvaizdą ir tapdamas panašus į žmones, nusižemino, tapdamas klusnus
iki kryžiaus mirties (plg. Fil 2, 7 - 8). Todėl ir kiekvienas
krikščionis, su tikėjimu žvelgdamas į kryžių, vis labiau supranta:
jei Dievo Sūnus iki paskutinio atodūsio nešė savo gyvenimo kryžių,
panašiai ir mums per crucem ad lucem, tai yra ,,per kryžių į šviesą,
lemta pasiekti dangaus Tėviškę.
Žmonijos išganymo programoje Dievas Tėvas iš anksto numatė, jog
visų laikų žmonėms (dėl Kristaus begalinės meilės ir aukos nuopelnų)
dangiškuose namuose yra daugybė nuostabių buveinių (plg. Jn 14,
2). Visagalis Viešpats kiekvienam planetos gyventojui yra skyręs
tokią palaimos buveinę, kurios netekti būtų tikrai istorinė žmogaus
klaida. Tačiau Kristaus sekėjai savo neprilygstamą laimę Viešpatį
Dievą Trejybėje - Pažadėtoje karalystėje galės džiaugsmingai regėti
tokį, koks Jis yra (plg. 1 Jn 3, 2), tiktai tada, kai su vis stiprėjančiu
tikėjimu, kaip Išganytojas, vieni kitiems pagelbėdami, neš Dievo
jiems skirtą gyvenimo kryžių. Niekuomet nepraranda aktualumo šie
Kristaus žodžiai: ,,Jei kas nori eiti paskui mane, teišsižada
pats savęs, teneša savo kryžių ir teseka manimi (Lk 9, 23).
Gavėnia yra malonės laikotarpis, kai skiriame daugiau laiko susimąstymui
apie Kristaus kančią ir meilę, nes stengdamiesi sąmoningai savo
mąstymą atnaujinti dieviškų dalykų pažinimu, natūraliai pajuntame
didesnį maldos alkį ir taip pat labiau norime, dalyvaudami sekmadienio
Mišiose, dažniau priimti Susitaikymo ir Eucharistijos sakramentus.
Šių antgamtinių priemonių dėka mūsų širdys kaskart gausiau pripildomos
įvairiomis Viešpaties malonėmis.
Viena jų tai didžiulė Dievo dovana taika, kurios labiausiai
pasigendama ir ieškoma ten, kur taikos saulę užtemdė karo dūmai,
o motinų širdis nenusakomu skausmu surakino jų vaikų žūtys. Štai
kodėl tūkstančius kartų svarbiau taiką išsaugoti, negu jos kartą
netekus gailėtis, kad nepasinaudojome galimybe ir tinkamai, pavyzdžiui,
dar nesuskubome atsiliepti į Šventojo Tėvo kvietimą nuoširdžiau
melstis ir pasninką skirti už taikos sugrąžinimą Irake.
Galbūt kai kas turi abejonių: kiekgi gali būti veiksmingos priemonės
- malda ir pasninkas, jei, regis, karo šmėkla jau šėlsta
Krikščioniškos
meilės ir išminties kupinas popiežius Jonas Paulius II per Pelenų
dieną kalbėjo apie tiesioginę, žmonių širdis ir gyvenimus pakeičiančių
ypatingų krikščioniškų ,,ginklų reikšmę. Jis sakė: ,,Būtent to
siekiama malda ir pasninku, į kurį pakviečiau tikinčiuosius dabar,
kai virš pasaulio tvyroja karo pavojus. Per maldą savo likimus
pavedame vienam Dievui ir tik iš Jo tikimės sulaukti tikrosios
taikos. Per pasninką parengiame širdis priimti iš Viešpaties taiką,
kuri yra ypatinga malonė ir ateinančios Jo Karalystės išskirtinis
ženklas.
Pasninkas - tai ne vien Gavėnios penktadieniais mėsiškų valgių
vengimas, bet ir atsisakymas mūsų laiką vagiančių tuščių arba
nebūtinų užsiėmimų (pvz., spoksojimo į televizoriuje rodomas muilo
operas, pikantiškų žinučių skaitymo ar klausymo ir pan.), kad
sutaupytume daugiau laiko krikščioniškai savišvietai, kuri teikia
garbę Dievui, mums patiems ir aplinkiniams. Viešpats per pranašą
Izaiją apibūdina pasninko esmę: Pasninkas, kurio aš noriu, tai
nuimti neteisėtai uždėtus pančius, atrišti jungo valkčius, pavergtiesiems
duot laisvę, sulaužyt bet kokį jungą. Dalytis su alkstančiu savo
duona, priglobti vargšą ir benamį
(Iz 58, 6 7). Taigi pasninkas
plačiąja prasme tai laikas, skirtas Dievo garbei ir žmonių gerovei,
kad išvengtume brangaus laiko sugaišimo antraeiliams ir menkaverčiams
dalykams bei vykdytume pirmaeilius ir svarbiausius darbus, o tik
po jų visus kitus.
Kai per Gavėnią maldomis ir darbais tiesiame pagalbos ranką artimui,
tuomet iš tikrųjų ji atsiduria Viešpaties Jėzaus delne, o Jis,
savo rankos pirštais bičiuliškai spausdamas mūsų ranką, pamažėle
veda mus į spindinčias Tėvo meile amžinos laimės buveines, nes
kiek kartų pagelbėjome vienam iš mažiausiųjų Jėzaus brolių ir
sesių, tai Jam padarėme (plg. Mt 25, 40).
Kun. Vytenis VAŠKELIS
© 2003 "XXI amžius"