Karas - brutalios mirties
priežastis, o malda - pastovios taikos
Yra pastebėta, kad dalis politikų
ir žurnalistų, pateikdami informaciją apie karą Irake, parenka
tokius žodžius, kurių sąvokos neretai yra abstrakčios, stokoja
konkretumo. Anot žymaus politinės kalbos specialisto Armino Burkhardto,
išleidusio kelias knygas apie kalbos reikšmę visuomenei, kai kurie
aukšti valstybių vadovai ir pareigūnai, turėdami omenyje karo
veiksmus Irake, kalba apie misijas, akcijas, sistemas, todėl neįmanoma
suprasti, kas iš tikrųjų vyksta. Susidaro įspūdis, jog kalbama
ne apie karo veiksmus, bet apie kažkokią ekonominę ataskaitą.
A.Burkhardtas teigia, kad tai, kas dabar vyksta Irake, turi būti
konkrečiai įvardijama. Jis rašo: Kai žudo, reikia sakyti, kad
žudo, kai žmones sprogdina į gabalus, reikia sakyti, kad sprogdina
į gabalus.
Manyčiau, kad yra svarbu, kokiu kontekstu tie karo baisumai yra
pateikiami. Juk jais galima eskaluoti žmonių nesantaiką, bet taip
pat juos įmanoma skelbti Evangelijos šviesoje, kad krikščionys
suvoktų savo atsakomybę dar vieningiau melstis už šio karo Irake
greitesnę pabaigą.
Kovo 20 dieną Vatikano radijo tarybos pirmininkas kardinolas Robertas
Tucis, kalbėdamas apie prasidėjusį karą, sakė: ,,Irako karas yra
proto ir Evangelijos pralaimėjimas. Visų pirma didžiausia atsakomybė
už karą tenka Irako prezidentui Sadamui Huseinui ir jo vyriausybei.
Jis taip pat kalbėjo ir apie JAV, kuri, pasak kardinolo, laikosi
,,imperialistinės demokratijos, o Vašingtonas ,,dėl savo ekonominės
ir karinės galybės yra pasiskelbęs visų reikalų arbitru. Kardinolas
R.Tucis sakė, kad šiuo atveju Evangelijos pralaimėjimas reiškia
tai, kad ji liko nesuprasta. Jis dar pacitavo popiežiaus palaimintojo
Jono XXIII žodžius, pasakytus prieš pat mirtį: Pasikeitė ne Evangelija,
o tik mes mokomės vis geriau Evangeliją suprasti.
Kad išties tarp mūsų būtų kuo daugiau žmonių, norinčių pažinti
ir kaskart geriau suprasti Evangeliją! Gavėnia tam ir skirta,
kad plačiau atvertume savo protus ir širdis Evangelijos šviesai.
Toji tiesos šviesa apšvies ir atokesnius mūsų samprotavimų ,,kampelius,
ir tada visas mūsų mąstymo pasaulis, atsidūręs dieviškos šviesos
pluošte, bus pripildytas Viešpaties išminties, kuri leis į žmonių
tarpusavio santykius žvelgti Jėzaus Kristaus akimis ir juos vertinti
Jo Širdimi. Taigi krikščioniško gyvenimo kasdienis ugdymas mums
visiems padės kaskart dėmesingiau ir palankiau priimti ir Šventojo
Tėvo nesiliaujantį kvietimą melstis už taiką pasaulyje ir ypač
Irake.
Galbūt kai kam gali atrodyti, jog jeigu vis dėlto Irake karas
prasidėjo, vadinasi, krikščionių maldos nebuvo išklausytos. Be
jokios abejonės, nuoširdžius tikinčiųjų maldavimus ir pasninkavimus
dėl taikos Viešpats priėmė ir vienaip ar kitaip gausiai palaimino
maldininkus. Tačiau kol šis karas dar nepasibaigė, Dievo malonė,
Popiežius ir mūsų pačių sąžinė mus ragina bejėgiškai nenuleisti
rankų. Nors dabar pasaulyje apstu blogio, tačiau apsivilkus teisumo
šarvais ir apsiavus kojas ryžtu reikia skleisti taikos Evangeliją
(plg. Ef 6, 15). Dievo numatytu laiku ir pagal Jo valią mūsų maldos,
mus pačius kilstelėjusios į aukštesnę krikščioniško tobulėjimo
pakopą, tikrai duos atitinkamų taikos vaisių, nes daug gali karšta
teisiojo malda (Jok 5, 16).
Kun. Vytenis VAŠKELIS
© 2003 "XXI amžius"